مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 12 بهار 1403 شماره 3 (پیاپی 47) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

شناسایی و ارزیابی مهارتها و شایستگی های رهبری کارآفرینانه مبتنی بر نقش دانشگاه کارآفرین(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مهارت شایستگی رهبری کارآفرینانه کشورهای در حال گذار دانشگاه کارآفرین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۴
توسعه رهبران کارآفرین کلید یافتن ارزش پنهان در جوامع است. اگر بیاموزیم که چگونه روحیه کارآفرینی را در جامعه خود ایجاد یا احیا کنیم، همه ذینفعان سود خواهند برد.بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی مهارتها و شایستگی های رهبری کارآفرینانه در کشورهای در حال گذار انجام شده است.این پژوهش به لحاظ هدف ،توصیفی -کاربردی است و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بوده است که پس از طراحی روایی صوری آن (بر اساس دیدگاه صاحب نظران) و پایایی آن (با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.878)سنجیده شد. نمونه آماری تحقیق با فرمول کوکران 273 نفر مشخص شد که شامل خبرگان سازمانی و دانشگاهی بوده اند. تحلیل داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS3 انجام شده است.بر اساس نتایج مشخص شده است مهارت ها و شایستگی های رهبری کارآفرینانه مشتمل بر «کاوشگری،شتابگری،جستجو گری،تلفیق گری،نفوذ در دیگران،مربیگری،تسهیلگری،هدایت گری،فرصت شناسی وایجاد انگیزه بر رهبری کارآفرینانه تأثیر گذار است. بعلاوه «ویژگی های فردی،اکتسابی و عملکردی » نیز عملکرد رهبری کارآفرینانه را تحت تاثیر قرار می دهد.
۲.

ارائه مدلی برای خودکارآمدی کارآفرینانه با نقش میانجی مهارت آموزی (مورد مطالعه: دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خودکارآمدی کارآفرینانه مهارت آموزی قصد کارآفرینی دانشگاه فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۴
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل خودکارآمدی کارآفرینانه در فرآیند تصمیم گیری کارآفرینان با توجه به نقش میانجی مهارت های کارآفرینانه در دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز انجام شد. این پژوهش، از نوع پژوهش های کاربردی بوده که برای دستیابی به پاسخ سوالات تحقیق، از روش های توصیفی و همبستگی، استفاده شده است. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان، اساتید و دانشجویان این دانشگاه بود. نمونه گیری با استفاده از از روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس فرمول کوکران به تعداد 336 نفر، محاسبه شد و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه، گردآوری و به روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS، تجزیه و تحلیل شدند. برای دستیابی به هدف پژوهش، چهار فرضیه مطرح شد. نتایج حاکی از وجود رابطه بین خودکارآمدی با قصد کارآفرینی، مهارت های کارآفرینانه و تصمیم گیری کارآفرینانه بود. نتایج پژوهش نشان می دهد در شکل گیری رفتار کارآفرینانه، مولفه های خودکارآمدی و توسعه مهارت های کارآفرینانه، نقش مهمی را ایفا می نماید، چنانکه باور به خودکارآمدی و ارتقاء مهارت های کارآفرینانه، اعتماد به نفس و اراده قوی تر در فرد کارآفرین را به همراه خواهد داشت. همچنین مشخص شد که خودکارآمدی کارآفرینانه، کمک می کند تا فرد خلاق تر و نوآور باشد، مسئولیت پذیری بالایی را حس نمایند و در فعالیت های چالش برانگیز، پیشگام باشد. در انتها، پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج پژوهش، ارائه شد.
۳.

تدوین الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد آموزشی دانشکده های فنی وحرفه ای مبتنی بر نظریه داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزشیابی ارزیابی عملکرد آموزشی فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱ تعداد دانلود : ۱۰
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تدوین الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد آموزشی دانشکده های فنی وحرفه ای مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. این مقاله در صدد است به این سوال پاسخ دهد چه مدلی برای ارزیابی عملکرد آموزشی دانشکده های فنی و حرفه ای می توان ارائه کرد؟ برای پاسخ به آن در این تحقیق با روش کیفی از نوع داده بنیاد دیدگاههای16 نفر از صاحبنظران مشغول به کار دردانشکده های دانشگاه فنی حرفه ای، از طریق مصاحبه بررسی شده است.بررسی های انجام شده نشان دادپنچ مولفه،زمان،هزینه،کیفیت، انعطاف پذیری،برای ارزیابی عملکرد، مشفقانه ،مقابله ای برای رویکرد آموزش، محیط عمومی فنی و حرفه ای ، قوانین دولتی ، مطالبات مردمی ، ارزشهای اسلامی ، بلوغ فنی و حرفه ایی برای زمینه، سرمایه انسانی ،منابع مالی ، دانش مداری ،ساختاری برای عوامل فنی حرفه ایی، برنامه ای، موردی، فوق العاده برای استراتژی های ارزیابی، ارتقای سلامت جامعه، ارتقای رضایت مندی عمومی برای اثربخشی، نظارت بر حسن جریان، نظارت بر اجرای صحیح برای کارایی است.
۴.

ارزیابی میزان مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه فنی و حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: برنامه درسی مهارتی مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه فنی وحرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۲
هدف اصلی پژوهش ارزیابی میزان مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه فنی و حرفه ای کشور است. این پژوهش توصیفی و کاربردی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد که پس از طراحی اولیه روایی آن (بر اساس دیدگاه متخصصان) و پایایی آن ( با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 0.85) ارزیابی شده است. جامعه آماری تحقیق 490 نفر ازسیاستگذاران و مدیران دانشگاه های فنی وحرفه ای کشور بوده و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران برابر 216 نفر تعیین شده است. پرسش نامه ها شامل 11 متغیر و 52 گویه بوده است که در جهت ارزیابی میزان مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه فنی وحرفه ای تهیه و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان می دهد که در برنامه درسی فعلی دانشگاه های فنی وحرفه ای کشور میزان توجه به مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی در حد متوسط بوده است. تنها سه متغیر استانداردسازی محتواها و تضمین محتواهای برنامه درسی و عوامل مرتبط با قوانین و مقررات حاکمیتی و بررسی رویکرد و فلسفه ی تربیتی حاکم بر جامعه بیشتر از حد متوسط بوده است. از دیگر نتایج بدست آمده این پژوهش این است که فاصله وضعیت فعلی با وضعیت مطلوب برنامه درسی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه زیاد است و لازم است تا دانشگاه ها در خصوص کم شدن این فاصله اقداماتی انجام دهند. بنابراین ضروری است تا سیاستگذاران، طراحان برنامه درسی، مدیران و مربیان به درک و فهم علمی و منطقی از مسئولیت پذیری اجتماعی برسند و بیاموزند که حمایت از محیط بیرونی دانشگاه یک اقدام آگاهانه و علمی و تاثیرگذار بر جامعه است و بخش مهمی از زندگی آن ها بشمار می رود.
۵.

طراحی و تدوین استانداردهای کیفیت فرایند تدریس در دوره های فنی و حرفه ای الکترونیکی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فرایند تدریس استانداردهای کیفیت دوره های الکترونیکی فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۹
هدف اصلی این پژوهش طراحی و تدوین استانداردهایی جهت کیفیت بخشی به فرایند تدریس در دوره های فنی و حرفه ای الکترونیکی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اساتید متخصص در حوزه فنی و حرفه ای، تکنولوژی آموزشی و یادگیری الکترونیکی تشکیل می دهند که از بین آنها 20 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای دستیابی به هدف پژوهش از ابزار مصاحبه استفاده شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش تحلیل دلفی انجام شده است. نتایج به دست آمده معیارهای حیطه فرایند یاددهی- یادگیری را در سه حیطه محتوا، روش های تدریس و ارائه وحفظ ارزشهای اخلاقی و فرهنگی حین تدریس دسته بندی کرده اند و 53 شاخص را برای کیفیت فرایند تدریس در دوره های فنی حرفه ای الکترونیکی معرفی کرده اند. با رشد آموزش الکترونیکی در سراسر جهان، این شاخص ها میتواند به برنامه ریزان آموزشی، اساتید، فراگیران و مسئولان و ارزیابان دوره های الکترونیکی جهت ایجاد دوره های فنی و حرفه ای الکترونیکی با کیفیت کمک کند.
۶.

واکاوی ابعاد ارزیابی کارآیی بیرونی رشته های زمینه صنعت فنی حرفه ای (ارائه مدل)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ابعاد ارزیابی کارآیی بیرونی رشته های زمینه صنعت فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۴
هدف پژوهش واکاوی ابعاد ارزیابی کارآیی بیرونی رشته های زمینه صنعت فنی و حرفه ای می باشد. روش پژوهش آمیخته بود. در بخش کیفی روش داده بنیاد و بخش کمّی روش پیمایشی، استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی 25 نفر کارشناس آموزش و پرورش در حوزه فنی و حرفه ای بودند و بخش کمی کلیه مدیران، معاونان و کارشناسان آموزش و پرورش فنی حرفه ای که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس جدول کرجسی-مورگان 242 نفر انتخاب شدند. داده های حاصل از مصاحبه ها در بخش کیفی به شیوه کدگذاری (باز، محوری و گزینشی) و در بخش کمی پس از تکمیل پرسشنامه محقق ساخته در سطح معناداری 5 درصد تحلیل شدند. یافته های بخش کیفی نشان داد شرایط علی شامل: ابعاد تعامل با صاحبان صنعت، برنامه ریزی درسی و آموزشی، سیاست گذاری های اقتصادی و مدیریتی، مهارت آموزی. راهبردها شامل؛ توانمند سازی، برنامه ریزی آموزشی، انگیزش تحصیلی، تمرکز بر عوامل مدیریتی. شرایط زمینه ای شامل؛ بسترسازی آموزشی، فرهنگی، اقتصادی. شرایط مداخله گر شامل؛ عوامل فناورانه، ارتباطات برون سازمانی، هدایت تحصیلی، عوامل ساختاری و پیامدها شامل؛ تحقق اهداف اجتماعی و آموزشی و رشد اقتصادی است. یافته های بخش کمی نیز حکایت از مناسب بودن برازش مدل تحقیق داشت.
۷.

رهبری پایدار و خودکارآمدی خلاق کارکنان به عنوان پیش آیندی از رفتار نوآورانه کارکنان: رهیافتی به مهارت آموزی (مورد مطالعه: کارگزاران جهادکشاورزی استان کرمانشاه)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری پایدار خودکارآمدی خلاق رفتار نوآورانه کارگزاران جهاد کشاورزی توسعه روستایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰ تعداد دانلود : ۱۰
امروزه برنامه ریزی روستایی به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت های کارگزاران و برنامه ریزان توسعه مطرح است. بر همین اساس سازمان جهاد کشاورزی در جهت تحقق اهداف توسعه روستایی، بایستی بتواند با تدوین برنامه ها و فعالیت های خود در جهت ارتقاء سطح آگاهی ها و مهارت های حرفه ای روستاییان گام بر دارد. هدف پژوهش، بررسی نقش رهبری پایدار و خودکارآمدی خلاق کارکنان به عنوان پیش آیندی از رفتار نوآورانه کارکنان میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری کارگزاران (600) جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بوده که با فرمول کوکران 234 به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که از روایی و پایایی خوبی نیز برحوردار بودند. نتایج فرضیات حاکی از آن بود که رهبری پایدار بر رفتار نوآورانه کارکنان تأثیر قوی، مستقیم و غیر مستقیم و معنی دار دارد، رهبری پایدار بر خودکارآمدی خلاق کارکنان تأثیر قوی، مستقیم و معنی دار دارد و همچنین خودکارآمدی خلاق کارکنان بر رفتار نوآورانه کارکنان تأثیر ضعیف، مستقیم و معنی دار دارد در نهایت نقش میانجی نیز به تایید رسید. با وجود مدل طراحی شده می توان انتظار داشت که سازمان مذکور بتواند با افزایش سطح رهبری پایدار خود، رفتار نوآورانه کارگزاران جهاد کشاورزی در جهت توسعه روستایی بهبود بخشد و اگر بخواهد تاثیرگذاری بیشتری نیز داشته باشد بایستی بتواند به نقش میانجی خودکارآمدی خلاق نیز توجه کند.
۸.

تهیه وتدوین سند حرفه مشاوران سرمایه گذاری ومالی در ادراه کل آموزش فنی وحرفه ای استان آذربایجان غربی براساس مدل نوین(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سند حرفه استاندارد شایستگی استاندارد ارزشیابی وظایف اصلی حرفه تکالیف کاری حرفه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸ تعداد دانلود : ۷
سند حرفه مجموعه ای از استاندارد ها وصلاحیت های معتبر در سطح ملی است که برای احراز وارزیابی مهارت ها ودانش افرادی که بایستی عملکرد موثر در میحط کار به نمایش بگذارند بکار می رود. این تحقیق ازنظر رویکرد انجام تحقیق خرد گرایانه وازنظر هدف پژوهش تحقیق کاربردی،از نظر ماهیت تحقیق ،تحقیقات اصیل،واز نظرماهیت داده کیفی،واز نظر روش شناخت پیمایشی، واز نظر نوع استدلال میدانی،واز نظربعد زمان گذشته نگر،روش جمع آموری اطلاعات مصاحبه ای وروش تحلیل داده ها تحلیل محتوا بوده و به دنبال تهیه وتدوین استاندارد شایستگی وارزشیابی حرفه مشاوران سرمایه گذاری ومالی از گروه امور مالی وبازرگانی در اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان آذربایجان غربی می باشد. نتایج مقاله حاکی از اعتبارسنجی واجرای درست برنامه تهیه وتدوین استاندارد شایستگی وارزشیابی حرفه مشاوران سرکایه گذاری ومالی در قالب سند حرفه بر اساس کدحرفه های منتخب سند بین المللی طبقه بندی مشاغل وحرف ایسکو 2008وبا استفاده از ظرفیتهای ملی ومنطقه ای استان آذربایجان غربی در سال 1401 می باشد.
۹.

تولید محتوای الکترونیکی تعاملی برای یادگیری عمیق و شخصی (مطالعه موردی: درس اخلاق در فناوری اطلاعات)(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: تولید محتوای الکترونیکی اخلاق در فناوری اطلاعات استوری لاین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹ تعداد دانلود : ۵
هدف پژوهش حاضر ارائه رویکردی جدید برای تولید محتوای الکترونیکی دروس (مطالعه موردی: درس اخلاق در فناوری اطلاعات) می باشد. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی می باشد. در این پژوهش جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اساتید درس اخلاق در فناوری اطلاعات در سال تحصیلی ۱۳۹9-1400 و همچنین فارغ التحصیلان رشته فناوری اطلاعات در استان یزد می باشد و روش نمونه گیری هم از نوع هدفمند (در دسترس) می باشد. لازم به توضیح است که تعداد جامعه آماری این پژوهش 127 نفر می باشد. محقق جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات پژوهش، از منابع کتابخانه ای استفاده نمود که عبارت بودند از استخراج مولفه ها و عوامل موثر در طراحی محتوای الکترونیکی، حذف مولفه های مشترک و انتخاب مولفه هایی که در ادبیات پژوهش به آن ها پیشتر اشاره شده است و استخراج نشانگرها و شناسه های مرتبط با عوامل. پس از انجام تحقیقات و جمع آوری مطالبی که بایستی در این محتوا آورده شوند

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷