آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹۷

چکیده

متن

واژه «آزادى‏» از مظلوم‏ترین واژه‏هاى روزگار ماست! چه، هر کس این آزادى را براى خود مسلم دانسته که در باب «آزادى‏» سخن بگوید، بنویسد و آن را تفسیر کند! بهترین نشانه ابهام یک واژه همین است که هر یک از طرفین بحث و گفت‏وگو آن را به کار گیرند و مدافع آن باشند و طرف مقابل را مخالف آن بخوانند! شما ببینید امروز چه بر سر این واژه و مفهوم نیامده است! زشت‏ترین جنایت‏ها و قبیح‏ترین رفتارها در نقاب زیباى «آزادى‏» انجام شده و مى‏شود! آنچه باید بدانیم این است که واژه‏ها خود تفسیر و معنایى ندارند، بشر آن‏ها را تفسیر مى‏کند و به آن‏ها معنا مى‏دهد. واقعیت و نفس‏الامر الفاظ و مفاهیم به دست‏خود انسان است. پس باید دید انسانى که آزادى را تفسیر مى‏کند و حدود و ثغورش را مشخص مى‏سازد، انسانى که به تحدید و تعریف آزادى نشسته است، کیست؟ و کیستى و چیستى آدمى را جهان‏بینى او تعیین مى‏کند. نگرش‏ها، بینش‏ها و بالتبع گرایش‏هاى آدمیان است که براى آنان هویت مى‏سازد; و تفسیر واژه‏ها و مفاهیم در فضاى هویت‏هاست! و هم از این‏روست که باید ببینیم امروزه کسانى که براى ما «آزادى‏» را تفسیر و معنى مى‏کنند، چه هویتى دارند؟ در چه بستر فکرى رشد یافته‏اند؟ آرمان و ایده‏آل‏شان در این عالم چیست؟ نگرش آن‏ها به عالم و آدم چگونه است؟ هدف زندگى را چه مى‏دانند و اصلا حیات را در قاموس تفکر و اندیشه خود چگونه تبیین مى‏کنند؟
به نظر ما واژه «آزادى‏» ، چونان هزاران واژه دیگر، نه زشت است و نه زیبا! زیبایى و زشتى را باید در عالم معنا دید. زیبایى یا زشتى را باید در هویت مفسران آزادى جست‏وجو کرد. جهان‏بینى‏ها، نگرش‏ها و بینش‏ها هستند که زشتى‏ها و یا زیبایى‏ها را مى‏آفرینند! و لذا ما بر این باوریم که بایستى در درک زیبایى و یا زشتى آزادى، عقل را به کار گرفت و با احساس و عاطفه و هیجان سطحى و زودگذر نمى‏توان در این مقوله وارد شد و به قضاوت نشست.
باید در پس شعار آزادى، به سراغ مبانى تفکر و اصول اندیشه و چارچوب‏هاى هستى‏شناختى مدافعان آزادى رفت. باید دید آن‏ها که داد آزادى سر مى‏دهند، در عبارت «آزادى از . . . » جاى نقطه چین را با چه چیزى پر مى‏کنند! آنگاه است که زشتى و زیبایى آزادى هویدا مى‏شود! آنگاه است که ارزش یا ضدارزش بودن آزادى مشخص مى‏گردد! و آنگاه است که نقاب از چهره آزادى‏خواهان بر مى‏افتد و هویت‏ها آشکار مى‏شود و مرزها، جناح و صف‏ها ممتاز مى‏شوند! !
جوانان این مرز و بوم امروزه باید در پس شعارهاى زیبا و فریبنده غرب و غربزدگان، خطوط فکرى را بخوانند و سمت و سوى جهت‏گیرى‏ها را به دقت تشخیص دهند و چونان کودکان ظاهربین، در چنگ زرق و برق الفاظ و خوش آب و رنگى شعارها گرفتار نیایند. باطن فرهنگ غرب را بشناسند و فریب ظاهر بزک‏شده تمدن غربى را نخورند.
آزادى حقیقى و انسانى، جز در پرتو عبودیت‏خدا فرا چنگ نمى‏آید. و حریت واقعى ما جز رقیت در برابر او و رهاشدن از دام طبیعت و نفس نیست! والسلام

تبلیغات