آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۸

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کیفیت محصول اصلی، کیفیت خدمات و مشارکت تماشاگران در فوتبال حرفه ای انجام شده است. 840 نفر از تماشاگران 10 تیم لیگ برتر فوتبال ایران به صورت نمونه گیری طبقه ای- تصادفی انتخاب شدند و مقیاس های پژوهش را داوطلبانه تکمیل کردند. از تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری برای ارزیابی و آزمون فرضیه ها استفاده شد. یافته های آزمون نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و می توان از آن برای بررسی مشارکت تماشاگران فوتبال استفاده کرد. اثر کیفیت محصول اصلی بر مشارکت تماشاگران معنادار بود؛ در حالی که کیفیت خدمات بر مشارکت آن ها تأثیر معنا داری نداشت. نتایج نشان داد که مدیران و سازمان های ورزشی خلاقیت کافی در پاسخ به نیازها و خواسته های تماشاگران ندارند؛ بنابراین، اگر شرایطی فراهم شود که در کنار عوامل مؤثر در کیفیت محصول اصلی بتوان عوامل مؤثر در کیفیت خدمات را نیز به صورت خلاقانه ای تقویت کرد، بدون شک شاهد مشارکت بیشتر مصرف کنندگان خواهیم بود.

تبلیغات