چشم انداز حسابداری و مدیریت

چشم انداز حسابداری و مدیریت

چشم انداز حسابداری و مدیریت دوره 6 بهار 1402 شماره 79 (جلد 2)

مقالات

۱.

بررسی رابطه توانایی مدیریتی و نوسان پذیری عملکرد با تأکید بر آشفتگی مالی

نویسنده:

کلید واژه ها: آشفتگی مالی نوسان پذیری عملکرد توانایی مدیریتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 773 تعداد دانلود : 469
در عصری که شرکت ها برای بقا در بازارهای رقابتی با چالش های فراوانی روبرو هستند، سلامت مالی و شناسایی عواملی که منجر به بحران های مالی می شوند، از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. برای تداوم فعالیت شرکت ها موانعی وجود دارد که منجر به عدم موفقیت شرکت ها می گردد. یکی از مشخصه های عدم موفقیت و شکست شرکت ها، آشفتگی مالی است. از این رو هدف این پژوهش بررسی رابطه توانایی مدیریتی و نوسان پذیری عملکرد با تأکید بر آشفتگی مالی است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه، شامل 140 شرکت پذیرفته شده طی سال های 1396 تا 1400 است. روش پژوهش توصیفی و از نظر ارتباط بین متغیرها علی-همبستگی است و از نظر هدف کاربردی است. برای پردازش و آزمون فرضیه ها از روش رگرسیونی و داده های تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاصل از تجزیه وتحلیل فرضیه نشان داد که آشفتگی مالی بر رابطه بین توانایی مدیریتی و نوسان پذیری عملکرد تأثیر منفی و معناداری دارد. با توجه به نتایج پژوهش به هیئت مدیره و مالکان شرکت ها پیشنهاد می شود، شفافیت شرکت را عاملی تأثیر گذار در نگرش سرمایه گذاران، نسبت به توانایی و عملکرد مدیریت شرکت بدانند؛ بنابراین، در انتخاب مدیران خود دقت و فردی توانا و متخصص را انتخاب کنند؛ زیرا مدیران توانمند باعث افزایش کارایی شرکت می شوند و نتیجه عملکرد مطلوب خود را با افزایش شفافیت شرکت به نمایش می گذارند.
۲.

بررسی رابطه استقلال کمیته حسابرسی و تخصص حسابرس در صنعت با مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: استقلال کمیته حسابرسی تخصص حسابرس در صنعت مدیریت سود

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 710 تعداد دانلود : 195
حسابرسی می تواند یکی از راه های جلوگیری و کاهش مدیریت سود باشد. حسابرسان متخصص در صنعت یک نقش مهم در نظارت بر فرایند گزارشگری مالی دارند حسابرسان متخصص در صنعت ممکن است مدیریت سود را محدود کنند نه تنها از طریق حسابرسی صورت های مالی بلکه از طریق تعامل خود با مشتری داخلی و مکانیزم های حاکمیت شرکتی که شامل استقلال هیئت مدیره هستند. هدف این تحقیق، بررسی تأثیراستقلال کم یته حسابرسی و تخصص حسابرس در صنعت بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران می باشد. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نظر ارتباط بین متغیرها همبستگی است و از نظر هدف کاربردی و از لحاظ رویداد، پس رویدادی است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه مورد مطالعه، شامل 140 شرکت پذیرفته شده طی سال های 1395 تا 1399 است. برای پردازش و آزمون فرضیه ها از روش رگرسیونی و داده های تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاصل از تجزیه وتحلیل فرضیه ها نشان داد که استقلال کمیته حسابرسی با مدیریت سود رابطه مثبت و معناداری دارد و تخصص حسابرس در صنعت با مدیریت سود رابطه منفی و معناداری دارد.
۳.

تاثیر فرصت های رشد و جریان نقدی بر سرمایه گذاری

کلید واژه ها: فرصت های رشد جریان نقدی سرمایه گذاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 313 تعداد دانلود : 162
هدف اصلی تحقیق تاثیر فرصت های رشد و جریان نقدی بر سرمایه گذاری می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می باشد که طی سالهای 1394 تا 1400 فعالیت داشته اند. تعداد آنها 120 شرکت می باشد. تحقیق حاضر بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز و از نظر طبقه بندی تحقیقات با توجه به هدف آن ها، در زمره تحقیقات توصیفی قرار دارد. این پژوهش بر اساس ماهیت و اهداف پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی می باشد. نتایج نشان داد که فرصت های رشد با سرمایه گذاری ارتباط منفی و معناداری دارد اما جریان نقدی با سرمایه گذاری ارتباط معناداری ندارد.
۴.

بررسی تاثیر مدیریت جریانات نقدی بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: مدیریت جریانات نقدی بازده حقوق صاحبان سهام بازده دارایی و نسبت کیوتوبین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 257 تعداد دانلود : 780
در مورد مدیریت جریانات نقدی نظریه پرطرفداری وجود دارد که مبین تبدیل مواد به پول نقد حاصل از فروش کالا و خدمات می باشد این مورد بازتابی از توانایی شرکت برای تولید و یکی از مفاهیم اساسی در حوزه ادبیات مالی است، بنابراین این پژوهش به بررسی تاثیر مدیریت جریانات نقدی بر عملکرد شرکت در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این پژوهش تعداد 138 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1392-1388 بررسی شده است. جهت آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیونی خطی چند گانه پولد (تلفیقی) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد، که در حالت کلی مدیریت جریانات نقدی بر شاخص های ارزیابی عملکرد از جمله بازده حقوق صاحبان سهام، بازده دارایی و نسبت کیوتوبین تاثیر مثبت و معناداری دارد.
۵.

بهینه سازی سبد سهام با الگوریتم های مختلف

کلید واژه ها: الگوریتم ژنتیک بهینه سازی الگوریتم ازدحام ذرات الگوریتم کرم شب تاب الگوریتم مورچگان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 257 تعداد دانلود : 938
انتخاب سبد سهام یکی از مباحث مهم در حوزه مدیریت سرمایه گذاری بوده که در رابطه با نحوه تخصیص سرمایه یک سرمایه گذار به دارایی های مختلف و تشکیل یک پرتفوی کارا بحث می کند که هرچه مفروضات و شرایط مدل سازی جهت انتخاب و بهینه سازی سبد سرمایه گذاری به شرایط دنیای واقعی نزدیکتر باشد، نتایج حاصل از آن بیشتر قابل اتکا خواهد بود. در نظر گرفتن افق تک دوره ای برای سرمایه گذاری چندان واقعی نبوده و بیشتر سرمایه گذاران برای بیش از یک دوره اقدام به سرمایه گذاری می کنند که سرمایه گذار بتواند موقعیت خود را در طول زمان مورد بازنگری قرار دهد. الگو ها و روش های مختلفی از زمان ارائه کار اولیه مار کویتز تا کنون برای انتخاب سبد سرمایه گذاری بهینه ارائه شده است . با این حال یافتن مفید ترین الگو در انتخاب این سبد همواره دغدغه سرمایه گذاران بوده است. در این پژوهش تعدادی از الگوریتم های بهینه سازی سبد سهام مانند الگوریتم مورچگان ، الگوریتم ژنتیک، الگوریتم فرهنگی، الگوریتم ازدحام ذرات، الگوریتم کرم شب تاب، آورده شده است که در مورد هر کدام به صورت مختصر توضیح داده شده است.
۶.

نقش تعاملی تنوع جنسیتی هیئت مدیره بر رابطه بین افشای اطلاعات زیست محیطی و عملکرد مالی

کلید واژه ها: تنوع جنسیتی هیئت مدیره افشای اطلاعات زیست محیطی عملکرد مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 854
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعاملی تنوع جنسیتی هیئت مدیره بر رابطه بین افشای اطلاعات زیست محیطی و عملکرد مالی در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. بدین منظور از اطلاعات 115 شرکت طی بازه زمانی 1394 تا 1400 استفاده شده است. آزمون آزمون فرضیه ها از طریق رگرسیون و به روش حداقل مربعات تعمیم یافته صورت پذیرفت. به منظور اندازه گیری عملکرد مالی از دو معیار بازده دارایی و نسبت کیوتوبین استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین افشای اطلاعات زیست محیطی و معیارهای عملکرد مالی شرکتها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که تنوع جنسیتی در اعضای هیات مدیره شدت رابطه مثبت بین افشای اطلاعات زیست محیطی و عملکرد مالی را تشدید می کند.
۷.

بررسی رابطه بین محافظه کاری حسابداری و روابط سیاسی هیات مدیره

کلید واژه ها: محافظه کاری حسابداری روابط سیاسی هیات مدیره بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 744 تعداد دانلود : 456
در این پژوهش رابطه بین محافظه کاری حسابداری و روابط سیاسی هیات مدیره در بازه زمانی بین سالهای 1393 تا 1399 برای شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران با انتخاب 156 شرکت به عنوان نمونه آماری به اجرا درآمده است. روش گردآوری داده ها با استفاده از نرم افزار ره آورد نوین و یادداشت های همراه صورتهای مالی و تحلیل فرضیات پژوهش با استفاده از آزمون رگرسیون لجستیک در نرم افزار آماری EVIEWS نسخه نهم انجام شده است. نتایچ نشان دادند که بین محافظه کاری حسابداری و روابط سیاسی هیات مدیره ارتباط وجود دارد.
۸.

بررسی تاثیر عدم اطمینان محیطی بر حساسیت سرمایه گذرای به جریان نقدی

کلید واژه ها: عدم اطمینان محیطی حساسیت سرمایه گذاری صورت جریان وجه نقد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 865 تعداد دانلود : 285
حساسیت سرمایه گذاری-جریان نقدی برای شرکت هایی که با تعهدات بیش از حد بین هزینه های داخلی و خارجی مواجه می شوند، بسیار قوی خواهد بود. بنابراین، این شرکت ها به عنوان شرکت هایی با محدودیت مالی بالا در نظر گرفته می شوند. علاوه بر این، همچنین نشان داده شده است که درجه حساسیت سرمایه گذاری جریان نقدی با پارامترهای مختلف نمونه متفاوت است. از این رو با توجه به مطالب فوق این تحقیق به دنبال بررسی این موضوع است که آیا عدم اطمینان محیطی بر میزان حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی شرکت ها تأثیر دارد؟ جامعه آماری تحقیق 120 شرکت120 شرکت؛ شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. همچنین قلمرو زمانی شامل 10 سال متوالی از سال 1391 تا 1400 است با توجه به نتایج آزمون فرضیه متغیر عدم اطمینان محیطی با توجه به اینکه سطح معناداری آن کوچکتر از 5 درصد هستند که نشان دهنده رابطه معنادار با حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارد
۹.

بررسی نقش میانجی کیفیت گزارشگری مالی در رابطه بین عدم قطعیت سیاست اقتصادی و سرمایه گذاری شرکت

کلید واژه ها: عدم قطعیت سیاست اقتصادی سرمایه گذاری شرکت کیفیت گزارشگری مالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 99 تعداد دانلود : 228
یکی از عواملی که می تواند مستقیماً بر تصمیمات سرمایه گذاری شرکت اثر بگذارد، عدم قطعیت سیاست اقتصادی است. علاوه بر این، ممکن است عدم قطعیت سیاست اقتصادی از طریق کیفیت گزارشگری مالی، به طور غیرمستقیم بر تصمیمات سرمایه گذاری شرکت اثر بگذارد. از این رو، هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر عدم قطعیت سیاست اقتصادی بر سرمایه گذاری شرکت با تاکید بر نقش میانجی کیفیت گزارشگری مالی در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای دستیابی به این هدف نمونه ای متشکل از 143 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال-های 1393 تا 1400 در نظر گرفته شد. داده های مربوط به مدل های پژوهش گردآوری گردید و با استفاده از نرم افزار اِکسل مرتب سازی شد و محاسبات اولیه بر روی داده های خام جهت رسیدن به متغیرهای اصلی پژوهش انجام پذیرفت. داده های نهایی جهت تجزیه و تحلیل بر اساس مدل های مفهومی شده پژوهش به نرم افزار نسخه دوازدهم نرم افزار ایویوز منتقل شدند. پس از آن و قبل از آزمون فرضیه های پژوهش و پردازش نهایی مدل ها، به بررسی و تحلیل آماره های توصیفی متغیرهای پژوهش پرداخته شد. نتایج نشان داد که عدم قطعیت سیاست اقتصادی بر سرمایه گذاری شرکت تاثیر معنی دار و مثبت و بر کیفیت گزارشگری مالی تاثیر معنی دار و معکوس دارد. همچنین، عدم قطعیت سیاست اقتصادی از طریق کیفیت گزارشگری مالی بر سرمایه گذاری شرکت تاثیر معنی داری به لحاظ آماری ندارد.
۱۰.

رابطه مدیریت سود و بازده سهام با توجه به نقش اثرات مقطعی

کلید واژه ها: مدیریت سود بازده سهام اثرات مقطعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 553 تعداد دانلود : 663
بازده سهام را می توان محصول مکانیسم کشف قیمت دانست. در مطالعات مربوط به ارتباط بین مدیریت سود و بازده سهام رابطه، جهت و ماهیت درون زای مدیریت سود، یعنی اثرات مقطعی نادیده گرفته شده است. هدف این پژوهش بررسی رابطه مدیریت سود و بازده سهام با توجه به نقش اثرات مقطعی بتای بازار، اندازه شرکت و اثر ارزش می باشد. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش برگرفته از صورت های مالی 165 شرکت در بازه زمانی 1391-1400 می باشد. پژوهش انجام شده از نظر نوع هدف جزء پژوهش های کاربردی است و روش پژوهش از نظر ماهیت و محتوایی همبستگی می باشد و برای تجزیه وتحلیل فرضیه از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد بین مدیریت سود واقعی و بازده سهام رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و در شرکت هایی با بتای بالاتر، شرکت های بزرگ و شرکت های با ارزش بازار بالاتر، رابطه میان مدیریت سود واقعی و بازده سهام قوی تر است.
۱۱.

ارتباط خالص سرمایه در گردش عملیاتی و عملکرد مالی با تأکید بر عدم اطمینان سیاست اقتصادی

کلید واژه ها: خالص سرمایه در گردش عملیاتی عملکرد مالی عدم اطمینان سیاست اقتصادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 403 تعداد دانلود : 741
عملکرد مالی هر شرکتی نشان دهنده، چگونگی استفاده آن شرکت از دارایی ها و روش های کسب و کار به منظور ایجاد درآمد می باشد. در دیدگاه کوتاه مدت، میزان و ترکیب سرمایه در گردش می تواند انعطاف پذیری مالی شرکت را تحت تاثیر خود قرار دهد. در نتیجه با وجود شرایط عدم اطمینان سیاست اقتصادی، هم سرمایه در گردش و هم عملکرد مالی تحت تاثیر شرایط خاص قرار می گیرند. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین خالص سرمایه در گردش عملیاتی و عملکرد مالی با تأکید بر عدم قطعیت سیاست اقتصادی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی می باشد. جامعه آماری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هستند و با روش نمونه گیری هدفمند 130 شرکت در نمونه آماری قرار گرفته اند. دوره زمانی پژوهش سال های 1392 تا 1399 است. عملکرد مالی با استفاده از دو معیار نرخ بازده دارایی ها و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام اندازه گیری شده است. خالص سرمایه در گردش عملیاتی نیز از مدل نیهات آکتاس و همکاران(2015)، از نسبت خالص سرمایه در گردش عملیاتی به فروش بدست آمده است. عدم قطعیت سیاست اقتصادی از طریق مدل جارامیلو و سانکاک(2007)، برآورد شده است. برای آزمون فرضیه ها از تجزیه و تحلیل رگرسیون بهره گیری شده است. نتایج نشان می دهد که بین خالص سرمایه در گردش عملیاتی و عملکرد مالی(نرخ بازده دارایی ها) ارتباط وجود دارد. در حالی که بین خالص سرمایه در گردش عملیاتی و عملکرد مالی(نرخ بازده حقوق صاحبان سرمایه) ارتباط معناداری وجود ندارد. عدم اطمینان سیاست اقتصادی بر ارتباط بین خالص سرمایه در گردش عملیاتی و عملکرد مالی(نرخ بازده دارایی ها) تاثیر معناداری ندارد.
۱۲.

بررسی تاثیر اجتناب از مالیات شرکت ها بر ارزش وجه نقد مازاد در بازار سرمایه ایران

کلید واژه ها: اجتناب مالیاتی ارزش وجه نقد مازاد بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 63 تعداد دانلود : 607
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر اجتناب از مالیات شرکت ها بر ارزش وجه نقد مازاد می باشد. برای اندازه گیری اجتناب از مالیات از نرخ موثر مالیاتی و برای اندازه گیری وجه نقد مازاد از پسماندهای مدل نگهداشت وجه نقد بهینه استفاده شده است. در نهایت با استفاده از اطلاعات 153 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی یک دوره 9 ساله از سال 1392 تا 1400 به آزمون فرضیه تحقیق پرداخته شده است. همچنین برای آزمون فرضیه پژوهش از نرم افزار ایویوز استفاده شده است. یافته های این مطالعه نشان داد که اجتناب از مالیات تاثیر منفی و معناداری بر ارزش وجه نقد مازاد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارد.
۱۳.

ابقا مدیریتی و مدیریت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: ابقای مدیریتی مدیریت سود اقلام تعهدی و حاکمیت شرکتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 307 تعداد دانلود : 442
مدیریت سود به عنوان فرآیند برداشتن گام های اگاهانه در محدوده اصول پذیرفته شده حسابداری برای رساندن سود گزارش شده به سطح سود مورد نظر تعریف شده است. عمل نزدیک کردن سود گزارش شده به سطح سود از طریق دستکاری حسابداری انجام می گیرد. به نظر می رسد مدیران دارای دانش مالی، توانایی بیشتری برای دستکاری و مدیریت داشته باشند ولی ممکن است انگیزه لازم برای انجام این کار را نداشته باشد و همچنین مدیر عامل در طول دوره تصدی خود به دلایل مختلف از جمله تردید بازار دست به مدیریت سود می زند. پژوهش حاضر به بررسی ابقا مدیریتی و مدیریت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است که جهت بررسی این پژوهش، نمونه ای شامل 158 شرکت به روش حذف سیستماتیک از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1391 تا 1396 انتخاب گردید. برای اندازه گیری مدیریت سود تعهدی از مدل تعدیل شده جونز و برای مدیریت سود واقعی از 3 شاخص شامل سه شاخص جریان های وجه نقد عملیاتی غیرعادی، هزینه های غیرعادی تولید و هزینه های اختیاری غیرعادی استفاده شد در این پژوهش از روش رگرسیون چند متغیره به صورت ترکیبی (سال- شرکت) به کمک نرم افزار استاتا و همچنین جهت آزمون فرضیه های این پژوهش از مدل حداقل مربعات تعمیم یافته استفاده شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل های پژوهش حاکی از آن است که ابقای مدیریتی بر مدیریت سود تعهدی تأثیر منفی و معناداری دارد ولی ابقای مدیریتی بر مدیریت سود واقعی تأثیر مثبت و معناداری ندارد.
۱۴.

نقش میانجی کنترل فردی حسابرس بر رابطه بین استرس شغلی حسابرس و تمایلات اخلاقی حسابرس

کلید واژه ها: استرس شغلی حسابرس تمایلات اخلاقی حسابرس کنترل فردی حسابرس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 13 تعداد دانلود : 695
حرفه حسابرسی در راستای جلب و حفظ اعتماد عمومی در یک جامعه از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و مستلزم آن است که حسابرسان وظایف خود را با رعایت اخلاق حرفه ای و رفتارهای حرفه ای ایفا نمایند، چرا که تمایلات اخلاقی و رفتارهای غیرحرفه ای آنها می تواند کیفیت حسابرسی را تحت تأثیر قرار دهد، در نتیجه اعتماد عمومی از بین رفته و تبع آن حیثیت کل حرفه حسابرسی لطمه می بینید. بر این اساس می توان عنوان نمود که تمایلات اخلاقی حسابرس عاملی حیاتی در شکل دهی این حرفه است و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن می تواند زمینه ارتقا و بهبود قضاوت های اخلاقی تر حسابرسان را فراهم آورد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش استرس شغلی حسابرس در تمایلات اخلاقی حسابرس و با توجه به کنترل فردی حسابرس می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران طی سال 1399 می باشند. با توجه به اینکه تعداد حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران 2688 نفر می باشد، بر اساس فرمول کوکران 336 حسابرس به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. این پژوهش به لحاظ داده ها توصیفی-تحلیلی بوده و با توجه به معیار زمانی یک پژوهش مقطعی است. بعلاوه به لحاظ اهداف، یک پژوهش کاربردی است و برای تحلیل فرضیه ها از روش معادلات ساختاری توسط نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که تأثیر استرس شغلی حسابرس بر تمایلات اخلاقی حسابرس مثبت و معناداری دارد. به عبارت دیگر استرس شغلی حسابرس موجب افزایش تمایلات اخلاقی حسابرس (حساسیت اخلاقی حسابرس و قضاوت اخلاقی حسابرس) می شود. همچنین یافته ها نشان داد کنترل فردی حسابرس بر رابطه بین استرس شغلی حسابرس و تمایلات اخلاقی حسابرس (حساسیت اخلاقی حسابرس و قضاوت اخلاقی حسابرس) تأثیر مثبت و معناداری دارد.
۱۵.

رابطه سطح نگهداشت وجه نقد و ارزش شرکت با توجه به خوش بینی مدیران

کلید واژه ها: سطح نگهداشت وجه نقد شرکت ارزش شرکت خوش بینی مدیران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 230 تعداد دانلود : 670
نگهداری وجه نقد داخلی یک گزینه تأمین مالی کم هزینه برای شرکت ها فراهم می کند؛ اما ارزش شرکت با وجود پول نقد تا یک نقطه افزایش می یابد، اما با فراتر رفتن مانده وجه نقد از آستانه تخمینی تجربی که آن را "سطح بهینه" می نامند، کاهش می یابد. هدف این پژوهش بررسی رابطه سطح نگهداشت وجه نقد و ارزش شرکت با توجه به خوش بینی مدیران می باشد. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش برگرفته از صورت های مالی 165 شرکت در بازه زمانی 1391-1400 می باشد. پژوهش انجام شده از نظر نوع هدف جزء پژوهش های کاربردی است و روش پژوهش از نظر ماهیت و محتوایی همبستگی می باشد و برای تجزیه وتحلیل فرضیه از تحلیل پانلی کمک گرفته شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان بین سطح نگهداشت وجه نقد و ارزش شرکت رابطه منفی و معنی داری وجود دارد و خوش بینی مدیران موجب تقویت رابطه منفی بین سطح نگهداشت وجه نقد و ارزش می شود.
۱۶.

تاثیر برنامه ریزی مالیاتی و محدودیت مالی بر سرمایه گذاری

کلید واژه ها: برنامه ریزی مالیاتی محدودیت مالی سرمایه گذاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 676 تعداد دانلود : 103
هدف اصلی تحقیق تاثیر برنامه ریزی مالیاتی و محدودیت مالی بر سرمایه گذاری می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می باشد که طی سالهای 1394 تا 1400 فعالیت داشته اند. تعداد آنها 120 شرکت می باشد. تحقیق حاضر بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز و از نظر طبقه بندی تحقیقات با توجه به هدف آن ها، در زمره تحقیقات توصیفی قرار دارد. این پژوهش بر اساس ماهیت و اهداف پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی می باشد. نتایج نشان داد که شیوه های اجتناب از مالیات با سرمایه گذاری ارتباط مثبتی دارد و محدودیت مالی با سرمایه گذاری ارتباطی ندارد.
۱۷.

تاثیر ضعف کنترلهای داخلی بر رابطه بین محافظه کاری حسابداری و روابط سیاسی هیات مدیره

کلید واژه ها: محافظه کاری حسابداری روابط سیاسی هیات مدیره ضعف کنترلهای داخلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 267 تعداد دانلود : 817
یکی از مهمترین ویژگی های بازار سرمایه هر کشور، تاثیر پذیری از مسایل سیاسی است. تغییرات سیاسی در بدنه حاکمیت از آنجا که تغییراتی در دیدگاه های اقتصادی در پی دارد تاثیر ملموس و سریعی بر بورس اوراق بهادار می گذارد. استدلال بر این است که شرکت های دارای روابط گسترده سیاسی، به دلیل برخورداری از شرایط خاص، هزینه های کمتری را متحمل می شوند. واحد های تجاری نیز تمایل زیادی به برقراری ارتباط نزدیک با دولت و سیاستمداران دارند برای این منظور، در این پژوهش رابطه بین محافظه کاری حسابداری و روابط سیاسی هیات مدیره با تاکید بر ضعف کنترلهای داخلی در بازه زمانی بین سال های 1393 تا 1399 برای شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران با انتخاب 156 شرکت به عنوان نمونه آماری به اجرا درآمده است. روش گردآوری داده ها با استفاده از نرم افزار ره آورد نوین و یادداشت های همراه صورتهای مالی و تحلیل فرضیات پژوهش با استفاده از آزمون رگرسیون لجستیک در نرم افزار آماری EVIEWS نسخه نهم انجام شده است. نتایچ نشان دادند ضعف کنترل داخلی بر رابطه بین محافظه کاری و روابط سیاسی هیات مدیره تاثیر دارد.
۱۸.

بررسی تاثیر قدرت مدیرعامل بر خطرسقوط قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: قدرت مدیرعامل خطرسقوط قیمت سهام قدرت ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 184 تعداد دانلود : 906
پدیده سقوط قیمت سهام که باعث کاهش شدید بازده می گردد، در قیاس با جهش بیشتر مورد توجه محققان قرار گرفته است همچنین موقعیت مدیر عامل بعنوان یک منبع قدرت به حساب می آید و متصدی اصلی راهبرد نوآوری کمپانی و بعنوان رهبر در بوجود آوردن ارزش برای سهامداران به حساب می آیند از این رو هدف این تحقیق بررسی این موضوع است که آیا قدرت مدیرعامل بر خطرسقوط قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر معناداری دارد یا نه؟ جامعه آماری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1392 تا 1400 و با استفاده از اطلاعات 129 شرکت و روش رگرسیون خطی چند متغیره به آزمون فرضیه پرداخته شد. با توجه به نتایج آزمون فرضیه مشخض گردید که قدرت مدیرعامل بر خطر سقوط قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر معناداری دارد.
۱۹.

بررسی تنوع جنسیتی بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: تنوع جنسیتی عملکرد مالی بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 581 تعداد دانلود : 345
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تنوع جنسیتی هیات مدیره بر عملکرد شرکتها می باشد. اطلاعات اخذ شده در رابطه با متغیر های پژوهش وارد صفحه گسترده اکسل شده و سپس با استفاده از نرم افزار ایویوز تحلیل شدند. جامعه آماری این پژوهش به روش حذف سیستماتیک از میان ۲۲۶ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ می باشد. نتایج آماری پشتوانه کافی جهت اثبات ارتباط بین تنوع جنسیت جنسیتی و عملکرد مالی نداشت. نتایج بدست آمده متفاوت با نتایج پژوهش ها خارجی بود. به نظر می رسد توزیع فراوانی و تعداد اندک حضور بانوان در میان اعضای هیئت مدیره شرکت ها از منظر آماری نمی تواند دلیلی بر اثبات فرضیات پژو هشگر باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۴