مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 5 پاییز 1395 شماره 1 (پیاپی 17) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی وضعیت موجود و مطلوب آموزش های فنی و حرفه ای در بخش صنایع؛ مطالعه موردی (شهرستان خرمشهر)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش فنی و حرفه ای صنایع آموزش در صنایع عملکرد آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 994 تعداد دانلود : 452
هدف این پژوهش، بررسی وضعیت موجود و مطلوب آموزش های فنی و حرفه ای در بخش صنایع شهرستان خرمشهر از سال 94-1392 بود. روش پژوهش در این مطالعه، از نوع ترکیبی بر پایه تحلیل اسناد و مدارک، مصاحبه و اجرای پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سازمان ها و شرکت ها (صنایع متوسط و بزرگ شهرستان مطابق اطلاعات ثبت شده در اداره صنایع استان- وزارت صنایع و معادن، معاونت توسعه صنعتی، دفتر آمار و اطلاع رسانی) که 42 شرکت برآورد شد و مرکز فنی و حرفه ای شهرستان خرمشهر در بخش صنعت بود. از بین شرکت ها 7 شرکت با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد و با 15 نفر از مدیران و کارشناسان مصاحبه به عمل آمد. سپس به صورت تصادفی ساده 140 نفر از کارشناسان برای تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از t تک نمونه ای و t همبسته تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب آموزش های فنی و حرفه ای در بخش صنایع شهرستان خرمشهر فاصله وجود دارد. در این راستا باید ارتباط و تعاملی مستمر بین مرکز فنی و حرفه ای با سازمان های صنعتی و تولیدی شهرستان بر اساس نیازهای بازار کار در دستور کار مدیران و کارشناسان مرکز فنی و حرفه ای و صاحبان صنایع قرار گیرد.
۲.

طراحی الگویی برای نهادینه کردن آینده پژوهی در آموزش های فنی و حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آینده پژوهی الگو آموزش های فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 723 تعداد دانلود : 253
هدف تحقیق حاضر طراحی الگویی برای نهادینه کردن آینده پژوهی در آموزش های فنی و حرفه ای است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه صاحبان صنایع متوسط و بزرگ، اساتید و مربیان رشته های فنی و حرفه ای دانشگاه های آزاد و دولتی و کارشناسان و مسئولان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری که تعداد آنها 122 نفر بوده تشکیل می دهد. از بین آنها 70 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری به کار گرفته شده در این پژوهش پرسشنامه ای است که روایی و پایایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفته و برای تحلیل اطلاعات نیز از آزمون آماری T استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داده است که مؤلفه های کاربست نگرش آینده پژوهانه، کشف روند جریانات گذشته تاکنون، ارائه تصویری از وضعیت آینده فنّاوری های آموزشی، بهبود فرایندهای آموزشی ، دیدگاه آموزش و یادگیری مجازی، نگرش سیستم دانش آینده، اصل توجه به آموزش های به هنگام و متغیر و اصل مشارکت، مرحله تشکیل دفتر مطالعات آینده پژوهی در آموزش های فنی و حرفه ای در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، نظام ارزیابی و بازخورد الگوی پیشنهادی و دریافت بازخورد از متولیان و سیاست گذاران آموزش های فنی و حرفه ای، اساتید و مدرسان و مربیان کارآفرینی سطح کشور و اعمال اصلاحات پیشنهادی تناسب بیشتری نسبت به مؤلفه های دیگر دارند و در کل الگوی پیشنهادی از نظر صاحبان صنایع متوسط و بزرگ، اساتید و مربیان رشته های فنی و حرفه ای دانشگاه های آزاد و دولتی و کارشناسان و مسئولان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری مناسب تشخیص داده شده است.
۳.

ضرورت سنجی مشاوره و هدایت آموزشی در دستیابی به فرصت های شغلی مطلوب از سوی کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مشاوه و هدایت آموزشی فرصت های شغلی کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 801 تعداد دانلود : 230
هدف اصلی این پژوهش بررسی ضرورت مشاوره و هدایت آموزشی در دستیابی به فرصت های شغلی مطلوب از سوی کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان و ارائه الگوی مناسب مشاوره و هدایت تحصیلی با تکیه بر نظر خبرگی متخصصان است. برای این منظور پرسشنامه ای تهیه و پس از تعیین روایی صوری و محتوایی و اطمینان از پایایی آن، داده ها از نمونه های مورد مطالعه 240 نفر (شامل 200 نفر کارآموز و40 نفر مربی مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان) که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، جمع آوری شد. این داده ها با توجه به سؤال های پژوهش و با استفاده از روش های آمار توصیفی (میانگین، درصد و فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون T تک نمونه ای مستقل) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتیجه به دست آمده نشان داد که آگاهی کارآموزان از فرصت های شغلی موجود در بازارکار در سطح پایینی است. بر همین مبنا، مربیان مراکز آموزشی بر ضرورت مشاوره و هدایت آموزشی در جهت دستیابی به فرصت های شغلی مناسب تأکید داشتند. الگوی آموزشی مناسب بر حسب نیازهای بازارکار، طول دوره و شکل نظام، محتوای درسی، شیوه های مشاوره با استفاده از نظر اعضای اساتید اعتباریابی شد. در نهایت بر اساس یافته های پژوهش، برنامه درسی «مشاوره و هدایت آموزشی با رویکرد آشنایی با فرصت های شغلی مطلوب» برای کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای پیشنهاد شد.
۴.

ارائه الگوی پارادایمی بازسازی و بهسازی نظام استاندارد مهارت بر اساس روش داده بنیاد در استان کردستان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوی پارادایمی ارزشیابی اثربخشی نیازسنجی استاندارد مهارت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 190 تعداد دانلود : 137
هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه الگوی پارادیمی بازسازی و بهسازی نظام استاندارد مهارت در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای کردستان است. با بهره گیری از روش شناسی آمیخته (کمّی و کیفی)، تکنیک سه سویه سازی (مصاحبه، بررسی، اسناد و مدارک و پرسشنامه) و روش داده بنیاد، اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و تحلیل شدند. بر اساس داده های کمّی و کیفی به دست آمده از پژوهش، الگوی پارادایمی بازسازی و بهسازی ن ظ ام استاندارد آموزشی در استان کردستان و شهر سنندج بر اساس روش داده بنیاد ارائه شده است. در الگوی پارادایمی، برای تبین بهتر نظریه مطرح شده، عناصر پنجگانه مرتبط با استانداردهای آموزشی در شهر سنندج (پدیده مورد مطالعه، شرایط علّی، زمینه تأثیرگذار، عامل های مداخله گر، راهبردهای مورد ن ظ ر و پیامدها) مورد توجه قرار گرفته شده است.
۵.

بررسی رویکرد غالب برنامه درسی از منظر مربیان مراکز آموزش دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر مبنای دسته بندی اسکایرو(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برنامه درسی رویکرد علمی- دانشگاهی رویکرد کارایی اجتماعی آموزش های فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 612 تعداد دانلود : 127
هدف از پژوهش حاضر بررسی رویکرد غالب برنامه درسی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از منظر مربیان مراکز آموزش دولتی بر مبنای دسته بندی اسکایرو است. روش انجام این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع تفاوت می باشد. جامعه آماری این پژوهش را نیز کلیه مربیان مراکز آموزش دولتی شهر تهران تشکیل می دهند که با بهره مندی از روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول تعیین حجم نمونه مورگان شامل 92 نفر از مربیان (41 زن و 51 مرد) می شوند و به عنوان نمونه مورد پژوهش در نظر گرفته شده اند. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه ای محقق ساخته است که بر اساس دسته بندی رویکردهای برنامه درسی اسکایرو (1992) طراحی شده است. روایی صوری و آلفای کرونباخ به دست آمده (78 درصد) بیانگر روایی و پایایی ابزار پژوهش بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t تک متغیره و t دو گروه مستقل و تحلیل واریانس استفاده شده است. یافته ها حاکی از آن است که مربیان در ابعادی چون اهداف، روش تدریس و سبک ارزشیابی به صورت کلی به دو رویکرد علمی دانشگاهی و کارایی اجتماعی گرایش دارند. همچنین، مربیان مرد معتقدند که در تدوین استانداردها و برنامه های درسی مهارت آموزی، رویکرد کارایی اجتماعی به نسبت سایر رویکردها از اثربخشی بالاتری برخودار است.
۶.

تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال زندانیان آزادشده استان کردستان(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: اشتغال زندانیان آموزش های فنی و حرفه ای استان کردستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 486 تعداد دانلود : 526
هدف اصلی این تحقیق شناسایی تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال زندانیان استان کردستان بود. به این منظور از بین زندانیانی که بین سال های 1386 تا 1392 آزادشده و در زندان آموزش های فنی و حرفه ای گذرانده بودند، تعداد 211 نفر به صورت تصادفی در بین انواع آموزش های گذارنده شده در زندان انتخاب شدند. با بررسی به عمد آمده از نمونه آماری مشخص شد که 16% افراد توانسته بودند، در راستای آموزش های فنی و حرفه ای گذرانده شده در زندان اشتغال بیابند که از این تعداد هم 47% افراد به شغل قبل از زندان خود اشتغال یافته بودند یا اینکه آموزش هایی که در زندان دیده بودند در راستای شغل قبل از زندان آن ها بود. در مقابل از کل نمونه موردبررسی شغل فعلی معادل 70% افراد با آموزش های فنی و حرفه ای گذرانده شده در زندان تناسب نداشت. دیگر یافته ها نشان داد دوره های سرویس و نگهداری خودرو جوشکاری سپس دوره گچ کاری، رایانه کار درجه 2 و 1 و دامداری بیشترین میزان اشتغال را داشتند. از دیگر نتایج جالب تحقیق این بود که 44% بین شغل قبل از زندان و بعد از آزادی از زندانشان تناسب وجود داشت، یعنی تقریباً نزدیک به نیمی از افراد در راستای شغل قبل از زندانشان دوباره اشتغال یافته بودند و در آخر اینکه 18% در راستای شغل قبل از زندانشان آموزش دیده بودند و 75% آموزش هایی گذارنده شده در زندان در راستای شغل قبل از زندانشان نبود. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می شود که برای هر زندانی هنگام ورود به زندان پرونده ای آموزشی تشکیل شود که در آن پرونده تمام مشخصات فردی زندانی و سوابق شغلی او در آن درج شده و با هدایت ف رد به آموزش های در راستای شغل قبل از زندان فرد زمینه را برای اشتغال بیشتر زندانیان و کسب درآمد فراهم کنند.
۷.

پیش بینی و شناسایی حوزه های اصلی مشاغل سبز مورد نیاز ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش فنی و حرفه ای شغل آموزش مربی استانداردسازی محیط زیست

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 917 تعداد دانلود : 79
پیامدهای ناگوار زیست محیطی که جهان کنونی با آن رو به روست، ناشی از برخورد غیرمعقول انسان با محیط زیست و استفاده بی رویه از منابع پایه است. بنابراین، لازم است فعالیت های اقتصادی در سمت و سویی جهت داده شوند که علاوه بر مباحث اقتصادی، جنبه های زیست محیطی فعالیت های انسان نیز در نظر گرفته شود. در همین راستا، امروزه تأکید خاصی بر روی مشاغل سبز، یعنی هرگونه کار و شغل شایسته که در حفظ یا احیای کیفیت محیط زیست سهم و نقشی داشته باشد، وجود دارد. اولین قدم در راه توسعه مشاغل سبز بررسی نیازهای جامعه و شناسایی مشاغل سبز بر اساس آن نیازها می باشد. برای درک بهتر از شرایط موجود و برنامه ریزی مناسب لازم است مشاغل سبز دسته بندی شده تا با درک صحیحی از اوضاع، اقدامات بعدی به عمل آید. در این مطالعه، با بررسی منابع مختلف علمی، بهره گیری از نظر خبرگان و شرایط جامعه، 604 شغل سبز متناسب با شرایط ایران شناسایی شد که این مشاغل در ده حوزه شامل انرژی های تجدیدپذیر، ساختمان سبز، حمل و نقل سبز، مدیریت آب، مدیریت پسماند، مدیریت زمین (کشاورزی و شیلات) ، بازار سبز، گردشگری، ساخت و تولید (صنعت و معدن) و خدمات حوزه بندی شد. با شناسایی این بخش ها، سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی امر آموزش های مهارتی در حوزه مشاغل، لازم است اقدامات بعدی از قبیل تدوین نیازهای مهارتی و آغاز آموزش های مناسب را هرچه سریع تر به انجام برساند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴