آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

این تحقیق با هدف ارائه الگوی توسعه کارآفرینی درآموزش وپرورش با رویکرد مهارت آموزی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف بنیادی و رویکرد کاربردی دارد و روش تحقیق کیفی و از روش تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری شامل اساتید و خبرگان در حوزه توسعه کارآفرینی می باشند و روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع روش نمونه گیری گلوله برفی می باشد. روش و ابزار گردآوری اطلاعات دربخش کیفی بصورت مصاحبه نیمه ساختار می باشد. برای شناسایی مؤلفه های توسعه کارآفرینی با رویکرد مهارت آموزی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است؛ برای رتبه بندی مؤلفه های توسعه کارآفرینی با رویکرد نهادی از روش دلفی استفاده شده است؛ برای سطح بندی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی با رویکرد مهارت آموزی از روش معادلات ساختاری و تفسیری(ISM) استفاده شد. جامعه آماری شامل 950 نفردربخش کمی شامل کارکنان ومدیران آموزش وپرورش ناحیه2مشهدمیباشندکه تعدادحجم نمونه براساس جدول مورگان 274محاسبه شده است روش های آماری برای تجزیه وتحلیل اطلاعات موجود استفاده ارنرم افزارSMART PLSو SPSS20 است.نتایج تحقیق بیانگران است که سازه های ارایه الگوی مهارت آموزی عبارتندازنگرش کارآفرینی وزیرساخت های کارآفرینی وپشتیبانی حاکمیت میباشند وسازه ای مرتبط باتوسعه کارافرینی شامل عملکردکارآفرینی چشم اندازکارآفرینی مدیریت کارآفرینی وتفکراستراتژیک کارافرینی فرهنگ کارآفرینی می باشند.نتایج مدل ساختاری نشاندهنده ارتباط مثبت وقوی پشتیبانی حاکمیت ومهارت آموزی باضریب 231/0وآزمونt365/2وارتباط مثبت ومعناداری مدیریت کارآفرینی وفرهنگ کارافرینی بامهارت آموزی دارد.همچنین ارتباط متوسط بین عملکردکارآفرینی ومهارت آموزی وجوددارد.

Presenting a model of entrepreneurship development in training and nurturing the productivity of learning skills

This research aims to provide a model of entrepreneurship development in education with a skill-learning approach. The current research has a fundamental purpose and a practical approach, and the research method is qualitative and content analysis. The statistical population includes professors and experts in the field of entrepreneurship development, and the sampling method in this research is the snowball sampling method. The method and tool for collecting information in the qualitative section is semi-structured interview. Content analysis method has been used to identify the components of entrepreneurship development with a skill-learning approach; The Delphi method has been used to rank the components of entrepreneurship development with an institutional approach; Structural and interpretive equations method (ISM) was used to stratify the factors affecting the development of entrepreneurship with a skill-learning approach. The statistical population consists of 950 people in the quantitative section, including employees and education managers of Mashhad District 2, and the sample size is calculated based on Morgan's table of 274. The statistical methods for analyzing the available data are SMART PLS and SPSS20 software. The results of the research show that the structures of the skill learning model are the entrepreneurial attitude of the minister of entrepreneurship and governance support, and they are a structure related to the development of entrepreneurship, including entrepreneurial performance, entrepreneurial vision, entrepreneurial management, and strategic thinking of entrepreneurship, entrepreneurial culture. The results of the structural model show a positive relationship between governance support and skill learning 0.231 and 2.365 test and there is a positive and significant relationship between entrepreneurial management and entrepreneurial culture with learning skills. There is also a moderate relationship between entrepreneurial performance and learning skills. Key words: model, entrepreneurship development, education, skill learning approach, foundation data method.

تبلیغات