مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 4 زمستان 1394 شماره 2 (پیاپی 14) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

نقش مراکز آموزش عالی در اشتغال و کارآفرینی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارآفرینی آموزش عالی دانشگاه کارآفرین توسعه اقتصادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 457 تعداد دانلود : 504
در دنیای امروز ب ه دلیل وجود عواملی همچون رشد فزاینده رقابت در سطح ملی و بین المللی، تغییرات سریع محیطی وتکنولوژیکی، افزایش نوآوری و خلاقیت، اثربخشی، بهره وری و ایجاد کسب و کارهای جدید باعث شده است که دولت ها به گونه ای اثربخش به موضوع کارآفرینی بپردازند. در این رابطه، آموزش عالی کشور، در گسترش مفاهیم کارآفرینی از طریق ایجاد دانشگاه کارآفرین، نقش مهمی بر عهده دارد. با نگاهی بر سیر تاریخی نظریات توسعه صنعتی، درمی یابیم که جدیدترین این نظریات تأکید بر توسعه صنعت مبتنی بر علم و نوآوری دارند و بدون قرار گرفتن در صف پیشروان علم و نوآوری، هیچ کشوری در پیمودن سریع مسیر توسعه صنعتی موفق نخواهد بود. طبیعی است که بارزترین چیزی که می تواند ما را به این مقصود برساند، دانشگاه ها و مراکز کارآفرینی و تحقیقاتی است. در این مقاله تلاش شده است تا نقش دولت در ایجاد و اصلاح این ارتباط نیز تعیین شود. در پایان مقاله نیز نتیجه گیری هایی شده و بر مبنای آن پیشنهادات خاصی در راستای ایجاد «فرهنگ کارآفرینانه» در بالا بردن کارآفرینی دانشگاهها و چگونگی مدیریت دانش در توسعه و ارتباط توسعه صنعتی با آنها ارائه شده است.
۲.

بررسی تأثیر آموزش های مهارتی بر وضعیت رفتار های انحرافی زنان ندامتگاه گرگان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش های مهارتی رفتار های انحرافی زنان ندامتگاه گرگان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 967 تعداد دانلود : 326
همگام با توسعه علم و تکنولوژی، کیفیت آموزش های مهارتی، در زندان ها گسترش داشته است. امروزه زندانیان زندان ها، از مشکلات و آسیب های جدی که منجر به بروز رفتار های انحرافی بوده است، رنج می برند. آموزش های مهارتی باعث افزایش اعتماد به نفس و آگاه سازی زنان از توانایی های بالقوه خود و بهبود منزلت در خانواده تأثیر زیادی داشته است. هدف این مطالعه شناخت تأثیر آموزش های مهارتی بر وضعیت رفتار های انحرافی زنان ندامتگاه گرگان بوده است. رفتار های انحرافی، شامل شش بعد: ناهنجاری های سرقت، تقلب، عمومی، مواد مخدر، مشروبات الکلی و روابط جنسی می باشند. زنان به عنوان نیمی از جمعیت تاثیر به سزایی در کاهش انحرافات و توسعه جامعه نقش دارند. روش تحقیق پیمایشی بوده و داده ها به روش میدانی جمع آوری شده است. جامعه آماری شامل زنان زندانی ندامتگاه گرگان می باشند که تعداد آن ها 180 نفر بوده است. نمونه آماری کلیه اعضای جامعه آماری را شامل می شود. بنابراین، به جای نمونه گیری از سرشماری استفاده شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده است. اعتبار ابزار به وسیله اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (725/0) مورد تأیید قرار گرفته است. برای آزمون فرضیه های تحقیق از تکنیک ها و روش های آماری پیشرفته متناسب با سطح سنجش متغیر ها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که میزان تأثیر آموزش های مهارتی بر وضعیت رفتار های انحرافی زنان ندامتگاه بین دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که بین جنس زن، وضعیت تأهل، تحصیلات، قومیت، مدت محکومیت و انگیزه ارتکاب جرم، وضعیت شغلی، مصرف رسانه ای و سن با رفتار های انحرافی تفاوت معنی داری وجود نداشته است به طوری که زنان بیشتر، متأهلین، بیش از مجردین، و سنین پایین تر بیش از سنین بالاتر و بیکاران بیش از شاغلین به رفتار های انحرافی ششگانه گرایش داشته اند. در بین ابعاد رفتار های انحرافی صرفاً ناهنجاری مصرف مشروبات الکلی تفاوت معنی داری را بین دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده نشان داد. هر چه مدت محکومیت افزایش یابد، رفتار های انحرافی هم افزایش می پذیرد.
۳.

بررسی جایگاه فنّاوری های آموزشی و ارتقاء کیفیت آن در حیطه مهارت آموزی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش فنی و حرفه ای کیفی ت آم وزش مهارت آموزی فناوری اطلاعات و ارتباطات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 86 تعداد دانلود : 400
در نظام آموزش غیر رسمی و مهارت آموزی سه جزء اصلی فراگیر ، مربی و محت وای آموزشی م ورد توج ه ق رار می گیرند و فعالیت های مربی در کارگاه آموزشی به صورت ارتباط رو در رو و حضوری با فراگیران ب ه منظ ور ایج اد ی ادگیری است. این در حالی است که آموزش باید دربرگیرنده تمام فعالیت های هدفمند ی ادگیری باش د و علاوه بر ارتباط رو در رو و حضوری، می تواند از روش های دیگری نظیر آموزش از راه دور، یادگیری مجازی و سایر قابلیت های فنّاورانه استفاده کند . آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی در بخش صنعت و بازارکار اهمیت فراوانی دارند . ه م چنین نظام آم وزش فنی و حرفه ای ب ا س ایر نظام های آموزشی تفاوت هایی دارد. با توس عه نظ ام مهارت آموزی و نیز توسعه فنّاوری های آموزشی و اطلاعات و ارتباطات، علاوه بر ارکان سنتی نظام آموزش کلاس محور شامل مربی، فراگیر و محتوای آموزشی ، بایستی جزء اساسی دیگری به عنوان جزء چهارم نظام آموزش مهارت مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش انج ام ش ده ، با توجه به نتایج حاصل از روش آلفای "کرونباخ" و مقیاس " لیکرت" و ارزیابی سطح کیفیت آموزش نظری و عملی در مراکز آموزشی فنی و حرفه ای و آموزشگاههای آزاد، تقویت جزء چهارم نظام آموزش و ارتق ای کیفی ت مهارت آموزی ب ا اس تفاده از فنّاوری های اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد شده است. محور اصلی راهکارهای پیشنهادی ای ن تحقیق دق ت در تنظ یم و ارائ ه محتواهای آموزشی، ضبط حرفه ای صوتی و تصویری محتوای آموزشی ، ذخیره سازی، نگهداری و به اشتراک گذاری محتوای ارائه شده و ایجاد امکان دسترسی مداوم افراد مجاز به محتوای آموزشی به صورت الکترونیکی با استفاده از قابلیت های فنّاوری های اطلاعات و ارتباط ات است .
۴.

ارزیابی کیفیت برنامه ریزی درسی از دیدگاه مجریان آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مطالعه موردی: حرفه برقکار صنعتی و برقکار ساختمان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برنامه درسی کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 276 تعداد دانلود : 672
تشخیص کیفیت برنامه های درسی از نظر کارآیی درونی و برونی به عنوان اولین گام برای کلیه دست اندرکاران، سیاست گذاران و برنامه ریزان نظام آموزش فنی و حرفه ای و تربیت نیروی انسانی حائز اهمیت است. لذا از آنجائی که بر اساس آمارهای منتشره از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، برقکار صنعتی و برقکار ساختمان از حرفه های پرمخاطب در بین کارآموزان این سازمان در سال1393بوده است، این تحقیق در پی آن است که به ارزیابی کیفیت برنامه های درسی مهارتی در رشته های برق صنعتی و برق ساختمان، بپردازد. روش تحقیق در این پژوهش از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی (پیمایشی) و از نظر نوع هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مربیان آموزشی حرفه های برقکار صنعتی و برقکار ساختمان در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سال 1393 تشکیل داده اند. حجم نمونه این پژوهش بر اساس جدول مورگان 94 نفر برآورد شده است. این تعداد به شیوه تصادفی ساده از بین جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای عناصر برنامه های درسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با ضریب آلفای 79/0 بوده است. داده های گردآوری شده به کمک آزمون های آماری t از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده وضعیت برنامه ریزی درسی در حرفه برق را مطلوب ارزیابی کرده است.
۵.

بررسی تأثیر شرکت در دوره های آموزش مهارتی مسأله محور بر خلاقیت کودکان و نوجوانان از دیدگاه مربیان، مطالعه موردی: شرکت کنندگان در دوره های آموزشی مدرسه مهارت آموزی مهندسان فردا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش مسأله محور خلاقیت کودکان و نوجوانان مربیان مهارتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 729 تعداد دانلود : 410
در جهان امروز بالاترین و بهترین تولید برای کشورهایی که بخواهند حرف اول را در دنیا داشته باشند، تولید فکر نو و ایده است و این امر به خوبی ضرورت توجه به خلاقیت و پرورش آن را در کودکان و نوجوانان نشان می دهد. خلاقیت موهبتی است که در تمام انسان ها بالقوه موجود است اما ظهور و گسترش آن مستلزم شرایط مناسب است. برخلاف تصور عامه مبنی بر این که فقط افراد معدودی خلاق به دنیا می آیند، واقعیت این است که همه با این استعداد پا به این دنیا می گذارند و این آموزش و تجربه است که می تواند زمینه های شکوفایی و غنا بخشیدن هر چه بیشتر به این استعداد را فراهم آورد. از این رو، در کشورهایی که از آموزش و پرورش پویا برخوردارند، پرورش خلاقیت به عنوان یکی از مهم ترین هدف های نظام آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. روش آموزشی مسئله محور، روش نوین در ارائه آموزش های مهارتی به کودکان و نوجوانان مبتنی بر آموزش، شخصیت سازی شغلی و پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان است. هدف از انجام این تحقیق، بررسی میزان تغییر در خلاقیت شرکت کنندگان دوره های مسأله محور از دیدگاه مربیان است. جامعه آماری پژوهش کودکان و نوجوانان شرکت کننده در 5 رشته مهارتی مسئله محور مدرسه مهارت آموزی مهندسان فردای ایلام به تعداد 156 نفر می باشد. با توجه به محدود بودن جامعه آماری از روش تمام شماری بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 22 استفاده شده است. در این پژوهش برای سنجش میزان تغییرات خلاقیت از مؤلفه های سیالیت، ابتکار، انعطاف پذیری و بسط، استخراج شده از پرسشنامه استاندارد عابدی بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داد که میان شرکت در دوره های مسئله محور و کلیه مؤلفه های موردبحث رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون رگرسیونی به شیوه گام به گام نشان داد که اجرای شیوه آموزشی مساله محور بیشترین تاثیر را بر مولفه های ابتکار، سیالیت و انعطاف پذیری کودکان و نوجوانان شرکت کننده داشته است
۶.

نیازسنجی آموزش های مهارتی بر اساس سند آمایش سرزمین در بخش صنعت (مطالعه موردی: شهرستان های ساری و قائم شهر)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نیازسنجی آموزشی سند آمایش سرزمین بخش صنعت استان مازندران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 573 تعداد دانلود : 456
هدف اصلی این پژوهش، نیازسنجی آموزش های مهارتی بر اساس آمایش سرزمین در بخش صنعت استان مازندران بوده که به صورت موردی در شهرستان های ساری و قائم شهر اجرا شده است. در این راستا از روش دلفی ( Delphi ) و ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارشناسان، اساتید و صاحبان صنایع استان مازندران تشکیل می دهند که از میان آنها 50 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند در مطالعه شرکت کردند. برای انجام این تحقیق، ابتدا فرصت ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف صنایع شهرستان های ساری و قائم شهر از سند آمایش سرزمین استان با استفاده از مدل SWOT استخراج شد و نظر اساتید و کارشناسان درباره این مشکلات و دوره های آموزشی مورد نیاز برای رفع آن، در قالب پرسشنامه ساختارنیافته جمع آوری شد. در پرسشنامه دوم، اهمیت و اولویت دوره های آموزشی (که از پرسشنامه اول به دست آمده و مورد تأیید کارشناسان بود) بررسی شد و در نهایت در مرحله سوم اولویت دوره های آموزشی در قالب پرسشنامه ماتریس زوجی بر اساس روش AHP تحلیل شد. نتایج تحقیق، دوره های مورد نیاز بخش صنعت شهرستان های ساری و قائم شهر را بر اساس سند آمایش سرزمین استان نشان داد که از میان دوره های استخراج شده ، به ترتیب دوره های آموزشی اصول بازاریابی، حسابداری مالی، بهینه سازی مصرف انرژی و نگهداری تجهیزات در واحدهای صنعتی از دیدگاه صاحبان صنایع، اساتید و کارشناسان دارای بیشترین اولویت بوده اند.
۷.

جایگاه مهارت آموزی در دانشگاههای نسل سوم(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: دانشگاه نسل سوم کارآفرینی مهارت آموزی آموزش عالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 474 تعداد دانلود : 891
دانشگاه مدرن از بدو پیدایش، سه نسل مختلف را تجربه کرده است. دانشگاههای مدرن نسل اول، عموماً آموزشی و مبتنی بر فعالیت های تعلیمی، و دانشگاههای نسل دوم، عموماً پژوهشی و مبتنی بر فعالیت های تحقیقاتی بودند. دانشگاههای نسل سوم، عموماً کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام یافته در تعامل با محیط پیرامونی هستند. در دانشگاه نسل سوم، محور و مأموریت کانونی نظام دانشگاهی، کارآفرینی است. در تمامی گروههای علمی، آموزش کارآفرینی همسو با طبیعت و ویژگی هر گروه علمی و در گروههای فنی- مهندسی و پزشکی، آموزش کارآفرینی و توسعه مهارت بر مبنای نیازهای هر گروه و رشته علمی، باید مورد توجه باشد. برای شکل گیری دانشگاه نسل سوم و بهره مندی از مزایا و مواهب این نسل دانشگاهی باید مهارت آموزی دانشجویان، اعضای هیئت علمی، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی در کانون راهبردها و سیاست های نهاد دانشگاه و آموزش عالی قرار گیرد. در این مقاله، به روش مطالعه اسنادی (مرور پژوهش های موجود در زمینه دانشگاه نسل سوم) و فراتحلیل کیفی تحقیقات انجام شده، با تبیین مفهوم و ویژگی های دانشگاه کارآفرین، جایگاه و ضرورت مهارت آموزی و آموزش کارآفرینی در این نوع دانشگاه ارائه می شود. بر اساس این تحقیق، شکل گیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین، بدون توسعه نظام مند آموزش کارآفرینی و مهارت آموزی مؤثر دانشجویان، استادان، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی و تقویت ویژگی های کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه، امکان پذیر نیست. بنابراین، یکی از وجوه و منظرهای کلیدی دانشگاه نسل سوم (کارآفرین)، توسعه مهارت های شغلی، حرفه ای و شایستگی ها و توانمندسازی دانشجویان و استادان همسو با فرایند توسعه ملی و حل مسائل جامعه به روش علمی است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵