آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹۷

چکیده

متن

 مقام معظّم رهبری (دام ظله العالی) سال 1385 را سال پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) نامیده اند. دنیای امروز بدین نتیجه رسیده است که دین و فرهنگ دینی از قاموس حیات بشری محو شدنی نیست. بلکه به عکس بشریت متحیّر عصر حاضر، هرچه بیشتر در علم و تکنولوژی پیش می رود، نیازمندی خود به معرفت و دیانت و معنویت را بیشتر با علم حضوری و شهود باطنی می یابد. از این رو، تسمیه امسال به نام مبارک پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)، بار دیگر توجه جهانیان را به دین و پیام آسمانی اسلام جلب نمود و با همه تلاش های مذبوحانه ای که دشمنان اسلام ـ به ویژه آمریکا و اروپا ـ در توهین و تضعیف شخصیت پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله)انجام دادند، با ابتکار مقام ارجمند ولایت نام و یاد پیامبر اعظم در سرتاسر دنیا مطرح گردید.
 در سال پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) به نظر می رسد چندین کار مهم و اساسی ضرورت دارد که بایستی انجام گیرد:
 الف) راه کارهای وحدت بین مسلمانان جهان مورد بررسی مجدد قرار گیرد و هرچه بیشتر در تحکیم پایه های اتحاد و همبستگی مسلمانان جهان کوشش شود.
ب) از حرکت ها و کارهایی که خلاف وحدت و موجب اختلاف و تشتّت بین مسلمانان می شود جدّاً پرهیز گردد.
ج) قرآن به تمامی زبان های زنده دنیا ترجمه و توزیع شود و به سهولت در اختیار علاقه مندان سراسر جهان قرار گیرد.
د) حرکت ها و تلاش های گسترده و جهانی برای رفع محرومیت و فقر اقتصادی در بلاد اسلامی به نام پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) صورت گیرد.
هـ.) گروه ها و هیأت های تبلیغی وسیع و گسترده ای به اقصی نقاط جهان اعزام شوند و آموزه های اسلام و پیامبر(صلی الله علیه وآله) و قرآن را به گوش جهانیان برسانند.
و) در جمهوری اسلامی ایران، به ویژه سازمان ها و مؤسساتی همچون سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات می توانند با برگزاری همایش های بین المللی و دعوت از شخصیت های برجسته علمی، سیاسی و فرهنگی جهان در داخل و خارج کشور، آنان را با ژرفای معارف پیامبر اعظم آشنا کنند و بخصوص عمق آموزه های اخلاقی و عرفانی موجود در دین مبین اسلام را تبیین کنند.
از آنجا که مهم ترین چالش موجود برای نظام ما هم اینک، مسئله انرژی هسته ای است، جا دارد در سال پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) با استفاده از سیره و سنّت پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) ادلّه و شواهد و مباحثی دال بر ضرورت تقویت همه جانبه بنیه اسلام و مسلمانان در برابر کفّار و مشرکان استخراج و تبیین شود و این مسئله از دیدگاه فقه و روایات مورد بحث و بررسی علمی قرار گیرد و برای مردم به خوبی تبیین شود.
 و نکته دیگر آنکه چون در سال جاری، انتخابات مهم «مجلس خبرگان رهبری» و «شوراهای اسلامی» را پیش رو داریم، جا دارد که اندیشمندان و متفکران اسلامی، هر چه بیشتر در تبیین مسئله ولایت، نبوّت عامّه و خاصه، همچنین در رابطه با مسئله «ولایت فقیه» در عصر غیبت به ارائه فکر و نظر بپردازند و در تشریح و توضیح این مفاهیم بنیادی و اساسی، بخصوص برای نسل جوان تلاش نمایند. ضرورتِ بعثت، ماهیتِ وحی، چیستی دین، لزوم تولّی به ولایت، آثار دینداری، رابطه علم و دین، پاسخ گویی دین به مشکلات بشر در عصر حاضر و مباحثی از این دست، در سال پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)بسیار ضروری می نماید. امید است همگان بتوانیم در انجام وظیفه و رسالتی که بر دوش داریم، موفق باشیم.

تبلیغات