امروزه با گسترش جهانی شدن و تقویت فعالیتهای سازمان تجارت جهانی،سیاستهای حمایتی یکی از موضوعهای مهم مطرح در کشورهای در حال توسعه، به ویژه درزمینه طراحی و تدوین سیاستهای تجاری و صنعتی است. سیاستهای حمایتی تجاری دولت باعث تغییر ساختار انگیزشی، انتقال منابع و تغییر توانرقابتی بنگاههای تولیدی میشوند. مهمترین عامل اتخاذ این سیاستها، افزایش توان رقابتیبنگاههای تولیدی هر کشور در برابر بنگاههای خارجی است. صنعت خودرو، از جمله صنایعی است که در ایران شدید! متأثر از سیاستهای حمایتیبوده است. این صنعت هم اکنون به عنوان نماد صنایع تحت حمایت ایران میباشد و در روندکاهش و تعدیل سیاستهای حمایتی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی، نقشی مهم ایفامینماید. در این پژوهش، با استفاده از معیارهای نظری، شامل نرخ حمایت ضمنی، نرخ حمایت مؤثرو معیار هزینه منابع داخلی مبتنی بر روش داده - ستانده، به بررسی ساختار حمایت این صنعتپرداختهایم. براین اساس، روش بهینه حمایت از این صنعت استفاده از نرخ تعرفه مقیاس سازاست و این صنعت در نرخ تعرفه 50 درصد در نرخ ارز بازار آزاد قادر به ادامه حیات و رقابت باصنایع خارجی است.