نویسندگان: وحید افراسیابان

کلید واژه ها: چین اسرائیل بندر حیفا ژئواستراتژیک تجارت

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۵۹-۷۸
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۹۲

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

اهمیت، نقش و جایگاه بنادر در اسرائیل، در زمینه صادرات و واردات، که بیش از 90 درصد از صادرات و واردات آن، از طریق دریا انجام می گیرد، قطعی است. اسرائیل برای ارتقاء جایگاه بنادر حیفا و اشدود و اجازه عبور و پهلوگیری کشتی های بزرگ با قابلیت حمل کانتینری، برنامه هایی در جهت ارتقاء این بنادر دارد. ارتقاء بنادر، علاوه بر داشتن منافع اقتصادی، فرصت ریسک گریزی را برای اسرائیل، در مواجه با دولت های بزرگ به دنبال دارد. هدف این پژوهش، بررسی بندر حیفا بطور مجزا، در کنار طرح راهبردی و ابتکاری چین موسوم به کمربند و جاده می باشد. باتوجه به موارد فوق، این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی درصدد است به این پرسش بپردازد که چگونه بهره برداری از بندر حیفا توسط چین، می تواند برای اسرائیل خطرساز باشد؟ در پاسخ می توان فرض کرد که این رویداد، با نظر به آنچه در جاهای دیگر جهان بطور مشابه اتفاق افتاده و نیز باتوجه به قابلیت ادغام زیرساخت های نظامی و غیرنظامی، یک برنامه استراتژیک از طرف چین محسوب می شود که نگرانی نهادهای مرتبط در اسرائیل را به دنبال خواهد داشت. سیاست چین در راه اندازی بنادر، ظاهراً انگیزه اقتصادی دارد، اما می تواند قابلیت های سیاسی و نظامی به همراه داشته باشد. لذا چنین نتیجه گیری می گردد که در مناقصات و در هنگام اعطای امتیاز به شرکت های چینی از طرف اسرائیل، باتوجه به قابلیت ادغام زیرساخت های نظامی و غیرنظامی، این امر زمینه سازی خطرآفرین به حساب آید

Geostrategic Aspects in the Exploitation of Haifa port in Israel by China

The importance, role and position of ports in Israel, in terms of export and import, which more than 90% of its export and import are carried out by sea, is certain. Israel has plans to upgrade the status of Haifa and Ashdod ports and allow the passage and docking of large ships capable of carrying containers. The upgrading of ports, in addition to having economic benefits, leads to the opportunity of risk aversion for Israel, in the face of big governments. The purpose of this research is to investigate the port of Haifa separately, along with China's strategic and innovative plan known as Belt and Road. According to the above, this article, using the descriptive-analytical method, tries to address the question of how the exploitation of Haifa port by China can be dangerous for Israel? In response, it can be assumed that this event, considering what has happened in other parts of the world in a similar way, and considering the ability to integrate military and civilian infrastructures, is considered a strategic plan on the part of China, which is the concern of related institutions. will follow in Israel. China's policy in setting up ports apparently has an economic motive, but it can bring political and military capabilities. Therefore, it is concluded that in tenders and when concessions are granted to Chinese companies by Israel, considering the ability to integrate military and civilian infrastructures, this is considered a dangerous setting.
China, Israel, Haifa Port, Geostrategic, Trade

تبلیغات