آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹۷

چکیده

متن

در جنگهاى نظامى یکى از تلاش‏هاى طرفین متخاصم و شاید مهمترین این تلاشها این است که تا آنجا که مى‏توانند پایگاههاى حساس، مراکز فرماندهى، نیروهاى زبده و مهره‏هاى کارآمد سپاه دشمن را به چنگ و تصرف خویش درآورند و آنها را از کنترل خصم خارج سازند و اگر میسور باشد آنها را تحت اختیار خویش گرفته و در جهت اهداف خود از آنها استفاده کنند. براى رسیدن به این مقاصد، هریک نقشه‏هاى پیچیده و مرموز و زیرکانه طرح مى‏کنند و گاه شبانه از خواب و غفلت‏سپاه مقابل استفاده نموده و دست‏به سرقت‏سلاح‏ها و ادوات جنگى و... مى‏زنند و گاه آدم‏دزدى نیز مى‏کنند.
نظیر این ترفندها دقیقا در نبردهاى فرهنگى نیز قابل اجراست و تاکنون بارها بکار گرفته شده است. جنگهاى صلیبى مسیحیان علیه مسلمانان را تنها یک جنگ نظامى نباید دانست. اروپائیان در این نبردها که حدود دو قرن به‏طول انجامید علاوه براینکه اسبهاى خویش را در حالیکه تا زانو در خون مسلمانان فرو رفته بودند، بر پیکر مسلمین تاختند; کشتى‏هاى حامل کتابهاى مسلمین را نیز دزدیدند و ازاین طریق کتابخانه‏هایى عظیم همچون کتابخانه اسکوریال مادرید را پدید آوردند. مگر به اعتراف همه مورخین، اروپائیان صنعت چاپ و ... را از ما مشرقیان نگرفته‏اند؟ مگر آنان بسیارى از آئین‏هاى ادارى و قوانین شهردارى وکشوردارى را از مسلمانان به چنگ نیاورده‏اند؟ امروز باید بهوش باشیم که بار دیگر تاریخ تکرار نشود واصالت ها، ارزشها، آداب و رسوم، دین، فرهنگ و شخصیت، هویت و خلاصه حیات اصیل و الهى امت ما که در پرتو انقلاب اسلامى‏مان دیگر بار احیا شده و شکوفا گردیده، مورد غارت و تاراج قرار نگیرد بهوش باشیم که غارت و تاراج هماره پیدا و آشکار نیست. مهاجمان فرهنگى بسیار ظریف و ناپیدا مغزها را مى‏خرند و اندیشه‏ها را مى‏برند و ریشه‏ها را مى‏برند. آنچه که رهبر انقلاب از آن با عنوان شبیخون فرهنگى یاد کرده‏اند جز همین حرکت ناپیدا و مرموز و زیرکانه نیست مى‏دانید که استعمارگران در دوران سیاه ستمشاهى بسیارى از کتابهاى نفیس ما را به غارت برده‏اند.
بسیارى از مستشرقان در لباس شرق‏شناس و با عنوان محقق نسخه‏هاى خطى و ذى‏قیمت ما را سرقت کرده‏اند، چه اینکه امروزه نیز ما شاهدیم که گاه و بیگاه سارقان عتیقه جات و آثار فرهنگى،تاریخى را دستگیر مى‏کنند. خطرناکتر از این، سرقت مفاهیم، واژه‏ها، قداستها و معارف اصیل فرهنگى است. تحریف مفاهیمى همچون: تمدن، توسعه، پیشرفت، رشد، ترقى و... در واقع سرقت ناپیداى فرهنگى است. غارتگران در گذشته آشکارا ما را غارت مى‏کردند وامروزه بگونه‏اى دیگر به سراغ فرهنگ ماآمده‏اند بهوش باشیم که دیگر بار با ترفندهایى تازه فرهنگ ملى و مذهبى ما را به یغما نبرند

تبلیغات