آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۱۶

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان پیوند با مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی با نقش واسطه ای کیفیت ارتباط معلم- دانش آموز بوده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی و از نوع تحلیل مسیر انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها 368 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش، دانش آموزان مقیاسه ای پیوند با مدرسه اسپرینگر و همکاران (2009)، خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) و ادراک کیفیت ارتباط معلم- دانش آموز موری و زوواک (2011) را تکمیل کردند. داده های حاصل از پرسشنامه ها با به کارگیری آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و به کمک نرم افزار آماری Amos22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند که پیوند با مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی دارای رابطه مستقیم است. همچنین کیفیت ارتباط معلم- دانش آموز در رابطه میان پیوند با مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی نقش واسطه ای دارد. بنابراین، آموزش مهارتهای ارتباطی به معلمان و بهبود کیفیت ارتباط معلم- دانش آموز می تواند دانش آموز را به مدرسه علاقه مند کند و باور وی را نسبت به موفقیت در یادگیری افزایش دهد.

The Relation between Academic Self-Efficacy and Interest in School Mediated by the Quality of Student-Teacher Communication

To determine the mediating role of the quality of teacher-student communication in the relation between academic self-efficacy and interest in school, a multistage cluster sample of 368 female junior high school students in Sanandaj was selected and given three questionnaires measuring the above-mentioned constructs. The analysis of the collected data yielded the following results: The academic self-efficacy is directly related to interest in school, yet it is mediated by the quality of the communication between student and teacher. Thus, teaching communication skills to teachers and improving the quality of their relationship with their students can help students be more interested in school and have a stronger belief in their ability to learn.
interest in school , academic self-efficacy , quality of teacher-student communication ,

تبلیغات