وابستگی شدید کتابخانهها به فناوری نوین در 10 سال گذشته، مخصوصاً بهکارگیری اینترنت در بخش مرجع با ارائة خدماتی چون پست الکترونیکی و چت، تفاوتهای عمدهای را در مرجع دیجیتالی یا مجازی در مقایسه با مرجع سنتی بهوجود آورده است. ارائة تعریفی از مرجع دیجیتالی و مجازی و تبیین تفاوتهای موجود بین این دو واژه در متون کتابداری با نگاه به سیر تاریخی آنها، بخش اول این مقاله را به خود اختصاص داده است. مطالعة عملکرد و پیامدهای بهکارگیری خدمات مرجع مجازی یا دیجیتالی با بحث و تبادل نظر در خصوص آیندة اینگونه خدمات در مقایسه با خدمات مرجع سنتی، مواردی هستند که در بخشهای دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند.