سخن آغازین:دوری از اسراف، فرهنگ قرآنی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-ترویجیآرشیو
چکیده
متن
سال جاری که مطلع دهه چهارم انقلاب؛ یعنی دهه «پیشرفت و عدالت» است، توسط رهبر فرزانه انقلاب سال «اصلاح الگوی مصرف» نام گرفته است. ایشان با اشاره به موضوع «اسرافهای شخصی و عمومی» بر ضرورت تلاش آحاد مردم، به ویژه مسئولان قوای سهگانه، شخصیتهای اجتماعی در جهت مدیریت مدبرانه مصرف تأکید کردند. با این تدبیر حکیمانه، توجهها به فرهنگ قرآنی دوری از اسراف دوباره معطوف گشت. به پاسداشت این فرصت، شایسته است اندیشمندان و رسانههای دیداری ـ شنیداری و مکتوب به تبیین همهجانبه این مسئله و تشویق مردم عزیز کشورمان اهتمام ورزند؛ چراکه این امر موجب جلب رحمت الهی میشود و با عنایت به موقعیت خاص کشور ما، که در محاصره حکومتهای سلطهگر قرار گرفته، راه پیشرفت و استقلال کامل کشور، در پرهیز از اسراف است.
قرآن کریم، این کتاب هدایت خداوندی، به مسئله اسراف توجه خاص داشته، در آیات متعدد از آن در مفهومی وسیعتر از امور اقتصادی سخن گفته و تجاوز از حد در امور اخلاقی، حقوقی و عقیدتی را نیز اسراف میشمارد. قرآن اسرافگران را مجرم دانسته،1 آنان را مذمت میکند،2 و رفتارشان را نادرست میشمارد3 و به دوری از پیروی از آنان فرمان میدهد.4 قرآن اسراف را کفران نعمت الهی و اسرافگران را برادران شیطان خوانده، میفرماید: «وَآتِ ذَا الْقُرْبَی حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِیرا إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُورا» (اسراء: 26ـ27)؛ و حق خویشاوند را به او بده و مستمند و در راهمانده را [دستگیری کن ]و ولخرجی و اسراف مکن؛ چراکه اسرافکاران برادران شیطانهایند و شیطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است.
قرآن کریم حتی زیادهروی در بخشش را نیز نمیپذیرد و یکی از ویژگیهای مؤمنان و بندگان واقعی را دوری از اسراف در انفاق میشمارد: «وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَاما»(فرقان: 67)؛ و کسانیاند که چون انفاق کنند نه ولخرجی میکنند و نه تنگ میگیرند و میان این دو [روش ]حد وسط را برمیگزینند.
اسراف علاوه بر تحمیل زیانهای اجتماعی مانند فقر و فاصله طبقاتی، آثار فردی ناگواری نیز دارد. برخی از این آثار که قرآن کریم به آنها اشاره دارد، عبارت است از:
1. دوری از محبت الهی: «وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُالْمُسْرِفِینَ»(انعام:141)؛ خداوند اسرافکاران را دوست نمیدارد.
2. دوری از هدایت خداوند: «إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ»(غافر 28)؛5 همانا خداوند اسرافکار و دروغ را هدایت نمیکند.
3. هلاک شدن: «وَأَهْلَکْنَا الْمُسْرِفِینَ» (انبیاء: 9)؛ مسرفان و ستمگران را هلاک کردیم.
4. ملامت شدن و حسرت خوردن: «وَلاَ تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوما مَحْسُورا» (اسراء: 29)؛ و [در انفاق] بسیار [هم] گشادهدستی منما تا ملامتشده و حسرتزده بر جای مانی.
5. دچار کیفر اخروی شدن: «وَأَنَّ الْمُسْرِفِینَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ»(غافر:43)؛ به راستی که مسرفان اهل دوزخند.
از روایات استفاده میشود که امکاناتی که در اختیار ماست، امانت الهی است و خداوند اجازه فرموده است تا از آنها به مقدار نیاز بهره ببریم و مصرف بیش از مقدار نیاز حرام و خیانت است.6 این زیادهروی در اموال عمومی و بیتالمال زیانبارتر و خیانت بر امت به شمار میآید.7 از اینرو، بیشتر باید مراقب بود.
--------------------------------------------------------------------------------
پى نوشت ها
1 ذاریات: 32ـ34.
2 مائده: 32 / اعراف: 81 / یونس: 12 و 83 / زخرف: 5 / یس: 19.
3دخان: 31.
4 شعراء: 151.
5 در آیه 34 همین سوره نیز آمده است: «کَذَلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتَابٌ».
6 سیدهاشم بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 2، ص 10.
7«إِنَّ أَعْظَمَ الْخِیَانَةِ خِیَانَةُ الْأُمَّةِ» (نهجالبلاغه، ن 26).
--------------------------------------------------------------------------------
قرآن کریم، این کتاب هدایت خداوندی، به مسئله اسراف توجه خاص داشته، در آیات متعدد از آن در مفهومی وسیعتر از امور اقتصادی سخن گفته و تجاوز از حد در امور اخلاقی، حقوقی و عقیدتی را نیز اسراف میشمارد. قرآن اسرافگران را مجرم دانسته،1 آنان را مذمت میکند،2 و رفتارشان را نادرست میشمارد3 و به دوری از پیروی از آنان فرمان میدهد.4 قرآن اسراف را کفران نعمت الهی و اسرافگران را برادران شیطان خوانده، میفرماید: «وَآتِ ذَا الْقُرْبَی حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِیرا إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُورا» (اسراء: 26ـ27)؛ و حق خویشاوند را به او بده و مستمند و در راهمانده را [دستگیری کن ]و ولخرجی و اسراف مکن؛ چراکه اسرافکاران برادران شیطانهایند و شیطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است.
قرآن کریم حتی زیادهروی در بخشش را نیز نمیپذیرد و یکی از ویژگیهای مؤمنان و بندگان واقعی را دوری از اسراف در انفاق میشمارد: «وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَاما»(فرقان: 67)؛ و کسانیاند که چون انفاق کنند نه ولخرجی میکنند و نه تنگ میگیرند و میان این دو [روش ]حد وسط را برمیگزینند.
اسراف علاوه بر تحمیل زیانهای اجتماعی مانند فقر و فاصله طبقاتی، آثار فردی ناگواری نیز دارد. برخی از این آثار که قرآن کریم به آنها اشاره دارد، عبارت است از:
1. دوری از محبت الهی: «وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُالْمُسْرِفِینَ»(انعام:141)؛ خداوند اسرافکاران را دوست نمیدارد.
2. دوری از هدایت خداوند: «إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ»(غافر 28)؛5 همانا خداوند اسرافکار و دروغ را هدایت نمیکند.
3. هلاک شدن: «وَأَهْلَکْنَا الْمُسْرِفِینَ» (انبیاء: 9)؛ مسرفان و ستمگران را هلاک کردیم.
4. ملامت شدن و حسرت خوردن: «وَلاَ تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوما مَحْسُورا» (اسراء: 29)؛ و [در انفاق] بسیار [هم] گشادهدستی منما تا ملامتشده و حسرتزده بر جای مانی.
5. دچار کیفر اخروی شدن: «وَأَنَّ الْمُسْرِفِینَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ»(غافر:43)؛ به راستی که مسرفان اهل دوزخند.
از روایات استفاده میشود که امکاناتی که در اختیار ماست، امانت الهی است و خداوند اجازه فرموده است تا از آنها به مقدار نیاز بهره ببریم و مصرف بیش از مقدار نیاز حرام و خیانت است.6 این زیادهروی در اموال عمومی و بیتالمال زیانبارتر و خیانت بر امت به شمار میآید.7 از اینرو، بیشتر باید مراقب بود.
--------------------------------------------------------------------------------
پى نوشت ها
1 ذاریات: 32ـ34.
2 مائده: 32 / اعراف: 81 / یونس: 12 و 83 / زخرف: 5 / یس: 19.
3دخان: 31.
4 شعراء: 151.
5 در آیه 34 همین سوره نیز آمده است: «کَذَلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتَابٌ».
6 سیدهاشم بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 2، ص 10.
7«إِنَّ أَعْظَمَ الْخِیَانَةِ خِیَانَةُ الْأُمَّةِ» (نهجالبلاغه، ن 26).
--------------------------------------------------------------------------------