نویسندگان: لیلا صفری

کلید واژه ها: اعتیاد به اینترنت بهزیستی روانشناختی پرخاشگری دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۹۹-۱۱۷
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۹

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

از آن جهت که اعتیاد به اینترنت یک مشکل شایع و فراگیر در بین نوجوانان محسوب می شود و تأثیرات مخربی بر بهزیستی روانشناختی و هم در خلق و خوی نوجوانان داشته است، لذا این مقاله به بررسی تأثیر اعتیاد به اینترنت بر بهزیستی روانشناختی و پرخاشگری دانش آموزان می پردازد. روش پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، همبستگی می باشد. مقاله حاضر، بر روی 290 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر همدان که در سال تحصیلی 1402-1401 در مقطع سوم متوسطه تحصیل می کردند، اجرا شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع سوم متوسطه 4 دبیرستان در شهرستان همدان و مجموعا 605 نفر بودند که از میان آنان، با روش نمونه گیری در دسترس، 290 نفر برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه پرخاشگری اهواز و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی کارول ریف می باشد. نتایج نشان می دهد که بین اعتیاد به اینترنت و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان مورد مطالعه، رابطه معکوس و معناداری وجود دارد، همچنین بین اعتیاد به اینترنت و میزان پرخاشگری دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بعبارت دیگر هرچه اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان بالاتر بوده، از میزان بهزیستی روانشناختی آنان کاسته و بر میزان پرخاشگری آنان افزایش یافته است

Investigating the Effect of Internet Addiction on Students' Psychological Well-being and Aggression

The present research method was applied in terms of purpose and correlational in terms of method. This research was conducted on 290 female high school students in Hamadan city who were studying in the third level of high school in the academic year of 1401-1402. The research population included all the third-grade students of 4 high schools in Hamedan city and a total of 605 people, from among them, 290 people were selected to participate in the research with the available sampling method. SPSS software was used for data analysis. Research tools included Young's Internet Addiction Questionnaire, Ahvaz Aggression Questionnaire, and Carol Riff's Psychological Well-Being Questionnaire. The results of the research showed that there was an inverse and significant relationship between Internet addiction and the psychological well-being of our research students, and there was also a positive and significant relationship between Internet addiction and the level of aggression of students. In other words, the higher the internet addiction among students, the lower their psychological well-being and the higher their aggression
Internet Addiction, Psychological Well-being, Aggression, Students

تبلیغات