سخن آغازین: بداخلاقی انتخاباتی و انتظار از رئیسجمهور منتخب (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-ترویجیآرشیو
چکیده
متن
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، فضا و زمینه مساعدی برای بازنگری عملکرد دولتمردان نظام اسلامی فراهم آمده است. نقد منصفانه و به دور از هیاهوهای سیاسی و بیان نقاط قوت و ضعف عملکرد دولتمردان، با هدف اصلاح روشهای نیل به اهداف و اجتناب از قدم نهادن در کورهراهها و بنبستهای پیموده شده و تقویت نقاط قوت، و خدمت به مردم حداقل انتظاری است که از نخبگان، شایستگان و فرهیختگان دلسوز نظام اسلامی میرود.
ورود افراطگونه احزاب در جریانات سیاسی و بزرگنمایی بسیاری از حوادث جزئی و سیاهنمایی از خدمات بزرگی که در طول انقلاب اسلامی در کشور صورت گرفته، نفی و تخطئه نامزدهای ریاست جمهوری به جای ارائه برنامههای روشن و شفاف، شعارهای غیرعملی و تا حدودی ناممکن که فقط مصرف انتخاباتی دارد، استفاده ابزاری از جوانان و دختران بزککرده و حتی ارزشهای دینی، غافل شدن از مسائل و مشکلات اساسی مردم، رسیدن به قدرت به هر وسیله ممکن، ورود نخبگان کشور در بازیسازیهای احزاب و جریانات سیاسی و شارلاتانیسم مطبوعاتی، سهمخواهی احزاب سیاسی، نزاعهای بیپایه و اساسِ بزرگنمایی شده به وسیله مطبوعات زرد، صَرف بیهوده هزینههای ملی در امور غیرضرور، هرز رفتن امکانات و سرمایههای ملی، تبلیغات به سبک و شیوه غربی، اسراف، تبذیر در تبلیغات انتخاباتی، ایجاد یأس و دلسردی میان مردم، همسویی با دشمنان دین و میهن برای رسیدن به قدرت، و... از جمله فرصتسوزیها و بداخلاقیهای انتخاباتی است.
در اینجا، چند معیار و شاخص برای شناخت نامزد اصلح ریاست جمهوری میتوان ارائه کرد:
1. هرگز در فرهنگ دینی ما دنبال کردن سیاست ماکیاولی و اینکه هدف وسیله را توجیه میکند، روا نیست. از اینرو، نامزدهایی که برای رسیدن به قدرت از هر وسیلهای استفاده میکنند، و به سیاهنمایی پرداخته، و از نمادهای دینی و ملی و جوانان استفاده ابزاری میکنند، و... طبعا نامزدهای شایستهای نخواهند بود.
2. امسال سال «اصلاح الگوی مصرف» است. در دین مقدس اسلام، بهرهبرداری از نعمتهای الهی و زیباییهای زندگی مباح، روا و اسراف، زیادهروی و تجاوز از حد، حرام و ناروا شمرده شده است؛ زیرا هر فردی در جامعه اسلامی، به تناسب امکانات، توانایی و کارآیی خود، در برابر جامعه مسئولیت دارد و ملزم به استفاده بهینه از نعمتها و منابع طبیعی و خدادادی است. فرد اسرافکار به دلیل عدم اجرای مسئولیت و تعهدات اجتماعی خویش و تضیع اموال عمومی و عدم استفاده درست و بهینه از امکانات موجود، بر پیکر جامعه ضربه میزند. بنابراین، یکی از معیارها و شاخصهای انتخاب اصلح، عدم اسراف و رعایت اعتدال در تبلیغات است. بداخلاقی انتخاباتی، ریخت و پاشهای بیمورد، بداخلاقی سیاسی، سوءاستفاده از ارزشها و هنجارهای دینی، در جامعه از مصادیق اسراف و مورد نهی شارع مقدس قرار گرفته، و طبعا افرادی که از اینگونه شگردها بهره میگیرند، نمیتوانند افرادی صالح باشند.
3. از دیگر معیارها و شاخصهای انتخاب اصلح، توجه به عملکرد گذشته افراد، توجه به وضعیت فعلی افراد، پایبندی عملی به اصول و ارزشهای دینی، نظام اسلامی و ولایتفقیه، جسارت و دشمنستیزی، برنامههای عملی، روشن و شفاف، ارائه شعارهای عملی و عملیاتی و... میتواند معیار خوبی برای تشخیص نامزدهای اصلح باشد.
4. با عنایت به آموزههای دینی، سیره عملی و گفتاری معمار بزرگ انقلاب اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب، افراد اصلح را میتوان از ناحیه دوستان و دستاندرکاران نامزدها، نوع شعارها و عملکرد آنان، شعار برای دلخوشی دشمن و یا عظمت اسلام و اعتلای کلمه «اللّه»، صداقت و خود را وقف خدمت کردن، برنامه انتخاباتی آنان، عدم وامداری به احزاب و گروههای افراطی، وامداری به مردم و مردمی بودن، مبارزه جدی و عملی با فقر، فساد و تبعیض و ... شناخت.
اما بر رئیسجمهور منتخب فرض است تا با دقت در نقاط قوت و ضعف نظام اسلامی، خود را وقف خدمت به مردم نموده، و هماهنگ با سایر قوا و با تلاش بیوقفه و خستگیناپذیر در مبارزه با فقر و فساد و تبعیض جدی بوده و با پرداختن به مشکلات اساسی کشور، انتخاب کارگزاران شایسته، خدوم، کارآمد، متعهد و وامدار مردم، نهایت همّت و جدّیت را مصروف دارد و بدینسان از مردم همیشه در صحنه نظام اسلامی قدرشناسی نماید.
ورود افراطگونه احزاب در جریانات سیاسی و بزرگنمایی بسیاری از حوادث جزئی و سیاهنمایی از خدمات بزرگی که در طول انقلاب اسلامی در کشور صورت گرفته، نفی و تخطئه نامزدهای ریاست جمهوری به جای ارائه برنامههای روشن و شفاف، شعارهای غیرعملی و تا حدودی ناممکن که فقط مصرف انتخاباتی دارد، استفاده ابزاری از جوانان و دختران بزککرده و حتی ارزشهای دینی، غافل شدن از مسائل و مشکلات اساسی مردم، رسیدن به قدرت به هر وسیله ممکن، ورود نخبگان کشور در بازیسازیهای احزاب و جریانات سیاسی و شارلاتانیسم مطبوعاتی، سهمخواهی احزاب سیاسی، نزاعهای بیپایه و اساسِ بزرگنمایی شده به وسیله مطبوعات زرد، صَرف بیهوده هزینههای ملی در امور غیرضرور، هرز رفتن امکانات و سرمایههای ملی، تبلیغات به سبک و شیوه غربی، اسراف، تبذیر در تبلیغات انتخاباتی، ایجاد یأس و دلسردی میان مردم، همسویی با دشمنان دین و میهن برای رسیدن به قدرت، و... از جمله فرصتسوزیها و بداخلاقیهای انتخاباتی است.
در اینجا، چند معیار و شاخص برای شناخت نامزد اصلح ریاست جمهوری میتوان ارائه کرد:
1. هرگز در فرهنگ دینی ما دنبال کردن سیاست ماکیاولی و اینکه هدف وسیله را توجیه میکند، روا نیست. از اینرو، نامزدهایی که برای رسیدن به قدرت از هر وسیلهای استفاده میکنند، و به سیاهنمایی پرداخته، و از نمادهای دینی و ملی و جوانان استفاده ابزاری میکنند، و... طبعا نامزدهای شایستهای نخواهند بود.
2. امسال سال «اصلاح الگوی مصرف» است. در دین مقدس اسلام، بهرهبرداری از نعمتهای الهی و زیباییهای زندگی مباح، روا و اسراف، زیادهروی و تجاوز از حد، حرام و ناروا شمرده شده است؛ زیرا هر فردی در جامعه اسلامی، به تناسب امکانات، توانایی و کارآیی خود، در برابر جامعه مسئولیت دارد و ملزم به استفاده بهینه از نعمتها و منابع طبیعی و خدادادی است. فرد اسرافکار به دلیل عدم اجرای مسئولیت و تعهدات اجتماعی خویش و تضیع اموال عمومی و عدم استفاده درست و بهینه از امکانات موجود، بر پیکر جامعه ضربه میزند. بنابراین، یکی از معیارها و شاخصهای انتخاب اصلح، عدم اسراف و رعایت اعتدال در تبلیغات است. بداخلاقی انتخاباتی، ریخت و پاشهای بیمورد، بداخلاقی سیاسی، سوءاستفاده از ارزشها و هنجارهای دینی، در جامعه از مصادیق اسراف و مورد نهی شارع مقدس قرار گرفته، و طبعا افرادی که از اینگونه شگردها بهره میگیرند، نمیتوانند افرادی صالح باشند.
3. از دیگر معیارها و شاخصهای انتخاب اصلح، توجه به عملکرد گذشته افراد، توجه به وضعیت فعلی افراد، پایبندی عملی به اصول و ارزشهای دینی، نظام اسلامی و ولایتفقیه، جسارت و دشمنستیزی، برنامههای عملی، روشن و شفاف، ارائه شعارهای عملی و عملیاتی و... میتواند معیار خوبی برای تشخیص نامزدهای اصلح باشد.
4. با عنایت به آموزههای دینی، سیره عملی و گفتاری معمار بزرگ انقلاب اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب، افراد اصلح را میتوان از ناحیه دوستان و دستاندرکاران نامزدها، نوع شعارها و عملکرد آنان، شعار برای دلخوشی دشمن و یا عظمت اسلام و اعتلای کلمه «اللّه»، صداقت و خود را وقف خدمت کردن، برنامه انتخاباتی آنان، عدم وامداری به احزاب و گروههای افراطی، وامداری به مردم و مردمی بودن، مبارزه جدی و عملی با فقر، فساد و تبعیض و ... شناخت.
اما بر رئیسجمهور منتخب فرض است تا با دقت در نقاط قوت و ضعف نظام اسلامی، خود را وقف خدمت به مردم نموده، و هماهنگ با سایر قوا و با تلاش بیوقفه و خستگیناپذیر در مبارزه با فقر و فساد و تبعیض جدی بوده و با پرداختن به مشکلات اساسی کشور، انتخاب کارگزاران شایسته، خدوم، کارآمد، متعهد و وامدار مردم، نهایت همّت و جدّیت را مصروف دارد و بدینسان از مردم همیشه در صحنه نظام اسلامی قدرشناسی نماید.