مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 12 زمستان 1402 شماره 2 (پیاپی 46) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی تأثیر تفکر استراتژیک مدیران بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تفکر استراتژیک تفکر راهبردی عملکرد سازمانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷ تعداد دانلود : ۳
پژوهش حاضر بر پایه این پرسش شکل گرفته است که آیا تفکر استراتژیک مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر عملکرد آن تأثیرگذار است یا خیر؟ مدل مفهومی این تحقیق بر پایه نظریات جین لیدکا (1998 و 2005) در بیان ابعاد متغیر تفکر استراتژیک و همچنین نظریات کاپلان و نورتون (1992) در معرفی دیدگاه های عملکرد سازمانی، طراحی شده است. این تحقیق بر مبنای نتیجه، از نوع کاربردی-توسعه ای، بر مبنای هدف، از نوع توصیفی و بر مبنای شیوه گردآوری داده ها، از نوع پیمایشی و شاخه میدانی است. مهمترین فنون آماری مورد استفاده در این تحقیق شامل همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان و تحلیل واریانس یک راهه می باشد. جامعه آماری این تحقیق، شامل مدیران ارشد، میانی و پایه ستاد مرکزی سازمان مذکور، به تعداد 104 نفر بوده و حجم نمونه آماری تحقیق نیز بر اساس فرمول کوکران، معادل 83 نفر انتخاب شده است. روش نمونه گیری تحقیق، تصادفی ساده و پرسشنامه مورد استفاده از نوع محقق ساخته و برخوردار از روایی و پایایی لازم، بر پایه ضرایب آلفای کرونباخ 920/0 و 942/0 برای سؤالات تفکر استراتژیک و عملکرد سازمانی و مشتمل بر90 سؤال تخصصی در دو حوزه تفکر استراتژیک (53 سؤال) و عملکرد سازمانی (37 سؤال) و از نوع سؤالات بسته با مقیاس اندازه گیری طیف پنج گزینه ای لیکرت بوده است. مهمترین یافته های حاصل از بررسی و تحلیل آماری داده های گردآوری شده با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS، نشان می دهد: بطور کلی، تفکر استراتژیک مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با عملکرد سازمانی آن ارتباط معناداری دارد و لیکن بر آن تأثیرگذار نیست.
۲.

طراحی الگوی راهبردِ توسعه کارآفرینی سازمانی مبتنی بر نقش آفرینی نهادیِ سازمان فنی و حرفه ای کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه کارآفرینی سازمانی علم سنجی نقش نهادی سازمان فنی و حرفه ای کشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵ تعداد دانلود : ۵
ساختار نهادی هر کشور به طور عمیقی عملکرد اقتصادی آن کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. بر این اساس در تحقیق حاضر طراحی الگوی راهبردی توسعه کارآفرینی سازمانی مبتنی بر نقش آفرینی نهادیِ سازمان فنی و حرفه ای کشور بر اساس مطالعات علم سنجی ارائه شده است. روش تحقیق در این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات ؛متا سنتز با روش علم سنجی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه مدارک علمی مشتمل بر ( مقاله، کتاب، فصل کتاب، گزارش های علمی، ...) در پایگاه استنادی «اسکوپوس» تا سال2022 است که بر این اساس 52 سند استخراج شدند و بوسیله نرم افزار Bibexcel و VOSviewerنقشه های علمی مصور سازی گردید و اسناد تحلیل شدند.نتایج تحقیق نشان داده است؛سازمان فنی و حرفه ای کشور می تواند با نقش های «برنامه ریزی،سازماندهی ، نظام دهی،تسهیلگری،هدایتگری و پشتیبانی» و با تاثیر گذاری عواملی چون«محرک های نهادی،انطباق پذیری(ملی و بین المللی)،کیفیت نهادی،نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مهارت آموزی،بسترمند سازی نهادی،خودشکوفا سازی و تناسب مهارت آموزی با بازارهای جدید،مزیت های منطقه و متد جدید آموزش های نوین مهارتی؛ در راستای تامین منابع انسانی مورد نیازصنعت با رویکرد حال نگر و آینده نگر مثمر ثمر باشد.
۳.

ارائه الگوی توسعه کارافرینی درآموزش و پرورش بارویکرد مهارت آموزی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه کارآفرینی آموزش وپرورش رویکرد مهارت آموزی روش داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۳
این تحقیق با هدف ارائه الگوی توسعه کارآفرینی درآموزش وپرورش با رویکرد مهارت آموزی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف بنیادی و رویکرد کاربردی دارد و روش تحقیق کیفی و از روش تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری شامل اساتید و خبرگان در حوزه توسعه کارآفرینی می باشند و روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع روش نمونه گیری گلوله برفی می باشد. روش و ابزار گردآوری اطلاعات دربخش کیفی بصورت مصاحبه نیمه ساختار می باشد. برای شناسایی مؤلفه های توسعه کارآفرینی با رویکرد مهارت آموزی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است؛ برای رتبه بندی مؤلفه های توسعه کارآفرینی با رویکرد نهادی از روش دلفی استفاده شده است؛ برای سطح بندی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی با رویکرد مهارت آموزی از روش معادلات ساختاری و تفسیری(ISM) استفاده شد. جامعه آماری شامل 950 نفردربخش کمی شامل کارکنان ومدیران آموزش وپرورش ناحیه2مشهدمیباشندکه تعدادحجم نمونه براساس جدول مورگان 274محاسبه شده است روش های آماری برای تجزیه وتحلیل اطلاعات موجود استفاده ارنرم افزارSMART PLSو SPSS20 است.نتایج تحقیق بیانگران است که سازه های ارایه الگوی مهارت آموزی عبارتندازنگرش کارآفرینی وزیرساخت های کارآفرینی وپشتیبانی حاکمیت میباشند وسازه ای مرتبط باتوسعه کارافرینی شامل عملکردکارآفرینی چشم اندازکارآفرینی مدیریت کارآفرینی وتفکراستراتژیک کارافرینی فرهنگ کارآفرینی می باشند.نتایج مدل ساختاری نشاندهنده ارتباط مثبت وقوی پشتیبانی حاکمیت ومهارت آموزی باضریب 231/0وآزمونt365/2وارتباط مثبت ومعناداری مدیریت کارآفرینی وفرهنگ کارافرینی بامهارت آموزی دارد.همچنین ارتباط متوسط بین عملکردکارآفرینی ومهارت آموزی وجوددارد.
۴.

درآمدی بر تدوین سند حرفه منشی های عمومی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سند حرفه حرفه منشی های عمومی دیکوم شغل استاندارد شایستگی ارزشیابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۲
تحقیق حاضر با هدف تدوین سند حرفه منشی های عمومی اجرا گردید. نوع طرح با توجه به ماهیت داده ها کیفی و از نظر هدف، کاربردی است. جهت تحلیل و دسته بندی داده ها از روش دیکوم استفاده گردید. مشارکت کنندگان در تحقیق شامل تعداد 11 نفر بودند که به روش هدفمند و بر اساس معیار تجربه و تخصص انتخاب گردیدند. برای جمع آوری اطلاعات از مطالعه اسناد ملی و بین المللی، مصاحبه ساختارنیافته و نیم ساختاریافته، بحث گروهی و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و فرایند جمع آوری اطلاعات با استفاده از تکنیک اشباع نظری تا مرحله اشباع و تکرار انجام گرفت. جهت اعتباریابی داده ها از روش همسوسازی و به منظور بررسی میزان اجماع نظر خبرگان از شاخص روایی محتوا (CVI) و ضریب نسبی روایی(CVR) استفاده گردید. بر اساس یافته های تحقیق، برای حرفه منشی های عمومی تعداد سه شغل اصلی با عناوین نگارنده مکاتبات، برنامه ریز و سازمان دهنده جلسات، پشتیبان اداری و متصدی امور کارکنان و مشتریان و همچنین تعداد 25 عنوان شایستگی شناسایی گردید. سند مزبور مشتمل بر مسیر توسعه حرفه، جدول دیکوم، استانداردهای آموزش شغل و شایستگی، سطح بندی و کدگذاری شایستگی ها مطابق سند ایسکو است. به نظر می رسد این سند با نیازهای واقعی بازار کار، نظام صلاحیت حرفه ای و رویکردهای نوین بین المللی آموزش های مهارتی مطابقت دارد.
۵.

واکاوی استانداردهای آموزشی بخش صنعت سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران در پرتو انقلاب صنعتی چهارم(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: انقلاب صنعتی چهارم استانداردهای آموزشی آموزش فنی و حرفه ای مهارت های نرم و سخت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۷
مطالعه حاضر با هدف کاوش و ارزیابی این سؤال انجام شده که چگونه می توان از ظرفیت ها و استعدادهای انقلاب صنعتی چهارم برای، تدوین و توسعه استانداردهای آموزشی بخش صنعت سازمان آموزش فنی و حرفه ای بهره برداری شود؟ برای بررسی اهداف این پژوهش از روش تحقیق اکتشافی استفاده شده است. درانجام این روش از روش فراترکیب در بخش کیفی (اسناد و مدارک علمی) و روش توصیفی کمی(پرسشنامه محقق ساخته) اطلاعات مورد نیاز از اسناد، گزارش ها و مقالات علمی چاپ شده مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم، مهارت و استانداردهای آموزشی فنی و در مجلات معتبر انگلیسی و فارسی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای و شرکت شهرک های صنعتی خوزستان جمع آوری گردید. نتایج پژوهش نشان داد: نخست: مهارت های دیجیتالی، تحلیل داده، امنیت سایبری، حل مسئله، خلاقیت، ارتباطات، همکاری انرژی و فناوری انرژی تجدیدپدیر در انقلاب صنعتی چهارم در اولویت آموزش و یادگیری هستند. دوم شرکت های مستقر در شرکت شهرک های صنعتی اهواز در سطح مبتدی این انقلاب قرار دارند و درصد بسیار اندکی از دوره های آموزشی در این زمینه طراحی و اجرا شده است. سوم، استانداردهای آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و استان خوزستان در راستای تحولات مهارتی و استانداردهای صنعتی نوین بازنگری و بازطراحی نشده است. در نتیجه ضرورت بازمهندسی استانداردهای آموزشی بخش صنعت در پرتو تحولات انقلاب صنعتی در آموزش فنی و حرفه ای و نیازهای آموزشی شرکت های صنعتی احساس و عدم توجه به آن می تواند قدرت رقابت پذیری و کارایی و اثربخشی صنایع را با تهدید مواجه سازد.
۶.

بهبود سیمای کسب و کار در سکونت گاه های غیر رسمی با رویکرد مهارت آموزی: مطالعه موردی شهرستان سنندج(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سکونت گاه غیر رسمی آموزش فنی وحرفه ای کسب و کار مشاغل خانگی مهارت آموزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷ تعداد دانلود : ۷
سکونت گاه های غیر رسمی یکی از پیامدهای نامطلوب اصلی شهرها می باشد که زیست غیررسمی را در بعد کالبدی برای شهرها با خود به همراه دارد هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش آموزش های فنی وحرفه ای در بهبود سیمای کسب و کار در سکونت گاه های غیر رسمی می باشد. روش بررسی توصیفی با رویکرد پیمایشی است و جامعه آماری تمامی اساتید، صاحبنظران و متخصصان و افرادی هستند که دارای سابقه و فعالیت در بخش سکونت گاه های غیر رسمی را دارند که بر اساس نمونه گیری و با استفاده از نرم افزار GPower تعداد 231 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که پرسشنامه محقق ساخته دارای روایی و پایایی در بین آنها توزیع و نتایج داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی تحلیل گشت. یافته ها بیانگر آن است که آموزش فنی و حرفه ای منجر به توانمند سازی زنان و گرایش به سمت مشاغل خانگی در سکونت گاه های غیر رسمی خواهد شد و همچنین ارائه آموزش های مهارتی در زمینه کارآفرینی و کسب و کار و مهارت های مرتبط با مدیریت فنی و بازایابی می تواند در بهبود وضعیت ارائه محصول در این مناطق نتایج اثرگذاری را به دنبال داشته باشد. نتایج بیانگر آن است که مهارت آموزی و ارائه آموزش های فنی وحرفه ای یکی از راهکارهای بهبود سیمای مشاغل و کاهش فقر اقتصادی در سکونت گاه های غیر رسمی باشد که این موضوع نیازمند همکاری و همگرایی بیشتر سازمان ها در توسعه نظام آموزش مهارتی در این بخش می باشد.
۷.

«بررسی نقش عوامل فرهنگی در میزان گرایش دانشجویان شهر تهران به دوره های آموزش فنی وحرفه ای با تأکید بر میانجی گری شبکه های اجتماعی در سال 1401»(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: عوامل فرهنگی آموزش فنی و حرفه ای شبکه های اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۳
در عصر حاضر تغییر و تحولات در نظام اجتماعی ناشی از اینترنت، انکارناپذیر است. شبکه های اجتماعی بخش مهمی از فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فراغتی دانشجویان را به خود اختصاص می دهد. با توجه به افزایش روزافزون دانش آموختگان و نقش آنان در تولید علم، شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از بسترهای حضور حداکثری جوانان و دانشجویان، می تواند نقش موثری در جذب و هدایت افراد به شرکت در دوره های آموزشی فنی وحرفه ای و کسب مهارت های لازم داشته باشد .مقوله آموزش به ویژه آموزش فنی و حرفه ای، نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اهمیت رسیدگی به تاثیر عوامل فرهنگی بر آن بسیار اهمیت دارد و زمینه رشد آن در آینده و عقب نماندن از تکنولوژی را به همراه خواهد داشت. در این مطالعه از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهر تهران هستند که تعداد آن ها (مراکز فنی و حرفه ای دولتی و غیردولتی) قریب 2000 نفر در بهار 1401 بوده اند و حجم نمونه محاسبه شده مطابق با جدول مورگان تعداد 384 نفر از دانشجویان بودند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه نیز، پرسشنامه الکترونیکی محقق ساخته بود. خلاصه نتیجه بررسی و آزمون فرضیات ده گانه پژوهش چنین بود که هر چه اعتماد دانشجویان به شبکه های اجتماعی بالاتر می رود گرایش آنها به شرکت در دوره های آموزش فنی و حرفه ای نیز افزایش می یابد اگرچه نمی توان تأثیر دیگر عوامل در این خصوص را نادیده گرفت.
۸.

بررسی نقش عوامل فرهنگی شناسایی عوامل موثر بر ارتقای اعتماد سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اعتماد سازمانی مدیریت و رهبری رضایتمندی شغلی فرهنگ سازی ملاحظات شخصی و فردی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۲
اعتماد سازمانی انتظارات مثبتی که افراد برپایه نقش های سازمانی، روابط، تجارب، و وابستگی متقابل درباره نیت و رفتارهای اعضای گوناگون سازمان دارند. این پژوهش با هدف ارائه مدل ارتقای اعتماد سازمانی کارکنان سازمان فنی و حرفه ایی استان تهران انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه ای و از نظر نوع اکتشافی- توصیفی و از نظر روش کیقی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارشناسان و متحصصان حوزه منابع انسانی بوده که با 12 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد.و با استفاده از تکنیک گرندد تتّوری نحلیل کیفی به عمل آمد برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمه ساحتار یافته استفاده شده است . پایایی مصاحبه به روش محاسبه پایایی بازآزمون انجام شد که مقدار آن 0.75 محاسبه گردید. در مصاحبه های پژوهش تعداد 48 مفهوم متناظر استخراج شده که مهمترین آنها عبارتند: ساختار اجتماعی، عوامل محیطی، عوامل شخصی، صداقت، تعهد، برونگرایی، هویت، ثبات انسانی، شفافیت و تقسیم اطلاعات، فرهنگ تسهیم دانش، فرهنگ اعتماد محور، فرهنگ نوآورانه، فرهنگ مشارکت، اعتماد سازی، ایجاد ارتباطات، تبادل دیدگاهها و ارزشها، اهمیت و اعتبار قائل شدن.
۹.

توسعه یک سامانه پیشنهاد دهنده دوره های آموزشی فنی و حرفه ای به متقاضیان مهارت آموزی، کارجویان و مهارت آموختگان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دوره آموزشی پیشنهاد دوره سامانه پیشنهاددهنده یادگیری ماشین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۵
سامانه های پیشنهاد دهنده سعی می کنند در انتخاب گزینه ها و محصولات به کاربران و مشتریان کمک کنند. این مقاله گزارش بخشی از نتایج یک طرح پژوهشی است که در آن یک سیستم پیشنهاددهنده ای توسعه داده شده است که می تواند با دریافت مشخصات هنرجو، دوره های مناسب را به او پیشنهاد دهد. مفاهیم بنیادی مورد نیاز، روشهای قابل استفاده و همچنین معیارهای ارزیابی معرفی شده و در ادامه کارایی روش پیشنهادی به کمک آزمون و ارزیابی بررسی شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که سیستم پیشنهاد دهنده دوره با دقت مناسبی می تواند مهارجویان را به دوره های آموزشی مناسب هدایت نماید

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷