چشم انداز حسابداری و مدیریت

چشم انداز حسابداری و مدیریت

چشم انداز حسابداری و مدیریت دوره پنجم زمستان 1401 شماره 68 (جلد 1)

مقالات

۱.

تأثیر ویژگیهای کمیته حسابرسی بر رابطه بین تجربه مدیر عامل و سطح نگهداشت وجه نقد

کلید واژه ها: تجربه مدیرعامل سطح نگهداشت وجه نقد کمیته حسابرسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 730 تعداد دانلود : 814
یکی از روشهای مدیریت سرمایه در گردش نیز نگهداری سطح مناسب و بهینه از وجه نقد است تا بتوان در شرایط بحرانی واکنش مناسابی نشان داد و شرکت را از مواجهه با ریسک ورشکستگی مصون نگه داشت، از اینرو شناسایی عوامل موثر بر نگهداشت وجه نقد از اهمیت برخوردار است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ویژگیهای کمیته حسابرسی بر رابطه بین تجربه مدیر عامل و سطح نگهداشت وجه نقد می باشد. در این پژوهش، 144 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای، 1392-1399، که به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و با استفاده از رویکرد پس رویدادی است. نتایج تحقیق با استفاده از مدل اثرات تصادفی نشان می دهد که مدت تصدی سمت اعضای کمیته حسابرسی بر سطح نگهداشت وجه نقد تاثیر ندارد. اما اندازه کمیته حسابرسی و میزان تجربه اعضای کمیته حسابرسی بر سطح نگهداشت وجه نقد تاثیر معنی دار و مثبت دارد. همچنین، ویژگیهای کمیته حسابرسی بر رابطه بین تجربه مدیر عامل و سطح نگهداشت وجه نقد تاثیر دارد.
۲.

ارتباط مدیریت سود واقعی و تعهدی با محافظه کاری مدیران

کلید واژه ها: مدیریت سود واقعی مدیریت سود تعهدی محافظه کاری محافطه کاری شرطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 22 تعداد دانلود : 498
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین مدیریت سود واقعی و مدیریت سود تعهدی با محافظه کاری حسابداری است. در این پژوهش محافظه کاری حسابداری با استفاده از مدل خان و واتس(2009) اندازه گیری شده است. مدیریت سود واقعی با استفاده از شاخص یکپارچه مدل روی چودهری(2006) مورد سنجش قرار گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش شناسی علی پس رویدادی می باشد. جامعه آماری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران هستند و با روش نمونه گیری هدفمند 130 شرکت در نمونه آماری قرار گرفته اند. دوره زمانی پژوهش سال های 94 تا 98 می باشد. برای آزمون فرضیه ها از تجزیه وتحلیل رگرسیون بهره گیری شده است. نتایج نشان می دهد که مدیریت سود واقعی با محافظه کاری حسابداری ارتباط معکوس دارد اما مدیریت سود تعهدی ارتباط معناداری با محافظه کاری حسابداری ندارد.
۳.

تأثیر کیفیت حسابرسی بر عملکرد شرکت بر مبنای نرخ رشد پایدار با تأکید بر نقش رقابت در بازار محصول

کلید واژه ها: کیفیت حسابرسی عملکرد شرکت بر مبنای نرخ رشد پایدار رقابت در بازار محصول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 451 تعداد دانلود : 634
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی تأثیر کیفیت حسابرسی بر عملکرد شرکت بر مبنای نرخ رشد پایدار با تأکید به نقش رقابت در بازار محصول است. پژوهش حاضر کاربردی و از بعد روش شناسی، همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و با استفاده از روش غربالگری، 130 شرکت به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده و در دوره زمانی 9 ساله بین سال های 1391 الی 1399 موردبررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد، بین کیفیت حسابرسی (تخصص حسابرس) و رقابت در بازار محصول با عملکرد شرکت (نرخ رشد پایدار) رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد همچنین نتایج نشان داد که رقابت در بازار محصول رابطه بین کیفیت حسابرسی و عملکرد شرکت بر مبنای نرخ رشد پایدار را تقویت می کند.
۴.

بررسی رابطه غیر خطی بین سرمایه فکری و عملکرد شرکت

کلید واژه ها: روابط غیر خطی سرمایه فکری عملکرد شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 321 تعداد دانلود : 649
امروزه دانش به عنوان مهمترین سرمایه، جایگزین سرمایه های مادی به ویژه در محیط رقابتی و فناوری شده است.لذامفهوم سرمایه فکری کاربردی مهم وگسترده یافته است.سرمایه فکری در مشتریان، فرایندها،اطلاعات،علامت تجاری، منابع انسانی و سیستم های سازمان متجلی می شود و نقش فزایندهای در خلق مزیت های رقابتی پایدار ایفا میکند. در این پژوهش از فنون آمار توصیفی شامل جداول فراوانی برای تجزیه و تحلیل داده ها جهت شناخت نمونه آماری استفاده شده است و با استفاده از آزمون های پارامتریک به بررسی و صحت و سقم فرضیات تحقیق پرداخته شده است. در این تجزیه و تحلیل محقق داده های جمعیت شناختی جمع آوری شده از نمونه را با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل توصیفی مناسب بررسی کرده است. نتایج آزمون فرضیه اول عنوان می کند که در سطح اطمینان 95 درصد با توجه به اینکه سطح معنی داری (000/0) کوچک تر از میزان خطاست، لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود نتایج آزمون فرضیه دوم فوق عنوان می کند که در سطح اطمینان 95 درصد با توجه به اینکه سطح معنی داری (000/0) کوچک تر از میزان خطاست، لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود نتایج آزمون فرضیه سوم عنوان می کند که در سطح اطمینان 95 درصد با توجه به اینکه سطح معنی داری (000/0) کوچک تر از میزان خطاست، لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود نتایج آزمون فرضیه چهارم عنوان می کند که در سطح اطمینان 95 درصد با توجه به اینکه سطح معنی داری (000/0) کوچک تر از میزان خطاست، لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود
۵.

بررسی راهکارهای اجرا و موانع مبارزه با پولشویی بر اساس توصیه های FATF

کلید واژه ها: کنترل های کشف کننده کنترل های اصلاح کننده کنترل های پیش گیرانه موانع مبارزه با پولشویی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 85 تعداد دانلود : 25
پژوهش حاضر با موضوع بررسی راهکارهای اجرا و موانع مبارزه با پولشویی بر اساس توصیه های FATF، مطالعه موردی در بانک ملی ایران انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد که در این راستا داده ها به صورت توصیفی و تحلیلی بر اساس تکنیک های آماری متناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری شامل کارکنان بانک ملی ساوه می باشد که تعداد کارکنان آنها 135 نفر می باشد که نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران و با ضریب خطای 05/0 برای جامعه این تحقیق به تعداد 120 نمونه می باشد. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که وجود کنترل های کشف کننده، کنترل های اصلاح کننده و کنترل های پیش گیرانه در کاهش موانع مبارزه با پولشویی موثر است.
۶.

بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی برعملکرد مالی بانقش میانجی فعالیت های کارآفرینی (تولید کنندگان صنایع لبنی شهریار)

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی عملکرد مالی فعالیت های کارآفرینانه نوآوری درخدمات ریسک شرکت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 521 تعداد دانلود : 239
سرمایه اجتماعی در سال های اخیر یکی از مهم ترین متغیرهای تببین کننده سطح توسعه رفاه جوامع و توسعه محلی درسطوح گوناگون بوده و مورد توجه خاص سیاست گذاران و برنامه ریزان بوده است از این رو هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه بین سرمایه اجتماعی بر عملکرد مالی با نقش میانجی گری فعالیت های کار آفرینانه درشرکت های تولید کننده لبنیات شهریار می باشد.مطالعه حاضر از نوع توصیفی وتحلیلی بوده که از ابزار پرسشنامه در بین شرکت های تولید کننده لبنیات در سطح کارکنان شرکتهای تولید کننده واقع در شهریاراستفاده تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاصل با استفاده ازنرم افزار اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس انجام شده است ونتایج حاکی از آن است که سرمایه اجتماعی داخلی بانقش میانجی گری نوآوری درخدمات وقدرت ریسک وتجدید استراتژی برعملکرد مالی سازمان تاثیر مثبت ومعناداری دارد. سرمایه اجتماعی خارجی بانقش میانجی گری نوآوری درخدمات وقدرت ریسک وتجدید استراتژی برعملکرد سازمان تاثیر مثبت ومعناداری دارد.بنابراین سرمایه اجتماعی برعملکرد مالی با نقش میانجی گری فعالیت های کارآفرینانه تاثیر مثبت ومعناداری دارد.
۷.

تاثیر مکانیسمهای حاکمیت شرکتی، سودآوری، اهرم مالی و مدیریت سود بر اجتناب از پرداخت مالیات در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: حاکمیت شرکتی سودآوری اهرم مالی مدیریت سود اجتناب از پرداخت مالیات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 119 تعداد دانلود : 159
هدف این پژوهش بررسی تاثیر مکانیسم های حاکمیت شرکتی، سودآوری، اهرم مالی و مدیریت سود بر اجتناب از پرداخت مالیات در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. اطلاعات اخذ شده در رابطه با متغیرهای تحقیق وارد صفحه گسترده اکسل شده و سپس با استفاده از نرم افزار ایویوز 11 تحلیل شدند. جامعه آماری این پژوهش به روش حذف سیستماتیک از میان 159 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1390 تا 1399 می باشد. نتایج فرضیه های یک تا پنج به ترتیب نشان داد که تعداد اعضای کمیته حسابرسی بر اجتناب از پرداخت مالیات تأثیر معکوس و معناداری دارد. استقلال هیئت مدیره بر اجتناب از پرداخت مالیات تأثیر معکوس و معناداری دارد. سودآوری شرکت بر اجتناب از پرداخت مالیات تأثیر معکوس و معناداری دارد. اهرم مالی شرکت بر اجتناب از پرداخت مالیات تأثیر مستقیم و معناداری دارد. مدیریت سود بر اجتناب از پرداخت مالیات تأثیر مستقیم و معناداری دارد. اجتناب مالیاتی می تواند انعکاسی از نظریه مسأله نمایندگی باشد و ممکن است منجر به تصمیمات مالیاتی ش ود که منافع ش خصی مدیر را دنبال کند. لذا یکی از چالش های پیش روی سهامداران و هیأت مدیره، یافتن روش ها و انگیزه های کنترلی اس ت تا هزینه های نمایندگی را به حداقل برسانند. شرکت هایی که از میزان بالای اهرم مالی برخوردارند؛ بعلت افزایش در ریسک ورشکستگی؛ بیشتر اقدام به اجتناب مالیاتی می کنند. اجتناب از پرداخت مالیات می تواند منابع مالی را در اختیار شرکت قرار دهد که موجب افزایش سودآوری و کاهش اهرم مالی شرکت گردد که همراه با دستکاری در صورت های مالی و مدیریت سود خواهد بود و در نقطه مقابل آن هم می تواند موجب بی اعتباری شرکت و افزایش هزینه نمایندگی شود.
۸.

تأثیر اجتناب از پرداخت مالیات و حاکمیت شرکتی بر ریسک ورشکستگی شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: اجتناب از پرداخت مالیات حاکمیت شرکتی ریسک ورشکستگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 916 تعداد دانلود : 70
هدف این پژوهش بررسی تأثیر اجتناب از پرداخت مالیات و حاکمیت شرکتی بر ریسک ورشکستگی شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. اطلاعات اخذ شده در رابطه با متغیرهای تحقیق وارد صفحه گسترده اکسل شده و سپس با استفاده از نرم افزار ایویوز 11 تحلیل شدند. جامعه آماری این پژوهش به روش حذف سیستماتیک از میان 159 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1395 تا 1399 می باشد. نتایج فرضیه نخست نشان داد که پرداخت مالیات بر ریسک ورشکستگی تأثیر معکوس و معناداری دارد. فرضیه دوم نشان داد که مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی و استقلال هیئت مدیره بر ریسک ورشکستگی تأثیر معکوس و معناداری دارند و اندازه هیئت مدیره و اندازه کمیته حسابرسی تأثیری بر ریسک ورشکستگی ندارد. علیرغم منافع مشهود نقدینگی روزافزون، از خودداری از پرداخت مالیات، یافته های ما نشان می دهند که به طور کلی، هزینه های اجتناب از پرداخت مالیات (که ریشه در هزینه نمایندگی روزافزون، دعوی قضایی و خطر بی اعتباری دارد)، بسیار مهم تر از این منافع هستند. اقدامات اجتناب از پرداخت مالیات، مربوط به اخذ اجاره مدیریتی، عدم وجود شفافیت سهامی و خطر قابل توجه تعقیب قانونی و مجازات (فروغی و همکاران)، می شوند. تمامی این فاکتور ها می توانند واسطه رابطه بین اجتناب از پرداخت مالیات و خطر ورشکستگی باشند. مالکان نهادی با در اختیار داشتن منابع مالی کافی و مدیران خبره به بازار سرمایه؛ می توانند به خوبی شرکت را اداره کرده و نظارت مؤثری بر رفتار مدیران شرکت داشته باشند. به همین جهت مالکیت نهادی موجب ارتقای عملکرد شرکت و کاهش ریسک ورشکستگی شرکت می گردند.
۹.

ارتباط بین نقد شوندگی سهام و سود تقسیمی سهام

کلید واژه ها: نقد شوندگی سهام سود تقسیمی سهام بورس اوراق بهادار تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 578 تعداد دانلود : 63
در این تحقیق به بررسی ارتباط بین نقد شوندگی سهام و سود تقسیمی سهام پرداخته شد. برای رسیدن به این هدف در این پژوهش با استفاده از نمونه آماری 108 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که شامل 630 مشاهده بین سالهای 1390 تا 1395 می باشد به آزمون فرضیه ها پرداخته شد. جهت اندازه گیری نقدشوندگی از شاخصهای (نسبت عدم نقدشوندگی آمیهود، تعداد روزهای معاملاتی سهام، تعداد دفعات معاملات، دفعات گردش سهام و شکاف قیمت های پیشنهادی خرید و فروش) استفاده گردید. و جهت اندازه گیری سود تقسیمی از نسبت سود پرداختی هر سهم به سود هر سهم استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که از بین معیارهای نقدشوندگی سهام بین نسبت عدم نقدشوندگی آمیهود و سود تقسیمی ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد ولی بین تعداد دفعات معاملات، دفعات گردش سهام با سود تقسیمی سهام ارتباط معکوس و معنی داری وجود دارد.
۱۰.

بررسی رابطه بین افشای داوطلبانه مسئولیت اجتماعی شرکت، محیط نهادی و تقاضای حسابرس مستقل

کلید واژه ها: محیط نهادی مسئولیت اجتماعی شرکت تقاضای حسابرس مستقل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 241 تعداد دانلود : 776
هدف از این پژوهش بررسی اثر تعدیل گر محیط نهادی بر ارتباط بین افشای داوطلبانه مسئولیت اجتماعی شرکت و تقاضای حسابرس مستقل می باشد. اطلاعات اخذ شده در رابطه با متغیرهای تحقیق وارد صفحه گسترده اکسل شده و سپس با استفاده از نرم افزار ایویوز تحلیل شدند. جامعه آماری این پژوهش به روش حذف سیستماتیک از میان 141 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (1305 سال- شرکت) طی دوره زمانی 1391 تا 1399 می باشد. نتایج فرضیه نخست نشان داد که افشای داوطلبانه مسئولیت اجتماعی شرکت بر تقاضای حسابرس مستقل تأثیر معنی دار و مثبتی دارد. نتایج فرضیه دوم نیز نشان داد که نقش تعدیل گر محیط نهادی بر ارتباط بین افشای مسئولیت اجتماعی شرکت و تقاضای حسابرس مستقل تاثیر معنی دار و منفی دارد. در ایران از زمانی که سیاست های مربوط به مسئولیت اجتماعی، صورت جدی تری به خود گرفته است، شرکت ها به تدریج به اهمیت مسئولیت اجتماعی برای توسعه کسب و کار ها و افزایش شهرت برند خود پی برده اند. به زعم پژوهشگر، رابطه بین افشای مسئولیت های اجتماعی شرکت به صورت داوطلبانه و تقاضای حسابرسی مستقل می تواند تحت تأثیر انگیزه های مختلف افشا باشد که با توجه به نوع و بافت سازمانی در ایران، انگیزه سیاسی و انگیزه منفعت شخصی مدیران، می تواند بر این رابطه تأثیرگذار باشد و در انتخاب نوع حسابرس یا مؤسسه حسابرسی قوی یا ضعیف، منعکس شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۴