آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش : فرهنگ سازمانی از اساسی ترین زمینه های تغییر و تحول در سازمان است. هدف مقاله حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی فرهنگ سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران است. جامعه آماری شامل 135 نفر از خبرگان آموزش عالی که با روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای 100نفر انتخاب و پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت روش پژوهش: این پژوهش از نوع ترکیبی است. گرداوری داده ها در این زمینه، طی دو مرحله (کیفی-کمی) انجام شد. در مرحله کیفی پژوهش، از روش زمینه ای به جمع آوری داده ها پرداخته شد. در مرحله کمی، بر مبنای یافته های حاصل از مرحله کیفی، پرسشنامه ای حاوی 105سوال طراحی شد، داده ها با نرم افزار SPSS 18 و ایموس 23 در قالب تحلیل تاییدی مرتبه اول و دوم و در چارچوب مدل یابی معادلات ساختاری انجام گردید. یافته ها: پرسشنامه ها در اختیار نمونه آماری پژوهش قرار گرفتند و با استفاده از معادلات ساختاری و به کمک تحلیل عاملی تاییدی درجه اول و دوم، اعتبار مدل اصلی و سوالات بررسی آزمون شدند. نتیجه گیری: نتایج بخش کیفی پژوهش، 24 مقوله هسته ای و 105 مقوله عمده و 805 مفهوم است. نتایج بخش کمی، تحلیل عاملی مرتبه دوم مقدار CMIN/DF محاسبه شده برابر با 907/1 است. هم چنین، مقدار RMSEA برابر با 053/0 است. میزان (GFI)، (AGFI)، (CFI)، (NNFI)، (TLI)، (IFI) و (RFI) نیز در مدل حاضر بالاتر از 90/0 هستند، حاکی از برازش مطلوب داده ها است بکارگیری هریک از ابعاد و مؤلفه های اعتباریابی شده همراه استراتژی های مناسب اجرایی، می تواند موجب عملکرد بهتر سازمانی برای نظام آموزش عالی ایران گردد.

Designing and validating the organizational culture model for the Iranian higher education system

Organizational culture is one of the most fundamental areas of change and transformation in the organization. The purpose of this article is to design and validate the organizational culture model for the Iranian higher education system. The statistical population consisted of 135 higher education experts who were selected by stratified random sampling method of 100 people and the questionnaire was analyzed. This research is of combined type. Data collection in this field was done in two stages (qualitative-quantitative). In the qualitative stage of the research, data collection method was used. In the quantitative stage, based on the findings of the qualitative stage, a questionnaire containing 105 questions was designed. The data were analyzed by SPSS 18 and Emus 23 software in the form of first and second order confirmatory analysis and in the framework of structural equation modeling. The questionnaires were provided to the statistical sample of the research and the validity of the main model and the test questions were tested using structural equations and with the help of first and second degree confirmatory factor analysis. The results of the qualitative part of the research are 24 core categories, 105 major categories and 805 concepts. The results of the quantitative part are the second-order factor analysis of the calculated CMIN / DF value equal to 1.907. Also, the RMSEA value is equal to 0.053. Rates (GFI), (AGFI), (CFI), (NNFI), (TLI), (IFI) and (RFI) are also higher than 0.90 in the present model, indicating a good fit of the data.

تبلیغات