مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 6 تابستان 1397 شماره 4 (پیاپی 24) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مهارت های نرم برای فارغ التحصیلان فنی وحرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مهارت های نرم و سخت فارغ التحصیلان فنی وحرفه ای حل مسئله کار تیمی ارتباطات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 177 تعداد دانلود : 461
تفاوت آگهی های استخدامی امروز با آنچه درگذشته منتشر می شد؛ تمرکز بیشتر کارفرمایان بر مهارت های ارتباطی، خلاقیت، کار تیمی، حل مسئله و مانند آن ها به عنوان بخشی از شرایط احراز شغل است. به بیان دیگر، مهارت هایی که کارفرمایان از جویندگان کار درخواست می کنند با تأکید بر مهارت های نرم به جای توجه صرف بر مهارت های سخت در حال تغییر است. پژوهش حاضر با تأکید بر اهمیت کسب این مهارت ها برای فارغ التحصیلان فنی وحرفه ای انجام شده است. در این راستا، با مروری بر جدیدترین پژوهش ها در این زمینه، آشکار گردید که مهم ترین مهارت های نرم شامل حل مسئله، کار تیمی و ارتباطات است و شیوه های توسعه آن ها نیز سمینارهای هدفمند، بازخوردهای دوره ای، آموزش های مبتنی بر وب و چندین روش دیگر بیان شده است.
۲.

امکان سنجی آموزش های فنی و حرفه ای در بخش صنعت، کشاورزی ، خدمات و فرهنگ و هنر با رویکرد بازاریابی آموزشی (مطالعه موردی: استان خراسان شمالی)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: امکان سنجی آموزش های فنی و حرفه ای بازاریابی آموزشی صنعت کشاورزی خدمات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 981 تعداد دانلود : 21
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی مشاغل با قابلیت اشتغال و درآمد پایدار و تعیین نیازهای آموزشی مهارتی متناسب با بازار کار در بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر در استان خراسان شمالی صورت گرفته است . پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، به صورت آمیخته (کیفی و کمی) انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش طیف مختلفی از کارشناسان مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان، کارشناسان ادارت کل صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعضای هیات علمی، آموزش دیدگان سازمان فنی و حرفه ای و کارآفرینان و صاحبان مشاغل استان خراسان شمالی بوده اند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته با هدف شناسایی الزامات و مشاغل با قابلیت اشتغال و درآمد پایدار و پرسشنامه دوسویه با هدف امکان سنجی و اولویت بندی الزامات و مشاغل شناسایی شده بود. همچنین روایی و پایایی پرسش نامه ها نیز به ترتیب با استناد به نظر متخصصان و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. مهم ترین نتایج پژوهش دستیابی به الگویی مشتمل بر130 شاخص بیانگر الزامات و مشاغل قابل اشتغال یود که این شاخص ها به تفکیک گروه های هدف برنامه های آموزشی، دسته بندی و اولویت بندی شدند.
۳.

آسیب شناسی آزمون های هماهنگ برگزار شده در 9 حرفه آموزشی در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استاندارد آموزشی آموزش فنی و حرفه ای سنجش آزمون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 165 تعداد دانلود : 563
دف پژوهش حاضر سنجش آزمون های برگزار شده در 9 حرفه آموزشی هماهنگ در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام می باشد. نوع پژوهش توصیفی، کاربردی بوده و ابزار گردآوری داده ها پاسخ نامه تصیح شده و سوالات آزمون هماهنگ 9 گانه در سال 1395 در حرفه های کیف دوزی، قالی باف، برق کار صنعتی درجه 2، نقشه کش ساختمان، پرورش دهنده قارچ دکمه ای، مدیرآموزشگاه فنی و حرفه ای، دریل کار و اره کار، تعمیرکار اتومبیل های سواری بنزینی و پرورش گیاهان دارویی می باشد. جامعه آماری شامل 1700 نفر از شرکت کنندگان در آزمون های فوق بوده و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 430 نفر تعیین گردید، نمونه آماری به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب گردیدند. نتایج نشان داد که بیشترین عدم پاسخگویی به سوالات در حرفه تعمیرکار اتومبیل های سواری به میزان 47 درصد و کمترین عدم پاسخگویی به سوالات در حرفه کیف دوز با میانگین 6/12 درصد سوالات بوده است. عوامل اصلی عدم پاسخگویی به سوالات 1- طرح سوال خارج از استاندارد آموزشی 2- عدم تسلط مربی به بخشی از توانایی ها 3- عدم تدریس بعضی از توانایی های مندرج در استاندارد توسط مربیان 4- کمبود تجهیزات و امکانات در بعضی از استانداردها و توانایی ها 5- غیبت کارآموزان در انتهای دوره های آموزشی می باشد. کلمات
۴.

سنجش کارآفرینی سازمانی در تعاونی های کشاورزی و عوامل مؤثر بر آن (موردمطالعه: شهرستان ابهر)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعاونی کشاورزی کارآفرینی سازمانی کارآفرینی شهرستان ابهر شرکت تعاونی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 814 تعداد دانلود : 859
امروزه کارآفرینی نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی، نوآوری و اشتغال زایی شناخته شده است. تعاونی های کارآفرین را می توان یکی از ابزارهای گسترش فرصت های اشتغال و افزایش سطح درآمد کشاورزان به شمار آورد. هدف این تحقیق سنجش کارآفرینی سازمانی در تعاونی های کشاورزی شهرستان ابهر و عوامل مؤثر بر آن بود. این تحقیق، از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است. جامعه آماری موردمطالعه مدیران تعاونی های کشاورزی فعال شهرستان ابهر و روستاهای این شهرستان ( 210 = N ) . 78 نفر از مدیران با استفاده از رابطه کوکران به عنوان نمونه تحقیق تعیین و به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق، پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن توسط پانلی از اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان، اصلاح و تائید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ بین 73/0 - 83/0 به دست آمد. یافته های تحقیق نشان داد که کارآفرینی سازمانی با نمره کل 35/3 و با انحراف معیار 67/0 (در مقیاس طیف لیکرت 5 سطحی) در سطح بالاتر از متوسط بود. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی به روش گام به گام نشان داد متغیرهای مشکل ارائه وثیقه در ادارات مربوطه جهت دریافت اعتبارات، پائین بودن سطح سواد هیئت مدیره و اعضاء و ارائه مشاوره های تخصصی جهت توجیه و ارزیابی اقتصادی فعالیت ها حدود 39 درصد از تغییرات کارآفرینی سازمانی در تعاونی های کشاورزی را تبیین نمودند.
۵.

تأثیراستفاده ازشبیه سازآموزشی درکیفیت یادگیری فراگیران رانندگی درمحیط مجازی (مطالعه موردی:شبیه ساز آموزشی مرکزآموزشهای تخصصی راهبران قطارمتروی تهران)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شبیه ساز آموزشی محیط مجازی کیفیت یادگیری فراگیران راهبری قطار متروی تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 401 تعداد دانلود : 252
با توسعه کاربردهای فن آوری اطلاعات و سامانه های هوشمند، امکانی برای فراگیران راهبری قطار فراهم شده است که بتوانند فرایند یادگیری و آموختن مهارت های حرفه ای را در فضای مجازی تجربه نمایند. شبیه سازهای آموزشی؛ در محیط های مجازی به شبیه سازی شرایط عادی یا مخاطره آمیز نظیر: بروز سوانح، حوادث ریلی و سایر اختلالات خطوط شبکه ریلی می پردازند. این پژوهش با هدف بررسی نقش استفاده از شبیه ساز آموزشی در کیفیت یادگیری فراگیران راهبری قطار و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن در مراکز آموزش های تخصصی صنعت حمل و نقل ریلی درون شهری انجام شده است. در ادامه تحقیق نیز وضعیت موجود در بخش شبیه ساز آموزشی مرکز آموزش های تخصصی متروی تهران مورد ارزیابی قرار گرفته است تا میزان سودمندی این ابزار در بهبود کیفیت تعیین گردد. روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن متشکل از مدرسان، کادر آموزشی، مدیران و فراگیران مرکز آموزش های تخصصی راهبری قطار در متروی تهران به تعداد 254 نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 131 نفر تعیین شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته و به صورت بسته پاسخ، جمع آوری و اطلاعات حاصل از آن نیز با استفاده از آزمون کای دو تحلیل گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از شبیه ساز آموزشی در بهبود کیفیت یادگیری فراگیران راهبری تأثیر مثبت دارد و توسعه استفاده از آن در سایر مراکز آموزش حرفه ای در شهرهای مختلف کشور می تواند ارتقای سطح مهارت های کاربردی راهبران قطار منجر شود.
۶.

آموزش بر مبنای کار WBL (با تاکید بر طرح مدل آموزش در محیط کار مبتنی بر دهکده مهارت)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش در محیط کار مهارت آموزی WBL

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 429 تعداد دانلود : 621
مفهوم یادگیری مبتنی بر کار به طور فزاینده ای در سال های اخیر راه خود را در سیاست های آموزش و پرورش حرفه ای باز کرده است. سازمان های بین المللی نیاز به آموزش حرفه ای و توجه به شکل دادن به یادگیری را در فرآیند کار شناسایی و معرفی می کنند. نقطه شروع این پیشرفت این است که کشورهائی که دارای ساختارهای آموزش دوگانه حرفه ای هستند، به ویژه در ساختار انتقال از مدرسه به دنیای کار و جذب جوانان در بازار کار، موفق تر هستند. در بسیاری از سیستم های آموزش و پرورش حرفه ای، مدارس حرفه ای و دانشگاه ها می توانند نقش هماهنگ کننده در ساختار یادگیری مبتنی بر شرکت در کار در کنار عملکرد خود ارائه نمایند. حال در این میان ایجاد محیط هایی که ترکیبی از کار و آموزش به صورت هم زمان اتفاق بیفتد از خواسته های صاحبنظران آموزش و اشتغال است که بتوان با تمرکز بر محیط های مذکوراز جمله دهکده های مهارت نتایج موثری را دریافت نمود. این مقاله کاربردی و بر اساس تجربیات شاغلین حوزه مهارت آموزی و نیز با استفاده از مطالعه کتابخانه ای آموزش های حرفه ای در کشورهای مختلف به ویژه جهان توسعه یافته تهیه و تدوین شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵