نقش ورزش الکترونیک در رفتار مصرف کنندگان بازار محصولات ورزشی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش ورزش الکترونیک در رفتار مصرف کنندگان کالای ورزشی در ایران انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق افراد بالای 18سال در گروه های ورزشی و ورزش الکترونیک بود که از دو شهر تهران و اهواز به روش تصادفی نمونه گیری شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای براساس دو پرسشنامه بدرینارایانان و همکاران (2015) و عباسی، اسیف و همکاران (2020) در موضوع رفتار مصرف کننده بازار ورزش و ورزش الکترونیک بود. پرسشنامه با استفاده از ابزار الکترونیکی گوگل فرم توزیع شد که تعداد 229 پرسشنامه صحیح بدست آمد. داده ها توسط نرم افزار اسمارت پی ال اس و اس پی اس اس تحلیل شد. یافته ها نشان داد که گرایش به ورزش الکترونیک بر قصد خرید (515/0=β) و تبلیغات دهان به دهان (118/0=β) کالای ورزشی اثر معناداری دارد. همچنین بین گرایش به ورزش الکترونیک با قصد خرید مکمل-های خوراکی (185/0=r)، بلیط مسابقات (225/0=r)، نشریات ورزشی (179/0=r)، وب سایت های ورزشی (236/0=r)، برنامه های ورزشی رادیو (232/0=r) و برنامه های ورزشی تلویزیون (193/0=r) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، اما رابطه معناداری با خرید کفش (123/0=r)، لباس (100/0=r)، وسایل (047/0=r)، عضویت باشگاه (005/0=r) و آموزش علوم ورزشی (003/0=r) دیده نشد. ورزش الکترونیک می تواند در بازاریابی کالای ورزشی نقش داشته و به عنوان عناصر مکان و ترویج در آمیخته بازاریابی مورد توجه باشد. توصیه می شود بازاریابان ورزشی با معرفی برندها در لحظات کلیدی، ارتباط با بازی ها و بازیکنان و ایجاد بستر ارتباط مجازی با بازیکنان ورزش الکترونیک برای پیشبرد روابط عمومی و تبلیغات دهان به دهان، بازار محصولات ورزشی خود را توسعه دهند.The role of e-sports in the behavior of consumers in the market of sports products
This descriptive survey study was conducted to investigate the role of e-sports in the behavior of consumers of sports goods in Iran in the statistical population of people over 18 years in sports and e-sports groups. Sampling was done from Tehran and Ahvaz by random sampling method. A research questionnaire was designed based on two questionnaires of Badrinarayanan et al. (2015) and Abbasi, Asif et al. (2020) on the subject of consumer behavior in the sports and e-sports market and was distributed using Google Form, which obtained 229 correct questionnaires. Data were analyzed by Smart PLS and SPSS software. The results showed that the tendency to e-sports has a significant effect on the intention to buy (β = 0.515) and word of mouth (β = 0.118) sports goods, between the tendency to e-sports and the intention to buy oral supplements. (R = 0.185), match tickets (r = 0.225), sports magazines (r = 0.179), sports websites (r = 0.236), radio programs (0.232 r = and TV programs (r = 0.193) There is a positive and significant relationship, but a significant relationship with the purchase of shoes (r = 0.123), clothing (r = 0.100), equipment (0.047 = r), club membership (r = 0.005) and sports science training (r = 0.003) were not seen. E-sports are involved in sports marketing as elements of location and promotion. Sports marketers can develop their sports products market by introducing brands in key moments and creating a platform for communication with e-sports players.