مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 9 زمستان 1399 شماره 2 (پیاپی 34) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای مربیان آموزش فنی و حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: صلاحیت حرفه ای شایستگی مربیان فنی و حرفه ای آموزش فنی و حرفه ای غیر رسمی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 635 تعداد دانلود : 990
چکیده هدف پژوهش طراحی چارچوب صلاحیت های حرفه ای مربیان و تعیین شایستگی های مورد انتظار مربیان فنی و حرفه ای است. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها پیمایشی از نوع توصیفی است. روش پژوهش ترکیبی از مطالعه کمی و کیفی است. ابزارهای گردآوری داده ها، مطالعه اسنادی، پرسشنامه الکترونیک و مصاحبه است. پایائی پرسشنامه ها 985/0 و روائی آن با تایید متخصصین و مربیان و کارشناسان آموزش فنی و حرفه ای انجام شد. جامعه آماری متشکل از سه گروه شامل مربیان، کارشناسان و مدیران مراکز تربیت مربی و سازمان فنی و حرفه ای و کارشناسان آموزش فنی و حرفه ای خارجی مرتبط با سازمان آموزش فنی و حرفه ای بودند..برای بررسی و تحلیل داده های کیفی از تحلیل محتوا، و در تحلیل داده های کمی در بخش توصیف داده ها از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون t تک نمونه ای و آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. با تحلیل محتوا، 112 گزاره صلاحیت های مربیان شامل صلاحیت های ورودی، صلاحیت های عمومی، و صلاحیت های تخصصی بدست آمد. این گزاره ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه نظر سنجی شد. نتایج تحلیل داده های کمی نشان داد که کلیه پاسخ دهندگان بطور میانگین با تمامی گزاره ها در سطح زیاد موافق بودند. نتایج آزمون لوین نشان داد که درهیچ یک از متغیرها در هر سه گروه، صلاحیت ها معنی دار نمی باشد و فرض مبتنی بر همگنی واریانس متغیرها مورد تایید قرار گرفت و نتایج حاصله با وجود نامساوی بودن جامعه آماری قابل اعتماد است.
۲.

ارائه الگوی مدیریت راهبردی کسب و کار در آموزشگاه های فنی وحرفه ای آزاد با استفاده از مدل سازی ساختاری-تفسیری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کسب وکار مهارت آموزی آموزش های فنی وحرفه ای آموزشگاه های فنی وحرفه ای آزاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 737 تعداد دانلود : 964
هدف این پژوهش ارایه الگوی مدیریت راهبردی کسب و کار در آموزشگاه های فنی وحرفه ای آزاد بود. روش تحقیق در این پژوهش اکتشافی و از منظر هدف، کاربردی است. تحقیق حاضر با رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. داده های مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانه ای، انجام مصاحبه و توزیع پرسشنامه گردآوری شدند. تیم مصاحبه شونده شامل مدیران و کارشناسان خبره اداره کل آموزش فنی وحرفه ای و مدیران و مربیان آموزشگاه های فنی وحرفه ای آزاد استان گلستان و نیز خبرگان نظری شامل اساتید دانشگاهی در حوزه های مرتبط بودند. تعداد خبرگان براساس رسیدن به اشباع نظری 25 نفر بود. از طریق تحلیل محتوای کیفی، 12 مؤلفه و 73 شاخص شناسایی گردیدند که با استفاده از تکنیک مدل سازی ساختاری-تفسیری سطح بندی شدند. طبق یافته های این بخش نگرش سازمانی و مهارت های مدیریتی در سطح هفتم که پایین ترین سطح مدل است قرار دارد. در سطح ششم عامل خلاقیت و نوآوری، در سطح پنجم امکانات و تاب آوری، در سطح چهارم، شهریه و هزینه و تبلیغات و بازاریابی، در سطح سوم ارزش کارآموز، در سطح دوم توسعه منابع انسانی و در نهایت در بالاترین سطح کارایی، کیفیت و شایستگی قرار دارند. بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاد می گردد موسسات آموزش فنی وحرفه ای از استانداردهای بین المللی کیفیت خدمات و الگوهای موجود در این زمینه برای بهبود کیفیت خدمات موسسه تحت نظارت خود استفاده نمایند.
۳.

جایگاه طراحی و تدوین ارزشیابی آموزشی رشته های مهارت آموزی در بهزیستی آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش وپرورش استثنایی ارزشیابی آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه دوره دوم متوسطه حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 840 تعداد دانلود : 633
هدف پژوهش «اثربخشی ارزشیابی های آموزشی رشته های مهارتی دوره دوم متوسطه حرفه ای از دیدگاه کارشناسان و متخصصین» و روش پژوهش از نوع آمیخته (کمّی-کیفی) می باشد. در بخش کمّی، روش توصیفی از نوع پیمایشی؛ و برای تحلیل داده های کیفی، از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری، شامل کارشناسان و دبیران آموزش وپرورش استثنایی استان مرکزی (N=85) بودند که به روش تصادفی ساده و با فرمول کوکران، 70 نفر به عنوان نمونه برای بخش کمّی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها در بخش کمّی، از پرسش نامه محقق ساخته با پایایی معادل با 794/0 استفاده شده است. روش تحلیل داده ها در این بخش آمار توصیفی (درصد فراوانی) بود. جامعه آماری بخش کیفی مشتمل بر کارشناسان و دبیران دوره دوم متوسطه حرفه آموزی بودند که با استفاده از «روش نمونه گیری هدفمندِ ملاک محور» تا حد اشباع نظری، تعداد 17 نفر انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته نسبت به جمع آوری اطلاعات اقدام شد. نتیجه حاصله نشان داد سنجش ورودی این دوره به دلیل عدم تنوع رشته ای و عدم توجه به توانایی های دانش آموزان درست صورت نمی گیرد و همچنین در ارزشیابی ها فاصله معنی داری بین آنچه در کلاس درس در حال وقوع است با شیوه ارزشیابی پایانی را شاهد هستیم و همین امر باعث عدم یادگیری پایدار، رشد و تقویت یادگیری یادگیرندگان می شود.
۴.

تدوین الگویی برای دانشگاه کارآفرین مبتنی بر مهارت ها و مشاغل آینده(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دانشگاه کارآفرین باز آموزی مهارت مشاغل و مهارت های آینده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 490 تعداد دانلود : 30
هدف این پژوهش تدوین الگویی برای دانشگاه کارآفرین مبتنی بر مهارت ها و مشاغل آینده به منظور باز آموزی مهارت در آموزش عالی است. روش تحقیق از نوع ترکیبی است که ابتدا براساس روش کیفی گرندد تئوری و با مصاحبه با 20 نفر از خبرگان موضوع، به استخراج مولفه های دانشگاه کارآفرین مبتنی بر مهارت ها و مشاغل آینده پرداخته شده و سپس در مرحله کمّی، با تدوین پرسشنامهء برگرفته از مرحله کیفی و بر اساس 385 نمونه معتبر، به اعتباریابی ساختار عاملی الگوی مذکور پرداخته شد. یافته های تحقیق نشان داد که این الگو دارای 6 بعُد و 20 مولفه است. این ابعاد شامل بعُدِ « کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر مهارت ها و مشاغل آینده »، «شرایط علّی»، «شرایط زمینه ای»، «عوامل مداخله گر»، «راهبردها» و «پیامدها و نتایج» می باشند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که بارهای عاملیِ همه شاخص ها بالاتر از 4/0 است. شاخص های نیکویی برازش مدل نیز نشان داد که الگوی ساختاری استخراج شده از بخش کیفی، برازش مناسبی با جامعه آماری دارد. مقدار شاخص کای دوی نسبی، کمتر از 3 و شاخص برازش اصلاح شده (AGFI) بالای 7/0 بودند. مقدار ریشه میانگین مربعات خطا (RMSEA) کوچکتر از 1/0 بود. همچنین مولفه های الگو پایایی مناسبی داشتند و نشان می دهد که الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری دارد. در نتیجه می توان گفت دانشگاه کارآفرین مبتنی بر مهارت ها و مشاغل آینده می تواند در توسعه و ارتقای کارآفرینی و بازآموزی مهارت به منظور آمادگی برای مشاغل آینده مشارکت حیاتی داشته باشد.
۵.

بررسی موانع کارآفرینی آموزش دیدگان فنی و حرفه ای (مطالع موردی شهرستان زاهدان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش فنی و حرفه ای کارآفرینی موانع کارآفرینی خود اشتغالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 221 تعداد دانلود : 338
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی موانع کارآفرینی آموزش دیدگان فنی و حرفه ای شهرستان زاهدان می باشد. ﺗﺤﻘیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا ﺗﻮﺻیﻔی- ﭘیﻤﺎیﺸی ﻣی ﺑﺎﺷﺪ. با مطالعه ادبیات نظری و پیشینه تحقیق و بررسی نحوه پایش فارغ التحصیلان تعدادی از دانشگاه های بزرگ نظیر دانشگاه تهران متغیرهای معیارهای دستیابی به شغل؛ ویژگی های اساتید فنی و حرفه ای؛ برنامه آموزشی و درسی فنی و حرفه ای؛ قوانین، روابط و ساختار حاکم بر فنی و حرفه ای و انتخاب رشته مهارتی به عنوان مهمترین عوامل موثر در کارآفرینی آموزش دیدگان فنی و حرفه ای شناسایی شدند. به منظور بررسی وضعیت متغیرها در دنیای واقعی پرسشنامه ای طراحی و در اختیار نمونه 278 نفری که به روش تصادفی ساده از جامعه 1000نفری مهارت آموختگان سازمان فنی و حرفه ای زاهدان انتخاب شده بودند، قرار داده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای با بهره گیری از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند نتایج نشان دهنده آن است که از نظر مشارکت کنندگان در تحقیق حاضر، معیارهای دستیابی به شغل ،ویژگی های اساتید فنی و حرفه ای ، برنامه آموزشی و درسی فنی و حرفه ای، قوانین، روابط و ساختار حاکم بر فنی و حرفه ای، انتخاب رشته مهارتی مانعی برای کارآفرینی آموزش دیدگان فنی و حرفه ای در شهرستان زاهدان می باشد.
۶.

احیای مراکز تخصصی دوره های 18 ماهه در سطح کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فنی و حرفه ای طرح 18 ماهه کارگر ممتاز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 927 تعداد دانلود : 985
هدف از اجرای این پژوهش که به شیوه اقدام پژوهی صورت گرفته است، ارائه راهکارهایی برای جذب کارآموز و برطرف نمودن مشکلات موجود در آموزش دوره های طرح 18 ماهه می باشد. این پژوهش در بازه زمانی طولانی مدت نظرسنجی هایی را از کارآموزان دوره 18 ماهه انجام داده است. سپس با بررسی مشکلات موجود و ارائه پیشنهادات، تعدادی از پیشنهادات که قابل اجرا و برنامه ریزی بوده، در دوره های بعدی اعمال شده است. پس از بررسی مشکلات موجود در طرح 18 ماهه و نظرسنجی انجام شده از کارآموزان به این نتیجه رسیدیم که مشکلاتی که در ابتدای کار با مشورت همکاران در این زمینه لیست کرده بودیم تا حد زیادی درست بوده و منطبق با نظرات کارآموزان می باشد. از این رو با مشورت همکارن صاحبنظر و مجریان طرح 18 ماهه لیستی از یپشنهادها جهت رفع مشکلات این دوره ها آماده کردیم. همچنین جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و همچنین گزارش های کیفی که حاصل تجربیات مربی می باشد، یافته های پژوهش گردآوری شده و عمده روش های گردآوری اطلاعات مشاهدات مربی، مصاحبه با کارآموزان و همچنین استفاده از نظرسنجی های کارآموزان می باشد. یافته های این پژوهش نشان از روند بهبود رضایت کارآموزان از دوره های آموزشی طرح 18ماهه و افزایش تعاملات بین مهارت آموختگان این دوره و صنایع می باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵