آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش به منظور شناسایی نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی، ابتدا به شناسایی شایستگی های شغلی و سپس تدوین نیازهای آموزشی آنان براساس این شایستگی ها پرداخته شده است. جامعه آماری را کارآموزان قضایی مرکز تهران و قم به تعداد 82 نفر تشکیل می دهند. روش نمونه گیری تصادفی و شامل دوره های کارآموزی شماره 94،200،202،203،98 و دادرسی تهران می باشد که از تمام کارآموزان نظر سنجی شده است. طی مصاحبه با کارآموزان قضایی، اساتید و قضات مهارت های مورد نیاز کارآموزی قضایی از نظر آنان سوال شد و سپس با توزیع پرسشنامه، میزان نیاز به این مهارت ها، نظر سنجی شد. روش پژوهش: روش تحقیق پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی آن به روش محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون عاملی و تحلیل عاملی با نرم افزار اس. پی. اس. اس. استفاده شده است. یافته ها: نشان می دهد که مهارت های شناسایی شده در شایستگی های فردی، اجتماعی، فرهنگی و شایستگی های شغلی از جمله نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی می باشند. نتیجه گیری: مهارت های آشنایی با فرهنگ ملی و منطقه ای، فن سخنوری، آشنایی با روان شناسی و روانکاوی، مطالعات اجتماعی، مدیریت خشم و استرس، اداره جلسات، مدیریت قضایی در تعیین نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی، بیشترین اهمیت را در میان شاخص های شناسایی شده در این تحقیق داشته اند. در میان مهارت های مرتبط با شایستگی های شغلی، شاخص آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه خدمت، اهمیت بالایی را نشان می دهد.

need Assessment of judicial Training Based on individual,social,cultural and occupational competencies Approach in Iranian judicial system (are dtudy: Tehran and Qom Internship center)

study, in order to identify the educational needs of judicial trainees, first to identify job competencies and then formulate their training needs based on these competencies. Been paid. The statistical population of this study consisted of 82 judicial trainees from Tehran and Qom They are selected by random sampling method and include internship courses No. 194, 200, 202, 203, 98 and Tehran Teaching, which is surveyed by all trainees. During interviews with judicial trainees, professors and judges, they were first asked about the skills required for judicial internships and a list of skills was prepared, and then the questionnaire was distributed by distributing a questionnaire. The research method is a survey description and a researcher-made questionnaire was used to collect the data, the validity of which was confirmed by the content method and its reliability by Cronbach's alpha coefficient. In order to analyze the data from T test and factor analysis with S software. P. S. S. Used. Results: It shows that the skills identified in individual, social, cultural competencies and job competencies are among the educational needs of judicial trainees. Acquaintance skills with national and regional culture, eloquence, familiarity with psychology and psychoanalysis, social studies and considerations, anger management, how to manage meetings, judicial management in determining the educational needs of judicial trainees, the most important the identified indicators In this research, they have. Among the skills related to job competencies, the index of familiarity with the culture and customs of the service area is of great importance.

تبلیغات