آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۹

چکیده

گذر از ساختار سنتی یکپارچه عمودی صنعت برق به ساختار جدیدآن با بخش های تولید، انتقال، توزیع، و خرده فروشی مجزا از یکدیگر، به طور معمول با ایجادبازار برق در سطح عمده فروشی یا خرده فروشی همراه است. یکی از انتظارهای نهادتنظیم گر بخش برق از بازارهای برق فعال در هر کشوری، از جمله ایران، میزان رقابتی بودن نتایج این بازارها در جهت حفظ منافع مصرف کنندگان است. پژوهش حاضر در چارچوب مدلسازی بیشینه سازی سودنیروگاه ها، عملکردبازار عمده فروشی برق ایران را به واسطه انحراف از معیار رقابت کامل ارزیابی می کند. نتایج این پژوهش نشان می دهدکه به طور متوسط عملکردبازار برق ایران اختلاف 18 درصدی با نتایج موردانتظار از یک بازار رقابتی دارد.

تبلیغات