آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت.  روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم مدارس هوشمند شهر چمستان بوده است که تعداد آن 279 نفر است. نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی مورگان 203 نفر برآورد شده است. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع تصادفی طبقه ای بوده است. ابزار اندازه گیری این تحقیق پرسشنامه های استاندارد بوده است که از پرسشنامه های هوشمندسازی مدارس شاویرودی (1392)؛ سازگاری تحصیلی اونیل و سریاک (1984)، محمدی و همکاران (1395)؛ راهبرد فراشناختی اونیل و عابدی (1996)، محمدی و همکاران (1395) اقتباس شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری استفاده شد. جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و با توجه به این که کلیه متغیرها دارای ضریب بیشتر از 7/0 بوده، پایایی آن ها تأیید شد. هوشمندسازی مدارس دارای پایایی 78/0 و سازگاری تحصیلی دارای پایایی 73/0 و راهبردهای فراشناختی دارای پایایی 79/0 است. جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شد. یافته ها: نتایج فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر تأثیر هوشمندسازی مدارس و راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان تائید شد؛ نتیجه گیری: نتایج فرضیه فرعی اول تحقیق مبنی بر تأثیر هوشمندسازی مدارس بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان تأیید شد؛ نتایج فرضیه فرعی دوم مبنی بر تأثیر راهبردهای فراشناختی بر سازگاری تحصیلی دانش آموزان تأیید شد.

The role of School Intelligence and Metacognitive Strategies on Academic Adaptability of Students (Case Study: Secondary School Students of Intelligent Schools in Chamestan)

The main purpose of this study was to investigate the effect of school intelligence and meta-cognitive strategies on students' academic adjustment. The statistical population of this study includes all secondary school students in the city of Chamestan, which has 279 students. The sample is estimated to be 203 people according to Morgan's curriculum. The method of sampling in this research was stratified random. The instrument for measuring this research was standard questionnaire which was adapted from Shawiroudi School of Intelligence Questionnaire (1392); O'Neill & Serayak (1984), Mohammadi et al. (1395); Ph.D. O'Neill and Abedi (1996), Mohammadi et al. (1395) Has been. To determine the validity of the questionnaire, formal validity was used and supervised by the supervisor. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability and, given that all variables had a coefficient of more than 0.7, their reliability was confirmed. The intelligence of schools has a reliability of 0.78 and academic compatibility with the reliability of 0.73 and metacognitive strategies of 0.79. Structural equation modeling and PLS software were used to study the research hypothese. The results of the main hypothesis of the research on the effect of school intelligence and metacognitive strategies were confirmed on students 'academic adaptability; the results of the first hypothesis of the research on the effect of school intelligence on students' academic compatibility were confirmed; the results of the second hypothesis on the effect of metacognitive strategies on academic compatibility Students confirmed.

تبلیغات