مقالات
حوزه های تخصصی:
هدف این تحقیق بررسی تناسب کتابهای روزشی با انتظارات مخاطبان و نقش عناصر آمیختة بازاریابی در روند بازاریابی کتابهای ورزشی است. روش تحقیق توصیفی – پیمایشی است که به شکل میدانی انجام گرفت. ابزار سنجش تحقیق سه پرسشنامة محققساخته بود که پس از اطمینان از روایی و پایایی، مورد استفاده قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق با استفاده از آزمون مستقل بررسی شد. جامعة آماری تحقیق عبارت بود از 15 ناشر کتابهای ورزشی، 25 فروشندة کتابهای ورزشی، و تعداد نامشخص مشتریان کتابهای ورزشی مراجعهکننده به بخش فروش کتابهای ورزشی نمایشگاه کتاب. در مورد ناشران و فروشندگان کتابهای ورزشی بهعلت محدود بودن تعداد افراد جامعه، نمونهگیری انجام نگرفت تمام افراد جامعه در پژوهش بررسی شدند. اما در مورد جامعة مشتریان کتابهای ورزشی که به بخش کتابهای ورزشی نمایشگاه مراجعه میکردند، آمار دقیقی در دست نبود. بنابراین باتوجه به آخرین سطح جدول مورگان 384 نفر بهعنوان نمونة تحقیق تعیین شد که در مجموع اطلاعات 274 پرسشنامه قابل بهرهبرداری بود. یافتههای تحقیق گویای ارزیابی مطلوب کیفیت کتابهای ورزشی در بین ناشران بیش از مشتریان و کتابفروشیها بود. درحالی که از نظر مشتریان کتابهای ورزشی ویژگیهای مطلوبی نداشتند. همچنین کتابفروشیها نیز بیش از مشتریان به مطلوبیت کیفیت کتابهای ورزشی اذعان داشتند. اما مشتریان از کیفیت کتابهای ورزشی رضایت نداشتند. در مورد طرح کتابهای ورزشی نیز ناشران بیش از کتابفروشیها و مشتریان اعتقاد داشتند که طرح و ویژگی کتابهای ورزشی مطلوب است. همچنین بررسی عناصر پنجگانة آمیختة بازاریابی گویای اهمیت عامل محصول، روابط عمومی و قیمت از نظر مخاطبان در روند بازاریابی کتابهای ورزشی بود.
شناسایی قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای استعدادیابی در ورزش قهرمانی جمهوری اسلامی ایران و تنگناها و چالش های فراروی آن(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف تحقیق حاضر، شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای استعدادیابی در ورزش قهرمانی کشور و بررسی تنگناها و چالشهای فرا روی آن بود. برای گردآوری دادهها، به بررسی اسناد و مدارک، مطالعة ادبیات پیشینة تحقیق، نظرسنجی و برگزاری جلسات شورای راهبردی پرداخته شد و از پرسشنامههای محققساخته و تحلیل SWOT استفاده شد. در بخش نظرسنجی، 256 نفر از اعضای جامعة آماری شامل 13 نفر از مدیران و اعضای هیأت اجرایی کمیتة ملی المپیک، 5 نفر از مدیران آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، 9 نفر از مدیران حوزة ورزش قهرمانی و 9 نفر از کارشناسان مرکز استعدادیابی سازمان تربیت بدنی، 52 نفر از رؤسای فدراسیونهای ورزشی، 30 نفر از مدیران و رؤسای پایگاههای قهرمانی و استعدادیابی مراکز استانهای کشور، 52 نفر از مربیان تیمهای ملی، 20 نفر از نخبگان و 86 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاهها مطلع در ورزش قهرمای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از روش دلفی، برگزاری جلسات شورای راهبردی و چندین مرحله تحلیل راهبردی، 4 قوت، 13 ضعف، 4 فرصت و 7 تهدید تأیید و براساس آزمون آماری فریدمن رتبهبندی شدند. علاوهبر این، نتایج نشان داد استعدادیابی در ورزش قهرمانی کشور با تنگناها و چالشهایی همچون نگاه مدیران و مسئولان ورزش کشور به ورزش مدارس به عنوان پایة ورزش قهرمانی، فعالیت پایگاههای قهرمانی و مراکز استعدادیابی، حضور بخش خصوصی در استعدادیابی ورزش قهرمانی، فعالیت باشگاههای ورزشی در پرورش استعداد، تأثیر مسائل سیاسی بر عملکرد سازمانها و نهادهای مجری استعدادیابی، فقدان نظام جامع حمایت از ورزشکاران و مربیان نخبه، فقدان شایستهسالاری در تعیین مدیران و مربیان ورزشی کشور، فقدان طرح یکپارچه، اجرایی و ساختارمند در استعدادیابی وضعیت اقتصادی معیشتی خانوادههای دارای استعداد، محدودیتهای حاکم بر فعالیتهای ورزشی بانوان، امکانات و تجهیزات مناسب برای استعدادیابی و آمایش و قطببندی ورزشها در نقاط مختلف کشور مواجه است. تدوین برنامة راهبردی و انتخاب راهبردهای مناسب بهمنظور استفادة حداکثر از قوتها و فرصتها و برطرف ساختن ضعفها و تهدیدها و کمک به کاهش آثار برخی از این تنگناها و چالشها بر عملکرد استعدادیابی در ورزش قهرمانی پیشنهاد میشود.
رابطة فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیون های ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطة فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیونهای ورزشی است. روش تحقیق پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری تحقیق کلیة فدراسیونهای ورزشی بودند که 12 فدراسیون (7 فدراسیون انفرادی و 5 فدراسیون تیمی) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. تعداد کارکنان فدراسیونهای منتخب 378 نفر بود که براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 191 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامة فناوری اطلاعات فتحی (1389)، مدیریت دانش عسگری (1384) دو ضریب اعتبار آنها از طریق آلفای کرونباخ بهترتیب 85/0، 79/0 بهدست آمد. از روشهای آمار توصیفی بهمنظور طبقهبندی نمرههای خام و ترسیم جداول و نمودارها و از آمار استنباطی (آزمون کلوموگروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل رگرسیون چندگانه) بهمنظور بررسی فرضیة تحقیق استفاده شد. نتایج نشان میدهد که بین مؤلفههای فناوری اطلاعات و مدیریت دانش در فدراسیونهای ورزشی منتخب رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین ضرایب رگرسیون چندگانه حاکی از آن است که مؤلفههای فناوری اطلاعات پیشبینیکنندة معناداری برای مدیریت دانش هستند. بهنظر میرسد تجهیز فدراسیونهای ورزشی به فناوریهای روز دنیا و ایجاد امکان آشنایی و کار با این فناوریها برای کارکنان این سازمانها میتواند چرخة گردش دانش در بخشهای مختلف سازمان را تسهیل کند.
مقایسة گذران اوقات فراغت ممتازین کنکور و راه نیافتگان به دانشگاه با تأکید بر فعالیت جسمانی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان و نحوة گذران اوقات فراغت ممتازین کنکور و راهنیافتگان به دانشگاه در استان یزد و نقش ورزش در گذران این اوقات است. 132 نفر از دانشآموزان دختر و پسر با رتبة زیر 1000 و 121 نفر از دانشآموزان دختر و پسر راهنیافته به دانشگاه پرسشنامة محققساخته را تکمیل کردند. برای تجزیهوتحلیل یافتهها از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی (کای – اسکور، U مان ویتنی و فریدمن) استفاده شد. نتایج نشان داد دانشآموزان ممتاز کنکور در شبانه روز 3 – 2 ساعت و دانشآموزان پذیرفتهنشده بیشتر از 3 ساعت اوقات فراغت دارند. دانشآموزان ممتاز کنکور ساعات اوقات فراغت خود را به تماشای تلویزیون، ورزش، همصحبتی با دوستان و اقوام میپردازند، اما در گروه دانشآموزان پذیرفتهنشده این فعالیتها بهترتیب مطالعة غیردرسی، تماشای تلویزیون و گوش دادن به موسیقی بود. جالب توجه است فعالیت جسمانی در اوقات فراغت ممتازین کنکور رتبة دوم و برای دانشآموزان پذیرفتهنشده در رتبة چهارم قرار دارد. بنابراین میان نحوة گذران اوقات فراغت ممتازین کنکور و راهنیافتگان به دانشگاه و همچنین جایگاه فعالیت جسمانی در گذران اوقات فراغت آنها تفاوت معناداری وجود دارد.
مقایسة وفاداری مشتریان باشگاه های ورزشی خصوصی و دولتی شهر تهران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
این پژوهش با هدف بررسی و مقایسة وفاداری مشتریان مجموعههای ورزشی دولتی و خصوصی شهر تهران با روش توصیفی و از نوع پیمایشی و به شکل میدانی انجام گرفت. جامعة آماری، مشتریان مجموعههای ورزشی شهر تهران با حداقل شش ماه سابقة فعالیت ورزشی بودند که براساس نمونهگیری خوشهای از بین مناطق 22گانة شهر تهران، 4 منطقه بهصورت تصادفی انتخاب شدند و بعد از شناسایی مجموعههای ورزشی دولتی و خصوصی مناطق منتخب، 10 باشگاه دولتی و 10 باشگاه خصوصی انتخاب و از هر باشگاه 20 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند. از 400 پرسشنامة توزیعی، بعد از جدا کردن پرسشنامههای مخدوش، 386 پرسشنامه قابل استفاده بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساخته با اعتبار 88/0 استفاده شد. اطلاعات با استفاده از آزمون مستقل و تحلیل عاملی تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد از دیدگاه مشتریان، بین دقت در انتخاب برند، هزینة تغییر، رضایتمندی و وفاداری تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P>)، ولی تفاوت بین کیفیت خدمات در باشگاههای ورزشی دولتی و خصوصی معنادار بود (05/0 P<). باتوجه به نتایج پژوهش میتوان گفت از دید مشتریان ارائة کیفیت خدمات مطلوب بهعنوان یکی از مؤلفههای وفاداری، اهمیت بیشتری نسبت به دیگر مؤلفهها دارد.
بررسی رابطة بین مؤلفه های سرمایة اجتماعی و مشارکت ورزشی در میان نوجوانان(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة میان احساس امنیت، اعتماد، هنجارهای اجتماعی، شبکههای اجتماعی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، بهعنوان مؤلفههای اساسی مرتبط با سرمایة اجتماعی و مشارکت ورزشی در میان نوجوانان دانشآموز شهر یزد است. جامعة آماری پژوهش، نوجوانان دانشآموز (17 – 14 سال) شهر یزد هستند که 382 نفر از آنان بهعنوان نمونة آماری با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بهصورت تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامة سرمایه اجتماعی و مشارکت ورزشی استفاده شد. براساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندمتغیره، در بین نوجوانان دانشآموز پسر، متغیرهای شبکههای اجتماعی و احساس امنیت بیشترین مقدار از واریانس مشارکت در فعالیت ورزشی را تبیین میکنند. این در حالی است که در نوجوانان دانشآموز دختر، تنها متغیر شبکههای اجتماعی بیشترین مقدار از واریانس متغیر مورد بررسی (مشارکت در فعالیت ورزشی) را تبیین میکند. در نتیجهگیری کلی، یافتههای پژوهش نشان داد آن دسته از نوجوانان دانشآموز پسری که به مشارکت اجتماعی علاقة بیشتری از خود نشان میدهند، در مقایسه با نوجوانان دانشآموز دختر، به فعالیتهای فوق برنامه (فعالیتهای ورزشی) توجه بیشتری دارند.
بررسی موانع اقتصادی اثرگذار بر جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف از این تحقیق پرداختن به موانع اقتصادی اثرگذار بر جذب سرمایهگذاریهای خارجی در صنعت فوتبال ایران است. جامعة آماری تحقیق را کلیة مدیران عامل و اعضای هیأت مدیرة باشگاههای لیگ برتر، اعضای هیأت رئیسة فدراسیون فوتبال و مدیران سابق فوتبال ایران (240 = n) تشکیل میدهند. 148 نفر براساس جدول انتخاب حجم نمونة مورگان بهعنوان نمونة مشخص، و پرسشنامة محققساختة 63 سؤالی که طی یک مطالعة مقدماتی و به روش دلفی تهیه شد، بین آنها توزیع و جمعآوری شد. روایی پرسشنامه را 14 متخصص تأیید کردند و آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه را 885/0 نشان داد. تجزیهوتحلیل آماری یافتهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی کلوموگروف – اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی، صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد بین عامل اقتصادی و جذب سرمایهگذاریهای خارجی در صنعت فوتبال ایران رابطة مثبت و معناداری وجود دارد و در بین عوامل اثرگذار بر بهبود وضعیت موجود، برحسب مقدار بار عاملی بهدستآمده خصوصیسازی و حضور در بازار بورس بیشترین بارعاملی را بهدست آوردند. براساس یافتههای تحقیق، موانع اقتصادی اثرگذار بر جذب سرمایهگذاری خارجی را به سه دستة کلی میتوان تقسیم کرد: دستة اول موانعیاند که ریشه در ساختار اقتصادی کشور دارند؛ دستة دوم موانعی که ریشه در ساختار صنعت ورزش کشور دارند؛ دستة سوم موانعی که ریشه در ساختار نهادهای فوتبال دارند.
طراحی و تدوین راهبرد توسعة ورزش همگانی استان کرمان(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و تدوین راهبرد توسعة ورزش همگانی استان کرمان است. نمونة آماری پژوهش، 30 تن (22 مرد و 8 زن) از استادان تربیت بدنی مؤسسات آموزش عالی، مدیران هیأت علمی تربیت بدنی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مدیران و کارشناسان تربیت بدنی، مدیرعاملهای باشگاههای حاضر در لیگهای برتر کشور و دانشجویان ارشد مدیریت ورزشی استان بودند که در زمینة فعالیتهای ورزشی نقش داشتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة محققساخته است که روایی آن توسط چند تن از استادان صاحبنظر و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (91 درصد) تأیید شد. پرسشنامه مشتمل بر 47 سؤال رتبهبندیشده در زمینة بررسی قوتها، ضعفها و تهدیدهای ورزش همگانی استان کرمان بود. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون فریدمن تجزیهوتحلیل شد. همچنین پس از تجزیهوتحلیل قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها و تشکیل ماتریس ارزیابی هریک از عوامل داخلی و خارجی ورزش همگانی استان کرمان، محرز شد که ادارة کل تربیت استان کرمان در زمینة ورزش همگانی در موقعیت WT قرار دارد که باید از راهبرد تدافعی (تغییر یا رها کردن) استفاده کند. در نهایت، براساس تحلیلهای راهبردی به تدوین برنامة راهبردی ادارة کل تربیت بدنی استان کرمان در ورزش همگانی اقدام شد و موضوعات آن شامل بیانیة چشمانداز، مأموریت، اهداف بلندمدت، راهبرد و برنامههای عملیاتی ورزش همگانی استان کرمان بود.
ارتباط بین سبک های رهبری مربیان و رضایتمندی جودوکاران نخبة ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف از این تحقیق تعیین ارتباط سبکهای رهبری مربیان با رضایتمندی جودوکاران نخبة ایران بود که با روش تحقیق توصیفی – همبستگی و بهصورت میدانی به اجرا درآمد. جامعة آماری تحقیق کلیة جودوکاران لیگ برتر (162 نفر) بودند. در این تحقیق نمونة آماری براساس جدول حجم نمونهگیری مورگان 125 جودوکار در نظر گرفته شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای اطلاعات فردی، مقیاس رهبری در ورزش (95/0 = α) و پرسشنامة رضایتمندی ورزشکاران (94/0 = α) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و در راستای تعیین ارتباط از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد.
تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین سبکهای رهبری مربیان و رضایتمندی بازیکنان رابطة معناداری (05/0 P<) وجود دارد. همچنین یافتههای تحقیق رابطة مثبت و معنی داری را بین سبک رهبری دموکراتیک با رضایتمندی بازیکنان نشان داد (05/0 ). ولی بین سبکهای رهبری و حمایت اجتماعی، آموزش و تمرین، بازخورد مثبت و استبدادی با رضایتمندی بازیکنان ارتباط معناداری مشاهده نشد (05/0P<). بهطور کلی سبکهای رهبری مربیان عاملی مهم و پیشبینیکننده در رضایتمندی ورزشکاران است. ازاینرو میتوان گفت مربیان میتوانند نقش مهمی در شکلدهی رضایتمندی در ورزشکاران داشته باشند.
مقایسة شاخص های ارزیابی عملکرد مربیان باشگاهی از دیدگاه کارشناسان، ورزشکاران و مربیان(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف پژوهش حاضر مقایسه شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان از دیدگاه کارشناسان، ورزشکاران و مربیان بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارشناسان تربیتبدنی استان گیلان، نواب و دبیران هیئتهای ورزشی، ورزشکاران و مربیان شهرستان تشکیل داده بودند (470 نفر) که از این میان ،345 نفر (4/73%) در پژوهش شرکت کردند. ابزاراولیة پژوهش ، پرسشنامه مکلین و زاکراجسک (1996) شامل 56 سئوال با 6 بعد بود که روایی صوری و محتوایی آن را 20 نفر از استادان صاحبنظر دانشگاهی تأیید کردند و ثبات درونی آن نیز با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ، 75/0=α محاسبه شد. از تحلیل عاملی اکتشافی همراه با چرخش متعامد و آزمون غیر پارامتریک کروسکالوالیس برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتیجه تحلیل عاملی نشان داد که شاخص های ارزیاب عملکرد مربیان را می توان درهشت عامل رفتارهای کاری و فنی، آموزش و رشد ورزشکار، عملکرد فردی مربی، روابط عمومی، امور مالی، عملکرد تیم، حفظ و نگهداری تیم و شناخت و مدیریت تیم با ارزش ویژه بزرگتر از 1 طبقه بندی کرد. ضمنا از دیدگاه آزمودنیها، رفتارهای کاری و فنی (39/0±57/4)، آموزش و رشد ورزشکار (42/0±48/4) و عملکرد فردی و فنی مربی (27/1±44/4) مهمترین ابعاد ارزیابی عملکرد مربیان بود. البته اولویت ابعاد رفتارهای کاری و فنی، آموزش و رشد ورزشکار و روابط عمومی در سه گروه ورزشکاران، مربیان و کارشناسان معنیدار بود (05/0P≤). به طور کلی ، سازمان ها و مدیران ورزشی می توانند از کلیه این چهار عامل اساسی برای ارزیابی مربیان استفاده کنند.