راههاى معرفى تشیع در جهان معاصر
آرشیو
چکیده
متن
پروفسور محمود ایوب، استاد نابیناى بخش ادیان دانشگاه تمپل آمریکا و اندیشمند مسلمان است و لبنانى الاصل از سال 1964 تاکنون مقیم آمریکا هستند، ایشان رساله دکترى خویش را در زمینه «عاشوراى حسینى» تدوین کردهاند. در فرصت کوتاهى که ایشان در اواخر تیرماه 74 در ایران بودند و نیز بازدیدى که از قم و مرکز آموزشى و پژوهشى امام خمینى1 داشتند، گفتگویى کوتاه در خدمت ایشان ترتیب دادیم که حاصل آن از نظر خوانندگان گرامى مىگذرد.
اگر سیرتحصیلات علمى و زندگى خودتان را براى آشنایى محققان بیان بفرمایید، خوشحال خواهیم شد.
پروفسورایوب:بندهمحمودایوب،متولد جبل آمل لبنان هستم. من تحصیلات دانشگاهى خود را در دانشگاه آمریکایى بیروت شروع کردم که حاصل آن اخذ لیسانس در تاریخ فلسفه غربى بود. پس از آن، در سال 1964 م. به آمریکا رفتم و در دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا فوق لیسانس خود را در اندیشه دینى (Relegous thought) گرفتم سپس به دانشگاه هاروارد، حیات بولتون، دانشگاه خیلى مشهور و مهم در آمریکا رفتم و تحصیلات دکترى خود را آغازکردم و درسال1975 م. درجهدکترى رادر تاریخ مقایسه ادیان گرفتم. تز دکترى بنده راجع به عاشوراى حسینى بود. در واقع، تز من درباره عاشورا، خلوص عاشورا و عزادارى و اندیشه عاشورا و به اصطلاح الهیات عاشورا بود. و این تز دکترى بنده منتشر شد. الان به اصطلاح، یک منبع و مصدر مهمى از لحاظ اندیشه شیعه به زبان انگلیسى مىباشد. پس از اخذ درجه دکترى تدریس خود را در دانشگاه کالیفرنیا و بعدا در دانشگاه تورنتو کانادا و در مکگیل آغاز کردم. و از 1988 م. به دانشگاه تمپل در فیلادلفیا رفته و به عنوان پروفسور، در معارف اسلامى و مقایسه ادیان تدریس مىکنم و قصد دارم که تا آخر عمر در این زمینه تحقیق و تدریس کنم.
جناب پروفسور! شما بیشتر در چه زمینهاى تدریس مىکنید؟
پروفسورایوب: بله،مادرآمریکا یک دانشکده اسلامشناسى معینى نداریم ولى، ما یک دپارتمان ادیانشناسى داریم که در این دپارتمان یک برنامه مفصل درباره اسلام شناسى داریم. در این دپارتمان ما دو نفر هستیم; یکى آقاى خالد سلافکین شیب، آمریکایى سفید پوست هست که مسلمان شده است و خیلى خوب تحقیق و تدریس مىکند. ایشان در زمینه حدیث، فقه، تاریخ و سیره پیامبر(ص) تدریس مىکند. بنده هم در زمینه معارف قرآن، تفسیر، تصوف، عرفان، فلسفه، کلام، فرق تدریس مىکنم و دانشجویان زیادى از کشورهاى مختلف دنیا داریم که اینها تزهاى خود را پیرامون ادیان مختلف دنیا و نیز کشورهاى مختلف دنیا مىنویسند و ما از این بابت اطلاعات زیادى کسب مىکنیم.
جناب پروفسور! شما که در زمینه تفکرات شیعى تحقیق و تدریس دارید، برخورد غربیان با دین، به خصوص شیعه را در حال حاضر چگونه مىیابید، چه در محافل آکادمیک و چه مردم عادى؟
پروفسورایوب:تقریبابعدازجنگجهانىبودکه تحقیقات علمى غربیها و اهتمام آنان به تشیع کم شد. در آن زمان براى همه مستشرقین، اسلام، یعنى اسلام اشعرى و مىگفتند که خوب، اسلام تشیع یک حرکت فارسى و ایرانى بود و اسلام شیعى فعلا مطرح نیست و این کمکم عوض شد و حالا اهتمام به فکر و تاریخ و عقیده تشیع بیشتر مىشود. ولى مىتوانم بگویم که غربیها هنوز ایدئولوژى تشیع را نمىفهمند. همین که آقاى آیتالله مصباح یزدى فرمودند که غربیها فکر مىکنند که «ولایت فقیه» یعنى، یک سلطه مطلق که هیچ آزادى در آن نیست. ولى، ما باید به ارائه و معرفى تشیع به جهانیان کمک کنیم.
خانم من، تز دکتراى خود را درباره تاریخ اندیشه تشیع مىنویسد. ایشان هم افکارى نو دارند. انشاءالله، به کمک هم ما به معرفى تشیع کمک خواهیم کرد و ایشان هم به بنده در این زمینه کمک مىکنند. چون بنده فارسى خوب بلد نیستم و ایشان از من بهتر فارسى مىتوانند صحبت کنند.
باتوجه به اینکه فرمودید اسلامى که در آنجا مطرح بوده بیشتر اسلام اشعرى بودهاست، پس به چه علتبیشتر جوانها به تشیع - حداقل براى مطالعهاش - روى آوردهاند؟
پروفسورایوب:بله،اکثرمحققینجوانومردمى که مبتدى هستند، بیشتر به تصوف علاقه دارند ولى، حالا اسلام منحصر به اسلام اشعرى نیست و اهتمام به تصوف و تشیع و عرفان و اینها زیاد است.
الآن خانمبنده دردانشگاهپنسیلوانیا، ادبیات تدریسمىکند.دانشجویان زیادى هستند که به اسلام شیعى و ادبیات فارسى و... اهتمام مىورزند و این روند هر روز شتاب بیشترى مىگیرد.
با توجه به اینکه حداقل افراد زیادى مىخواهند درباره تشیع تحقیق کنند، به نظر شما چه راههایى براى ارائه و معرفى تشیع در مقطع کنونى جهانى، وجود دارد؟
پروفسور ایوب: بله، به نظر من این یک چیز مهمى است. مىدانید که در آمریکا جمعیت کلیمىها، در دانشگاههاى بزرگ و یا دانشکدههایى که خیلى بزرگ نیستند، یک کرسى براى یهودیان تاسیس کردهاند، من فکر مىکنم و خدمت رهبر انقلاب اسلامى در دیدارى که با ایشان داشتیمگفتم که ما در آمریکا به تاسیسکرسیهایى براى اسلامشناسى، به خصوص تشیعشناسى براى معارف شیعه و معارف اسلامى احتیاج داریم. راه دیگر معرفى تشیع، انتشاراتکتابهاو اینهااست. مثلا از بهترین کتابهایى که من درباره تشیع دیدهام کتابى از یک بهایىانگلیسى اصالتا ایرانى است. با این که در رشته پزشکى تحقیق مىکند اما،این کتاب را نوشته است. من و از کتاب ایشان که درباره «فکر و تاریخ تشیع» است، استفاده مىکنیم. کتابها براى معرفى تشیع بسیار مهم است.همچنینسمینارها و کنفرانسهاى بینالمللى هم خیلى مهم است.
تحقیق و مطالعه اسلام براى ما مسلمانها کاملا طبیعى است. به دلیل این که با عقیده ما سازگار هست و براى تقویت عقیده خودمان اسلام را مطالعه مىکنیم. اما این سؤال هست که دانشجویان و محققین غربى که مسلمان نیستند، از مطالعه اسلام - اسلام به طور کلى و یا خصوص تشیع - چه انگیزهاى دارند؟
پروفسور ایوب: اینیک تاریخطولانىداردکه تقریبا از قرن17 تااواسط قرن20، اندیشمندان و محققین ومتشرقین دربارهاسلامتحقیق مىکنند. اینها اهداف واحدى ندارند. بعضى اهداف سیاسى دارند، بعضىها به اصطلاح کشیشهاى مسیحى و یهودى بودند که مىخواستند یهودیت و مسیحیت راترویج کنند و روى اسلام مطالعه مىکنند. ولى الآن، این عوض شده استبراى اینکه دانشجویان امروز هیچ انگیزه و هیچ هدفى ندارند. فقط مىخواهند دیناسلام و تمدن مسلمین رامطالعه کنند. بعضى از اینها یا مسلمان مىشوند یا حتى اگر هم مسلمان نشدند، علاقهمند به اسلام و مطالعه تمدن و فرهنگ اسلامى مىشوند ولى، هدف معین و واحدى ندارند. به طور کلى فکرمىکنم که معارف اسلامى در غرب الآن نسبتبه قبل بهتر است از 50 سال یا حتى 20 سال قبل خیلى بهتر شده است.
جنابپروفسور!شمادردوسال پیش کنفرانسى در رابطه با اسلام شیعى در فیلادلفیا ترتیب دادید، بفرمایید انگیزه شما از این کنفرانس چه بوده است؟
پروفسورایوب:انگیزهمافقط معرفىشیعهبود. ما که میسیونرى نیستیم. مامىخواهیم اسلام را معرفى کنیم. یک مؤسسهاى به نام «علوم عربى و اسلامى» هست که متعلق به کشور سعودى از دانشگاه امام محمد از عربستان است. و وقتى من به اینها گفتم که این کنفرانس را ما تشکیل مىدهیم، ایشان عصبانى شد. من گفتم که چرا عصبانى هستید؟ بعد از این کنفرانس، اگر شما مىخواهید با ما همکارى کنید تا یک کنفرانس درباره وهابیت ترتیب بدهیم، براى این که مردم و محققین اسلام، وهابیت را بشناسند. اینها هم کنفرانسى ترتیب دادند و ما شرکت کردیم. یک کنفرانس بىمحتوا و بىفایدهاى بود. اینها بیشتر انگیزه مادى دارند. چند نفرى هستند کهماهیانهحقوق مىگیرند وبه تبلیغ وهابیت مىپردازند.اما در عوض کنفرانس اسلام شیعى، کنفرانس بسیار خوب و پربارى بود. به خصوص که اندیشمندان و محققین اسلامى و شیعى ازایران و حوزه علمیه قم نظیرآیتاللهمصباح در آن شرکتکردند و برخىازاساتیددانشگاهى همدرآن شرکتکردند. خوب بود. و ما استفاده کردیم.
اگر سیرتحصیلات علمى و زندگى خودتان را براى آشنایى محققان بیان بفرمایید، خوشحال خواهیم شد.
پروفسورایوب:بندهمحمودایوب،متولد جبل آمل لبنان هستم. من تحصیلات دانشگاهى خود را در دانشگاه آمریکایى بیروت شروع کردم که حاصل آن اخذ لیسانس در تاریخ فلسفه غربى بود. پس از آن، در سال 1964 م. به آمریکا رفتم و در دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا فوق لیسانس خود را در اندیشه دینى (Relegous thought) گرفتم سپس به دانشگاه هاروارد، حیات بولتون، دانشگاه خیلى مشهور و مهم در آمریکا رفتم و تحصیلات دکترى خود را آغازکردم و درسال1975 م. درجهدکترى رادر تاریخ مقایسه ادیان گرفتم. تز دکترى بنده راجع به عاشوراى حسینى بود. در واقع، تز من درباره عاشورا، خلوص عاشورا و عزادارى و اندیشه عاشورا و به اصطلاح الهیات عاشورا بود. و این تز دکترى بنده منتشر شد. الان به اصطلاح، یک منبع و مصدر مهمى از لحاظ اندیشه شیعه به زبان انگلیسى مىباشد. پس از اخذ درجه دکترى تدریس خود را در دانشگاه کالیفرنیا و بعدا در دانشگاه تورنتو کانادا و در مکگیل آغاز کردم. و از 1988 م. به دانشگاه تمپل در فیلادلفیا رفته و به عنوان پروفسور، در معارف اسلامى و مقایسه ادیان تدریس مىکنم و قصد دارم که تا آخر عمر در این زمینه تحقیق و تدریس کنم.
جناب پروفسور! شما بیشتر در چه زمینهاى تدریس مىکنید؟
پروفسورایوب: بله،مادرآمریکا یک دانشکده اسلامشناسى معینى نداریم ولى، ما یک دپارتمان ادیانشناسى داریم که در این دپارتمان یک برنامه مفصل درباره اسلام شناسى داریم. در این دپارتمان ما دو نفر هستیم; یکى آقاى خالد سلافکین شیب، آمریکایى سفید پوست هست که مسلمان شده است و خیلى خوب تحقیق و تدریس مىکند. ایشان در زمینه حدیث، فقه، تاریخ و سیره پیامبر(ص) تدریس مىکند. بنده هم در زمینه معارف قرآن، تفسیر، تصوف، عرفان، فلسفه، کلام، فرق تدریس مىکنم و دانشجویان زیادى از کشورهاى مختلف دنیا داریم که اینها تزهاى خود را پیرامون ادیان مختلف دنیا و نیز کشورهاى مختلف دنیا مىنویسند و ما از این بابت اطلاعات زیادى کسب مىکنیم.
جناب پروفسور! شما که در زمینه تفکرات شیعى تحقیق و تدریس دارید، برخورد غربیان با دین، به خصوص شیعه را در حال حاضر چگونه مىیابید، چه در محافل آکادمیک و چه مردم عادى؟
پروفسورایوب:تقریبابعدازجنگجهانىبودکه تحقیقات علمى غربیها و اهتمام آنان به تشیع کم شد. در آن زمان براى همه مستشرقین، اسلام، یعنى اسلام اشعرى و مىگفتند که خوب، اسلام تشیع یک حرکت فارسى و ایرانى بود و اسلام شیعى فعلا مطرح نیست و این کمکم عوض شد و حالا اهتمام به فکر و تاریخ و عقیده تشیع بیشتر مىشود. ولى مىتوانم بگویم که غربیها هنوز ایدئولوژى تشیع را نمىفهمند. همین که آقاى آیتالله مصباح یزدى فرمودند که غربیها فکر مىکنند که «ولایت فقیه» یعنى، یک سلطه مطلق که هیچ آزادى در آن نیست. ولى، ما باید به ارائه و معرفى تشیع به جهانیان کمک کنیم.
خانم من، تز دکتراى خود را درباره تاریخ اندیشه تشیع مىنویسد. ایشان هم افکارى نو دارند. انشاءالله، به کمک هم ما به معرفى تشیع کمک خواهیم کرد و ایشان هم به بنده در این زمینه کمک مىکنند. چون بنده فارسى خوب بلد نیستم و ایشان از من بهتر فارسى مىتوانند صحبت کنند.
باتوجه به اینکه فرمودید اسلامى که در آنجا مطرح بوده بیشتر اسلام اشعرى بودهاست، پس به چه علتبیشتر جوانها به تشیع - حداقل براى مطالعهاش - روى آوردهاند؟
پروفسورایوب:بله،اکثرمحققینجوانومردمى که مبتدى هستند، بیشتر به تصوف علاقه دارند ولى، حالا اسلام منحصر به اسلام اشعرى نیست و اهتمام به تصوف و تشیع و عرفان و اینها زیاد است.
الآن خانمبنده دردانشگاهپنسیلوانیا، ادبیات تدریسمىکند.دانشجویان زیادى هستند که به اسلام شیعى و ادبیات فارسى و... اهتمام مىورزند و این روند هر روز شتاب بیشترى مىگیرد.
با توجه به اینکه حداقل افراد زیادى مىخواهند درباره تشیع تحقیق کنند، به نظر شما چه راههایى براى ارائه و معرفى تشیع در مقطع کنونى جهانى، وجود دارد؟
پروفسور ایوب: بله، به نظر من این یک چیز مهمى است. مىدانید که در آمریکا جمعیت کلیمىها، در دانشگاههاى بزرگ و یا دانشکدههایى که خیلى بزرگ نیستند، یک کرسى براى یهودیان تاسیس کردهاند، من فکر مىکنم و خدمت رهبر انقلاب اسلامى در دیدارى که با ایشان داشتیمگفتم که ما در آمریکا به تاسیسکرسیهایى براى اسلامشناسى، به خصوص تشیعشناسى براى معارف شیعه و معارف اسلامى احتیاج داریم. راه دیگر معرفى تشیع، انتشاراتکتابهاو اینهااست. مثلا از بهترین کتابهایى که من درباره تشیع دیدهام کتابى از یک بهایىانگلیسى اصالتا ایرانى است. با این که در رشته پزشکى تحقیق مىکند اما،این کتاب را نوشته است. من و از کتاب ایشان که درباره «فکر و تاریخ تشیع» است، استفاده مىکنیم. کتابها براى معرفى تشیع بسیار مهم است.همچنینسمینارها و کنفرانسهاى بینالمللى هم خیلى مهم است.
تحقیق و مطالعه اسلام براى ما مسلمانها کاملا طبیعى است. به دلیل این که با عقیده ما سازگار هست و براى تقویت عقیده خودمان اسلام را مطالعه مىکنیم. اما این سؤال هست که دانشجویان و محققین غربى که مسلمان نیستند، از مطالعه اسلام - اسلام به طور کلى و یا خصوص تشیع - چه انگیزهاى دارند؟
پروفسور ایوب: اینیک تاریخطولانىداردکه تقریبا از قرن17 تااواسط قرن20، اندیشمندان و محققین ومتشرقین دربارهاسلامتحقیق مىکنند. اینها اهداف واحدى ندارند. بعضى اهداف سیاسى دارند، بعضىها به اصطلاح کشیشهاى مسیحى و یهودى بودند که مىخواستند یهودیت و مسیحیت راترویج کنند و روى اسلام مطالعه مىکنند. ولى الآن، این عوض شده استبراى اینکه دانشجویان امروز هیچ انگیزه و هیچ هدفى ندارند. فقط مىخواهند دیناسلام و تمدن مسلمین رامطالعه کنند. بعضى از اینها یا مسلمان مىشوند یا حتى اگر هم مسلمان نشدند، علاقهمند به اسلام و مطالعه تمدن و فرهنگ اسلامى مىشوند ولى، هدف معین و واحدى ندارند. به طور کلى فکرمىکنم که معارف اسلامى در غرب الآن نسبتبه قبل بهتر است از 50 سال یا حتى 20 سال قبل خیلى بهتر شده است.
جنابپروفسور!شمادردوسال پیش کنفرانسى در رابطه با اسلام شیعى در فیلادلفیا ترتیب دادید، بفرمایید انگیزه شما از این کنفرانس چه بوده است؟
پروفسورایوب:انگیزهمافقط معرفىشیعهبود. ما که میسیونرى نیستیم. مامىخواهیم اسلام را معرفى کنیم. یک مؤسسهاى به نام «علوم عربى و اسلامى» هست که متعلق به کشور سعودى از دانشگاه امام محمد از عربستان است. و وقتى من به اینها گفتم که این کنفرانس را ما تشکیل مىدهیم، ایشان عصبانى شد. من گفتم که چرا عصبانى هستید؟ بعد از این کنفرانس، اگر شما مىخواهید با ما همکارى کنید تا یک کنفرانس درباره وهابیت ترتیب بدهیم، براى این که مردم و محققین اسلام، وهابیت را بشناسند. اینها هم کنفرانسى ترتیب دادند و ما شرکت کردیم. یک کنفرانس بىمحتوا و بىفایدهاى بود. اینها بیشتر انگیزه مادى دارند. چند نفرى هستند کهماهیانهحقوق مىگیرند وبه تبلیغ وهابیت مىپردازند.اما در عوض کنفرانس اسلام شیعى، کنفرانس بسیار خوب و پربارى بود. به خصوص که اندیشمندان و محققین اسلامى و شیعى ازایران و حوزه علمیه قم نظیرآیتاللهمصباح در آن شرکتکردند و برخىازاساتیددانشگاهى همدرآن شرکتکردند. خوب بود. و ما استفاده کردیم.