هدف این پژوهش طراحی مدل روابط تبادل اجتماعی بین مربیان و دانشجویان ورزشکار در مناطق منتخب دانشگاه های آزاد اسلامی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و ازنوع مطالعات کاربردی بود. دانشجویان ورزشکار دانشگاه های آزاد اسلامی مناطق 1، 4، 16، 26 و 30 (2072 نفر) جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند.تعداد نمونه مطابق با جدول مورگان، 327 نفر تعیین شد که به روش دردسترس، متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه نقش تعاملات مربی- ورزشکار در افزایش عملکرد دانشجویان ورزشکار استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ این پرسش نامه 947/0 به دست آمد. از روش های آمار توصیفی برای توصیف داده ها، از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای طبیعی بودن داده ها و برای آزمون مدل از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد که مدل پژوهش از برازش لازم برخوردار بود. درک از عدالت بر اعتماد اثر معنا داری داشت. همچنین، اثر اعتماد بر تبادل رهبر- عضو معنا دار بود و مشخص شد که تبادل رهبر- عضو به طور مستقیم و غیرمستقیم با میانجی گری تعهد، بر عملکرد فردی آزمودنی ها اثر دارد؛ بنابراین، طبق نظریه تبادل اجتماعی، مربیان با جلب اعتماد دانشجویان ورزشکار می توانند روابط تبادلی بین خود و دانشجویان ورزشکار را استمرار دهند تا زمینه بهبود عملکرد فردی دانشجویان ورزشکار فراهم شود.