آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی دشواری تنظیم هیجان، مشکلات بین فردی، و تنبیه خود در رابطه خودزنی غیرکشنده با خودکشی بود. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی به روش مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر سنین 12 تا 18 سال شهرستان شهریار در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 300 نفر از آنان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل فهرست اظهارات خودزنی، مقیاس سنجش افکار خودکشی، پرسشنامه رفتارهای خودکشی-تجدیدنظر شده، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان، پرسشنامه دشواریهای بین فردی نوجوانان، و مقیاس اشکال انتقاد از خود بودند. تحلیل آماری داده ها با استفاده نرم افزار Smart PLS 3 انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که اثر مستقیم خودزنی به خودکشی معنی دار است. اثر غیرمستقیم خودزنی به خودکشی از طریق دشواری تنظیم هیجان معنی دار نبود. اثر غیرمستقیم خودزنی به خودکشی از طریق مشکلات بین فردی معنی دار نبود. اثر غیرمستقیم خودزنی به خودکشی از طریق تنبیه خود معنی دار بود. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که در افرادی که اقدام به خودزنی می کنند تنبیه خود می تواند پیش بینی کننده خودکشی باشد. با وجود رابطه معنادار خودزنی با خودکشی، دشواری تنظیم هیجان، و مشکلات بین فردی؛ و عدم معناداری نقش میانجی دشواری تنظیم هیجان و مشکلات بین فردی در پیش بینی خودکشی، به نظر میرسد دشواری تنظیم هیجان و مشکلات بین فردی نمی توانند موجب سوق دادن خودزنی به خودکشی شوند. مداخله برای کاهش تنبیه خود می تواند در پیشگیری از خودزنی و خودکشی مفید باشد

The mediating role of emotion regulation difficulty, interpersonal problems, and self-punishment in relation to nonsuicidal self-injury and suicide

The aim of the present study was to determine the mediating role of emotion regulation difficulty, interpersonal problems, and self-punishment (self-criticism) in the relationship between non-suicidal self-injury and suicide. The available sampling method was used to recruit 300 female adolescents. They completed six self-report instruments: The Inventory of Statements of Self-Injury, Beck Scale for Suicidal Ideation, The Suicidal Behaviors Questionnaire-Revised, Difficulties with Emotion Regulation Scale, Questionnaire about Interpersonal Difficulties for Adolescents, and Forms of Self-Criticizing/Attacking and Self-Reassuring Scale. Structural equation modelling revealed that the direct effect of non-suicidal self-injury on suicide is significant. The indirect effect of self-injury on suicide through emotion regulation difficulty was not significant. The indirect effect of self-injury on suicide through interpersonal problems was not significant. The indirect effect of self-injury on suicide through self-punishment was significant. It seems that self-punishment can be a predictor of suicide in self-injurers. Despite the significant relationship between self-injury and suicide, emotion regulation difficulty, and interpersonal problems; and the lack of significance of the mediating role of emotion regulation difficulty and interpersonal problems in predicting suicide, it seems that emotion regulation difficulty and interpersonal problems cannot lead self-injury to suicide. Interventions to reduce self-punishment will be useful to prevent non-suicidal self-injury and suicide.

تبلیغات