آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

این روزها استفاده از شبکه های اجتماعی از محبوبیت بسیاری برخوردار است. از بین شبکه های اجتماعی، اینستاگرام تأثیر زیادی بر زندگی فردی و زناشویی افراد داشته، اما در مورداستفاده اعتیادآور از اینستاگرام و عوامل مرتبط با آن تحقیقات کمی صورت گرفته است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای اعتیاد به اینستاگرام در پیش بینی تعهد زناشویی بر اساس ویژگی های شخصیتی انجام گرفت. روش: این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه ی آن را افراد متأهل عضو شبکه اجتماعی اینستاگرام تشکیل داده اند. نمونه ی موردمطالعه متشکل از 543 نفر بود که اطلاعات به روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از پرسشنامه آنلاین گردآوری شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه ی تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997)، پرسشنامه پنج عاملی نئو (1985) و پرسشنامه ی اعتیاد به اینستاگرام شوله و روسدی (2019). برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در نرم افزار SPSS 26 و برای بررسی فرضیه های تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار smartpls3 استفاده شده است. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد مدل ارائه شده از برازش مطلوبی برخوردار است و اعتیاد به اینستاگرام می توانند بین ویژگی های شخصیتی و تعهد زناشویی نقش میانجی ایفا نمایند. نتیجه گیری: با توجه به اثرات عدم تعهد زناشویی بر زوجین، خانواده ها و جامعه، شناسایی متغیرهای دخیل در این مهم می تواند زمینه را جهت برنامه ریزی به منظور پیشگیری و درمان فراهم سازد.

Investigation the Mediating Role of Instagram Addiction in Predicting Marital Commitment Based on Personality Traits

These days, the use of social networks is very popular. Among social networks, Instagram has had a great impact on people's personal and marital life, but little research has been done on the addictive use of Instagram and its related factors. The purpose of present study was to investigate the mediating role of Instagram addiction in predicting Marital Commitment based on Personality Traits. Method: This research is descriptive and correlational and structural equation modeling. The statistical population included all married people who are members of the Instagram social network. among them, 543 people were selected convenience sampling method. Pearson correlation and linear regression methods have been used to analyze the data, and structural equation modeling using smartpls3 software has been used to check the research hypotheses. Results: The results show that the presented model has a good fit and Instagram addiction can play a mediating role between personality traits and marital commitment. Conclusion: Considering the effects of lack of marital commitment on couples, families and society, identifying the variables involved in this matter can provide the basis for planning prevention and treatment, and it seems that Instagram addiction is one of the factors affecting the reduction of marital commitment.

تبلیغات