آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۸

چکیده

پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه تبلیغات محصولات ورزشی با استفاده از رسانه های اجتماعی انجام شد. روش پژوهش برمبنای هدف، کاربردی، براساس راهبرد، ترکیبی و برمبنای روش اجرا، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، ورزشکاران منتخب و اساتید دانشگاهی متخصص در حوزه بازاریابی ورزشی، رسانه و تبلیغات ورزشی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند (15 نفر). جامعه آماری پژوهش در بخش کمّی، ورزشکاران شش رشته ورزشی فوتبال، فوتسال، دوچرخه سواری، ورزش های رزمی، دو و میدانی و پرورش اندام ساکن در شهر کرمانشاه (تعداد جامعه آماری = 21638) (تعداد نمونه = 385 نفر) بودند که با روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی بر اساس جدول روبرت کرجسی و داریل مورگان (1970) انتخاب شدند. در بخش کیفی، یافته های مبتنی بر مصاحبه از روش کدگذاری های باز، محوری و انتخابی تحلیل شد و در بخش کمّی، برای اعتباریابی پرسشنامه محقق ساخته برخاسته از بخش کیفی، از تحلیل عاملی تأییدی و  مدل یابی معادله ساختاری استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل یافته ها و تدوین الگو، از نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24، اسمارت پی ال اس نسخه 0/2 و مکس کیودا نسخه پرو استفاده شد. نتایج نشان داد الگوی تدوین شده از برازش مناسب برخوردار بود. می توان گفت ابزار تدوین شده، ابزاری مناسب برای ارزیابی نقش رسانه های جمعی در تبلیغات محصولات ورزشی است و پیشنهاد می شود به اعتباریابی این ابزار در جوامع غیرورزشی نیز اقدام شود.

study was to validate and standardize sport product advertising questionnaire using social media

The purpose of this study was to validate and standardize sport product advertising questionnaire using social media. The research method was a descriptive correlational one which, in terms of practical purpose, exploratory in nature, and field collection method. The statistical population of this study consisted of athletes from different fields of sport (N = 1600), out of whom 311 were selected as statistical sample using Morgan table. In order to collect data, a researcher-made questionnaire, consisting of 70 questions with a 5-point Likert scale (very low to very high), with structural and creative components of advertising, information and awareness, customer relationship, customer service, factors Environmental, individual factors, usage constraints, applied constraints, branding and accreditation, customer interaction, capacity building, socio-cultural and sociological development, marketing-economic development and purchasing and competitive advantage were used. Descriptive (mean and standard deviation) and inferential statistics (exploratory and confirmatory factor analysis) were used for data analysis using SPSS software version 25 and Amos version 24 software. The face validity and content validity of the questionnaire was confirmed by sport management professors, and the reliability of the questionnaire was reported based on Cronbach's alpha coefficient of 0.7. Based on the results of factor analysis, causal indices, contextual factors, confounding factors, strategies and outcomes were identified, and the model was well-fitted.

تبلیغات