آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

گسترش روزافزون شرط بندی در فضای اینترنت و ایجاد مشکلات فردی و اجتماعی فراوان به نگرانی های جوامع برای افراد درگیر در این عامل منجر شده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل مؤثر بر گرایش افراد به شرط بندی اینترنتی در ورزش و ارائه راهکار انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نظر نوع، همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود که در روش کیفی از مصاحبه با روش کدگذاری باز و در روش کمّی از پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی با روش گلوله برفی 12 نفر از نخبگان و در روش کمّی 367 نفر بودند که با فرمول کوکران تعداد نمونه آماری 188 نفر محاسبه شد. این تعداد با به کارگیری روش نمونه گیری تصادفی از متخصصان و کارشناسان در حوزه علوم دینی، اجتماعی، ورزشی و اقتصاد در سال 1398 بودند. در این پژوهش از پرسشنامه پژوهشگرساخته یعنی «شرط بندی در ورزش» برای ارزیابی متغیرها استفاده شد. دوازده نفراز نخبگان روایی محتوایی و صوری پرسشنامه را تأیید کردند و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برابر با 83/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار اس.پی.اس.اس. و مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار پی.ال.اس. استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد با توجه به مقادیر t بیشتر از 96/1، مهم ترین مؤلفه ها در گرایش افراد به شرط بندی اینترنتی، نیازمندی اقتصادی با همبستگی 85/0 و تأثیر محیط و جامعه با همبستگی 82/0 بودند. همچنین نظارت بیشتر بر سایت های اینترنتی با همبستگی 82/0، مهم ترین عامل مشخص شد. با توجه به نتایج پژوهش، نیازهای اقتصادی و تأثیرات محیطی از مهم ترین عوامل در جهت گیری فکری جوانان به سمت درآمدزایی از طریق سایت های شرط بندی هستند و نقطه ضعف موجود در کشور درباره این سایت ها نظارت کم بر آن هاست.