آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹۷

چکیده

متن

به مناسبت هفته بسیج مراسمى در دانشگاه اصفهان برگزار شد که در این مراسم استاد مصباح یزدى "دام عزه" پیرامون "نقش تفکر بسیجى‏در تحولات سیاسى و فرهنگى" سخنرانى نمودندکه خلاصه آن را ذیلا ملاحظه مى‏فرمایید.
ویژگیهاى بسیجى
مناسب است نخست‏بحثى پیرامون ویژگیهاى بسیجى داشته باشیم تا زمینه بررسى تفکر بسیجى و تاثیر آن درتحولات فرهنگى،سیاسى‏کشور فراهم شود. بسیج عبارت است از حرکت‏سریع و فراگیر وتوفنده به‏سوى‏هدف والاى شناخته شده. اولین عنصر در مفهوم بسیج عنصر حرکت است و در نتیجه، مردم ساکن و تنبل وبى‏تحرک، مناسبتى با بسیج ندارند. دومین عنصر از عناصر مؤلفه بسیج، سرعت و شتاب است و از این‏روحرکتهاى آرام و فاقد سرعت لازم را نمى‏توان حرکت‏بسیجى تلقى کرد. ویژگى دیگر حرکت‏بسیجى فراگیرى‏و جمعى بودن است وبه همین جهت‏حرکتهاى فردى و پراکنده از حیطه حرکت‏بسیجى خارج است. ویژگى‏چهارم هدفمندى و انگیزه‏دارى است. حرکت‏بسیجى یک حرکت کور و بى‏هدف نیست‏بلکه حرکتى است‏برخاسته از شناخت و معرفت نسبت‏به هدف والا و ارزشمند. هدفى که برتر از هر سود مادى و منفعت دنیوى‏است و از این‏رو جا دارد که همه مزایاى مادى حتى حیات دنیوى در راه آن فدا شود و بدین ترتیب ویژگى پنجم‏یعنى فداکارى وایثار شکل مى‏گیرد. ویژگیهاى فرعى دیگرى را مى‏توان برشمرد که براى جلوگیرى از اطاله‏سخن از ذکر آنها صرف‏نظر مى‏کنیم.
تمثیلى براى حرکت‏بسیجى
براى این‏که موقعیت‏بسیج را درجامعه بهتر درک کنیم مى‏توانیم انرژى آب را در شکلهاى مختلفش موردتوجه‏قرار دهیم: آبى که در مخزنى ذخیره شده،انرژى پتانسیل دارد ولى چون تحرک و جریانى ندارد نه تنها منشااثرى نمى‏شود بلکه در معرض تبخیر شدن و نیز در معرض انفعال و تعفن است. نوع دیگر چشمه‏هاى‏کوچکى‏است که مثل یک سطل آب جمع مى‏شود واگراز آن بر دارند دوباره مى‏جوشد و جاى آن را پرمى‏کنداما چنان نیست که در روى زمین جریان پیدا کند و کشتزارها را سیراب کند و منشا حیات حیوانات وانسانهاشود اما نوع دیگر چشمه‏هاى پرآبى است که به صورت نهرها جارى مى‏شود و نه تنها در اثر تبخیر نابودنمى‏شود و در اثر برخورد با آلودگیها نمى‏گندد بلکه آلودگیها را مى‏زداید و مستهلک مى‏کند و گیاهان و درختان‏را مى‏رویاند و هزاران موجود زنده را سیراب مى‏کند انسان بى‏تحرک و تنبل و راحت‏طلب مثل همان آب‏راکدى است که استعدادهایش به فعلیت نمى‏رسد واز عوامل اجتماعى آسیب مى‏پذیرد و منشا خیر و برکتى‏براى جامعه نمى‏شود.انسانهایى که تقواى فردى دارند مانند چشمه‏هاى کوچکى هستند که اتصال به منبع‏انرژى دارند اما نه چندان که بتوانند نفعى براى دیگران داشته باشند.امابسیجى پیوسته مى‏جوشد ومى‏خروشد و آلودگیها را از بین مى‏برد و منشا حیات و رشد و بالندگى مى‏شود.
نقش بسیج در انقلاب اسلامى ایران
نیروهاى پراکنده‏اى که در افراد جامعه اسلامى‏ایران به برکت تربیت اسلامى ذخیره شده بود بانهضت وحانیت‏به رهبرى امام راحل -رضوان‏الله‏علیه - حالت پیوستگى و وحدت یافت وبا جهت‏گیرى صحیح به سوى هدف والاى الهى به‏جریان افتاد و سیل‏آسا آلودگیهاى طاغوت و عوامل‏طاغوتى را از سر راه برداشت و پیروزى انقلاب‏اسلامى را ممکن ساخت و بار دیگر با درک‏خطرهایى که از ناحیه گروهکهاى الحادى والتفاطى از یک سو و قدرتهاى استکبارى تبلور یافته‏در جنگ تحمیلى از سوى دیگر، کیان انقلاب‏اسلامى را تهدید مى‏کرد، همچون سدى‏شکست‏ناپذیر دربرابر هجوم نیروهاى تجاوزگرایستاد و آنقدر مقاومت کرد تا دشمن را وادار به‏عقب‏نشینى ذلت‏بار نمود. پس درواقع پیروزى‏انقلاب بلکه وجود کشور ایران مرهون نیروهاى‏بسیجى است و بقاء این نظام اسلامى هم درگروبقاء نیروى بسیج و قدرت و توانمندى آن است.
نقش بسیج در تحولات فرهنگى سیاسى
هرچند بسیج در دوران جنگ تحمیلى به‏صورت یک نیروى دفاعى و نظامى ظهور کرد اما پشتوانه فرهنگى آن‏اقتضاى محدودیت در دایره نظامى را نداشته و ندارد وایمان به مبدا و معاد که سرمایه اصلى بسیجى است اورا آماده خدمت و فداکارى در همه صحنه‏هاى زندگى،صحنه‏هاى اقتصادى، اجتماعى، سیاسى و فرهنگى‏مى‏کند و حضور بسیجیان با ویژگیهاى روحى و فکرى خاص در صحنه‏ها سازندگى و آبادانى و ترسیم خرابیهاو فعالیت‏هاى کشاورزى و صنعتى و آموزشى و پرورشى و دیگر نهادهاى جامعه اسلامى و خدمات چشمگیرو پربار ایشان در زمینه‏هاى مختلف نمونه‏هایى از تاثیر تفکر بسیجى در جامعه ماست و اینک که دشمنان اسلام‏و انقلاب نیروهاى خود را در جبهه فرهنگى متمرکز کرده و تصمیم گرفته‏اند که جامعه ما را از درون بپوسانند وارزشهاى انقلاب را کم‏رنگ و ایمان مذهبى رابا وساوس شیطانى و زیرپوشش روشنفکرى و علم‏پرستى‏تضعیف کند. وظیفه بسیجیان است که با تمام توان خود در برابر این خطر که بزرگترین و اساسى‏ترین خطرهابراى اسلام وانقلاب است قیام کنند وانواع حیله‏هاى دشمن را در زمینه‏هاى فکرى و فلسفى و هنرى شناسایى‏کرده در برابر هریک عکس‏العمل مناسب و سنجیده وکارآمدى انجام دهند.

تبلیغات