مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 2 زمستان 1392 شماره 2 (پیاپی 6) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مسابقات مهارت حرفه ای، ابزاری برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مسابقات ملی مهارت مسابقات جهانی مهارت توسعه آموزشهای فنی و حرفهای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 130 تعداد دانلود : 755
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هر ساله مسابقات ملی مهارت را با هدف تلاش برای تقویت روحیه خودباوری در جوانان، ایجاد خلاقیت و نوآوری در ارائه آموزش های فنی و حرفه ای، فرهنگ سازی و ایجاد بستری مناسب برای رقابت سالم و توسعه کارآفرینی، ایجاد انگیزه در نیروی کار، ارائه فرصتی برای نمایش توانمندی و شایستگی جوانان، ایجاد سازوکارهای لازم برای بالابردن مهارت های ملی در سطح بین المللی و برقراری تعامل بین نیروی کار و محیط دنیای واقعی کار برگزار می کند. در این مقاله ضمن معرفی مسابقات ملی مهارت ایران و مسابقات جهانی مهارت ویژه جوانان و مرور ادبیات مربوطه، به بررسی تحول مسابقات مهارت حرفه ای به عنوان ابزاری مهم برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و تشریح مزایا و انتقادات وارده به آن پرداخته شده است. این مقاله، از نوع مروری و از نظر هدف کاربردی است. از روش کتابخانه ای- اسنادی به ویژه مستندات دفتر مسابقات ملی مهارت ایران و دبیرخانه مسابقات جهانی استفاده شده است. نتایج بررسی و تجربه نویسندگان نشان می دهد که نقش مسابقات در توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای غیر قابل انکار است. در پایان، نویسندگان پیشنهاداتی برای ادامه روند رو به رشد این مسابقات ارائه داده اند.
۲.

بررسی تأثیر ارزشیابی تکوینی بر میزان یادگیری کارآموزان حرفه رایانه کار ICDL درجه دو آموزشگاه های فنی و حرفه ای استان کردستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزشیابی تکوینی یاددهی و یادگیری آموزش فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 967 تعداد دانلود : 575
پژوهش شبه آزمایشی حاضر با هدف بررسی تأثیر ارزشیابی تکوینی بر میزان یادگیری کارآموزان حرفه رایانه کار ICDL درجه دو آموزشگاه های فنی و حرفه ای استان کردستان انجام شده است. 140 نفر از کارآموزان در دو گروه آزمایش و گواه مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به پاسخ دهی مربیان به یک پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفته اند. ابتدا پیش آزمون در هر دو گروه انجام گرفت و سپس طی جلساتی آزمون های تکوینی شامل پرسش های چند گزینه ای طی سه نوبت بر روی آزمودنی ها در گروه آزمایش اجرا شد. در این مدت گروه گواه هیچ گونه آزمونی دریافت نکرد. در نهایت، در هر دو گروه، پس آزمون اجرا شد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان دهنده تأثیر مثبت ارزشیابی تکوینی بر میزان یادگیری کارآموزان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه بوده است. این پژوهش، بر اهمیت انجام ارزشیابی تکوینی تأکید دارد و راهکارهایی را پیشنهاد کرده است.
۳.

بررسی تأثیر مهارت مربیان و محتوای دوره های آموزشی بر توانمندی مهارتی کارآموزان مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران ایلام(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توانمندی زنان فنی و حرفه ای محتوای آموزشی مربیان آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 212 تعداد دانلود : 591
هدف پژوهش همبستگی حاضر بررسی تأثیر مهارت مربیان و محتوای دوره های آموزشی بر توانمندی مهارتی کارآموزان مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران ایلام بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن بر اساس دیدگاه صاحب نظران و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد. این پرسشنامه شامل 15گویه برای سنجش توانمندی مهارتی و20 گویه برای سنجش مهارت مربیان و محتوای آموزشی بود که توسط 86 نفر از کارآموزان تکمیل شد و داده های فراهم شده با روش آماری رگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج نشان داد که توان مربیان در ایجاد انگیزه در فراگیران، میزان رضایت از مطالب ارائه شده در دوره، توانایی مربیان در بیان اهداف آموزش، تمایل به شرکت در سایر دوره های آموزشی، استفاده مربیان از وسایل کمک آموزشی و میزان مطابقت استاندارد با مطالب ارائه شده، بیشترین تأثیر را بر توانمندی مهارتی کارآموزان داشته است. در پایان راهکارها و پیشنهاداتی ارائه شده است
۴.

ارزیابی آموزش های فنی و حرفه ای با استفاده از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک (SWOT): مطالعه موردی استان کردستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آینده پژوهی آموزش فنی و حرفه ای مهارت آموزی تحلیل عوامل استراتژیک کردستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 991 تعداد دانلود : 937
برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای، از طریق شناسایی وضعیت موجود، تعیین نقاط قوت و ضعف درونی و شناسایی فرصت ها و تهدیدهای پیرامونی امکان پذیر است. این مقاله، با استفاده رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک ( SWOT ) به شناخت نقاط ضعف و قوت درونی، فرصت ها و تهدیدهای محیطی، تعیین استراتژی و ارائه راهکار جهت بهبود وضع موجود کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای در استان کردستان پرداخته است. نتایج نشان می دهد که آموزش های فنی و حرفه ای در استان کردستان با رویه موجود، در موقعیت استراتژی تدافعی قرار دارد که نیازمند بازنگری و ارائه سیاست های مناسب برای رفع محدودیت ها و تقویت مزیت های موجود است
۵.

بررسی رویکردهای آموزشی مشاوره ای دانشگاه در گرایش دانشجویان به آموزش، کسب مهارت ها و کارآفرینی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه های ایلام(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رویکرد مشاوره ای دانشگاه مهارت ها کارآفرینی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 830 تعداد دانلود : 210
در پژوهش حاضر، در قالب پنج فرضیه، رویکردهای آموزشی مشاوره ای مؤثر در گرایش دانشجویان به آموزش، کسب مهارت ها و کارآفرینی، از منظر 200 دانشجو و 50 استاد از دانشگاه های ایلام مورد بررسی قرار گرفته است. داده های فراهم شده از اجرای یک پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از آزمون های t تک نمونه ای و فریدمن تحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که رویکرد ایجاد دانش، نگرش و توانش نسبت به کارآفرینی دیجیتالی با میانگین (25/3) رتبه برتر و رویکرد آشنایی با شبکه های اطلاعاتی، شناسایی فرصت های کارآفرینی با میانگین (59/2) در رتبه پایانی قرار دارد. نتایج پژوهش مؤید آن است که آموزش کارآفرینی و مهارت آموزی در دانشگاه باعث افزایش نوآوری و تولید دانش فنی و توزیع درآمد می شود. این پژوهش، راهکارهایی را برای ایجاد قابلیت ها و مهارت های کارآفرینی در دانشجویان مطرح کرده است.
۶.

بررسی عوامل مؤثر بر نرخ مشارکت زنان در کشورهای در حال توسعه گروه هشت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نرخ مشارکت زنان کشورهای در حال توسعه گروه هشت داده های پانلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 617 تعداد دانلود : 430
در این پژوهش عوامل مؤثر بر نرخ مشارکت زنان و به طور ویژه اثر سرمایه انسانی بر این نرخ مورد مطالعه قرار گرفته است. به این منظور، از داده های پانلی مربوط به سال های 1990 تا 2010 برای زنان بالای 15 سال کشورهای اسلامی در حال توسعه گروه هشت و از متغیرهایی مانند نسبت ثبت نام زنان در مقاطع مختلف، نرخ بیکاری، نرخ باروری، تولید ناخالص داخلی استفاده شده است. از مهم ترین نتایج به دست آمده می توان به اثرگذاری معنادار و مثبت آموزش بر نرخ مشارکت زنان و اثر منفی باروری و بیکاری بر این نرخ اشاره کرد. نتایج مدل بر فرضیه زنانه U شکل بین نرخ مشارکت زنان و رشد اقتصادی دلالت دارد.
۷.

ظرفیت سازی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان برای ارتقای کارآفرینی علمی و مهارت آموزی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: کارآفرینی علمی مهارت تجاری سازی دستاوردهای علمی شرکت دانش بنیان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 365 تعداد دانلود : 263
تجاری سازی دستاوردهای علمی، کارآفرینی علمی، توسعه روابط دانشگاه صنعت، منابع مالی پایدار از اولویت های اصلی نظام علمی و فنّاوری کشور است. مداخله اثربخش حاکمیت و دولت در جریان سازی دانش و نوآوری، لازمه حل مسائل و توجه به اولویت های اصلی نظام علمی و فنّاوری است. قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی اختراعات و نوآوری ها، یکی از مداخلات مهم و حساس و به تبع آن، ابزاری مؤثر در ترویج و اشاعه مهارت آموزی در سطح ملی می باشد. در این مقاله، با روش شناسی تحلیل محتوا و مطالعه تطبیقی الگوهای هنجاری و شناختی، مهم ترین ظرفیت سازی های قانون حمایت از بنگاه های دانش بنیان برای ارتقای کارآفرینی علمی و مهارت آموزی به صورت کل نگر، تحلیل و ارائه شده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵