مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 7 بهار 1398 شماره 3 (پیاپی 27) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی با رویکرد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی (مورد مطالعه: اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان گلستان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت کارآفرینی کارآفرینی توسعه کارفرینی دانش آموختگان پژوهش نوآورانه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 661 تعداد دانلود : 498
توجه به کارآفرینی و آموزش آن، طی سالهای اخیر در سطح تحصیلات عالی مطرح گشته؛ و نیاز به دانش آموختگان کارآفرین، در راستای توسعه برنامه های آموزشی پایدار، جهت ترویج کارآفرینی در کشور افزایش یافته است. بر این اساس هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی با رویکرد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی (مورد مطالعه: اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان گلستان) می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و از منظر هدف، کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات نیز به صورت میدانی و کتابخانه ای بوده و روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. افراد جامعه آماری تحقیق حاضر جهت گردآوری داده ها شامل اساتید دانشگاهی خبره در زمینه مدیریت کارآفرینی و مدیران خبره حوزه اشتغال و کارآفرینی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان گلستان تعیین گردید. این پژوهش نظام یکپارچه آموزشی کارآفرینانه، رهبری کارآفرینانه، توسعه کارآفرینی، چشم انداز کارآفرینانه دانشگاه، اشتغال پذیری دانش آموختگان، استقرار فرهنگ کارآفرینانه، زیرساخت های دانشگاهی، ویژگی کارآفرینانه فردی دانش آموختگان، و پژوهش های نوآورانه را به عنوان مولفه های اصلی شناسایی کرده است که جهت اعتبار سنجی آنها از روش دلفی و ﺑﺮای سنجش روایﯽ، مقدار آماره تی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از روایی نشان داد که کلیه متغیرهای پژوهش از روایی مناسب برخوردار می باشند. بنابراین پیشنهاد می گردد مدیران ذی ربط با تکیه بر مولفه ها و زیر مولفه های این پژوهش زیرساخت های لازم را در محیط های آموزشی ایجاد نمایند.
۲.

ارائه الگوی شایستگی های حرفهای مربیان مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای شهر تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شایستگی های حرفه ای مربیان فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 824 تعداد دانلود : 524
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی شایستگی های حرفه ای مربیان مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای شهر تهران انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها کیفی و از نظر روش اجرای پژوهش داده بنیاد خودظهور است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه متخصصان و صاحب نظران آموزش های فنی و حرفه ای(که سوابق علمی و اجرایی در آموزش های فنی و حرفه ای دارند) و اساتید دانشگاهی(عضو هیات علمی، دارای سوابق پژوهشی مرتبط با آموزش های فنی و حرفه ای) بودند که با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند گلوله برفی تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. با انجام 25 مصاحبه، تشخیص محقق این بود که اطلاعات به دست آمده به نقطه اشباع رسیده است. ابزار گردآوری داده ها بررسی اسناد ملی و بین المللی مرتبط و همچنین مصاحبه اکتشافی نیمه ساختار یافته بود. در نهایت از روش داده بنیاد و کدگذاری برای طبقه بندی داده ها استفاده شد. در مورد اعتبار مطالعه علاوه بر مطالعه مبانی نظری از شیوه بررسی به وسیله اعضای پژوهش استفاده گردید. یافته ها بیانگر آن بود که الگوی شایستگی های حرفه ای مربیان مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای شهر تهران دربرگیرنده ابعادی چون شایستگی اولیه (پایه ای)، شایستگی های میان فردی، شایستگی های فکری – ذهنی، شایستگی های اجرایی و شایستگی های اخلاقی می باشند.
۳.

مدیریت استراتژیک سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور و تدوین مدل کیفی آن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اشتغال تقویت یاران آموزشی تضمین کیفیت جذابیت آموزشی شناسایی تغییرات شغلی مدیریت استراتژیک مولفه آموزش فنی و حرفه ای یادگیری مادام العمر بهبود نظام سنجش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 715 تعداد دانلود : 613
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های مدیریت استراتژیک آموزش های فنی و حرفه ای به منظور اعمال مدیریت استراتژیک بهینه در تقابل و سازگاری با محیط است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرا توصیفی پیمایشی مقطعی و از نظر داده ها، آمیخته ( کیفی و کمی) است. در بخش مطالعه کتابخانه ای 28 منبع معتبر بر اساس اشباع نظری نمونه گیری شد و مولفه های استراتژیک آموزش فنی و حرفه ای براساس گرندد تئوری 12 مولفه و 35 زیرمولفه شناسایی و برای مدیریت استراتژیک به طور عام 6 مولفه و 22 زیرمولفه شامل کاوش مفهومی، پویش محیطی، استراتژی سازی، پیاده سازی و ارزشیابی دستاوردها و راهبری و پایش استراتژیک شناسایی شد. یافته های پژوهش شامل اشتغال؛ جذابیت آموزشی ؛ تقاضا محوری؛ شناسایی تغییرات شغلی؛ پژوهش محوری؛ انعطاف پذیری؛ مدرن سازی؛ اقتصاد آموزشی؛ تقویت یاران آموزشی؛ بهبود نظام سنجش؛ تضمین کیفیت (توسعه حرفه ای مربیان، نظام صلاحیت حرفه ای مربیان، آموزش مبتنی بر شایستگی، برنامه درسی مبتنی بر صلاحیت حرفه ای، اعتبار بخشی موسسات و رتبه بندی، استاندارد های مدیریت آموزش، مشاوره و هدایت آموزشی و شغلی) می باشد. با انجام مصاحبه نیمه ساختارمند شامل 6 پرسش الزامی و یک پرسش اختیاری با 10 نفر از خبرگان، نسبت به پیونددهی و سازماندهی مولفه ها به منظور تدوین مدل کیفی نهایی و اعتبارسنجی آن اقدام شد و درجه تناسب مدل 95 درصد بدست آمد و پیشنهاداتی ارائه شد که مدیران می توانند مدیریت استراتژیک را در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با موفقیت اعمال نمایند.
۴.

مولفه هاو شاخص ها ی حکمرانی آموزش های مهارتی در سطح فروملی ومحلی مطالعه موردی استان تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگو آموزش های مهارتی حکمرانی فروملی ومحلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 218 تعداد دانلود : 28
حکمرانی د رآموزشها ی مهارتی برای توسعه پایدارمنابع انسانی با مشارکت و ساز و کار تعاملی سه بخش دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی امکان پذیراست .این تحقیق با تأکید بر اهمیت توسعه انسانی، در جست و جوی شناخت الزامات تحقق حکمرانی آموزشهای مهارتی برای رسیدن به اشتغال پایدار منابع انسانی می باشد. پژوهش حاضر با هدف ارا ئه الگوی حکمرانی آموزش های مهارتی در سطح فروملی در استان تهران انجام شده است. در بخش کیفی ، یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته که براساس کد گذاری باز و کدگذاری محوری تهیه و سپس به روی خبرگان از طریق کد گذاری انتخابی به وسیله مصاحبه ، فن دلفی و بارش فکری اجرا شد.این روند تا اشباع نظری استمرار که در این مرحله ابعاد مولفه و شاخص توسط خبرگان مشخص شد. مجددا الگو بر اساس ابعاد،مولفه وشاخص ها ترسیم وتوسط خبرگان مورداعتبار یابی قرار گرفت. در بعد کمی: فرم مصاحبه اشباع شده را از طریق وزن دهی به شاخص ها ، به پرسشنامه تبدیل و بر روی گروه نمونه ای که تصادفی انتخاب شدند اجرا و در نهایت به مدد آزمون تحلیل عاملی تائیدی یافته های بعد کمی توسط کاربران مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . اعتبار ابزار سنجش در بخش کیفی،به مدد مصاحبه، فن دلفی ،بارش فکری و اجماع سه سویه بدست آمد. در نهایت با بررسیها ی انجام شده سه بعد:آموزشهای مهارتی و کارآفرینی، حکمرانی، آموزشهای مهارتی کیفی وبازار محور و 27 مولفه و 173شاخص سازنده احصاءگردید.
۵.

مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات کارگاهی از طریق انتخاب استراتژی نت مناسب مراکز آموزش فنی و حرفه ای با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: نگهداری و تعمیرات تحلیل سلسله مراتبی ماشین ابزار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 988 تعداد دانلود : 997
نگهداری و تعمیرات ایفاگر نقشی کلیدی در بسیاری از پارامتر های مؤثر آموزش همچون قابلیت اطمینان، دسترسی، کیفیت آموزش، کاهش ریسک، افزایش بازدهی و ایمنی تجهیزات می باشد. هدف کلی فرآیند نگهداری و تعمیر، افزایش منافع حاصل از انجام عملیات و بهینه کردن هزینه های چرخه عمر با در نظر گرفتن کلیه ملاحظات ایمنی و مقوله های زیست محیطی می باشد. لذا انتخاب یک استراتژی بهینه نگهداری و تعمیرات به منظور افزایش قابلیت دسترسی و اطمینان تجهیزات آموزشی بدون افزایش هزینه از الزامات یک محیط آموزشی می باشد. عدم توجه به این مسأله در حال حاضر یکی از مشکلات فراروی سیستم آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای می باشد. این مقاله سعی دارد تا با بررسی بکار گیری تکنیک تحلیل سلسله مراتبی )AHP( و مقایسه روش های نت موجود بهترین روش نگهداری تجهیزات و اموال سازمان را در کارگاه های مورد مطالعه معرفی نماید.
۶.

تاثیر الگوهای بازی مدارانه آموزشی به منظور فراگیری پرسپکتیو و نقشه کشی صنعتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازی گیمفیکیشن نقشه کشی صنعتی خودکارآمدی دانشجویان.کارآموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 436 تعداد دانلود : 655
هدف از این پژوهش تاثیر الگوهای بازی مدارانه آموزشی به منظور فراگیری پرسپکتیو و نقشه کشی صنعتی بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش جمع آوری داده ها توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشکده های مکانیک، شیمی و صنایع در مقطع کارشناسی در دانشگاه کاشان در سال 1398 به تعداد 233 نفر بوده است، با توجه به فرمول کوکران، تعداد نمونه مورد نیاز، 145 نفر که با نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه گیمفیکیشن (محقق ساخته) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه به تایید جمعی از صاحب نظران رسید. هم چنین جهت بررسی روایی سازه از سه شاخص پایایی مرکب، متوسط واریانس استخراج شده و بار عاملی استفاده گردید و جهت سنجش پایایی و قابل اعتماد از ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار Spss ، که بیش تر از 0.7 محاسبه گردید، استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش با نرم افزار Smart PLS نشان می دهد که گیمفیکیشن بر خودکارآمدی، تاثیرات هیجانی، برنامه ریزی، فقدان کنترل پیامد و انگیزش در دانشجویان رشته طراحی صنعتی تاثیر دارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵