تفکر بسیجى
آرشیو
چکیده
متن
به مناسبت هفته بسیج مراسمى در دانشگاه اصفهان برگزار شد که در این مراسم استاد مصباح یزدى "دام عزه" پیرامون "نقش تفکر بسیجىدر تحولات سیاسى و فرهنگى" سخنرانى نمودندکه خلاصه آن را ذیلا ملاحظه مىفرمایید.
ویژگیهاى بسیجى
مناسب است نخستبحثى پیرامون ویژگیهاى بسیجى داشته باشیم تا زمینه بررسى تفکر بسیجى و تاثیر آن درتحولات فرهنگى،سیاسىکشور فراهم شود. بسیج عبارت است از حرکتسریع و فراگیر وتوفنده بهسوىهدف والاى شناخته شده. اولین عنصر در مفهوم بسیج عنصر حرکت است و در نتیجه، مردم ساکن و تنبل وبىتحرک، مناسبتى با بسیج ندارند. دومین عنصر از عناصر مؤلفه بسیج، سرعت و شتاب است و از اینروحرکتهاى آرام و فاقد سرعت لازم را نمىتوان حرکتبسیجى تلقى کرد. ویژگى دیگر حرکتبسیجى فراگیرىو جمعى بودن است وبه همین جهتحرکتهاى فردى و پراکنده از حیطه حرکتبسیجى خارج است. ویژگىچهارم هدفمندى و انگیزهدارى است. حرکتبسیجى یک حرکت کور و بىهدف نیستبلکه حرکتى استبرخاسته از شناخت و معرفت نسبتبه هدف والا و ارزشمند. هدفى که برتر از هر سود مادى و منفعت دنیوىاست و از اینرو جا دارد که همه مزایاى مادى حتى حیات دنیوى در راه آن فدا شود و بدین ترتیب ویژگى پنجمیعنى فداکارى وایثار شکل مىگیرد. ویژگیهاى فرعى دیگرى را مىتوان برشمرد که براى جلوگیرى از اطالهسخن از ذکر آنها صرفنظر مىکنیم.
تمثیلى براى حرکتبسیجى
براى اینکه موقعیتبسیج را درجامعه بهتر درک کنیم مىتوانیم انرژى آب را در شکلهاى مختلفش موردتوجهقرار دهیم: آبى که در مخزنى ذخیره شده،انرژى پتانسیل دارد ولى چون تحرک و جریانى ندارد نه تنها منشااثرى نمىشود بلکه در معرض تبخیر شدن و نیز در معرض انفعال و تعفن است. نوع دیگر چشمههاىکوچکىاست که مثل یک سطل آب جمع مىشود واگراز آن بر دارند دوباره مىجوشد و جاى آن را پرمىکنداما چنان نیست که در روى زمین جریان پیدا کند و کشتزارها را سیراب کند و منشا حیات حیوانات وانسانهاشود اما نوع دیگر چشمههاى پرآبى است که به صورت نهرها جارى مىشود و نه تنها در اثر تبخیر نابودنمىشود و در اثر برخورد با آلودگیها نمىگندد بلکه آلودگیها را مىزداید و مستهلک مىکند و گیاهان و درختانرا مىرویاند و هزاران موجود زنده را سیراب مىکند انسان بىتحرک و تنبل و راحتطلب مثل همان آبراکدى است که استعدادهایش به فعلیت نمىرسد واز عوامل اجتماعى آسیب مىپذیرد و منشا خیر و برکتىبراى جامعه نمىشود.انسانهایى که تقواى فردى دارند مانند چشمههاى کوچکى هستند که اتصال به منبعانرژى دارند اما نه چندان که بتوانند نفعى براى دیگران داشته باشند.امابسیجى پیوسته مىجوشد ومىخروشد و آلودگیها را از بین مىبرد و منشا حیات و رشد و بالندگى مىشود.
نقش بسیج در انقلاب اسلامى ایران
نیروهاى پراکندهاى که در افراد جامعه اسلامىایران به برکت تربیت اسلامى ذخیره شده بود بانهضت وحانیتبه رهبرى امام راحل -رضواناللهعلیه - حالت پیوستگى و وحدت یافت وبا جهتگیرى صحیح به سوى هدف والاى الهى بهجریان افتاد و سیلآسا آلودگیهاى طاغوت و عواملطاغوتى را از سر راه برداشت و پیروزى انقلاباسلامى را ممکن ساخت و بار دیگر با درکخطرهایى که از ناحیه گروهکهاى الحادى والتفاطى از یک سو و قدرتهاى استکبارى تبلور یافتهدر جنگ تحمیلى از سوى دیگر، کیان انقلاباسلامى را تهدید مىکرد، همچون سدىشکستناپذیر دربرابر هجوم نیروهاى تجاوزگرایستاد و آنقدر مقاومت کرد تا دشمن را وادار بهعقبنشینى ذلتبار نمود. پس درواقع پیروزىانقلاب بلکه وجود کشور ایران مرهون نیروهاىبسیجى است و بقاء این نظام اسلامى هم درگروبقاء نیروى بسیج و قدرت و توانمندى آن است.
نقش بسیج در تحولات فرهنگى سیاسى
هرچند بسیج در دوران جنگ تحمیلى بهصورت یک نیروى دفاعى و نظامى ظهور کرد اما پشتوانه فرهنگى آناقتضاى محدودیت در دایره نظامى را نداشته و ندارد وایمان به مبدا و معاد که سرمایه اصلى بسیجى است اورا آماده خدمت و فداکارى در همه صحنههاى زندگى،صحنههاى اقتصادى، اجتماعى، سیاسى و فرهنگىمىکند و حضور بسیجیان با ویژگیهاى روحى و فکرى خاص در صحنهها سازندگى و آبادانى و ترسیم خرابیهاو فعالیتهاى کشاورزى و صنعتى و آموزشى و پرورشى و دیگر نهادهاى جامعه اسلامى و خدمات چشمگیرو پربار ایشان در زمینههاى مختلف نمونههایى از تاثیر تفکر بسیجى در جامعه ماست و اینک که دشمنان اسلامو انقلاب نیروهاى خود را در جبهه فرهنگى متمرکز کرده و تصمیم گرفتهاند که جامعه ما را از درون بپوسانند وارزشهاى انقلاب را کمرنگ و ایمان مذهبى رابا وساوس شیطانى و زیرپوشش روشنفکرى و علمپرستىتضعیف کند. وظیفه بسیجیان است که با تمام توان خود در برابر این خطر که بزرگترین و اساسىترین خطرهابراى اسلام وانقلاب است قیام کنند وانواع حیلههاى دشمن را در زمینههاى فکرى و فلسفى و هنرى شناسایىکرده در برابر هریک عکسالعمل مناسب و سنجیده وکارآمدى انجام دهند.
ویژگیهاى بسیجى
مناسب است نخستبحثى پیرامون ویژگیهاى بسیجى داشته باشیم تا زمینه بررسى تفکر بسیجى و تاثیر آن درتحولات فرهنگى،سیاسىکشور فراهم شود. بسیج عبارت است از حرکتسریع و فراگیر وتوفنده بهسوىهدف والاى شناخته شده. اولین عنصر در مفهوم بسیج عنصر حرکت است و در نتیجه، مردم ساکن و تنبل وبىتحرک، مناسبتى با بسیج ندارند. دومین عنصر از عناصر مؤلفه بسیج، سرعت و شتاب است و از اینروحرکتهاى آرام و فاقد سرعت لازم را نمىتوان حرکتبسیجى تلقى کرد. ویژگى دیگر حرکتبسیجى فراگیرىو جمعى بودن است وبه همین جهتحرکتهاى فردى و پراکنده از حیطه حرکتبسیجى خارج است. ویژگىچهارم هدفمندى و انگیزهدارى است. حرکتبسیجى یک حرکت کور و بىهدف نیستبلکه حرکتى استبرخاسته از شناخت و معرفت نسبتبه هدف والا و ارزشمند. هدفى که برتر از هر سود مادى و منفعت دنیوىاست و از اینرو جا دارد که همه مزایاى مادى حتى حیات دنیوى در راه آن فدا شود و بدین ترتیب ویژگى پنجمیعنى فداکارى وایثار شکل مىگیرد. ویژگیهاى فرعى دیگرى را مىتوان برشمرد که براى جلوگیرى از اطالهسخن از ذکر آنها صرفنظر مىکنیم.
تمثیلى براى حرکتبسیجى
براى اینکه موقعیتبسیج را درجامعه بهتر درک کنیم مىتوانیم انرژى آب را در شکلهاى مختلفش موردتوجهقرار دهیم: آبى که در مخزنى ذخیره شده،انرژى پتانسیل دارد ولى چون تحرک و جریانى ندارد نه تنها منشااثرى نمىشود بلکه در معرض تبخیر شدن و نیز در معرض انفعال و تعفن است. نوع دیگر چشمههاىکوچکىاست که مثل یک سطل آب جمع مىشود واگراز آن بر دارند دوباره مىجوشد و جاى آن را پرمىکنداما چنان نیست که در روى زمین جریان پیدا کند و کشتزارها را سیراب کند و منشا حیات حیوانات وانسانهاشود اما نوع دیگر چشمههاى پرآبى است که به صورت نهرها جارى مىشود و نه تنها در اثر تبخیر نابودنمىشود و در اثر برخورد با آلودگیها نمىگندد بلکه آلودگیها را مىزداید و مستهلک مىکند و گیاهان و درختانرا مىرویاند و هزاران موجود زنده را سیراب مىکند انسان بىتحرک و تنبل و راحتطلب مثل همان آبراکدى است که استعدادهایش به فعلیت نمىرسد واز عوامل اجتماعى آسیب مىپذیرد و منشا خیر و برکتىبراى جامعه نمىشود.انسانهایى که تقواى فردى دارند مانند چشمههاى کوچکى هستند که اتصال به منبعانرژى دارند اما نه چندان که بتوانند نفعى براى دیگران داشته باشند.امابسیجى پیوسته مىجوشد ومىخروشد و آلودگیها را از بین مىبرد و منشا حیات و رشد و بالندگى مىشود.
نقش بسیج در انقلاب اسلامى ایران
نیروهاى پراکندهاى که در افراد جامعه اسلامىایران به برکت تربیت اسلامى ذخیره شده بود بانهضت وحانیتبه رهبرى امام راحل -رضواناللهعلیه - حالت پیوستگى و وحدت یافت وبا جهتگیرى صحیح به سوى هدف والاى الهى بهجریان افتاد و سیلآسا آلودگیهاى طاغوت و عواملطاغوتى را از سر راه برداشت و پیروزى انقلاباسلامى را ممکن ساخت و بار دیگر با درکخطرهایى که از ناحیه گروهکهاى الحادى والتفاطى از یک سو و قدرتهاى استکبارى تبلور یافتهدر جنگ تحمیلى از سوى دیگر، کیان انقلاباسلامى را تهدید مىکرد، همچون سدىشکستناپذیر دربرابر هجوم نیروهاى تجاوزگرایستاد و آنقدر مقاومت کرد تا دشمن را وادار بهعقبنشینى ذلتبار نمود. پس درواقع پیروزىانقلاب بلکه وجود کشور ایران مرهون نیروهاىبسیجى است و بقاء این نظام اسلامى هم درگروبقاء نیروى بسیج و قدرت و توانمندى آن است.
نقش بسیج در تحولات فرهنگى سیاسى
هرچند بسیج در دوران جنگ تحمیلى بهصورت یک نیروى دفاعى و نظامى ظهور کرد اما پشتوانه فرهنگى آناقتضاى محدودیت در دایره نظامى را نداشته و ندارد وایمان به مبدا و معاد که سرمایه اصلى بسیجى است اورا آماده خدمت و فداکارى در همه صحنههاى زندگى،صحنههاى اقتصادى، اجتماعى، سیاسى و فرهنگىمىکند و حضور بسیجیان با ویژگیهاى روحى و فکرى خاص در صحنهها سازندگى و آبادانى و ترسیم خرابیهاو فعالیتهاى کشاورزى و صنعتى و آموزشى و پرورشى و دیگر نهادهاى جامعه اسلامى و خدمات چشمگیرو پربار ایشان در زمینههاى مختلف نمونههایى از تاثیر تفکر بسیجى در جامعه ماست و اینک که دشمنان اسلامو انقلاب نیروهاى خود را در جبهه فرهنگى متمرکز کرده و تصمیم گرفتهاند که جامعه ما را از درون بپوسانند وارزشهاى انقلاب را کمرنگ و ایمان مذهبى رابا وساوس شیطانى و زیرپوشش روشنفکرى و علمپرستىتضعیف کند. وظیفه بسیجیان است که با تمام توان خود در برابر این خطر که بزرگترین و اساسىترین خطرهابراى اسلام وانقلاب است قیام کنند وانواع حیلههاى دشمن را در زمینههاى فکرى و فلسفى و هنرى شناسایىکرده در برابر هریک عکسالعمل مناسب و سنجیده وکارآمدى انجام دهند.