مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 3 بهار 1394 شماره 3 (پیاپی 11) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

رابطه رشد حرفه ای، حمایت سرپرست و توانمند سازی با نگرش های شغلی و رفتارهای مدنی- سازمانی کارکنان ستاد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رشد حرفه ای حمایت سرپرست توانمند سازی نگرش های شغلی رفتارهای مدنی سازمان آموزش فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 858 تعداد دانلود : 121
این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان رشد حرفه ای، حمایت سرپرست و توانمند سازی با نگرش های شغلی و رفتارهای مدنی- سازمانی به مرحله اجرا درآمد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ داده ها کمی و از نظر ماهیت و روش جزء پژوهش های غیر آزمایشی و از نوع رابطه می باشد. جامعه آماری پژوهش را کارکنان ستاد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تشکیل داده اند که از میان آنها 225 نفر بر مبنای نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. داده های حاصل شده با بهره مندی از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رشد حرفه ای، توانمندسازی و حمایت سرپرست با نگرش های شغلی (رضایت و تعهد) دارای رابطه مثبت و معناداری است. همچنین نتایج نشان داد که رشد حرفه ای و توانمندسازی حدود 32 و21 درصد، افزایش نگرش های شغلی و حمایت سرپرست 16 درصد از رفتار مدنی- سازمانی را در کارکنان ستاد سازمان پیش بینی می کند.
۲.

بررسی تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر توانمند سازی زنان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش های فنی و حرفه ای توانمندسازی زنان مهارت آموزی منابع انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 816 تعداد دانلود : 291
توانمندسازی زنان فرآیندی است که طی آن زنان از نیازها و خواسته های درونی خود آگاه می شوند، اعتماد به نفس برای دست یابی به هدف را در خود تقویت می کنند و از توانایی لازم برای عملی ساختن خواسته های خود برخوردار می شوند. هدف از این مقاله بررسی رابطه آموزش های فنی و حرفه ای و توانمندسازی زنان از دیدگاه مهارت آموختگان زن مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهر کرمان است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای بررسی روایی پرسشنامه از نظر متخصصان و کارشناسان امر استفاده شده است و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون به کمک نرم افزار 22 SPSS استفاده شده است. یافته های این مطالعه نشان داد که رابطه بین تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای و توانمندسازی زنان مثبت و معنادار است. بنابراین، تمرکز بر مهارت آموزی زنان در آموزش نیروی انسانی یکی از سیاست هایی است که دولت باید در این زمینه به آن توجه ویژه کند.
۳.

بررسی نقش آموزش های مهارتی بر میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی با کمک تکنیک معادلات ساختاری(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش های مهارتی اشتغال بیکاری تکنیک معادلات ساختاری آزمون پیرسون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 854 تعداد دانلود : 168
از مهم ترین مسائل مبتلا به بازار کار کشور آن است که دانشگاه ها در رشته های گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت می کنند، اما بازار کار تنها به آن بخشی از فارغ التحصیلان توجه دارد که بتواند نیاز واقعی خود به نیروی کار را برطرف کند. ناتوانی دانشگاه ها یا بی توجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارت های شغلی مورد نیاز بازار کار، باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی که انتظار می رود در وضعیت مناسبی باشد، بیش از سایر گروه ها و تا دو برابر متوسط نرخ بیکاری کشور باشد. در این میان آموزش های مهارتی نقش مهمی را در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروی کار ماهر موردنیاز بازار کار درکشورهای مختلف جهان ایفا می کنند . هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش های مهارتی بر میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است. روش پژوهش مورد استفاده میدانی و پیمایشی بوده که بدین منظور از پرسشنامه توزیعی میان 385 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی بهره برده شد. به منظور بررسی روایی آن از روش اعتبار محتوا و برای سنجش پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که میزان آن 0.81 محاسبه شد. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تکنیک معادلات ساختاری بهره برده شد. نتیجه آنکه آموزش های مهارتی 0.33 بر میزان اشتغال فارغ التحصیلان تأثیر داشته اند.
۴.

ارائه مدلی برای ارزیابی و تبیین جایگاه سیستم یادگیری الکترونیکی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سیستم یادگیری الکترونیکی ملاک های سنجش یادگیری الکترونیکی شناسایی و ارزیابی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 113 تعداد دانلود : 197
در عصر حاضر اینترنت باعث رقم زدن دنیای مجازی و انگیزه ای برای سازمان ها شده است تا در بخش آموزش الکترونیکی سرمایه گذاری کنند. اما آنچه که اهمیت بحث را روشن تر می سازد، تلاش برای کسب موفقیت در استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی و سنجش میزان موفقیت این سیستم ها است. این پژوهش با هدف شناسایی ملاک های سنجش موفقیت سیستم یادگیری الکترونیکی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام گرفته است که از نظر هدف کاربردی – توسعه ای و از نظر نوع توصیفی- پیمایشی است. در این تحقیق دو دسته جامعه آماری مد نظر است: 1- خبرگان یادگیری الکترونیکی؛ 2 - کاربران سیستم یادگیری الکترونیکی سازمان . پرسشنامه شماره یک با هدف شناسایی ملاک های سنجش موفقیت سیستم یادگیری الکترونیکی و پرسشنامه شماره دو با هدف تبیین جایگاه فعلی سیستم یادگیری الکترونیکی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور طراحی شده که با استفاده از نرم افزار spss مورد پردازش قرار گرفته است . در تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه استفاده گردید. تعداد 7 ملاک و 28 شاخص مؤثر در موفقیت سیستم های یادگیری الکترونیکی نهایی و جایگاه سیستم یادگیری الکترونیکی بر اساس این ملاک ها مطلوب ارزیابی شد.
۵.

ارائه مدلی کاربردی برای بهسازی نظام سنجش مهارت های عملی آموزش فنی و حرفه ای کشور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سنجش مهارت عملی آموزش فنی و حرفه ای مدل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 977 تعداد دانلود : 187
مروری بر مطالعات نشان می دهد که در بین پژوهش ها، موضوع ارائه مدل و یا چارچوب استاندارد برگزاری آزمون های عملی مهارت در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور چندان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است و موضوعی جدید در ادبیات آموزش های سازمان به شمار می رود. هدف اصلی این پژوهش «ارائه مدلی کاربردی برای بهسازی نظام سنجش مهارت های عملی آموزش فنی و حرفه ای کشور» است. پژوهش حاضر از روش ترکیبی اکتشافی مدل تدوین گونه شناسی به عنوان راهبرد پژوهش استفاده شده است. مشارکت کنندگان در مرحله کیفی، کارآموزان و آزمون دهندگان مشتمل بر (200 نفر)، طراحان سؤال (10نفر) و مدیران و کارشناسان (20 نفر) از اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر هستند. کدگذاری باز، محوری برای تحلیل داده های کیفی مورد استفاده قرار گرفته است. یافته های پژوهش می تواند در سیاست گذاری، طراحی و بهسازی نظام سنجش مهارت های عملی آموزش فنی و حرفه ای کشور مورد استفاده قرار گیرد.
۶.

بررسی کیفیت آموزش های مهارتی بازار محور در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان بر اساس مدل سروکوال(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی کیفیت ارائه خدمات آموزش بازار محور آموزش فنی و حرفه ای رضایت مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 721 تعداد دانلود : 752
امروزه یکی از تعابیر در نظر گرفته شده برای کیفیت خدمات انجام صحیح امور در زمان مناسب، به شیوه مناسب، برای فرد مناسب و با داشتن بهترین نتایج ممکن است. با توجه به اهمیت موضوع، سازمان ها ملزم به ارزیابی کیفیت خدمات خود هستند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در بخش آموزش های مهارتی بازار محور در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه مهارت آموزان دوره های آموزشی بازار محور هستند که به شیوه نمونه گیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران، نمونه ای به حجم 196 نفر و با هدف سنجش کیفیت آموزش های بازارمحور انتخاب شد. روش تحقیق توصیفی – پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه استاندارد 22 سؤالی 2 سطحی است. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که انتظارات مشتریان در ابعاد مسئولیت پذیری و همدلی برآورده شده است.
۷.

ارائه یک چارچوب پیشنهادی از ملاحظات شایسته محوری کارگزاران روابط عمومی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 908 تعداد دانلود : 155
تغییرات و تحولات گسترده عصر انقلاب اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش نقش روابط عمومی از یک سو و تغییر شکل جنبه های مختلف آن از سوی دیگر، شده است. این تغییر شکل و افزایش نقش های روابط عمومی خواهان کارشناسان و متخصصان حرفه ای هر یک از بخش های مختلف این عرصه است. بنابراین، برخورداری کارگزاران و فعالان عرصه روابط عمومی از شایستگی های خاص این حرفه را ضروری کرده است. هدف نهایی مقاله حاضر ارائه یک چارچوب از ملاحظات شایسته محوری کارگزاران حوزه روابط عمومی است. مقاله حاضر از طریق مطالعه و بررسی متون و اسناد وتحلیل آنها سعی کرده است یک الگوی پیشنهادی را برای شایستگی های حرفه ای کارگزاران روابط عمومی ارائه کند. مقاله حاضر ابتدا از طریق بررسی متون و اسناد وتحلیل آنها به شیوه داده بنیاد با بهره گیری از منطق استقراء و نظریه پردازی، چارچوب الگوی مقاله را ترسیم کرده است. سپس از طریق مراجعه به خبرگان در سه گروه کارشناسان مسلط به مفهوم شایستگی، مدیران حرفه ای و باسابقه عملکردی برتر در روابط عمومی و اساتید علم ارتباطات و روابط عمومی و بهره گیری از نظرات و دیدگاه های آنان، از فرآیند قیاسی و نظریه آزمایی برای آزمون، بررسی مجدد و تأیید و اعتباربخشی به الگوی طراحی شده بهره گرفته شده است. در نهایت، الگوی شایستگی کارگزاران روابط عمومی ایران دارای 2 بعد شایستگی های عمومی و شایستگی های تخصصی است. بعد شایستگی های عمومی شامل 3 مؤلفه شایستگی های انسانی، شخصی و ارزشی و بعد شایستگی های تخصصی در 5 مؤلفه شایستگی های فنی، ادراکی، اقتضایی، اخلاق حرفه ای و شایستگی های خاص حرفه طبقه بندی شده است و 82 شاخص محوری شایستگی های حرفه ای کارگزاران روابط عمومی ایران در چارچوب این 2 بعد و 8 مؤلفه طبقه بندی شده اند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵