آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

هدف: هدف پژوهش بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه تحقق انگیزه های آشکار و پیش بینی بهزیستی بر اساس انگیزه های آشکار بود. روش کار: روش پژوهش همبستگی بود . جامعه آماری کلیه زنان و مردان بالای 18 سال ایرانی در سال 1399 بودند. 595 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به پرسشنامه 99 سؤالی پرسشنامه تحقق انگیزه های آشکار با 24 خرده مقیاس و پرسشنامه نیازهای اساسی گلاسر، پرسشنامه بهزیستی و سؤالات جمعیت شناختی پاسخ دادند. یافته ها: روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان روان شناسی، تأیید شد. پایایی مقیاس های اصلی پرسشنامه تحقق انگیزه های آشکار با آلفای کرونباخ محاسبه شد (تعلق= 79/0؛ قدرت= 71/0؛ پیشرفت= 67/0؛ آزادی= 83/0). بررسی روایی سازه با روش تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل 24 عاملی پرسشنامه در جامعه ایرانی برازش خوبی دارد. شاخص های برازش در مدل 24 عاملی 05/ 0= RMSEA؛ 72/0= GFI؛ 91/0 = CFI؛ 91/0 = IFI؛ 83/2= x2 /df به دست آمد. روایی همگرا با همبستگی بین پرسشنامه تحقق انگیزه های آشکار و پرسشنامه نیازهای اساسی گلاسر محاسبه شد. یافته های رگرسیون گام به گام نشان داد که خرده مقیاس های انگیزه های آشکار پیشرفت (یکپارچه، شهودی، اضطرابی) و آزادی (یکپارچه و شهودی) توانستند 24 درصد از واریانس بهزیستی را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد نسخه فارسی پرسشنامه تحقق انگیزه های آشکار دارای ویژگی های روانسنجی خوبی است و می تواند در تحقیقات و مداخلات بالینی استفاده شود. همچنین نتایج نشان داد انگیزه های پیشرفت و آزادی مهمترین پیش بینی کننده های بهزیستی بودند.    

Psychometrics Properties of Motive Implementation Test (MUT) ; Predicting Well-Being

Aim: The purpose of this study was to translate and report the psychometric indices of a Persian version of the original MUT that consists of 99-items, 24 subscales. This study has investigated the role of motivations in predicting well-being. Method: Research method was correlational and the statistical population included all Iranian female and male above 18 years old in the 2020 year. 595 adult Iranians completed an online version of the MUT, a demographic form, adaptive basic Glasser needs inventory and WHO-5 questionnaire through available sampling method. Results: The Face and content validity of the MUT was investigated based on the opinions of experts in basic needs and motivations science. Cronbach’s Alphas for the main 4 scales were affiliation α=.79; power α=.71; achievement α=.67; and freedom α= 0.83. The MUT factor construct validity was confirmed by a series of confirmatory factor analyses (CFA): 56= df /x 2 ؛ RMSEA=.05؛ IFI=.91؛ CFI=.91؛ GFI=0.7 indices confirmed the fitness of the data for CFA. Convergent Validity was calculated with the Glasser Needs Questionnaire. Conclusion: To conclude, (a) the MUT has justifiability of the study were confirmed. MUT has good psychometric properties and can be used for research and clinical interventions with Iranian people. Based on the findings, achievement and freedom motives were the most important predictor of well-being.

تبلیغات