کلید واژه ها: تهران شهر خلاق مناطق

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۵۸ - ۸۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۶۵

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

مقدمه و هدف پژوهش: شهر خلاق مرکز فناوری و نوآوری، خلاقیت و تبدیل ایده به ثروت قلمداد می شود . حرکت به سمت ایجاد و تحقق آن در توسعه اقتصادی بسیار ضروری است. سنجش میزان برخورداری مناطق 22 گانه شهر تهران در تحقق پذیری شهر خلاق هدف پژوهش است. روش پژوهش: بهره مندی از داده های ثانویه، تهیه پرسشنامه و استفاده مناسب از نرم افزار SPSS یافته ها: اولویت بندی بدست آمده از مدل تاپسیس سه سطح مناطق تهران را نمایان می سازد: 1) سطح برخوردار؛ 2) سطح نیمه برخوردار (متوسط)؛ 3) سطح فرو برخوردار (محروم). نتیجه گیری : نتایج پژوهش نشان می دهد از یک طرف افزایش و بهبود معیارهای شهر خلاق تاثیرات خود را در حرکت محلات شهر به سوی تحقق شهر خلاق می گذارد و از طرف دیگر میزان این تاثیرگذاری بسیار متفاوت است.

Evaluation of Prosperity Level of the 22 Regions of Tehran in Achievement to the Creative City

The creative city is the center of innovation, creativity, and the transformation of ideas into wealth. Evaluation of 22 urban areas of Tehran and rank the indicators of creativity with 19 factors from the indicators of the creative city. The results of the research show that, on the one hand, the increase and improvement of the criteria of the creative city has its effects on the movement of neighborhoods to the realization of the creative city, and on the other hand, the amount of this impact is very different, so that according to the network analysis model, the index of innovation benchmarks Showing 265/0 has the greatest impact on moving a neighborhood toward the creative neighborhood in Tehran. In the meantime, the number of science and technology centers, innovations and inventions play the most role in the realization of the creative area of Tehran; however, the factor of human capital, especially elites and students, social capital, social networking and cooperative networks, play a major role in realizing. In the final stage, quality of life is also effective in moving a neighborhood toward creative neighborhoods in the city.

تبلیغات