مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی

مدیریت فرهنگی سال 14 زمستان 1399 شماره 50 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

مقالات

۱.

عوامل موثر بر توسعه فرهنگ وقف، رویکرد مدل معادلات ساختاری(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: توسعه فرهنگ وقف وقف عوامل اجتماعی فرهنگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 844 تعداد دانلود : 681
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش مدل معادلات ساختاری در ارتباط با عوامل مؤثر بر وقف در سازمان اوقاف و امور خیریه در ایران می باشد. روش پژوهش: کاربردی و نوع داده ها تلفیقی )کمی و کیفی( نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی، روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده ها مطالعات کتابخآن های و روش میدانی شامل یک پرسشنامه محقق ساخته بوده است این پرسشنامه دارای 7 مولفه و 56 شاخص براساس مصاحبه با 17 نفر از خبرگان تدوین و سپس براساس یک مطالعه کمِی با 482 نفر نمونه آماری، در نظر گرفته شد. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی وضعیت موجود از نرم افزار SPSS استفاده شده است. هم چنین برای استخراج الگوی نهایی از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد تحلیل های معادلات ساختاری توسط نرم افزار AMOS انجام گرفته است.  یافته ها: یافته ها نیز از برازش خوب الگوی ساختاری با داده های جامعه آماری برخوردار بود و الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری داشت. نتیجه گیری: همه عوامل فوق تاثیر معناداری بر توسعه فرهنگ وقف دارند. ضرائب رگرسیونی (ضرائب مسیر) در سطح اطمینان 99 درصد معنادار بوده و نشان از تاثیر مثبت معنی دار بر توسعه فرهنگ وقف دارند
۲.

تحلیل نقش الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در تحول عرصه های راهبردی و ارتقاء پیوستگی مردم و حکومت (مطالعه موردی: نهادهای مردمی - حکومتی و سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت تحول عرصه های راهبردی ارتقاء پیوستگی مردم و حکومت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 352 تعداد دانلود : 652
مقدمه و هدف پژوهش: تحقیق حاضر با هدف تحلیل نقش الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در تحول عرصه های راهبردی و ارتقاء پیوستگی مردم و حکومت (مطالعه موردی: نهادهای مردمی - حکومتی و سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی) انجام شد. روش پژوهش: بر حسب هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی پیماشی است. جامعه آماری شامل کلیه نیروهای انسانی نهادهای مردمی - حکومتی و سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی به تعداد 86298 نفر که با استفاده از فرمول کوکران 382 نفر با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده، انتخاب شدند. گردآوری داده ها با بهره گیری از ابزار پرسشنامه محقق ساخته روا و دارای ضریب پایایی 887/0 انجام شد. از آمار توصیفی و استنباطی، نرم افزار SPSSV25 و آزمون تی تک نمونه ای استفاده شده است. یافته ها: الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در تحول عرصه های راهبردی (فکر، علم، معنویت، زندگی) و ارتقاء پیوستگی مردم و حکومت (امنیت، استقلال، اقتدار) نقش مثبت و مستقیم دارد. نتیجه گیری: نگاره نقش الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در تحول عرصه های راهبردی و ارتقاء پیوستگی مردم و حکومت، ترسیم شد.
۳.

نقش هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان (مطالعه موردی: دانش آموزان دوره دوم متوسطه مدارس هوشمند شهر چمستان)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: هوشمندسازی مدارس سازگاری تحصیلی راهبرد فراشناختی مدارس متوسطه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 880 تعداد دانلود : 651
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت.  روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم مدارس هوشمند شهر چمستان بوده است که تعداد آن 279 نفر است. نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی مورگان 203 نفر برآورد شده است. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع تصادفی طبقه ای بوده است. ابزار اندازه گیری این تحقیق پرسشنامه های استاندارد بوده است که از پرسشنامه های هوشمندسازی مدارس شاویرودی (1392)؛ سازگاری تحصیلی اونیل و سریاک (1984)، محمدی و همکاران (1395)؛ راهبرد فراشناختی اونیل و عابدی (1996)، محمدی و همکاران (1395) اقتباس شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده شد. جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و با توجه به این که کلیه متغیرها دارای ضریب بیشتر از 7/0 بوده، پایایی آن ها تأیید شد. هوشمندسازی مدارس دارای پایایی 78/0 و سازگاری تحصیلی دارای پایایی 73/0 و راهبردهای فراشناختی دارای پایایی 79/0 است. جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شد. یافته ها: نتایج فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر تأثیر هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان تائید شد؛ نتیجه گیری: نتایج فرضیه فرعی اول تحقیق مبنی بر تأثیر هوشمندسازی مدارس بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان تأیید شد؛ نتایج فرضیه فرعی دوم مبنی بر تأثیر راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان تأیید شد.
۴.

سنجش میزان برخورداری مناطق 22 گانه شهر تهران در تحقق پذیری شهر خلاق(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: تهران شهر خلاق مناطق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 238 تعداد دانلود : 369
مقدمه و هدف پژوهش: شهر خلاق مرکز فناوری و نوآوری، خلاقیت و تبدیل ایده به ثروت قلمداد می شود . حرکت به سمت ایجاد و تحقق آن در توسعه اقتصادی بسیار ضروری است. سنجش میزان برخورداری مناطق 22 گانه شهر تهران در تحقق پذیری شهر خلاق هدف پژوهش است. روش پژوهش: بهره مندی از داده های ثانویه، تهیه پرسشنامه و استفاده مناسب از نرم افزار SPSS یافته ها: اولویت بندی بدست آمده از مدل تاپسیس سه سطح مناطق تهران را نمایان می سازد: 1) سطح برخوردار؛ 2) سطح نیمه برخوردار (متوسط)؛ 3) سطح فرو برخوردار (محروم). نتیجه گیری : نتایج پژوهش نشان می دهد از یک طرف افزایش و بهبود معیارهای شهر خلاق تاثیرات خود را در حرکت محلات شهر به سوی تحقق شهر خلاق می گذارد و از طرف دیگر میزان این تاثیرگذاری بسیار متفاوت است.
۵.

نیازسنجی آموزش کارآموزان قضایی براساس رویکرد شایستگی های فردی، اجتماعی، فرهنگی و شغلی در نظام قضایی ایران (مطالعه موردی مرکز کارآموزی تهران و قم)(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: نیازسنجی آموزشی کارآموزان قضایی شایستگی فرهنگی اجتماعی شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 701 تعداد دانلود : 776
مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش به منظور شناسایی نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی، ابتدا به شناسایی شایستگی های شغلی و سپس تدوین نیازهای آموزشی آنان براساس این شایستگی ها پرداخته شده است. جامعه آماری را کارآموزان قضایی مرکز تهران و قم به تعداد 82 نفر تشکیل می دهند. روش نمونه گیری تصادفی و شامل دوره های کارآموزی شماره 94،200،202،203،98 و دادرسی تهران می باشد که از تمام کارآموزان نظر سنجی شده است. طی مصاحبه با کارآموزان قضایی، اساتید و قضات مهارت های مورد نیاز کارآموزی قضایی از نظر آنان سوال شد و سپس با توزیع پرسشنامه، میزان نیاز به این مهارت ها، نظر سنجی شد. روش پژوهش: روش تحقیق پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی آن به روش محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون عاملی و تحلیل عاملی با نرم افزار اس. پی. اس. اس. استفاده شده است. یافته ها: نشان می دهد که مهارت های شناسایی شده در شایستگی های فردی، اجتماعی، فرهنگی و شایستگی های شغلی از جمله نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی می باشند. نتیجه گیری: مهارت های آشنایی با فرهنگ ملی و منطقه ای، فن سخنوری، آشنایی با روان شناسی و روانکاوی، مطالعات اجتماعی، مدیریت خشم و استرس، اداره جلسات، مدیریت قضایی در تعیین نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی، بیشترین اهمیت را در میان شاخص های شناسایی شده در این تحقیق داشته اند. در میان مهارت های مرتبط با شایستگی های شغلی، شاخص آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه خدمت، اهمیت بالایی را نشان می دهد.
۶.

شناسایی پیشایندها و پسایندهای سیاست گذاری در رسانه ملی بر مبنای مدیریت استراتژیک نوین(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سیاست گذاری مدیریت استراتژیک نوین تعامل دوسویه با مخاطب نوآوری رسانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 143 تعداد دانلود : 929
مقدمه و هدف پژوهش: ا ین پژوهش با هدف شناسایی پیشایندها و پسایندهای سیاست گذاری در رسانه ملی بر مبنای مدیریت استراتژیک نوین انجام شدکه از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهش های آمیخته است. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش خبرگان علمی و تجربی در حوزه رسانه بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدف مند و اصل اشباع 30 نفر حجم نمونه انتخاب شد. جامعه آماری در بخش کمی مدیران و کارشناسان رسانه ملی می باشد که براساس فرمول کوکران 246 نفر حجم نمونه برآورد شد. روایی ﻫﻤﮕﺮا پرسشنامه از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر به تایید رسید. پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 968/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آلفای کرونباخ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه (AVE)، ماتریس جذر AVE، کولموگروف اسمیرنف، تحلیل عاملی تاییدی و t تک نمونه ای استفاده شد . یافته ها و نتایج: نتایج به دست آمده به شناسایی 18 مولفه و 70 شاخص منجر شد که 14 مؤلفه به عنوان پیشایند شامل آموزش، پیام، سیستم و روش، انسجام، قالب و ساختار، مدیریت دانش، تکنولوژی، ویژگی های شخصیتی، اعتمادسازی، منابع مالی (اقتصادی)، منابع انسانی (سرمایه فکری)، ارتباطات، یادگیری استراتژیک و تفکر استراتژیک و 4 مؤلفه به عنوان پسایند شامل فرهنگ، جذب مخاطب، خلاقیت و مدیریت تغییر بر سیاست گذاری در رسانه ملی بر مبنای مدیریت استراتژیک نوین تأثیر دارند. علاوه بر این، مدلی پژوهش متشکل از پیشایند و پسایندهای موثر جهت سیاست گذاری بر مبنای مدیریت استراتژیک نوین ارائه شد.
۷.

تبیین نقش متغیرهای هنجاری در سکوت سازمانی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: سکوت سازمانی آوای سازمانی متغیرهای هنجاری سازمان شهرداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 98 تعداد دانلود : 343
مقدمه و هدف پژوهش: سکوت سازمانی می تواند مانعی بر سر راه ابراز ایده های افراد در سازمان باشد، بنابراین شناسایی عوامل موثر بر آن و تلاش به منظور رفع آنها، می تواند شرایط ابراز عقاید، بیان ایده ها و ارائه نظرات کارکنان را تسهیل نماید. هدف این پژوهش تبیین نقش متغیرهای هنجاری در سکوت سازمانی می باشد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. داده ها به روش مصاحبه با روش هدایت کلیات و به صورت نیمه ساختار یافته گردآوری شد. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. داده ها به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. مقوله محوری مطالعه حاضر سکوت سازمانی است که تحلیل و با توجه به شرایط علّی، شرایط زمینه ای راهبردهایی تدوین و مدل نهایی براساس آن ارائه شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد متغیرهای هنجاری موثر بر سکوت سازمانی دارای 3 بعد بی اعتمادی، نگرش مدیران و استرس شغلی می باشد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نقش متغیرهای هنجاری را در سکوت سازمانی نشان داده است.  
۸.

ارائه الگوی مهار پول شویی در نظام بانکی ایران با تأکید بر عامل فرهنگ سازی عمومی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: پول شویی بانکداری الکترونیک فرهنگ سازی عمومی اصلاح سیستم بانکی و مؤسسات اعتباری دور شدن از اقتصاد دولتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 174 تعداد دانلود : 509
مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی مهار پول شویی در نظام بانکی دولت جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر عامل فرهنگ سازی عمومی می باشد. روش پژوهش: در این پژوهش ابتدا عوامل مؤثر بر مهار پول شویی به منظور فرهنگ سازی عمومی از طریق نظرسنجی از خبرگان با استفاده از تکنیک دلفی، مورد شناسایی قرار گرفت و سپس این عوامل در قالب الگوی طراحی شده در جامعه آماری مورد نظر به آزمون گذاشته شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه مدیران ارشد شعب بانک ملی استان کرمان به تعداد 321 نفر بوده اند که 200 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسشنامه (2 پرسشنامه) بود. داده های پژوهش از طریق نرم افزارهای SPSS و AMOS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی نشان می دهد مؤلفه های «دور شدن از اقتصاد دولتی» و «بانکداری الکترونیک» بیشترین اهمیت را در تبیین متغیر پول شویی داشتند به طوری که مؤلفه دورشدن از اقتصاد دولتی 90 درصد و مؤلفه بانکداری الکترونیک 86 درصد تغییرات عوامل مؤثر بر مهار پول شویی را تبیین می کنند. نتیجه گیری: پول شویی به یکی از مهم ترین مباحث در بسیاری از کشورها تبدیل شده است و می تواند آثار به مراتب مخربی برای اقتصاد هر کشوری به دنبال داشته باشد و نهادهای مربوطه باید توجه خاصی در جهت اقدامی برای مبارزه با این موضوع داشته باشند. بدین منظور در راستای فرهنگ سازی عمومی مبارزه با این پدیده می توان اطلاعات پول شویی در اختیار عموم مردم قرار داد تا مردم از جرم پول شویی و روش های مبارزه با آن آگاه شوند.  
۹.

رابطه حکمرانی خوب با توسعه شهر خلاق فرهنگی(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: حکمرانی خوب شهر خلاق فرهنگی کرمانشاه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 780 تعداد دانلود : 892
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف رابطه حکمرانی خوب با توسعه شهر خلاق فرهنگی انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران میانی و پایه ادارات کل دستگاه های اجرایی شهر کرمانشاه با تعداد جامعه ی آماری 145 بود، که براساس فرمول کوکران، نمونه برابر با 108 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد حکمرانی حکمرانی خوب OPM و CIPFA (2004) و شهر خلاق فرهنگی محقق ساخته می باشد، که روایی آن ها با روایی سازه؛ و پایایی آن ها با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 23 وSMART PLS 2  تحلیل شدند. کیفیت مدل اندازه گیری با آزمون cv.com و مدل ساختاری با آزمون cv.red تأیید شد و هم چنین کیفیت مدل نهایی پژوهش با توجه به شاخص GOF که 524/0 شده است، نشان داد که مدل از برازش قوی برخوردار است. هم چنین مقدار R 2 برابر 383/0 شد که قوی ارزیابی می شود. یافته ها: نتایج فرضیه های پژوهش نشان داد که متغیر حکمرانی خوب بر متغیر شهر خلاق فرهنگی تأثیر مثبت و مستقیم دارد. مؤلفه های حکمرانی خوب شامل: نتیجه گرایی، اثربخشی نقش ها و وظایف و پاسخ گویی بر شهر خلاق فرهنگی تأثیر مثبت و مستقیم و مؤلفه های ارتقا ارزش ها، شفاف سازی و ظرفیت سازی بر متغیر شهر خلاق فرهنگی تأثیر نداشتند و هم چنین متغیر حکمرانی خوب بر مؤلفه های شهر خلاق فرهنگی (به جز تقویت تکثرگرایی فرهنگی) تأثیر مثبت و مستقیم داشت. نتیجه گیری: می توان گفت که توجه به حکمرانی خوب در ادارات و دستگاه های اجرایی، می تواند در بروز شهر خلاق فرهنگی نقش سازنده ای داشته باشد.
۱۰.

طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران(مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی اعتباریابی آموزش عالی الگو عامل ملاک ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 829 تعداد دانلود : 613
مقدمه و هدف پژوهش : فرهنگ سازمانی از اساسی ترین زمینه های تغییر و تحول در سازمان است. هدف مقاله حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران است. جامعه آماری شامل 135 نفر از خبرگان آموزش عالی که با روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای 100نفر انتخاب و پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت روش پژوهش: این پژوهش از نوع ترکیبی است. گرداوری داده ها در این زمینه، طی دو مرحله (کیفی-کمی) انجام شد. در مرحله کیفی پژوهش، از روش زمینه ای به جمع آوری داده ها پرداخته شد. در مرحله کمی، بر مبنای یافته های حاصل از مرحله کیفی، پرسشنامه ای حاوی 105سوال طراحی شد، داده ها با نرم افزار SPSS 18 و ایموس 23 در قالب تحلیل تاییدی مرتبه اول و دوم و در چارچوب مدل یابی معادلات ساختاری انجام گردید. یافته ها: پرسشنامه ها در اختیار نمونه آماری پژوهش قرار گرفتند و با استفاده از معادلات ساختاری و به کمک تحلیل عاملی تاییدی درجه اول و دوم، اعتبار مدل اصلی و سوالات بررسی آزمون شدند. نتیجه گیری: نتایج بخش کیفی پژوهش، 24 مقوله هسته ای و 105 مقوله عمده و 805 مفهوم است. نتایج بخش کمی، تحلیل عاملی مرتبه دوم مقدار CMIN/DF محاسبه شده برابر با 907/1 است. هم چنین، مقدار RMSEA برابر با 053/0 است. میزان (GFI)، (AGFI)، (CFI)، (NNFI)، (TLI)، (IFI) و (RFI) نیز در مدل حاضر بالاتر از 90/0 هستند، حاکی از برازش مطلوب داده ها است بکارگیری هریک از ابعاد و مؤلفه های اعتباریابی شده همراه استراتژی های مناسب اجرایی، می تواند موجب عملکرد بهتر سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران گردد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸