"بهرهوری در مراکز اطلاعرسانی نتیجة استفادة بهینه و مؤثر از منابع اطلاعاتی و بهبود کیفیت ارائة خدمات و ارتقای رضایت کاربران، دلپذیری در محیط کار، و افزایش انگیزه و علاقة کارکنان به کار بهتر میباشد که در نهایت، رشد و توسعة مراکز اطلاعرسانی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، این مراکز نیز از آشنایی با شیوههای اندازهگیری بهرهوری بینیاز نخواهند بود. بهرهوری یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد یک نظام است. در دهههای اخیر به اندازهگیری و بهبود بهرهوری نیروی انسانی، خلاقیت و نوآوری و تجزیه و تحلیلهای کارشناسی اهمیتی ویژه داده شده است و تفکر و تلاش برای شناسایی مشکلات و مسائل و راهها و طرحهای جدید به منظور استفادة مفیدتر و بهتر از منابع، به بهرهوری تعریف شده است.
بهرهوری، به زبان ساده عبارت است از رابطة بین ستادههای یک نظام و نهادههای فراهمشده برای تولید ستادهها. رابطة علّی بین بسیاری از متغیرها و عوامل مؤثر بر بهرهوری، بسیار پیچیده است. در یک مرکز اطلاعرسانی با توجه به حجم بالای نهادهها، تلاش در جهت افزایش کارآیی و بهرهوری ضروری به نظر میرسد."