اخلاق و عرفان اسلامى از دیدگاه استاد مصباح یزدی
آرشیو
چکیده
متن
در ادامه سلسله مباحث اخلاقى استاد مصباح یزدى، در اینشماره نیز شرح بخش دیگرى از وصایاى امام جعفر صادقعلیه السلامبه عبدالله بن جندب را پى مىگیریم:
«یاابن جندب انما شیعتنا یعرفون بخصال شتى; بالسخاءو البذل للاخوان و بان یصلوا الخمسین لیلا و نهارا. شیعتنالایهرون هریرالکلب و لا یطمعون طمع الغراب و لا یجاورون لناعدوا ولا یسالون لنا مبغضا ولو ماتوا جوعا. شیعتنا لا یاکلونالجرى و لا یمسحون على الخفین و یحافظون على الزوال ولایشربون مسکرا.»
دوست داشتن اهل بیتعلیهم السلام، اولین قدم
شیعیان واقعى داراى ویژگىهاى خاصى هستند و بهوسیله همان صفات و نشانهها نیز شناخته مىشوند.صرف داشتن محبت اهلبیتعلیهم السلام براىشیعه بودن کافىنیست; زیرا بسیارند کسانى که ادعاى محبت اهلبیتعلیهم السلام دارند، اما شیعه واقعى نیستند. براى شیعهواقعى بودن باید دقیقا با پیروى از ائمه اطهارعلیهم السلام، آنانرا در گفتار، رفتار، عبادت و... الگو و سرمشق خود قراردهیم و متمسک به سیره عملى آنان باشیم. کلمه «شیعه» در قرآنهم آمده است. قرآن کریم پس از بیان داستان حضرت نوحعلیه السلاممىفرماید:«و ان من شیعته لابراهیم»(صافات:83). حضرت ابراهیمعلیه السلام،یکى از شیعیان حضرت نوحعلیه السلام بود; یعنى درست همان راهى رامىپیمود که حضرت نوحعلیه السلام پیموده بود.
بنابراین، محبت اهل بیتعلیهم السلام غیر از شیعه واقعى بودن استو باید این دو مقوله را از یکدیگر تفکیک کرد. براى روشنتر شدنموضوع، روایتى را در این زمینه نقل مىکنیم. پس از اینکه مسالهولایتعهدى امام رضاعلیه السلام مطرح گردید و آن حضرت به مروتشریففرما شدند، مردم دسته دسته براى عرض تبریک خدمتایشان شرفیاب مىشدند; زیرا در نظر مردم این پیشآمد پیروزىبزرگى براى اهل بیتعلیهم السلام به حساب مىآمد. مدتى پس از استقرارامامعلیه السلام در مرو، دستهاى از شیعیان براى زیارت آن حضرت بهمحضر ایشان شرفیاب شدند. دربان منزل از آنان سؤال کرد: شماکیستید و چه مىخواهید؟ گفتند: ما جمعى از شیعیان امام هستیمو تقاضاى شرفیابى حضور امام را داریم. دربان گفت: منتظر باشیدتا من اجازه بگیرم. دربان خدمتحضرت آمد و عرض کرد:جمعى آمدهاند و مىگویند ما از شیعیان شما هستیم و مىخواهیمشما را زیارت کنیم. حضرت اجازه نفرمودند. دربان، پاسخحضرت را به آنان گفت. آنان رفتند و روز دوم آمدند و هماندرخواست را مطرح کردند. باز هم حضرت اجازه ملاقات به آنانندادند. براى روز سوم آمدند و مجددا همان تقاضا را تکرار کردند.این بار نیز حضرت اجازه نفرمودند. آنان بسیار متاثر شدند،فهمیدند تعمدى در کار است که حضرت اجازه نمىفرمایند.بعضى از آنان با گریه و زارى از دربان خواستند تا از حضرت سؤالکند گناهشان چیست که اجازه ملاقات نمىدهند. دربان، مطلب راخدمت امام عرض کرد. حضرت فرمودند: چه گناهى بالاتر ازاینکه آنان دروغ مىگویند، آنان مىگویند ما شیعه هستیم در حالىکه صفات شیعه در آنان نیست; شیعیان واقعى امثال سلمان وابوذر هستند. دربان برگشت و فرمایش حضرت را به آنان گفت.آنان گفتند: ما واقعا شیعه هستیم و امام را دوست داریم، ما دروغنمىگوییم. حضرت به دربان فرمودند: به آنان بگویید شما ازدوستان ما هستید، اما از شیعیان ما نیستید. آنان گفتند: آرى، مااهل بیتعلیهم السلام را دوست داریم و از دوستان امامعلیه السلام هستیم.
حضرت فرمودند: حالا راست گفتند،مىتوانند وارد شوند.
شاید اگر ما جاى آنان بودیم و سهمرتبه در خانه امام مىرفتیم و اجازهحضور نمىیافتیم، خسته مىشدیم وبرمىگشتیم، ولى آنان چون عاشق بودند،ایستادند و استقامت کردند تا سر مطلب رادریابند. حضرت به این وسیله آنان راتربیت کردند و به آنان فهماندند که صرفداشتن محبت اهل بیتعلیهم السلام کافى نیست،بلکه محبت اهل بیتعلیهم السلام قدم اولى استکه نباید به آن اکتفا کرد; مراتبى که شیعیاندر سایه انتساب به اهل بیتعلیهم السلام بایدکسب کنند، بسیار بیش از اینهاست. اگرخداى متعال لطف کرده و محبت اهلبیتعلیهم السلام را در دل ما قرار داده است، بایدبه خوبى از آن استفاده کنیم و در همان پلهاول توقف نکنیم.
نشانههاى شیعیان
امام صادقعلیه السلام در این روایتشریف،اولین صفتشیعیان را جود و بخشش وعدم امساک نسبتبه سایر شیعیان ذکرمىکنند. انسان همانگونه که به اهل وعیالش توجه مىکند، باید نسبتبهبرادران ایمانىاش هم احساس مسؤولیتداشته باشد. در حقوق اخوان، که در اصولکافى هم بابى به این نام وجود دارد، آمدهاست: اگر کسى غلامى دارد که امور منزلشرا انجام مىدهد و برادر ایمانىاش ازداشتن غلام محروم است، او به عنوانحقاخوت موظفاست غلام خودش رابفرستد تا کارهاى برادر ایمانى خود را همانجام دهد. در جایى که حتى فرستادن غلام- که آن زمان داشتن غلام بسیار مرسوم بود- به خانه برادر دینى براى انجام کارهاى اواز وظایف مؤمنانى که از این نعمتبرخوردارند، ذکر شده است، مسلمابرطرف کردن نیاز برادر ایمانى و یا رفتن بهملاقات او هنگام بیمارى و یا مراجعت ازسفر و ... از ابتدایىترین وظایف شیعیانبه شمار مىآید. البته، رعایت اینگونهدستورات اخلاقى اهل بیتعلیهم السلام بسیارمشکل است. مثلا فرض کنید شما در خانهخود کتابهایى دارید که نیاز چندانى بهآنها ندارید و از آن طرف، دوستشماگرفتار یک مشکل بزرگى شده است کهاحتیاج مبرم به مقدارى پول دارد، اینکهشما بروید و آن کتابها را بفروشید تا نیازدوستخود را برطرف سازید، کار آسانىنیست.
اما در رابطه با بندگى خدا هم بایدنشانههایى در شیعیان وجود داشته باشد.ما به این دلیل نسبتبه اهل بیتعلیهم السلاممحبت داریم که آنان بندگان خاص و ممتازخدا هستند; یعنى چون خدا آنان را دوستدارد، ما هم آنان را دوست داریم. بنابراین،کسى که خود را شیعه آنان مىداند، بایدنشانهاى از این ارتباط بیشتر با خدا در اوبه چشم بخورد. یکى از نشانههاى شیعیاناین است که پنجاه و یک رکعت نمازشبانهروزى وى ترک نشود: (17 رکعتنماز واجب و دو برابر آن نماز نافله). «وبان یصلوا الخمسین لیلا و نهارا»; پنجاهرکعت نماز شبانهروز را بخواند. خمسین ازباب تغلیب است; یعنى نماز پنجاه و یکرکعتى را مىگویند نماز پنجاه رکعتى.
در عرب مرسوم است که بعضى ازصفات ناپسند را به حیوانات نسبتمىدهند. البته، در فرهنگ ما هم کم و بیشاین مساله وجود دارد; یعنى وقتىمىخواهند زشتى یک عملى را مجسمسازند، آن صفت را به یک حیوانى نسبتمىدهند. معروف است که سگ در میانحیوانات، حملهکننده و پارسکننده است;یعنى وقتى فرد ناشناسى را مىبیند به اوحمله مىکند. این حالتسگ، نشانگرروحیه پرخاشگرى است. البته، سگهاىپاسبان براى همین منظور تربیت مىشوندکه در مقابل افراد بیگانه چنین حالتى داشتهباشند، اما به هر حال، از وجود این خوىکه در حیوان هستبه صورت صحیحاستفاده شده است. همچنین معروف استکه طمع زیاد یکى از صفات کلاغ است.این حیوان حتى اگر گرسنه هم نباشد، موادغذایى را ذخیره مىکند تا در آینده از آنهااستفاده کند. مثلا گردو را زیاد دفن مىکند;مشهور است که مىگویند بسیارى ازدرختان گردو از گردوهایى به عمل آمده کهکلاغها آنها را دفن کردهاند. حضرتمىفرمایند: «شیعتنا لایهرون الکلب ولایطمعون طمع الغراب»; شیعیان ما مانندسگ پرخاشگر و مانند کلاغ طمعکارنیستند; یعنى نه درصدد آزار و اذیتدیگران برمىآیند و نه بیش از نیازشان بهجمعآورى مال و ثروت مىپردازند. به کاربردن چنین تعبیرهایى براى این است کهزشتى بعضى رفتارها نشان داده شود تاکسانى که زمینه اینگونه صفات در آنهاوجود دارد، خودشان را تزکیه کنند ونگذارند این صفات در آنها رشد کرده و بهصورت ملکات ثابتى درآید. شان شیعیاناهل بیتعلیهم السلام با روحیه پرخاشگرى وطمعکارى سازگار نیست; آنان باید عزتنفس داشته باشند و نسبتبه مال و کاردیگران طمع نورزند.
استغنا و عزت نفس شیعیان
یکى از صفات پسندیده انسانى که اسلامهم تاکید فراوانى بر آن نموده، حالتاستغنا و عزت نفس است. انسان باید تامىتواند از دیگران حتى از نزدیکان و یاپدر و مادرش هم چیزى نخواهد. البتهممکن است در زندگى مواردى پیش آید کهانسان حتى براى انجام برخى وظایفواجب خود هم به کمک دیگران نیاز پیداکند. گاهى شبى، نیمهشبى یک گرفتارى ومشکلى براى انسان پیش مىآید که ناچارمىشود مثلا براى رساندن همسر و یافرزند بیمار خود به بیمارستان، وسیلهنقلیه همسایهاش را قرض بگیرد. دنیاىامروز، دنیایى نیست که انسان بتواند بهتنهایى و بدون اینکه هیچگونه نیازى بهدیگران داشته باشد، زندگى کند; خواهناخواه مواردى پیش مىآید که انسانچارهاى جز کمک گرفتن از دیگران ندارد.اما اینکه از چه کسانى باید تقاضاى کمککنیم، نکته مهمى است که حضرت به آناشاره فرمودهاند: «لایجاورون لنا عدوا ولایسالون لنا مبغضا ولو ماتوا جوعا»; شیعیانما با دشمن ما همسایه نمىشوند و حتىاگر از گرسنگى هم بمیرند، از کسى که با ماعناد و دشمنى دارد چیزى نمىخواهند. دردستورات اخلاقى اهل بیتعلیهم السلام سفارششده است که هرچه مىتوانید از مؤمنان وشیعیان اهل بیتعلیهم السلام کمک بگیرید وزیربار منت فساق و کسانى که با اینخاندان سر و کارى ندارند، بالاخصدشمنان اهل بیتعلیهم السلام نروید. البته،برقرارى رابطه و انجام معامله و یا حتىدرخواست کمک از افرادى که بنا به دلایلىهنوز اهل بیتعلیهم السلام را نشناختهاند; یعنىجاهل و گمراهاند اما عناد ندارند، چندانمشکل نیست. چه بسا انسان بتواند در اثرارتباطى که با آنان پیدا مىکند، کم کم آنانرا هدایت نماید. اما بعضى از افراد ذاتا اهلعناداند. اینگونه افراد در زمان ائمهعلیهم السلامتعدادشان زیاد بود. اگرچه امروزهانگیزههاى عناد کمتر شدهاست، ولى به هرحال هنوز هم هستند کسانى که دشمن اهلبیتعلیهم السلام مىباشند. اصولا غیرت شیعیان بهآنان اجازه نمىدهد که دست نیاز به سوىکسانىدراز کنندکه دشمن اهلبیتعلیهم السلامهستند.
لزوم عمل به فتاواى اهل بیتعلیهم السلام درکلیه احکام
شیعیان از همان ابتدا در یک سلسلهاحکام، اختلافات آشکار و روشنى با اهلتسنن داشتند. این اختلافات که بسیار هممعروف بود، هم در عبادات، هم درماکولات و هم در مناسکى که مسلمانانداشتند، به چشم مىخورد. از جمله آنخوردن مارماهى مورد اختلاف شیعه وغیرشیعه بود. به این معنى که اهلبیتعلیهم السلام صید آن را حرام مىدانستند، درحالى که اهل تسنن به فتواى علماى خود،صید و خوردن آن را حلال مىدانستند. همچنین در وضو، بعضى از مخالفین شیعهمسح پا از روى کفش رابخصوص در مواقعاضطرار و سرما جایز مىدانستند، درحالىکه شیعه از همان اوایل با این فتوا، که به«مسح على الخفین» معروف است،مخالف بود. در مورد مسکرات هماختلافاتى بین شیعه و اهل سنت وجودداشت. البته، مسلمانان غیرشیعه هم شربخمر را حرام مىدانستند، ولى در مواردمشتبه، مانند فقاع، و آبجو، که مسکر بینبه شمارنمىآمدند، بین شیعه و اهل تسنناختلاف وجود داشت; یعنى بسیارى ازاهل سنتبر خلاف شیعه، استفاده از آنهارا جایز و حلال مىدانستند. در آن زمان،مرسوم بود که خرما و مویز را براى مدتىخیس مىکردند و سپس آب آن را که یکسکر ضعیفى ایجاد مىکرد، مىنوشیدند.گویا اشاره حضرت در این روایتشریفبه همین مساله است که موارد فوق نیزمسکر و حرام بوده و شیعیان ما همانطورکه خمر را تحریم مىکنند و از شرب آناجتناب مىورزند، از سایر مسکرات همهرچند درجه اسکار آنها ضعیف باشد،ماند آب جو و مویز، استفاده نمىکنند. حضرت مىفرمایند: «شیعتنا لا یاکلونالجرى و لا یمسحون على الخفین ویحافظون على الزوال و لا یشربونمسکرا»; شیعیان ما از خوردن مارماهىامتناع مىورزند، مسح على الخفین انجامنمىدهند، مواظب هستند که نماز ظهر ونافلهاش را درست انجام دهند و شربخمر نمىکنند.
تعداد اندک شیعیان واقعى
پس از اینکه حضرت ویژگىهاى شیعیانواقعى را برشمردند، ابن جندب از جا ومکان اینگونه افراد سؤال مىکند. حضرتدر پاسخ، با اشاره به آیهاى از قرآن، محلزندگى آنان را بالاى کوهها و اطراف شهرهابیان مىکنند: «قلت: جعلت فداک فایناطلبهم؟ قالعلیه السلام: على رؤوس الجبال و اطرافالمدن و اذا دخلت مدینة فسل عمن لایجاورهمو لایجاورونه فذلک مؤمن کما قال الله "وجاءمن اقصى المدینة رجل یسعى" والله لقد کانحبیب النجار وحده.» (1)
حضرت در زمانى این سخنان را بیانمىفرمایند که حکومت نسبتبه اهلبیتعلیهم السلام و شیعیان، سختگیرىهاىشدیدى را روا مىداشت. خصوصا درزمان بنىمروان، شیعیان سخت تحتفشار قرار داشتند; گاهى به اتهام تشیع،افراد را زندانى مىکردند، شکنجه مىدادندو حتى به طرز فجیعى به قتل مىرساندند. همین امر موجب شده بود تا شیعیان غالبااز حجاز به سایر مناطق از جمله ایرامهاجرت نمایند. یکى از دلایل وجودمقبره امام زادهها در مناطق کوهستانى وخصوصا در شمال ایران، همین مسالهاست. زیرا آنان براى در امان ماندن از ایادىحکومت، به گوشه و کنار شهرها و بالاىکوهها پناه مىبردند. در یک چنین شرایطىاست کهحضرت به ابن جندب مىفرمایند:توقع نداشته باش شیعیان ما را فوج فوجدر شهرها و در میان عموم مردم ببینى; اگرخواستى آنها را بیابى، دقت کن چه کسانىهستند که با مردم عادى رفاقت و معاشرتندارند، نه آنان با مردم انس مىگیرند و نهمردم با آنان، از این طریق مىتوانى شیعیانما را پیدا کنى. سپس حضرت مىفرمایند:مثل شیعیان ما در بین مردم، مثل حبیبنجار در انطاکیه است.
خداىمتعال درسوره«یس»، پیامبرصلى الله علیه وآلهرا مورد خطاب قرار داده و از وىمىخواهد براى مردمى که هنوز ایماننیاوردهاند، از شهرى - که در روایات بهانطاکیه معروف است - مثل بزند کهمردمانش علىرغم دعوت پیامبران سهگانه(که از طرف خداوند و براى هدایت آنان،به آن جا رفته بودند) همچنان از آوردنایمان و پذیرش حق، سر باز مىزدند: «اذارسلنا الیهم اثنین فکذبوهما فعززنا بثالث فقالواانا الیکم مرسلون» (یس: 14); نخست دو تناز رسولان را فرستادیم، چون تکذیبکردند، باز رسول سومى براى مدد ونصرت مامور کردیم تا همه گفتند ما (ازجانب خدا) به رسالت (براى هدایت) شماآمدهایم. مردم آن شهر نه تنها به پیامبرانالهى ایمان نیاوردند، بلکه آنان را به قتل نیزتهدید کردند. در چنین شرایطى بود کهحبیب نجار براى حمایت پیامبران الهى، ازدورترین نقاط شهر، نزد آنان آمد: «و جاء مناقصىالمدینة رجل یسعى قال یا قوم اتبعواالمرسلین» (یس: 20); و (در این گفتوگوهابودند) مردى (حبیب نام) شتابان ازدورترین نقاط شهر فرا رسید و گفت اىمردم (از من بشنوید و) رسولان خدا راپیروى کنید. حبیب نجار در گوشهاى ازشهر، تنها و دور از اجتماع زندگىمىکرد; زیرا با آن مردم سنخیتى نداشت.پس از اینکه وى آن قوم را به پیروى ازرسولان خدا دعوت کرد، مورد آزار واذیت مردم قرار گرفت و به دست آنانکشته شد.
غافل نشدن از فعالیتهاى اجتماعى وبرنامههاى عبادى
نکتهاى که در اینجا باید مورد توجه قراردهیم این است که ببینیم سخنان حضرتناظر به چه شرایطى است. زیرا فهمیدنکلماتائمه معصومینعلیهم السلام احتیاج به دقتو نوعى اجتهاد دارد. درست نیست کهانسان روایتى را بخواند یا بشنود، بعد بهاطلاق پندارى آن عمل کند. بعضى از افرادکه شرایط ورود، لحن و قیود روایت را بهخوبى درک نمىکنند، اگر یک روایتى بهمذاقشانخوش بیاید و زمینهاش هم درآنها وجود داشته باشد، به آن روایت عملیا استناد مىکنند. مثلا آنان با دیدنروایاتى که شیعیان را افرادى گوشهنشین ویا بریده از اجتماع معرفى مىکند، چنینمىپندارند که همه شیعیان در هر زمانىباید از تمام مردم حتى شیعیان دیگر نیزدورى کنند; و یا کسى که شیعه استبایدسرش توى لاک خودش باشد، از خانهاشکم بیرون بیایید، اگر هم بیرون آمد، عبایشرا روى سرش بکشد تا کمتر دیگران راببیند، با کسى حرف نزند و ... . اینگونهافراد با چنین سلیقههایى پیش از انقلابزیاد بودند، اما به برکت انقلاب ورهنمودهاى امام راحلرحمه الله و سایر بزرگان،به حمدالله این گرایشهاى انحرافى کمشده است. البته، هنوز هم گوشه و کنارهستند کسانى که به اینگونه روایاتتمسک مىکنند. باید بدانیم که هیچوقتامر مستحبى و اخلاقى، جاى تکلیفواجب را نمىگیرد; آن جایى که امر بهمعروف، نهى از منکر، مشارکت در امرسیاسى و ... واجب است، استناد بهاینگونه دستورات اخلاقى، که در یکشرایط خاصى براى افراد داده شده، به هیچوجه صحیح نیست. مثلا کسانى کهگرایشهاى درویشمآبى دارند، از روایاتىکه درباب عزلتگزینى و گوشهنشینى واردشده، چنین برداشت مىکنند که باید دور ازاجتماع زندگى کنند و با هیچ کس معاشرتنداشته باشند. اگر چنین باشد، پس اینهمه تکالیف اجتماعى که ما در اسلامداریم براى کیست و چه وقتباید به آنهاعمل شود؟
از سوى دیگر، کسان دیگرى فقطدستورات اجتماعى اسلام را مىبینند واحکام عبادى را به کلى فراموش مىکنند.آنها گمان مىکنند که اگر وارد فعالیتهاىاجتماعى شدند، دیگر نیازى به انجامعبادات مستحبى ندارند. عبادتمخصوص افرادى است که یک گوشهاىنشستهاند، براى پیرزنها و پیرمردهایىاست که دستشان به جایى نمىرسد و ازاینرو، وقتشان را با خواندن قرآن و دعا وگفتن ذکر پر مىکنند! این یک اشتباه بزرگاست که کسى به بهانه انجام تکالیفاجتماعى، از مسایل عبادى غافل شود.هیچ کس بىنیاز از برنامههاى عبادى وخودسازى نیست. البته، شرایط زندگى ونیازهاى افراد با یکدیگر متفاوت است وبالطبع نوع عباداتشان هم فرق مىکند،ولى به هر حال، فعالیتهاى اجتماعى،جاى اینها را نمىگیرد. اگر انسان اینعبادتها را ترک کند، کم کم ماهیت آنفعالیتهاى اجتماعى هم عوض مىشود;یعنى به جاى اینکه به قصد انجام وظیفه وواجب باشد، گرایشهاى مادى و دنیوىجاى آن را مىگیرد. اگر چنین حالتى پیشآمد، رعایت احکام شرع به فراموشىسپرده مىشود و خداى ناکرده انسان بهگناه آلوده مىگردد. کسانى کهمسؤولیتهاى مهم اجتماعى دارند، نبایدفکر کنند که از وظایف عبادى مانندنمازهاى نافله، دعاهاى مستحبى، قرائتقرآن و ... معاف هستند و با خود بگویندما آنقدر به جامعه خدمت مىکنیم کهثواب هر کدامش از چند ختم قرآن بیشتراست! البته خدمتى که وظیفه و واجبباشد، ثوابش از ختم قرآن بیشتر است، اماانسان براى انجام دادن آن خدمت، ازبرنامههاى عبادى مستغنى نیست. اگرانسان با عبادت سر و کار داشته باشد، آنروح معنوى در او باقى مىماند تا بتواند بهجامعه خدمت کند وگرنه انگیزههاى الهىدر انسان ضعیف مىشود و به جاى اینکهانجام وظیفه کند، خودش هم آفتزدهمىگردد و فاسد مىشود.
ضرورت حفظ هویتشیعى
این که در روایات تاکید شده تعداد شیعیان ما بسیار اندک مىباشد و ایشان کمتر در میان اجتماع و سایر مردم زندگى مىکنند، نسبتبه اشخاص فرقمىکند.مثلا على بن یقطین، که یکى از بزرگان شیعه و از اصحاب خاص امام موسى کاظم علیه السلام بود،به دستور حضرت، عهدهدار وزارت هارونالرشید گردید; زیرا علاوه بر اینکه ایمانخودش را حفظ مىکرد، مىتوانستبهشیعیان هم خدمت کند. کسانى که از چنینقدرتى برخوردارند که معاشرت با دیگران،در عقایدشان، عباداتشان، اخلاقشان و...اثر سوء نمىگذارد، باید در اجتماعاتفاسد حضور داشته باشند تا دیگران راهدایت کنند. هیچگاه وظیفه هدایتدیگران از دوش ما برداشته نمىشود. ازسوى دیگر، کسانى که مراتب ایمانشانضعیف است، اگر در میان اجتماعى فاسدقرار گرفتند که بیم ذوب شدن در آنجمعیت و یا از دست دادن هویتشانمىرود، باید هرچه زودتر از آن اجتماعجدا شوند. هم چنین، افرادى که معرفتشانکم است و استدلالشان براى عقایدخودشان ضعیف است، نباید با هر کس ودر هر زمینهاى بحث کنند. اگر یک گروه ازمسلمانان در جامعهاى که اکثریت آنانفاسد و یا کافرند قرار گرفتند، باید هویتخودشان را حفظ و رابطه با یکدیگر را زیادکنند. امروزه ما شاهد هستیم که در بسیارىاز کشورهاى غیر مسلمان، جمعیتهایى ازمسلمانان به خصوص شیعیان ارتباطخودشان را با یکدیگر حفظ کردهاند،احکام دینىشان را رعایت مىکنند و بهغیر از خودشان با دیگران معاشرت ندارند،مگر در امور بازار آن هم در حدى که بهمسایل دینى و عملى آنان لطمهاى واردنیاید. من خودم در کشور کنیا، جوانمسلمان شیعهاى را دیدم که روزه ماه رجبو شعبانش ترک نمىشد. گروه اندکى ازشیعیان در یک کشور مسیحى آن هم درقلب افریقا، آن چنان خودشان را حفظکردهاند که حتى مستحباتشان را هم ترکنمىکنند. چرا؟ به دلیل اینکه در آن جامعهذوب نشدهاند. از سوى دیگر، برخى ازشیعیان ایرانى که در کشورهاى مسلماندیگر زندگى مىکنند، آن چنان تحت تاثیرفرهنگ آن جوامع قرار گرفته و در آن ذوبشدهاند که وقتى انسان آنان را مىبیند حتىدر مسلمان بودنشان نیز شک مىکند. آنانهویتخودشان را از دست دادهاند و فقطاسم شیعه را یدک مىکشند. از تشیع نیزفقط امام حسینعلیه السلام را مىشناسند و بس!امام صادقعلیه السلام چنین روزى را مىدیدند کهبه شیعیان سفارش مىفرمودند هویتشیعىشان را حفظ کنند. مخصوصا کسانىکه از نظر عقاید و افکار ضعیف هستندبیشتر باید مواظب خودشان باشند تاخداى ناکرده معاشرت و مجاورت بادیگران، موجب از دست رفتن دین ومذهبشان نگردد. ادامه دارد.
پىنوشت:
1- محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 78، ص281، روایت 1، باب 24
«یاابن جندب انما شیعتنا یعرفون بخصال شتى; بالسخاءو البذل للاخوان و بان یصلوا الخمسین لیلا و نهارا. شیعتنالایهرون هریرالکلب و لا یطمعون طمع الغراب و لا یجاورون لناعدوا ولا یسالون لنا مبغضا ولو ماتوا جوعا. شیعتنا لا یاکلونالجرى و لا یمسحون على الخفین و یحافظون على الزوال ولایشربون مسکرا.»
دوست داشتن اهل بیتعلیهم السلام، اولین قدم
شیعیان واقعى داراى ویژگىهاى خاصى هستند و بهوسیله همان صفات و نشانهها نیز شناخته مىشوند.صرف داشتن محبت اهلبیتعلیهم السلام براىشیعه بودن کافىنیست; زیرا بسیارند کسانى که ادعاى محبت اهلبیتعلیهم السلام دارند، اما شیعه واقعى نیستند. براى شیعهواقعى بودن باید دقیقا با پیروى از ائمه اطهارعلیهم السلام، آنانرا در گفتار، رفتار، عبادت و... الگو و سرمشق خود قراردهیم و متمسک به سیره عملى آنان باشیم. کلمه «شیعه» در قرآنهم آمده است. قرآن کریم پس از بیان داستان حضرت نوحعلیه السلاممىفرماید:«و ان من شیعته لابراهیم»(صافات:83). حضرت ابراهیمعلیه السلام،یکى از شیعیان حضرت نوحعلیه السلام بود; یعنى درست همان راهى رامىپیمود که حضرت نوحعلیه السلام پیموده بود.
بنابراین، محبت اهل بیتعلیهم السلام غیر از شیعه واقعى بودن استو باید این دو مقوله را از یکدیگر تفکیک کرد. براى روشنتر شدنموضوع، روایتى را در این زمینه نقل مىکنیم. پس از اینکه مسالهولایتعهدى امام رضاعلیه السلام مطرح گردید و آن حضرت به مروتشریففرما شدند، مردم دسته دسته براى عرض تبریک خدمتایشان شرفیاب مىشدند; زیرا در نظر مردم این پیشآمد پیروزىبزرگى براى اهل بیتعلیهم السلام به حساب مىآمد. مدتى پس از استقرارامامعلیه السلام در مرو، دستهاى از شیعیان براى زیارت آن حضرت بهمحضر ایشان شرفیاب شدند. دربان منزل از آنان سؤال کرد: شماکیستید و چه مىخواهید؟ گفتند: ما جمعى از شیعیان امام هستیمو تقاضاى شرفیابى حضور امام را داریم. دربان گفت: منتظر باشیدتا من اجازه بگیرم. دربان خدمتحضرت آمد و عرض کرد:جمعى آمدهاند و مىگویند ما از شیعیان شما هستیم و مىخواهیمشما را زیارت کنیم. حضرت اجازه نفرمودند. دربان، پاسخحضرت را به آنان گفت. آنان رفتند و روز دوم آمدند و هماندرخواست را مطرح کردند. باز هم حضرت اجازه ملاقات به آنانندادند. براى روز سوم آمدند و مجددا همان تقاضا را تکرار کردند.این بار نیز حضرت اجازه نفرمودند. آنان بسیار متاثر شدند،فهمیدند تعمدى در کار است که حضرت اجازه نمىفرمایند.بعضى از آنان با گریه و زارى از دربان خواستند تا از حضرت سؤالکند گناهشان چیست که اجازه ملاقات نمىدهند. دربان، مطلب راخدمت امام عرض کرد. حضرت فرمودند: چه گناهى بالاتر ازاینکه آنان دروغ مىگویند، آنان مىگویند ما شیعه هستیم در حالىکه صفات شیعه در آنان نیست; شیعیان واقعى امثال سلمان وابوذر هستند. دربان برگشت و فرمایش حضرت را به آنان گفت.آنان گفتند: ما واقعا شیعه هستیم و امام را دوست داریم، ما دروغنمىگوییم. حضرت به دربان فرمودند: به آنان بگویید شما ازدوستان ما هستید، اما از شیعیان ما نیستید. آنان گفتند: آرى، مااهل بیتعلیهم السلام را دوست داریم و از دوستان امامعلیه السلام هستیم.
حضرت فرمودند: حالا راست گفتند،مىتوانند وارد شوند.
شاید اگر ما جاى آنان بودیم و سهمرتبه در خانه امام مىرفتیم و اجازهحضور نمىیافتیم، خسته مىشدیم وبرمىگشتیم، ولى آنان چون عاشق بودند،ایستادند و استقامت کردند تا سر مطلب رادریابند. حضرت به این وسیله آنان راتربیت کردند و به آنان فهماندند که صرفداشتن محبت اهل بیتعلیهم السلام کافى نیست،بلکه محبت اهل بیتعلیهم السلام قدم اولى استکه نباید به آن اکتفا کرد; مراتبى که شیعیاندر سایه انتساب به اهل بیتعلیهم السلام بایدکسب کنند، بسیار بیش از اینهاست. اگرخداى متعال لطف کرده و محبت اهلبیتعلیهم السلام را در دل ما قرار داده است، بایدبه خوبى از آن استفاده کنیم و در همان پلهاول توقف نکنیم.
نشانههاى شیعیان
امام صادقعلیه السلام در این روایتشریف،اولین صفتشیعیان را جود و بخشش وعدم امساک نسبتبه سایر شیعیان ذکرمىکنند. انسان همانگونه که به اهل وعیالش توجه مىکند، باید نسبتبهبرادران ایمانىاش هم احساس مسؤولیتداشته باشد. در حقوق اخوان، که در اصولکافى هم بابى به این نام وجود دارد، آمدهاست: اگر کسى غلامى دارد که امور منزلشرا انجام مىدهد و برادر ایمانىاش ازداشتن غلام محروم است، او به عنوانحقاخوت موظفاست غلام خودش رابفرستد تا کارهاى برادر ایمانى خود را همانجام دهد. در جایى که حتى فرستادن غلام- که آن زمان داشتن غلام بسیار مرسوم بود- به خانه برادر دینى براى انجام کارهاى اواز وظایف مؤمنانى که از این نعمتبرخوردارند، ذکر شده است، مسلمابرطرف کردن نیاز برادر ایمانى و یا رفتن بهملاقات او هنگام بیمارى و یا مراجعت ازسفر و ... از ابتدایىترین وظایف شیعیانبه شمار مىآید. البته، رعایت اینگونهدستورات اخلاقى اهل بیتعلیهم السلام بسیارمشکل است. مثلا فرض کنید شما در خانهخود کتابهایى دارید که نیاز چندانى بهآنها ندارید و از آن طرف، دوستشماگرفتار یک مشکل بزرگى شده است کهاحتیاج مبرم به مقدارى پول دارد، اینکهشما بروید و آن کتابها را بفروشید تا نیازدوستخود را برطرف سازید، کار آسانىنیست.
اما در رابطه با بندگى خدا هم بایدنشانههایى در شیعیان وجود داشته باشد.ما به این دلیل نسبتبه اهل بیتعلیهم السلاممحبت داریم که آنان بندگان خاص و ممتازخدا هستند; یعنى چون خدا آنان را دوستدارد، ما هم آنان را دوست داریم. بنابراین،کسى که خود را شیعه آنان مىداند، بایدنشانهاى از این ارتباط بیشتر با خدا در اوبه چشم بخورد. یکى از نشانههاى شیعیاناین است که پنجاه و یک رکعت نمازشبانهروزى وى ترک نشود: (17 رکعتنماز واجب و دو برابر آن نماز نافله). «وبان یصلوا الخمسین لیلا و نهارا»; پنجاهرکعت نماز شبانهروز را بخواند. خمسین ازباب تغلیب است; یعنى نماز پنجاه و یکرکعتى را مىگویند نماز پنجاه رکعتى.
در عرب مرسوم است که بعضى ازصفات ناپسند را به حیوانات نسبتمىدهند. البته، در فرهنگ ما هم کم و بیشاین مساله وجود دارد; یعنى وقتىمىخواهند زشتى یک عملى را مجسمسازند، آن صفت را به یک حیوانى نسبتمىدهند. معروف است که سگ در میانحیوانات، حملهکننده و پارسکننده است;یعنى وقتى فرد ناشناسى را مىبیند به اوحمله مىکند. این حالتسگ، نشانگرروحیه پرخاشگرى است. البته، سگهاىپاسبان براى همین منظور تربیت مىشوندکه در مقابل افراد بیگانه چنین حالتى داشتهباشند، اما به هر حال، از وجود این خوىکه در حیوان هستبه صورت صحیحاستفاده شده است. همچنین معروف استکه طمع زیاد یکى از صفات کلاغ است.این حیوان حتى اگر گرسنه هم نباشد، موادغذایى را ذخیره مىکند تا در آینده از آنهااستفاده کند. مثلا گردو را زیاد دفن مىکند;مشهور است که مىگویند بسیارى ازدرختان گردو از گردوهایى به عمل آمده کهکلاغها آنها را دفن کردهاند. حضرتمىفرمایند: «شیعتنا لایهرون الکلب ولایطمعون طمع الغراب»; شیعیان ما مانندسگ پرخاشگر و مانند کلاغ طمعکارنیستند; یعنى نه درصدد آزار و اذیتدیگران برمىآیند و نه بیش از نیازشان بهجمعآورى مال و ثروت مىپردازند. به کاربردن چنین تعبیرهایى براى این است کهزشتى بعضى رفتارها نشان داده شود تاکسانى که زمینه اینگونه صفات در آنهاوجود دارد، خودشان را تزکیه کنند ونگذارند این صفات در آنها رشد کرده و بهصورت ملکات ثابتى درآید. شان شیعیاناهل بیتعلیهم السلام با روحیه پرخاشگرى وطمعکارى سازگار نیست; آنان باید عزتنفس داشته باشند و نسبتبه مال و کاردیگران طمع نورزند.
استغنا و عزت نفس شیعیان
یکى از صفات پسندیده انسانى که اسلامهم تاکید فراوانى بر آن نموده، حالتاستغنا و عزت نفس است. انسان باید تامىتواند از دیگران حتى از نزدیکان و یاپدر و مادرش هم چیزى نخواهد. البتهممکن است در زندگى مواردى پیش آید کهانسان حتى براى انجام برخى وظایفواجب خود هم به کمک دیگران نیاز پیداکند. گاهى شبى، نیمهشبى یک گرفتارى ومشکلى براى انسان پیش مىآید که ناچارمىشود مثلا براى رساندن همسر و یافرزند بیمار خود به بیمارستان، وسیلهنقلیه همسایهاش را قرض بگیرد. دنیاىامروز، دنیایى نیست که انسان بتواند بهتنهایى و بدون اینکه هیچگونه نیازى بهدیگران داشته باشد، زندگى کند; خواهناخواه مواردى پیش مىآید که انسانچارهاى جز کمک گرفتن از دیگران ندارد.اما اینکه از چه کسانى باید تقاضاى کمککنیم، نکته مهمى است که حضرت به آناشاره فرمودهاند: «لایجاورون لنا عدوا ولایسالون لنا مبغضا ولو ماتوا جوعا»; شیعیانما با دشمن ما همسایه نمىشوند و حتىاگر از گرسنگى هم بمیرند، از کسى که با ماعناد و دشمنى دارد چیزى نمىخواهند. دردستورات اخلاقى اهل بیتعلیهم السلام سفارششده است که هرچه مىتوانید از مؤمنان وشیعیان اهل بیتعلیهم السلام کمک بگیرید وزیربار منت فساق و کسانى که با اینخاندان سر و کارى ندارند، بالاخصدشمنان اهل بیتعلیهم السلام نروید. البته،برقرارى رابطه و انجام معامله و یا حتىدرخواست کمک از افرادى که بنا به دلایلىهنوز اهل بیتعلیهم السلام را نشناختهاند; یعنىجاهل و گمراهاند اما عناد ندارند، چندانمشکل نیست. چه بسا انسان بتواند در اثرارتباطى که با آنان پیدا مىکند، کم کم آنانرا هدایت نماید. اما بعضى از افراد ذاتا اهلعناداند. اینگونه افراد در زمان ائمهعلیهم السلامتعدادشان زیاد بود. اگرچه امروزهانگیزههاى عناد کمتر شدهاست، ولى به هرحال هنوز هم هستند کسانى که دشمن اهلبیتعلیهم السلام مىباشند. اصولا غیرت شیعیان بهآنان اجازه نمىدهد که دست نیاز به سوىکسانىدراز کنندکه دشمن اهلبیتعلیهم السلامهستند.
لزوم عمل به فتاواى اهل بیتعلیهم السلام درکلیه احکام
شیعیان از همان ابتدا در یک سلسلهاحکام، اختلافات آشکار و روشنى با اهلتسنن داشتند. این اختلافات که بسیار هممعروف بود، هم در عبادات، هم درماکولات و هم در مناسکى که مسلمانانداشتند، به چشم مىخورد. از جمله آنخوردن مارماهى مورد اختلاف شیعه وغیرشیعه بود. به این معنى که اهلبیتعلیهم السلام صید آن را حرام مىدانستند، درحالى که اهل تسنن به فتواى علماى خود،صید و خوردن آن را حلال مىدانستند. همچنین در وضو، بعضى از مخالفین شیعهمسح پا از روى کفش رابخصوص در مواقعاضطرار و سرما جایز مىدانستند، درحالىکه شیعه از همان اوایل با این فتوا، که به«مسح على الخفین» معروف است،مخالف بود. در مورد مسکرات هماختلافاتى بین شیعه و اهل سنت وجودداشت. البته، مسلمانان غیرشیعه هم شربخمر را حرام مىدانستند، ولى در مواردمشتبه، مانند فقاع، و آبجو، که مسکر بینبه شمارنمىآمدند، بین شیعه و اهل تسنناختلاف وجود داشت; یعنى بسیارى ازاهل سنتبر خلاف شیعه، استفاده از آنهارا جایز و حلال مىدانستند. در آن زمان،مرسوم بود که خرما و مویز را براى مدتىخیس مىکردند و سپس آب آن را که یکسکر ضعیفى ایجاد مىکرد، مىنوشیدند.گویا اشاره حضرت در این روایتشریفبه همین مساله است که موارد فوق نیزمسکر و حرام بوده و شیعیان ما همانطورکه خمر را تحریم مىکنند و از شرب آناجتناب مىورزند، از سایر مسکرات همهرچند درجه اسکار آنها ضعیف باشد،ماند آب جو و مویز، استفاده نمىکنند. حضرت مىفرمایند: «شیعتنا لا یاکلونالجرى و لا یمسحون على الخفین ویحافظون على الزوال و لا یشربونمسکرا»; شیعیان ما از خوردن مارماهىامتناع مىورزند، مسح على الخفین انجامنمىدهند، مواظب هستند که نماز ظهر ونافلهاش را درست انجام دهند و شربخمر نمىکنند.
تعداد اندک شیعیان واقعى
پس از اینکه حضرت ویژگىهاى شیعیانواقعى را برشمردند، ابن جندب از جا ومکان اینگونه افراد سؤال مىکند. حضرتدر پاسخ، با اشاره به آیهاى از قرآن، محلزندگى آنان را بالاى کوهها و اطراف شهرهابیان مىکنند: «قلت: جعلت فداک فایناطلبهم؟ قالعلیه السلام: على رؤوس الجبال و اطرافالمدن و اذا دخلت مدینة فسل عمن لایجاورهمو لایجاورونه فذلک مؤمن کما قال الله "وجاءمن اقصى المدینة رجل یسعى" والله لقد کانحبیب النجار وحده.» (1)
حضرت در زمانى این سخنان را بیانمىفرمایند که حکومت نسبتبه اهلبیتعلیهم السلام و شیعیان، سختگیرىهاىشدیدى را روا مىداشت. خصوصا درزمان بنىمروان، شیعیان سخت تحتفشار قرار داشتند; گاهى به اتهام تشیع،افراد را زندانى مىکردند، شکنجه مىدادندو حتى به طرز فجیعى به قتل مىرساندند. همین امر موجب شده بود تا شیعیان غالبااز حجاز به سایر مناطق از جمله ایرامهاجرت نمایند. یکى از دلایل وجودمقبره امام زادهها در مناطق کوهستانى وخصوصا در شمال ایران، همین مسالهاست. زیرا آنان براى در امان ماندن از ایادىحکومت، به گوشه و کنار شهرها و بالاىکوهها پناه مىبردند. در یک چنین شرایطىاست کهحضرت به ابن جندب مىفرمایند:توقع نداشته باش شیعیان ما را فوج فوجدر شهرها و در میان عموم مردم ببینى; اگرخواستى آنها را بیابى، دقت کن چه کسانىهستند که با مردم عادى رفاقت و معاشرتندارند، نه آنان با مردم انس مىگیرند و نهمردم با آنان، از این طریق مىتوانى شیعیانما را پیدا کنى. سپس حضرت مىفرمایند:مثل شیعیان ما در بین مردم، مثل حبیبنجار در انطاکیه است.
خداىمتعال درسوره«یس»، پیامبرصلى الله علیه وآلهرا مورد خطاب قرار داده و از وىمىخواهد براى مردمى که هنوز ایماننیاوردهاند، از شهرى - که در روایات بهانطاکیه معروف است - مثل بزند کهمردمانش علىرغم دعوت پیامبران سهگانه(که از طرف خداوند و براى هدایت آنان،به آن جا رفته بودند) همچنان از آوردنایمان و پذیرش حق، سر باز مىزدند: «اذارسلنا الیهم اثنین فکذبوهما فعززنا بثالث فقالواانا الیکم مرسلون» (یس: 14); نخست دو تناز رسولان را فرستادیم، چون تکذیبکردند، باز رسول سومى براى مدد ونصرت مامور کردیم تا همه گفتند ما (ازجانب خدا) به رسالت (براى هدایت) شماآمدهایم. مردم آن شهر نه تنها به پیامبرانالهى ایمان نیاوردند، بلکه آنان را به قتل نیزتهدید کردند. در چنین شرایطى بود کهحبیب نجار براى حمایت پیامبران الهى، ازدورترین نقاط شهر، نزد آنان آمد: «و جاء مناقصىالمدینة رجل یسعى قال یا قوم اتبعواالمرسلین» (یس: 20); و (در این گفتوگوهابودند) مردى (حبیب نام) شتابان ازدورترین نقاط شهر فرا رسید و گفت اىمردم (از من بشنوید و) رسولان خدا راپیروى کنید. حبیب نجار در گوشهاى ازشهر، تنها و دور از اجتماع زندگىمىکرد; زیرا با آن مردم سنخیتى نداشت.پس از اینکه وى آن قوم را به پیروى ازرسولان خدا دعوت کرد، مورد آزار واذیت مردم قرار گرفت و به دست آنانکشته شد.
غافل نشدن از فعالیتهاى اجتماعى وبرنامههاى عبادى
نکتهاى که در اینجا باید مورد توجه قراردهیم این است که ببینیم سخنان حضرتناظر به چه شرایطى است. زیرا فهمیدنکلماتائمه معصومینعلیهم السلام احتیاج به دقتو نوعى اجتهاد دارد. درست نیست کهانسان روایتى را بخواند یا بشنود، بعد بهاطلاق پندارى آن عمل کند. بعضى از افرادکه شرایط ورود، لحن و قیود روایت را بهخوبى درک نمىکنند، اگر یک روایتى بهمذاقشانخوش بیاید و زمینهاش هم درآنها وجود داشته باشد، به آن روایت عملیا استناد مىکنند. مثلا آنان با دیدنروایاتى که شیعیان را افرادى گوشهنشین ویا بریده از اجتماع معرفى مىکند، چنینمىپندارند که همه شیعیان در هر زمانىباید از تمام مردم حتى شیعیان دیگر نیزدورى کنند; و یا کسى که شیعه استبایدسرش توى لاک خودش باشد، از خانهاشکم بیرون بیایید، اگر هم بیرون آمد، عبایشرا روى سرش بکشد تا کمتر دیگران راببیند، با کسى حرف نزند و ... . اینگونهافراد با چنین سلیقههایى پیش از انقلابزیاد بودند، اما به برکت انقلاب ورهنمودهاى امام راحلرحمه الله و سایر بزرگان،به حمدالله این گرایشهاى انحرافى کمشده است. البته، هنوز هم گوشه و کنارهستند کسانى که به اینگونه روایاتتمسک مىکنند. باید بدانیم که هیچوقتامر مستحبى و اخلاقى، جاى تکلیفواجب را نمىگیرد; آن جایى که امر بهمعروف، نهى از منکر، مشارکت در امرسیاسى و ... واجب است، استناد بهاینگونه دستورات اخلاقى، که در یکشرایط خاصى براى افراد داده شده، به هیچوجه صحیح نیست. مثلا کسانى کهگرایشهاى درویشمآبى دارند، از روایاتىکه درباب عزلتگزینى و گوشهنشینى واردشده، چنین برداشت مىکنند که باید دور ازاجتماع زندگى کنند و با هیچ کس معاشرتنداشته باشند. اگر چنین باشد، پس اینهمه تکالیف اجتماعى که ما در اسلامداریم براى کیست و چه وقتباید به آنهاعمل شود؟
از سوى دیگر، کسان دیگرى فقطدستورات اجتماعى اسلام را مىبینند واحکام عبادى را به کلى فراموش مىکنند.آنها گمان مىکنند که اگر وارد فعالیتهاىاجتماعى شدند، دیگر نیازى به انجامعبادات مستحبى ندارند. عبادتمخصوص افرادى است که یک گوشهاىنشستهاند، براى پیرزنها و پیرمردهایىاست که دستشان به جایى نمىرسد و ازاینرو، وقتشان را با خواندن قرآن و دعا وگفتن ذکر پر مىکنند! این یک اشتباه بزرگاست که کسى به بهانه انجام تکالیفاجتماعى، از مسایل عبادى غافل شود.هیچ کس بىنیاز از برنامههاى عبادى وخودسازى نیست. البته، شرایط زندگى ونیازهاى افراد با یکدیگر متفاوت است وبالطبع نوع عباداتشان هم فرق مىکند،ولى به هر حال، فعالیتهاى اجتماعى،جاى اینها را نمىگیرد. اگر انسان اینعبادتها را ترک کند، کم کم ماهیت آنفعالیتهاى اجتماعى هم عوض مىشود;یعنى به جاى اینکه به قصد انجام وظیفه وواجب باشد، گرایشهاى مادى و دنیوىجاى آن را مىگیرد. اگر چنین حالتى پیشآمد، رعایت احکام شرع به فراموشىسپرده مىشود و خداى ناکرده انسان بهگناه آلوده مىگردد. کسانى کهمسؤولیتهاى مهم اجتماعى دارند، نبایدفکر کنند که از وظایف عبادى مانندنمازهاى نافله، دعاهاى مستحبى، قرائتقرآن و ... معاف هستند و با خود بگویندما آنقدر به جامعه خدمت مىکنیم کهثواب هر کدامش از چند ختم قرآن بیشتراست! البته خدمتى که وظیفه و واجبباشد، ثوابش از ختم قرآن بیشتر است، اماانسان براى انجام دادن آن خدمت، ازبرنامههاى عبادى مستغنى نیست. اگرانسان با عبادت سر و کار داشته باشد، آنروح معنوى در او باقى مىماند تا بتواند بهجامعه خدمت کند وگرنه انگیزههاى الهىدر انسان ضعیف مىشود و به جاى اینکهانجام وظیفه کند، خودش هم آفتزدهمىگردد و فاسد مىشود.
ضرورت حفظ هویتشیعى
این که در روایات تاکید شده تعداد شیعیان ما بسیار اندک مىباشد و ایشان کمتر در میان اجتماع و سایر مردم زندگى مىکنند، نسبتبه اشخاص فرقمىکند.مثلا على بن یقطین، که یکى از بزرگان شیعه و از اصحاب خاص امام موسى کاظم علیه السلام بود،به دستور حضرت، عهدهدار وزارت هارونالرشید گردید; زیرا علاوه بر اینکه ایمانخودش را حفظ مىکرد، مىتوانستبهشیعیان هم خدمت کند. کسانى که از چنینقدرتى برخوردارند که معاشرت با دیگران،در عقایدشان، عباداتشان، اخلاقشان و...اثر سوء نمىگذارد، باید در اجتماعاتفاسد حضور داشته باشند تا دیگران راهدایت کنند. هیچگاه وظیفه هدایتدیگران از دوش ما برداشته نمىشود. ازسوى دیگر، کسانى که مراتب ایمانشانضعیف است، اگر در میان اجتماعى فاسدقرار گرفتند که بیم ذوب شدن در آنجمعیت و یا از دست دادن هویتشانمىرود، باید هرچه زودتر از آن اجتماعجدا شوند. هم چنین، افرادى که معرفتشانکم است و استدلالشان براى عقایدخودشان ضعیف است، نباید با هر کس ودر هر زمینهاى بحث کنند. اگر یک گروه ازمسلمانان در جامعهاى که اکثریت آنانفاسد و یا کافرند قرار گرفتند، باید هویتخودشان را حفظ و رابطه با یکدیگر را زیادکنند. امروزه ما شاهد هستیم که در بسیارىاز کشورهاى غیر مسلمان، جمعیتهایى ازمسلمانان به خصوص شیعیان ارتباطخودشان را با یکدیگر حفظ کردهاند،احکام دینىشان را رعایت مىکنند و بهغیر از خودشان با دیگران معاشرت ندارند،مگر در امور بازار آن هم در حدى که بهمسایل دینى و عملى آنان لطمهاى واردنیاید. من خودم در کشور کنیا، جوانمسلمان شیعهاى را دیدم که روزه ماه رجبو شعبانش ترک نمىشد. گروه اندکى ازشیعیان در یک کشور مسیحى آن هم درقلب افریقا، آن چنان خودشان را حفظکردهاند که حتى مستحباتشان را هم ترکنمىکنند. چرا؟ به دلیل اینکه در آن جامعهذوب نشدهاند. از سوى دیگر، برخى ازشیعیان ایرانى که در کشورهاى مسلماندیگر زندگى مىکنند، آن چنان تحت تاثیرفرهنگ آن جوامع قرار گرفته و در آن ذوبشدهاند که وقتى انسان آنان را مىبیند حتىدر مسلمان بودنشان نیز شک مىکند. آنانهویتخودشان را از دست دادهاند و فقطاسم شیعه را یدک مىکشند. از تشیع نیزفقط امام حسینعلیه السلام را مىشناسند و بس!امام صادقعلیه السلام چنین روزى را مىدیدند کهبه شیعیان سفارش مىفرمودند هویتشیعىشان را حفظ کنند. مخصوصا کسانىکه از نظر عقاید و افکار ضعیف هستندبیشتر باید مواظب خودشان باشند تاخداى ناکرده معاشرت و مجاورت بادیگران، موجب از دست رفتن دین ومذهبشان نگردد. ادامه دارد.
پىنوشت:
1- محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 78، ص281، روایت 1، باب 24