مقالات

۲.

قواعد استنتاج و فرمول بندی پرسش در کاوش رایانه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 309 تعداد دانلود : 748
برای بازیابی اطلاعات, باید پرسش ها فرمول بندی شوند. این کار باید با توجه به برنامه رایانه و با استفاده از عملگرهای منطقی بول صورت گیرد. کاوشگران همواره باید کار کاوش را با اخص ترین توصیفگرها فرمول بندی کنند. از آنجا که مرتبط کردن و ترکیب مفاهیم دارای اساس منطقی است, آشنایی با قواعد استنتاج منطقی ضروری است.
۳.

کنترل کیفیت فرآورده های اطلاعاتی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 227 تعداد دانلود : 651
جان کلام در این مقاله این است که رعایت استاندارد در تولید فرآورده های اطلاعاتی یک اصل است. هرقدر توجه به خواست های مشتری بیشتر مدنظر باشد, هماهنگی با استانداردهای جهانی قطعاً بیشتر است. دراین راستا استفاده از مجموعه استانداردهای       ISO 9000 سبب جلب رضایت مشتری و متقاعد نمودن وی میگردد. نکته دیگر اینکه به کارگیری روش های استاندارد برای هرچه کمتر کردن کاستی های فرآورده های اطلاعاتی و نیز تضمین رضایت مشتری ضروری است. به علاوه, استفاده از استانداردها میزان خطرپذیری در فرآورده های ناقص را به حداقل می رساند.
۴.

هزینه – کارآیی و بازیافت هزینه در خدمات اطلاع رسانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 294 تعداد دانلود : 486
امروزه اطلاعات و دستیابی به آن برای جوامع آنقدر اهمیت یافته که نه تنها دارای ارزش معنوی و اجتماعی فراوانی است بلکه بسیاری از دولت ها و شرکتها به آن همچون کالایی باارزش که میتواند جایگزین کالاهای صنعتی و ... شود می نگرند. مقاله حاضر به طرح و بررسی مباحث مربوط به اقتصاد اطلاعات از قبیل هزینه – کارآیی, کارآیی, بازیافت هزینه, هزینه – منفعت , هزینه های ثابت, هزینه های متغیر, هزینه های نهایی حاشیه ای, عملکرد سیستم, شیوه های قیمت گذاری در اقتصاد اطلاعات و ... می پردازد.
۵.

سیستم های اطلاعات اجرایی و کیفیت اطلاعات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 954 تعداد دانلود : 642
سیستم اطلاعات اجرایی “EIS” به مجموعه عناوین و ابزاری اطلاق می شود که اطلاعات مورد نیاز مدیران سازمان را در زمینه ها و حیطه های مسئولیت حرفه ای آنان, با دقت, در زمان مناسب و شکلی مطلوب فراهم می کند. هدف اساسی EIS حمایت از سطوح مدیریتی سازمان از طریق عرضه اطلاعات در قالب های متناسب با نوع بهره برداری مدیران است. ارتباط مداوم و متقابل بین EIS و مدیران رده بالای سازمان, قدرت آنان را در عرصه فعالیت حرفه ای افزایش می دهد. دسترسی به یک سیستم EIS معتبر که اهمیت اطلاعات و کیفیت اطلاعات در آن مورد توجه قرار گیرد, مستلزم حصول شرایط و فنونی است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
۶.

تأثیر کتابداری بر سواد و توسعه در جهان سوم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 99 تعداد دانلود : 461
توسعه فرایندی است که به صورت خود به خودی صورت نمیگیرد بلکه در طی زمان و با برنامه ریزی های سنجیده و دقیق, و نه الزاماً سفت و سخت, به دست می آید. عوامل مؤثر در توسعه عبارتند از: دسترسی به اطلاعات علمی, آموزش و پرورش, سواد و فن آوری. کشورهای در حال توسعه می توانند در برنامه ریزی های توسعه, متناسب با خصوصیات و اهداف خود از تجارب مفید کشورهای پیشرفته استفاده کنند. در این بین کتابداری می تواند در توسعه فرهنگ, آموزش و پرورش, سواد و فن آوری نقش مؤثر داشته باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۱۷