کلید واژه ها: توسعه اقتصادی - اجتماعی حکمرانی خوب حاکمیت قانون شفافیت کارایی و اثربخشی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۷-۲۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۳۷

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

هدف مقاله حاضر، بررسی رابطه حکمرانی خوب و توسعه اقتصادی – اجتماعی با تأکید بر سند هفتم توسعه، از منظر اساتید دانشگاه و دانشجویان دوره دکتری دانشگاه مازندران است. در این مقاله از دو روش تحقیق پیمایشی و نظریه زمینه ای استفاده شده است. جامعه آماری از یک سو دانشجویان و از سوی دیگر اساتید متخصص در حوزه توسعه اقتصادی- اجتماعی می باشند. جامعه آماری کلیه دانشجویان دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های جامعه شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد و حقوق مشغول به تحصیل در دانشگاه مازندران که در نیمسال اول 1401 مشغول به تحصیل اند، می باشد. اعتبار پرسشنامه با اعتبار صوری و پایایی داده ها با استفاده از روش آزمون، آزمون مجدد و آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است. در پیمایش ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته و در مطالعه کیفی مصاحبه نیمه ساخت مورد استفاده قرار گرفته است. فرضیه ها با استفاده از نظریه حکمرانی خوب تدوین شده اند. یافته ها، حاکی از وجود رابطه معنادار قوی بین مولفه های حکمرانی خوب (متغیرهای مشارکت، حاکمیت قانون و ...) است. همچنین تخصص، نخبه گرایی و نوآوری بعنوان شرایط مداخله گر و اقتصاد تک محصولی منجر به اعتماد، انسجام، حمایت و مشارکت اجتماعی می شوند که پیامدهای چنین کنش ها و واکنش هایی رفاه، امنیت، عدالت اجتماعی و آموزش همگانی است. باتوجه به این یافته ها می توان چنین نتیجه گرفت که در حکمرانی خوب اولویت دادن به اقدامات معتبر برای پاسخگویی سیاسی و اداری، آزادی قوه قضائیه هدفمند و کارآمد، آزادی اطلاعات و عملکرد موثر سازمان های دولتی، در روند توسعه همه جانبه کشور دارای اهمیت اساسی است

Indicators of Good Governance of the Islamic Republic of Iran in the Implementation of Five-year Development Plans (Case Study of the Seventh Development Document)

The purpose of this article is to examine the relationship between good governance and economic-social development, emphasizing the seventh document of development, from the perspective of university professors and doctoral students of Mazandaran University. In this article, two methods of survey research and grounded theory have been used. The statistical population consists of students on the one hand and professors specializing in the field of economic-social development on the other hand. The statistical population is all undergraduate, master's and doctoral students in the fields of sociology, political science, economics and law studying in Mazandaran University who are studying in the first half of 2011. The validity of the questionnaire has been assessed with face validity and data reliability using test, retest and Cronbach's alpha test. In surveying the data collection tool, a researcher-made questionnaire was used, and semi-structured interviews were used in the qualitative study. Hypotheses are formulated using the theory of good governance. The findings of the article indicate the existence of a strong meaningful relationship between the components of good governance (participation variables, rule of law, etc.). Also, specialization, elitism and innovation as intervening conditions and single-product economy lead to trust, cohesion, support and social participation, and the consequences of such actions and reactions are welfare, security, social justice and public education. According to these findings, it can be concluded that in good governance, giving priority to valid measures for political and administrative accountability, the freedom of the targeted and efficient judiciary, the freedom of information and the effective functioning of government organizations are of fundamental importance in the comprehensive development process of the country.
Economic-social Development, Good Governance, Rule of Law, Transparency, Efficiency and Effectiveness

تبلیغات