پایاننامه، خروجی فعالیت پژوهشی در تحصیلات دورههای تکمیلی (ارشد و دکتری) است و انتظار میرود تحقیق به عنوان شالودهء پژوهش علمی، در آن بدقت مراعات شده باشد. این تحقیق که به منظور ارزشیابی روششناسی پایاننامههای رشته روانشناسی انجام گرفته، پس از بررسی انواع الگوهای روش تحقیق، الگوی مراحل روش علمی کیوی و کامپنهود را مناسب تشخیص داده و آن را مبنای کارخود قرار داده است. در این تحقیق، بهعلت کمبود بودجه و محدودیت زمان از میان 136 پایاننامه رشته روانشناسی موجود در مرکز، 30 مورد با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب، از دانشگاههای مختلف برگزیده شد و نتایج بهدست آمده با استفاده از آمار توصیفی مورد ارزیابی قرار گرفت. پایاننامههای مورد بررسی، دارای بیشتر مراحل تحقیق بوده، اکثر آنها ترتیب مراحل تحقیق را رعایت نموده و اکثر آنها برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهء حضوری استفاده کردهاند.