آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی بود که به بررسی نقش میانجی تجربه لذت بخش و رضایت در رابطه بین کیفیت خدمات و قصد خرید مجدد الکترونیکی محصولات ورزشی پرداخت و به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، خریداران محصولات ورزشی از وب سایت مجید بودند که اطلاعات آن ها در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری این شرکت قرار داشت و پرسش نامه های تحقیق به صورت دردسترس بین آن ها توزیع شد (تعداد=635). حجم نمونه تحقیق با توجه هدف و با استفاده از نرم افزار آماری PASS در سطح خطای 05/0، در بازه 198 تا 216 نفر تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزارهای Smart PLS و SPSS استفاده شد. ابزارهای اندازه گیری، پرسش نامه استاندارد کیفیت خدمات الکترونیکی پاراسورامون و همکاران (2005)، پرسش نامه رضایت الکترونیکی الیور (2007)، پرسش نامه قصد خرید مجدد الکترونیکی کرونین و همکاران (2000) و پرسش نامه تجربه لذت بخش الکترونیکی هسو و همکاران (2017) بود. در این تحقیق مشخص شد کیفیت خدمات الکترونیکی (01/0>P، 318/=0β)، تجربه لذت بخش الکترونیکی (01/0>P، 340/=0β) و رضایت الکترونیکی (05/0>P، 150/0=β) بر قصد خرید مجدد الکترونیکی محصولات ورزشی نقش دارند. ضریب بتای غیرمستقیم کیفیت خدمات بر قصد خرید مجدد نیز نشان می دهد رضایت و تجربه لذت بخش نقش میانجی در رابطه بین کیفیت خدمات و قصد خرید دارند.

The Mediating Role of Pleasurable Experience and E-Satisfaction in the Relationship Between E-Service Quality and Only Repurchase intention of Sports Products

The present study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection. It investigated the mediating role of enjoyable experience and e-satisfaction in the relationship between the e-services quality and the intention to repurchase electronic sports products. The statistical population of the study includes buyers of sports products from Majid website and their information was in the customer relationship management system of the company that the research tool was distributed among them (N = 635). Also, the sample size was determined according to the purpose and using PASS statistical software at an error level of 0.05, in the range of 198 to 216 people.  Descriptive and inferential statistics techniques and Smart PLS and SPSS software were used for data analysis. The measuring instruments of the present study were the standard e-service quality questionnaire of Parasoramon et al. (2005), the Oliver e-satisfaction questionnaire (2007), the electronic repurchase intention questionnaire of Cronin et al. (2000) and the enjoyable electronic experience questionnaire of Hsu et al. (2017).  The results showed that the quality of electronic services (P <0.01, β = 0.318), enjoyable electronic experience (P <0.01, β = 0.340) and electronic satisfaction (P <0.05, β0/150) have impact on repurchase electronic sports products. Also, the indirect beta coefficient of e-service quality on repurchase intention shows that satisfaction and enjoyable e-experience play a mediating role in the relationship between e-service quality and purchase intention.

تبلیغات