فیلتر های جستجو:
فیلتری انتخاب نشده است.
نمایش ۱ تا ۲۰ مورد از کل ۱۵۶ مورد.
حوزه های تخصصی:
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی بود که به بررسی نقش میانجی تجربه لذت بخش و رضایت در رابطه بین کیفیت خدمات و قصد خرید مجدد الکترونیکی محصولات ورزشی پرداخت و به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، خریداران محصولات ورزشی از وب سایت مجید بودند که اطلاعات آن ها در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری این شرکت قرار داشت و پرسش نامه های تحقیق به صورت دردسترس بین آن ها توزیع شد (تعداد=635). حجم نمونه تحقیق با توجه هدف و با استفاده از نرم افزار آماری PASS در سطح خطای 05/0، در بازه 198 تا 216 نفر تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزارهای Smart PLS و SPSS استفاده شد. ابزارهای اندازه گیری، پرسش نامه استاندارد کیفیت خدمات الکترونیکی پاراسورامون و همکاران (2005)، پرسش نامه رضایت الکترونیکی الیور (2007)، پرسش نامه قصد خرید مجدد الکترونیکی کرونین و همکاران (2000) و پرسش نامه تجربه لذت بخش الکترونیکی هسو و همکاران (2017) بود. در این تحقیق مشخص شد کیفیت خدمات الکترونیکی (01/0>P، 318/=0β)، تجربه لذت بخش الکترونیکی (01/0>P، 340/=0β) و رضایت الکترونیکی (05/0>P، 150/0=β) بر قصد خرید مجدد الکترونیکی محصولات ورزشی نقش دارند. ضریب بتای غیرمستقیم کیفیت خدمات بر قصد خرید مجدد نیز نشان می دهد رضایت و تجربه لذت بخش نقش میانجی در رابطه بین کیفیت خدمات و قصد خرید دارند.
تأثیر رسانه های اجتماعی و اینترنت در بازاریابی رویدادهای ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
اینترنت و رسانه های اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسان تر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیم های ورزشی برتر، لیگ ها و انجمن های ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانه های اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصت های جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ورزشی ایجاد می کند. رسانه های اجتماعی شکل جدیدی از ارتباطات بین طرفداران، ورزشکاران، تیم ها و حامیان را ایجاد می کنند. فناوری تلفن همراه نیز باعث می شود که طرفداران و مصرف کنندگان رویدادهای ورزشی، محتوای ورزشی را به طورکلی و همچنین زنده در همه جا پیگیری کنند و همچنین این تغییرات چالش ها و فرصت های بسیار استراتژیک را ایجاد می کند. روش کار این تحقیق از نوع مطالعه و بررسی سایت ها و شبکه های اجتماعی و همچنین ترجمه مقالات متفاوت در این زمینه در چندین چارچوب و ایده بود؛ به ویژه مدل اکوسیستم ورزش، بازاریابی رویدادی، بازاریابی ستاره و تفاوت های بین المللی در تماشای ورزش برای ورزش های خاص. براساس نتایج تحقیق، چارچوبی برای توسعه استراتژی رسانه های اجتماعی پیشنهاد شد که می تواند برای ارزیابی وضعیت فعلی سازمان ورزشی و همچنین تسهیل توسعه استراتژی رسانه های اجتماعی استفاده شود. نتیجه بازاریابی یکپارچه نشان دهنده افزایش بلوغ از لحاظ ایجاد استراتژی یکپارچه است که ترکیبی از استفاده فعالانه از سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و سیستم های داخلی با استفاده از رسانه های اجتماعی و جوامع است که بر وب سایت باشگاه یا فدراسیون تمرکز می کنند.
نقد و بررسی کتاب پژوهش کیفی (راهنمای طراحی و کاربست)(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
یکی از حوزه های مهمی که در علوم انسانی کاربرد بسیاری دارد و آموزش آن برای همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی اجباری بوده، روش تحقیق است. روش تحقیق به سه طریق انجام می شود: کیفی، کمّی و آمیخته. روشی که به تازگی بیشتر مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است، روش کیفی است؛ ازاین رو کتاب های مختلفی برای تخصصی کردن مباحث مرتبط با روش تحقیق کیفی منتشر شده اند. هدف پژوهش حاضر، نقد و بررسی کتاب پژوهش کیفی: راهنمای طراحی و کاربست بود که از روش نقد مؤسسه خانه کتاب و کاوشگری فلسفی انتقادی هم زمان، استفاده شد. کتاب مدنظر تألیف شارون بی میریام و الیزابت تیسدل است که کیامنش و دانای طوس ترجمه کردند و در تابستان 1398 در انتشارات سمت منتشر شد. ابزار نقد، چک لیست نقد کتاب شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود و از تحلیل محتوای کیفی و بازخوانی های چندباره اثر به منظور بررسی اشکالات استفاده شد. براساس یافته های پژوهش، قوت های کتاب از نظر محتوایی، شیوایی و رسابودن کلام، توضیح کامل از ابتدا تا انتهای هر مبحث، پیوستگی مطالب کتاب بود. از ضعف های کتاب نیز می توان به طراحی جلد ساده و اشکالات و قواعد نگارشی و همچنین معرفی نشدن کامل نرم افزارهای موردنیاز در پژوهش های کیفی اشاره کرد. امید است نقد، بررسی و معرفی کتاب مذکور باعث افزایش روند مطالعه و تحقیق در دانشجویان تحصیلات تکمیلی شود.
اثر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی سرمایۀ فکری در کارکنان رسانه های ورزشی دانشکده های تربیت بدنی شهر تهران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
لازمه واکنش مؤثر به تغییرات محیطی و کسب مزیت رقابتی در رسانه های ورزشی، دستیابی به مدیریت راهبردی منابع انسانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدیریت راهبردی منابع انسانی بر عملکرد و چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری دربین کارکنان رسانه های ورزشی شهر تهران انجام گرفت. روش های پژوهش از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع تحقیقات پیمایشی و از نوع مدل یابی معادله ساختاری بود. تمامی کارکنان زن و مرد رسانه های ورزشی دانشکده های تربیت بدنی شهر تهران به تعداد 334 نفر جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. با روش نمونه گیری طبقه ای و با استفاده از تخصیص متناسب (طبق فرمول کوکران) 225 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه استاندارد مدیریت راهبردی منابع انسانی (2006)، پرسش نامه سرمایه فکری بونتیس (1996) و پرسش نامه عملکرد سازمانی یانگ (2004) استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده نرم افزارهای آماری PLS Smart و SPSS تحلیل شدند. نتایج معادله ساختاری نشان داد که هر چهار متغیر یعنی مدیریت راهبردی منابع انسانی، سرمایه فکری و عملکرد سازمانی در کارکنان رسانه های ورزشی دانشکده های تربیت بدنی شهر شهر تهران از وضعیت مطلوب برخوردار بودند. همچنین مدیریت استراتژیک منابع انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی داشت. مدیریت استراتژیک منابع انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر سرمایه فکری داشت و سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی داشت.
رابطۀ مصرف رسانه ای با مهارت های ارتباطی دانشجویان رشتۀ علوم ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
اینترنت و رسانه های اجتماعی بازاریابی ورزشی را آسان تر می کنند. از لحاظ تاریخی، پخش تلویزیونی منبع اصلی درآمد تیم های ورزشی برتر، لیگ ها و انجمن های ورزشی است. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر رسانه های اجتماعی و اینترنت بر بازاریابی رویدادهای ورزشی بود. اینترنت فرصت های جدیدی برای توزیع و موارد موردنیاز مصرف کنندگان رویدادهای ورزشی ایجاد می کند. رسانه های اجتماعی شکل جدیدی از ارتباطات بین طرفداران، ورزشکاران، تیم ها و حامیان را ایجاد می کنند. فناوری تلفن همراه نیز باعث می شود که طرفداران و مصرف کنندگان رویدادهای ورزشی، محتوای ورزشی را به طورکلی و همچنین زنده در همه جا پیگیری کنند و همچنین این تغییرات چالش ها و فرصت های بسیار استراتژیک را ایجاد می کند. روش کار این تحقیق از نوع مطالعه و بررسی سایت ها و شبکه های اجتماعی و همچنین ترجمه مقالات متفاوت در این زمینه در چندین چارچوب و ایده بود؛ به ویژه مدل اکوسیستم ورزش، بازاریابی رویدادی، بازاریابی ستاره و تفاوت های بین المللی در تماشای ورزش برای ورزش های خاص. براساس نتایج تحقیق، چارچوبی برای توسعه استراتژی رسانه های اجتماعی پیشنهاد شد که می تواند برای ارزیابی وضعیت فعلی سازمان ورزشی و همچنین تسهیل توسعه استراتژی رسانه های اجتماعی استفاده شود. نتیجه بازاریابی یکپارچه نشان دهنده افزایش بلوغ از لحاظ ایجاد استراتژی یکپارچه است که ترکیبی از استفاده فعالانه از سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و سیستم های داخلی با استفاده از رسانه های اجتماعی و جوامع است که بر وب سایت باشگاه یا فدراسیون تمرکز می کنند.
تحلیلی بر پدیدۀ پذیرش و عدم پذیرش اپلیکیشن های ورزشی توسط ورزشکاران حرفه ای با استفاده از مدل باینری لوجیت(مقاله علمی وزارت علوم)
منبع:
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی سال ۱۰ بهار ۱۴۰۲ شماره ۳۹
114 - 125
حوزه های تخصصی:
تحقیق حاضر با هدف تحلیلی بر پدیده پذیرش و عدم پذیرش اپلیکیشن های ورزشی توسط ورزشکاران حرفه ای با استفاده از مدل باینری لوجیت انجام گرفت. روش تحقیق حاضر کاربردی بود. تمام کاربران اپلیکیشن استراوا در ایران که در دو رشته دوچرخه سواری و دوومیدانی فعال بودند، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادند. تعداد نمونه آماری با استفاده از نرم افزار جی پاور، 402 نفر و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر پرسش نامه محقق ساخته بود. به منظور بررسی داده های تحقیق حاضر از روش آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. در قسمت آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. همچنین در قسمت آمار استنباطی آزمون رگرسیون لوجستیک به کار رفت. همه روند تجزیه وتحلیل داده های تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که به صورت کلی تصویر ذهنی، اعتبار، زیرساخت های لازم، ارزشمندی، استفاده و اعتبار به عنوان شش عامل مهم در پذیرش و عدم پذیرش اپلیکیشن های ورزشی توسط ورزشکاران حرفه ای مشخص شدند. مطابق با نتایج مشخص شد که اعتبار و هزینه بیشترین تأثیر را در پذیرش و عدم پذیرش از سوی ورزشکاران داشتند. با توجه به نتایج می توان گفت که عامل اعتبار بیشترین نقش را در پیش بینی میزان پذیرش یا عدم پذیرش دارد.
نقش هم هویتی تیم در تجربۀ لذت بخش و قصد بازدید مجدد هواداران فوتبال از وب سایت باشگاه استقلال(مقاله علمی وزارت علوم)
منبع:
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی سال ۱۰ بهار ۱۴۰۲ شماره ۳۹
99 - 113
حوزه های تخصصی:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تجربه لذت بخش در رابطه بین همانندی با تیم و بازدید مجدد هواداران فوتبال از وب سایت باشگاه استقلال انجام شد. هواداران تیم فوتبال استقلال جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند که درمجموع 230 نمونه قابل قبول گردآوری شد. برای اندازه گیری متغیرها از پرسش نامه هم هویتی (وون و برانسکومب، 1993)، تجربه لذت بخش (اوکاس و کارلسون، 2010؛ هسو و همکاران، 2017) و پرسش نامه قصد بازدید مجدد (کرونین و همکاران، 2000) استفاده شد. روایی صوری پرسش نامه توسط پنج تن از اساتید و دانشجویان دکتری رشته مدیریت ورزشی بررسی کردند. سپس پرسش نامه ها در جامعه مطالعه شده به صورت آنلاین توزیع شدند. برای سنجش فرضیه ها از نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. پایایی، روایی همگرایی و روایی واگرا حاکی از مطلوب بودن مدل بیرونی پژوهش بود. همچنین شاخص تناسب مدل برابر با 09/0 نیکویی برازش را تأیید کرد. یافته های پژوهش نشان داد که همانندسازی با تیم بر تجربه لذت بخش (49/0) و قصد بازدید مجدد (26/0) اثرگذار بود و تجربه لذت بخش بر قصد بازدید مجدد (57/0) اثرگذار بود. به طورکلی، افزایش سطح هم هویتی هواداران با تیم های محبوبشان به ارتباطات نزدیک عاطفی هواداران با وب سایت تیم ها منجر می شود و هنگامی که این ارتباطات با تجربه لذت بخش در سایت مدنظر همراه باشد، باعث تمایل بیشتر بازدیدکنندگان از سایت های باشگاه های فوتبال خواهد شد.
تأثیر آگاهی از برند و آگاهی از مد بر تبلیغات دهان به دهان در خرید پوشاک ورزشی در بین دانشجویان تربیت بدنی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف پژوهش حاضر تأثیر آگاهی از برند و آگاهی از مد بر تجربه لذت بخش، رضایت، قصد خرید و تبلیغات دهان به دهان در خرید پوشاک ورزشی در بین دانشجویان تربیت بدنی بود. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. همه دانشجویان تربیت بدنی کشور جامعه آماری مطالعه حاضر را تشکیل دادند که درنهایت 367 نمونه براساس تخمین نمونه نرم افزار سمپل پاور گردآوری و تجزیه وتحلیل شد. ابزار اندازه گیری پرسش نامه چیلدز و همکاران (2019) در مقیاس پنج ارزشی لیکرت بود که خرده مقیاس های آگاهی از مد 3 سؤال، آگاهی از برند 4 سؤال، رضایت 3 سؤال، قصد خرید 3 سؤال، تبلیغات دهان به دهان 3 سؤال و تجربه لذت بخش 3 سؤال بود. برای بررسی روایی صوری، پرسش نامه در اختیار 5 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی قرار گرفت و پس از بررسی آن ها پرسش نامه نهایی طراحی به صورت آنلاین در بین جامعه آماری توزیع شد. نتایج حاکی از این بود که آگاهی از برند 50/0 و آگاهی از مد 225/0 بر تجربه لذت بخش اثرگذار بودند. تجربه لذت بخش 465/0 بر رضایت اثرگذار بود و رضایت نیز 69/0 و 45/0 در قصد خرید و تبلیغات دهان به دهان اثرگذار بودند. به طورکلی اگر آگاهی از برند و مد در سطح بالایی ارزیابی شود، به تجربه لذت بخش و رضایت مشتریان در بین مشتریان منجر می شود و درنتیجه تبلیغات دهان به دهان و قصد خرید مشتریان توسعه می یابد.
تبدیل منابع دیپلماسی به نتایج دیپلماسی فوتبال با تاکید بر نقش میانجی گری پوشش رسانه ای(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
تحقیق حاضر باهدف تبدیل منابع دیپلماسی به نتایج دیپلماسی فوتبال با تاکید بر نقش میانجی گری پوشش رسانه ای طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر به صورت پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه افراد آگاه به موضوع پژوهش بود. در جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه عبدی و همکاران (2018) استفاده گردید. به منظور تجزیه وتحلیل داده های تحقیق حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. تمامی روند تجزیه وتحلیل تحقیق، درنرم افزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، رویدادهای ورزشی (331/0=تأثیر؛ 236/2= تی)، سرمایه انسانی (244/0=تأثیر؛ 315/3=تی) و محصولات و خدمات ورزشی (404/0= تأثیر؛ 996/2=تی) به صورت معناداری بر پوشش رسانه ای تأثیرگذار می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که پوشش رسانه ای بر نتایج کلی (883/0= تأثیر؛ 37/27=تی)، نتایج اختصاصی (839/0=تأثیر؛ 237/24=تی) و نتایج ملی (859/0= تأثیر؛ 652/29=تی) در حوزه دیپلماسی فوتبال تأثیرگذار می باشد. با این توجه می توان چنین اعلام داشت که استفاده از پوشش رسانه ای می تواند در جهت کسب موفقیت های مربوط به دیپلماسی فوتبال تأثیر بسزایی داشته باشد.
شناسایی و اولویت بندی فرصت های کارآفرینانه ورزشی با رویکرد رسانه ورزشی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
ﻫﺪف پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اولویت بندی فرصت های کارآفرینی ورزشی در حوزه رسانه ها اﺳﺖ. روش پژوهش از نظر راهبرد، آﻣﯿﺨﺘﻪ (کیفی و کمّی)، با طرح اکتشافی-متوالی و هدف کاربردی-توسعه ای است. جامعه ی آماری در بخش کیفی: با نمونه گیری هدفمند به روش نظری، 17 تن از اساتید و پژوهشگران مدیریت ورزشی در حوزه رسانه ها و بخش کمّی: با نمونه گیری تصادفی طبقه ای از 384 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایش های مختلف تربیت بدنی و علوم ورزشی مشارکت داشتند. ابزار پژوهش: مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه های نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری و اجماع و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎمه محقق ساخته در مقیاس لیکرت 5 ارزشی جهت تعیین اﻫﻤﯿﺖ ﻫﺮ ﯾﮏ از فرصت های کارآفرینی در حوزه رسانه به روش پیمایشی نظرسنجی شد. روایی صوری ابزار توسط اعضای گروه پژوهش تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به ترتیب: 70/0 و 76/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و مدل سازی معادله ساختاری واریانس محور با نرم افزارهای آماری «Smart PLS(2)» و «SPSS» انجام ﺷﺪ. میزان اهمیت و اولویت ابعاد فرصت های ورزشی موجود در رسانه ها به ترتیب: 1. رسانه های سایبری، 2. رسانه های چاپی، 3. رسانه های دیجیتال، 4. رسانه های الکترونیکی، را نشان داد. نتایج تحقیق حاضر تنوع بالای فرصت های کارآفرینی را در حوزه ها، هزینه شروع، منطقه جغرافیایی، زمان و ... بیان داشت. با شناخت فرصت های کارآفرینانه و برنامه ریزی آن ها می توان گام های اساسی را برای توسعه ورزش در کشور برداشت. متولیان امر کارآفرینی و ورزش در سیاست گذاری و برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت خود می توانند با توجه به این فرصت ها به پیشرفت ورزش کمک شایانی نمایند.
تحلیل محتوای پرمخاطب ترین کانال های ورزشی ایرانی شبکه اجتماعی تلگرام(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف کلی تحقیق، تحلیل محتوای پرمخاطب ترین کانال های ورزشی ایرانی شبکه اجتماعی تلگرام بود.این پژوهشاز نظر استراتژی توصیفی، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا واز منظر جمع آوری داده به شکل کتابخانه ای انجام شد.جامعه آماری سه کانال پرطرفدار ورزشی با معیار عضویت بیش از ۸۰ هزار دنبال کننده بود. کانال های سایت ورزش۳ با حدود ۷۳۰ هزار عضو، کانال برنامه نود با ۵۵۰ هزار عضو، کانال سایت ورزشی طرفداری با ۸۰ هزار نفر عضو به عنوان نمونه های پژوهش انتخاب شدند. برگه های کد گذاری و دستورالعمل کد گذاری قاسمی 1394 (پس از تایید روایی و عینیت مجدد) به عنوان ابزار تحقیق درنظر گرفته شد.نتایج نشان داد کانال تلگرام برنامه نود با ۱۶۱۶ خبر بیشترین توزیع اخبار را دارد. بیشترین فراوانی اخبار در روز شنبه با ۴۸۳ خبر و کمترین فراوانی مربوط به روز چهارشنبه با ۳۵۶ خبر است. همچنین ورزش حرفه ای با 3/85 درصد آمار، بیشترین فراوانی اخبار را در بین مولفه های مختلف در هر سه کانال دارا است. ورزش تربیتی با تنها یک مورد خبر در سه کانال کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. یکی از مهمترین یافته های تحقیق تحت الشعاع قرار گرفتن اغلب رشته های ورزشی زیر سایه رشته فوتبال بود چرا که رشته ورزشی فوتبال با 4/93 بیشترین فراوانی در پوشش اخبار رشته های مختلف را دارد.تفاوت معنادار نگاه جنسیتی نیز یافته دیگر این پژوهش بود. چرا که 2/98 درصد اخبار مربوط به ورزش مردان و تنها 3/0 درصد از اخبار مربوط به ورزش زنان است. 4/94 درصد مطالب از امکانات چند رسانه ای مثل عکس، فیلم و تصاویر متحرک بهره برده بودند.
شناسایی مولفه های روابط عمومی مدیران تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی بر اساس روش دلفی فازی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر مهارت روابط عمومی مدیران تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی بود که با استفاده از نظر خبرگان از طریق روش دلفی فازی و تایید آن بر اساس نظر مدیران تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که برای دست یابی به اهداف مورد نظر در دو مرحله مستقل و متوالی انجام گرفت. در مرحله اول با توجه به نظر 20 تن از خبرگان مدیریت ورزشی و روابط عمومی و استفاده از روش دلفی فازی دو مرحله ای شاخص های پژوهش شناسایی شدند. مولفه های شناسایی شده و اعداد فازی آنها عبارت بودند از : روابط رسانه ای ( 92/0)، رویدادها (90/0 )و امور فرهنگی (81/0)، روابط اجتماعی (79/0)، حمایت مالی (91/0)، امور پژوهشی (74/0) و امور مشاوره (79/0). در مرحله دوم این شاخص ها در قالب پرسشنامه 5 گزینه ای لیکرت در اختیار 95 نفر از مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها قرار گرفت. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع در دسترس بود و پرسشنامه های مرحله دوم با استفاده از نرم افزارهای SPSS.v22 و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل عامل تاییدی در مرحله دوم تحقیق نشان داد که 7 مؤلفه روابط عمومی مدیران: روابط رسانه ای، روابط اجتماعی، حمایت مالی، رویدادها و امور فرهنگی، روابط درون و برون سازمانی، امور پژوهشی و امور مشاوره از لحاظ نظری و عملی به عنوان مؤلفه های روابط عمومی مدیران تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأیید هستند. نتایج این تحقیق بر اساس عوامل 7 گانه موثر بر روابط عمومی پیشنهاد می کند که در ارزیابی روابط عمومی مدیران تربیت بدنی باید شاخص های متعدد و چند جانبه ای را مورد توجه قرار داد و از یک رویکرد جامع برای این منظور استفاده کرد.
امکان سنجی فرصت های سرمایه گذاری موجود با محوریت توسعه ارتباطات، علایق ویژه و تنوع بخشی به خدمات گردشگری زمستانی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف ازمقاله حاضر امکان سنجی فرصت های سرمایه گذاری موجود با محوریت توسعه گردشگری با علایق ویژه و تنوع بخشی به خدمات گردشگری زمستانی شهر اردبیل بود روش تحقیق حاضر توصیفی تحلیلی و به لحاظ قابلیت اجرا کاربردی بود؛ جامعه آماری این تحقیق را تمامی گردشگران ورزشی و غیرورزشی که در دوره مورد نظر حداقل یک بار به این منطقه سفر کرده اند، و همچنین کارشناسان بخش گردشگری و ورزش در استان اردبیل تشکیل داده است. نمونه ی آماری تحقیق با استفاده از جدول مورگان 380 نفر به دست آمد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است و پرسشنامه به صورت تصادفی بین گردشگران توزیع شده است. روش گردآوری داده های مورد استفاده در پژوهش حاضر به صورت کتابخانه ای میدانی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخت . به منظور تعیین روایی پرسشنامه، از نظرات اساتید و کارشناسان حوزه گردشگری و ورزش بهره گرفته می شود و برای تعیین پایانی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که میزان پایایی پرسشنامه 89/0 به دست آمده است. داده های تحقیق با استفاده از آزمون های آماری t و فریدمن و همچنین مدل معدلات ساختاری تحلیل شدند نتایج نشان داد که شاخص"نزدیکی به مرزهای آذربایجان، ارمنستان، ترکی ه و قفقاز" دارای بیشترین میانگین(00/4) و شاخص های " جود تسهیلات اسکان عمومی ارزان قیمت، سطح فرهنگ و آگاهی مردم نواحی مجاور" دارای کمترین میانگین(27/3) می باشند با توجه به میانگین رتبه ها می توان گفت بیشترین تاثیر در شاخص " نزدیکی به مرزهای آذربایجان، ارمنستان، ترکی ه و قفقاز " با میانگین رتبه(58/11) می باشد. نتایج برازش مدل نشان می دهد با توجه به مقدار معناداری (P-Value) تأثیر شاخص های فرصت های سرمایه گذاری توسعه گردشگری زمستانی در سطح خطای 05/0 معنادار است.
نقش عوامل بازاریابی رسانه های اجتماعی بر تصویر و آگاهی برند با میانجی گری درگیری کاربران صفحات اجتماعی برند ورزشی (مورد مطالعه: شبکه اجتماعی اینستاگرام)(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف پژوهش بررسی مؤلفه های بازاریابی رسانه های اجتماعی بر درگیری، تصویر و آگاهی از برند می باشد. 320 نفر از کاربران صفحات اجتماعی برندهای ورزشی مورد مطالعه قرار گرفتند. پژوهش حاضر باروش توصیفی – همبستگی انجام شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه چنگ و همکاران (2019)، اسلام و همکاران (2018)، لانگارو و همکاران (2018) بود. از معادله ساختاری روش مدل یابی حداقل مربعات جزئی برای آزمایش ارتباط بین عناصر بازاریابی شبکه های اجتماعی، درگیری با برند، تصویر و آگاهی از نام تجاری استفاده شد. تجزیه و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که شخصی سازی، تبادل، تبلیغات شفاهی و محتوای داغ، عناصر کلیدی هستند که به طور مستقیم بر درگیری مصرف کننده با برند تأثیر می گذارند؛ سپس آگاهی از برند و دانش برند را نیز تقویت می کنند؛ در صورتی که نتایج یافت شده درمورد، سرگرمی در تضاد با روابط قبلی است و اثر معناداری بر درگیری مصرف کننده – برند ندارد. این پژوهش، با ارائه درک نقش عناصر بازاریابی رسانه های اجتماعی، در فرآیند ایجاد برند، به ادبیات برندینگ کمک شایانی می کند. رسانه های اجتماعی یک کانال ارتباطی در بازاریابی است که بواسطه ی مؤثر بودن آن در ارتباط با برند، باعث درگیری مصرف کننده - برند، دانش و تصویر مطلوب از برند می شود. آزمایش تجربی این مدل نشان می دهد که عناصر بازارایابی رسانه های اجتماعی (شخصی سازی – تبادل – تبلیغات شفاهی – محتوای داغ) محرک های مهمی در ساخت برند هستند.
ارائه مدل نقش رسانه های اجتماعی بر ورود بانوان تماشاگر به استادیوم های فوتبال ایران(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
حضور تماشاگران در استادیوم های فوتبال موجب زنده بودن ورزش شده است و بدون حضور تماشاگران فوتبال جذابیت و مهیج بودن خود را از دست می دهد. در ایران زنان حق حضور در استادیوم های فوتبال را ندارند. از طرفی رسانه های اجتماعی در یافته های جدید و شکل گیری تحولات و اطلاع رسانی نقش پررنگی دارند. از این رو هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی از نقش رسانه های اجتماعی بر حضور بانوان تماشاگر در استادیوم های فوتبال بود. این پژوهش ازنظر هدف، توسعه ای و ازنظر راهبرد، اکتشافی است که به صورت کیفی بر اساس نظریه داده بنیاد اجرا شد. جامعه پژوهش، اساتید و نخبگان در زمینه مدیریت ورزشی و فعالان رسانه بودند که به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و با مصاحبه های نیمه ساختاریافته داده ها گردآوری شدند. نتایج نشان داد مدل به دست آمده از سه بخش تشکیل شده است. در سطح اول مدل، مؤلفه های عوامل پیشبرنده و در سطح دوم، مؤلفه های عوامل مرتبط با فرآیندها و همچنین در سطح سوم، پیامدهای اولیه و ثانویه هستند. با حمایت دولت و استفاده از نتایج حاصل از پژوهش حاضر، مدیران و مسئولین بخش فوتبال ایران می توانند با فراهم سازی امکان حضور بانوان تماشاگر در استادیوم های فوتبال ایران به توسعه بازاریابی فوتبال و اقتصاد فوتبال کشور کمک شایانی کنند.
مدلسازی نقش صحه گذاری در وفاداری به برند ورزشکاران تیراندازی با میانجی گری تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی (مورد مطالعه اسلحه والتر)(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف پژوهش حاضر مدلسازی نقش صحه گذاری در وفاداری به برند ورزشکاران تیراندازی با میانجی گری تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل داده ها توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه ورزشکاران رشته تیراندازی که در رقابت های باشگاهی سال 1398 در لیگ های برتر آقایان و بانوان حضور داشتند، بود. حجم نمونه تحقیق با توجه به اهداف و با استفاده نرم افزار آماری PASS در سطح خطای 05/0، 150 نفر بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بامبوئر (2011)، پرسشنامه صحه گذاری محمودی و همکاران (1397)، پرسشنامه وفاداری به برند موسوی و همکاران (1392) بود. نتایج تحقیق نشان داد که صحه گذاری هم به صورت مستقیم هم از طریق نقش میانجی تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر وفاداری به برند ورزشکاران نقش دارد. همچنین تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی نیز بر وفاداری به برند ورزشکاران نقش دارد. بنابراین می توان ابراز داشت، امروزه تبلیغات اثربخش، ابزاری مهم برای کسب مزیت رقابتی برای سازمانهای ورزشی محسوب می شوند که از طریق صحه گذاری ورزشکاران مشهور بر محصولات یا خدمات می توانند تصمیم افراد برای خرید کالا را تحت تأثیر قرار دهند.
ارائه مدل توانمندسازی منابع انسانی بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات کل ورزش و جوانان(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل توانمندسازی منابع انسانی بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات کل ورزش و جوانان کشور طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی اجرا گردید. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کمی شامل کلیه کارکنان بخش فناوری اطلاعات، کارکنان ارشد، مدیران و معاونان ادارات کل ورزش و جوانان کشور بودند که تعداد آنان حدود 640 نفر بود. بر اساس جدول حجم نمونه مورگان، تعداد 242 نفر به عنوان نمونه مشخص گردیدند. ابزار پژوهش حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تحلیل یافته های پژوهش حاضر از کدگذاری باز، محوری و انتخابی و همچنین استفاده از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای پی ال اس استفاده گردید. نتایج حاصل از مدل اندازه گیری حاکی از تأثیر غیرمعنادار زیرساخت فناوری بر توانمندسازی بود. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که محیط فناورانه بر توانمندسازی تأثیرمعناداری ندارد. نتایج حاصل از مدل اندازه گیری حاکی از تأثیر غیر معنادار در نظام های اطلاعاتی بر توانمندسازی بود. نتایج حاصل از مدل اندازه گیری حاکی از تأثیر غیر معنادار فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی بود.
تدوین الگوی توسعه کسب و کارهای نوپای ورزشی: با تاکید بر نقش فضای مجازی(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی توسعه کسب و کارهای نوپای ورزشی، با تاکید بر نقش فضای مجازی انجام گرفته است. این پژوهش دارای رویکرد کیفی می باشد و از روش نظریه داده بنیاد اشتراس و کوربین استفاده شده است. روش جمع آوری داده ها مصاحبه های عمیق با 11 نفر از اساتید و صاحبان استارت آپ های ورزشی پس از رسیدن به حد اشباع نظری بود. روایی ابزار در این تحقیق توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و تایید گردید؛ همچنین برای محاسبه پایایی مصاحبه های انجام گرفته شده از روش توافق درون موضوعی استفاده گردید که 74 درصد بدست آمد که نشان از پایایی بالا در کدگذاری ها می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد؛ که تعداد کدهای باز، 216 عدد و کدهای محوری، 34 عدد استخراج گردید. نتایج بدست آمده در 5 بعد اصلی شرایط علّی، شرایط محوری، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها دسته بندی شد. خروجی الگوی بدست آمده برای توسعه کسب و کار از طریق فضای مجازی می تواند راه گشای مناسبی برای صاحبان کسب و کارهای نوپای ورزشی باشد.
تحلیل پاسخ طرفداران به خود_ابرازی ورزشکاران حرفه ای زن در شبکه اجتماعی اینستاگرام (مطالعه موردی: ماریا شاراپووا و سرنا ویلیامز)(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل پاسخ هواداران به خود_ابرازی ورزشکاران حرفه ای زن در شبکه اجتماعی اینستاگرام بود. 328 تعداد پست به اشتراک گذاشته شده در طول سال 2019 در صفحه رسمی اینستاگرام دو ورزشکار حرفه ای زن یعنی ماریا شاراپووا و سرنا ویلیامز تجزیه وتحلیل و طبقه بندی شدند. نمونه کمی شامل 328 پست از هر دو بازیکن و 122/716/120 لایک و 584/246/2 کامنت بود. نتایج تجزیه وتحلیل صفحه اینستاگرام این دو ورزشکار نشان داد که سرنا ویلیامز در صفحه اینستاگرام بیشترین تمرکز خود را به ترتیب بر پست های مربوط به نقش اجتماعی (32 درصد) اختصاص داده است و پس ازآن پست هایی با محتوای تبلیغاتی (25 درصد)، عکس ورزشی (23 درصد)، عکس بدن نما (11 درصد)، سلفی (4 درصد) و عکس مناظر (2 درصد). در مقابل، ماریا شاراپووا به ترتیب بر پست هایی با محتوای نقش اجتماعی (28 درصد) و عکس ورزشی (28 درصد)، عکس مناظر و محیط زیست (15 درصد)، عکس تبلیغاتی (11 درصد)، عکس سلفی (8 درصد) و عکس بدن نما (2 درصد) تأکید داشته است. همچنین نتایج نشان داد که پست هایی با محتوای ورزشی، بدن نما، عکس سلفی و تبلیغات به ترتیب بیشترین تعداد لایک و پست هایی با محتوای اجتماعی و مناظر و محیط زیست به ترتیب بیشترین تعداد کامنت را به خود جلب کرده اند. نتایج پژوهش حاضر، اهمیت نوع محتوای پست های اینستاگرام زنان ورزشکار را برای طرفداران و دنبال کنندگان برجسته کرده است. همچنین بینش و دانش جدیدی از طریق درک بهتر پاسخ (لایک و کامنت) دنبال کنندگان برای ایجاد یک ارتباط و تعامل قوی، درگیری و مشارکت زیاد ارائه می دهد.
ارتباط فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش: با نقش میانجی رضایت از ارتباطات(مقاله علمی وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
در سازمان های امروزی تسهیم دانش به اندازه ای اهمیت دارد که خود دانش به تنهایی قدرت محسوب نمی شود و آنچه که به سازمان قدرت میدهد، دانشی است که کارکنان به اشتراک می گذارند. از این رو هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر فناوری اطلاعات بر تسهیم دانش با میانجی رضایت از ارتباط در ادارات ورزش و جوانان استان گیلان و مازندران بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود و جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گیلان و مازندران به تعداد250 نفر بودند که تعداد 214 پرسشنامه جمع آوری شد. از سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات میتیک و همکاران (2017)، رضایت از ارتباط دان و هازن (1997) و تسهیم دانش همتی (2010) با آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0، 85/0، 89/0 استفاده شد. براساس مدل معادلات ساختاری، روابط بین متغیرها، از برازش قابل قبولی برخوردار بود و نشان داد بین فناوری اطلاعات و تسهیم دانش، فناوری اطلاعات و رضایت از ارتباط، رضایت از ارتباط و تسهیم دانش ارتباط معنی دار وجود دارد. همچنین نقش میانجی رضایت از ارتباط بر اثر فناوری اطلاعات و تسهیم دانش مورد تایید قرار گرفت. در نتیجه مدیران ادارات ورزش و جوانان می بایست جهت ارتقا عملکرد تسهیم دانش در سازمان، فناوری اطلاعات را به منظور افزایش رضایت از ارتباط کارکنان بکارگیرند تا انگیزه کافی برای تسهیم دانش فراهم شود.