مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 9 پاییز 1399 شماره 1 (پیاپی 33) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مدل پارادایمی ارتباط بین بازار کار و آموزش فنی و حرفه ای از دیدگاه مدیران آموزشگاه های فنی و حرفه ای، مدیران و صاحبان صنایع استان آذربایجان غربی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش فنی و حرفه ای سازمان فنی و حرفه ای بازار کار رویکرد اکتشافی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 109 تعداد دانلود : 265
مقاله ی حاضر در پی شناسایی مولفه ها و روابط بین آن ها در قالب مدل پارادایمی ارتباط بین بازار کار و آموزش فنی و حرفه ای از دیدگاه مدیران آموزشگاه های فنی و حرفه ای، کارفرمایان، مدیران واحد های تولیدی و خدماتی استان آذربایجان غربی است. در این مطالعه از رویکرد نظریه داده بنیاد جهت تدوین الگو استفاده شده است. در پژوهش حاضر برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه استفاده گردید. روش نمونه گیری، هدفمند تا حد اشباع می باشد. در این پژوهش از مصاحبه نفر 11 ام، داده ها تکرار شد و مفهوم جدیدی شناسایی نشد، از این رو کفایت نمونه گیری محرز شد یعنی در مرحله مصاحبه به منظور آگاهی از نظر خبرگان موضوع، از 10 نفر خبره مصاحبه صورت گرفته است. پس از تدوین الگوی مفهومی پژوهش، فرایند دلفی در 3 دور و با مشارکت 10 نفر از خبرگانی که دارای سابقه اجرایی یا مدیریتی و دانش و آگاهی کافی در این حوزه برخوردار بودند انجام شد. با طبقه بندی مفاهیم و با استفاده از روش کدگذاری محوری مقوله های شکل دهنده ی تناسب آموزش های فنی وحرفه ای با نیاز های بازارکار و روابط بین آن ها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل 8 مولفه و 70 شاخص شناسایی و مورد تایید نهایی خبرگان قرار گرفت. مولفه های اصلی شامل شرایط علی (1- فناوری و تکنولوژی 2- منابع انسانی)، شرایط مداخله گر (3- مهارت آموزی) پدیده محوری (4- نگرش کار آفرینی)، شرایط زمینه ای (5- آموزش شغلی)، تعاملات (6- رفتار های کارآفرینانه 7- قابلیت و فرصت های شغلی بازار کار) پیامد (8- مسیر شغلی در بازار کار) شناسایی گردیدند.
۲.

چیستی مؤلفه های مهارت های نرم منابع انسانی (مروری نظام مند)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مهارتهای نرم مولفه ها منابع انسانی مشاغل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 449 تعداد دانلود : 904
امروزه بر اهمیت "مهارتهای نرم"، و نقش آن در موفقیت شغلی افراد بسیار تاکید می گردد؛ همچنین، تجربه اخیر پاندمی کرونا و آشکار شدن اهمیت نیاز به مهارتهایی همچون: "خود مدیریتی"، "سازگاری و انعطاف پذیری"، "نگرش مثبت"، و سایر مهارتهای نرم در کارکنان، توجه سازمانها به آموزش و توسعه چنین مهارتهایی را بیش از پیش افزایش داده است. اما متاسفانه در ادبیات نظری ، دسته بندی واحدی برای مهارتهای نرم ارائه نشده ؛ و سلائق شخصی، در انتخاب عنوان برای مولفه های مهارتهای نرم و حتی در نحوه دسته بندی ها و تعداد این مولفه ها به کار گرفته شده است؛ لذا، این ابهام در چیستی مهارتهای نرم، موجبات سردرگمی و ابهام مدیران و متخصصین منابع انسانی، خصوصا به هنگام جذب و توسعه کارکنان را فراهم آورده است. بر این اساس، تحقیق حاضر با استفاده از روش مرور نظام مند، به تعریف و شناسایی دقیق مولفه های مهارتهای نرم منابع انسانی می پردازد. برای این کار، جستجویی هدفمند در پایگاه های اطلاعاتی فارسی و انگلیسی شاملScopus ،Science direct ، Eric،ProQuest ،SID ،Magiran ، Noormagz، بین سالهای 2008 تا 2020 و با استفاده از کلید واژه ی "Soft skills"/ "مهارتهای نرم"، انجام گردیده است. در نهایت، بر اساس مرور انجام شده بر روی 48 تحقیق منتخب، "مهارتهای نرم"، به عنوان زیر مجموعه ای از "مهارتهای عمومی"، و نه مترادف با آن و مشتمل بر بیست مولفه، در دو دسته مهارتهای نرم فردی و اجتماعی دسته بندی گردیده است.
۳.

شناسایی مؤلفه های فضای کسب وکار با رویکرد تجارت بصری در کسب وکارهای نوپا با روش نظریه داده بنیاد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فضای کسب وکار تجارت بصری کسب وکارهای نوپا نظریه داده بنیاد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 377 تعداد دانلود : 569
هدف از این پژوهش شناسایی مولفه های فضای کسب وکار با رویکرد تجارت بصری در کسب وکارهای نوپا می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش گردآوری داده ها کیفی و با روش داده بنیاد انجام شده است. در مرحله اول با بهره گیری از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و مصاحبه نیمه ساختاریافته به استخراج مفاهیم پرداخته شد. در مرحله مصاحبه، تیم مشارکت کننده متشکل از خبرگان دانشگاهی و مدیران کسب وکار می باشد که به روش نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. فرآیند جمع آوری داده ها تا جایی ادامه پیدا کرد که محقق به مرز اشباع نظری در مصاحبه 17م رسید و مفاهیم مرتبط با پدیده موردنظر تکراری شده و مطلب جدیدی اضافه نشد. سپس با استفاده از روش داده بنیاد به کدگذاری مفاهیم استخراج شده پرداخته شد. پس از آن سپس اعتبارپذیری و اعتمادپذیری یافته های تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد عوامل فضای محیطی پویا، کیفیت احساس برانگیز، کیفیت کالبدی فضای کسب و کار و کیفیت بصری از عوامل علّی محسوب می شوند. پاسخ دهی محیطی و کیفیت ادراکی ذهنی از عوامل زمینه ای محسوب می شوند. سطح برانگیختگی بیش ازحد، نوع کسب وکار دیجیتال و سازوکارهای حاکم بر کسب وکار از عوامل مداخله گر محسوب می شوند. سرمایه گذاری جسورانه در تجارت بصری و استخدام طراح بصری از راهبردهای فضای کسب وکار با رویکرد تجارت بصری در کسب وکارهای نوپا محسوب می شوند. پیامد توسعه کسب وکار، ارتقای رضایتمندی مشتری و مدیریت بهینه کسب وکار خواهند بود. لذا پیشنهاد می گردد عناصر بصری را در فضای کسب وکار پیوند داده و از طریق نمادها در اذهان ایجاد خاطره بصری نمود.
۴.

تاثیر سرمایه روانشناختی بر کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری (مطالعه موردی: مدیران و کارشناسان آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سرمایه روانشناختی کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 409 تعداد دانلود : 79
هدف از این پژوهش بررسی تاثر سرمایه روانشناختی بر کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری می باشد . این تحقیق از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی بوده و از نظر گردآوری اطلاعات یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران و کارشناسان آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان که متشکل از 220 نفر می باشد. در این تحقیق برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی استفاده گردیده است. تعداد نمونه آماری که از طریق فرمول کوکران به دست آمده است ، 140 نفر می باشد، به منظور سنجش سرمایه روانشناختی از پرسشنامه سرمایه روانشناختی(PCQ) لوتانز(2007) و جهت سنجش کیفیت خدمات ارائه شده از پرسشنامه سروکوال(2016) استفاده گردیده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه ها از آلفای کرونباخ استفاده گردید که برای پرسشنامه روانشناختی 815/0 و برای پرسشنامه کیفیت خدمات ارائه شده 715/0 می باشد .به منظور اطمینان از روایی، از پرسش نامه های استاندارد استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS و برای بررسی فرضیه مورد نظر از ترکیبی از آزمون T و ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که خوشبینی با بیشترین تاثیر را بر کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری دارد و تاب آوری ٬امیدواری و خودکار آمدی به ترتیب از اولویت های بعدی برخوردار می باشند و به طور کلی می توان عنوان کرد که سرمایه روانشناختی بر کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان موثر است.
۵.

نقش واسط ابتکار و نوآوری در رابطه با فناوری اطلاعات و عملکرد شغلی کارکنان در آموزشکده های فنی و حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فناوی اطلاعات عملکرد شغلی ابتکار و نوآوری آموزشکده های فنی و حرفه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 89 تعداد دانلود : 925
هدف از پژوهش حاضر، تأثیرپذیری عملکرد شغلی کارکنان از فناوری اطلاعات با نقش واسط دو متغیر ابتکار و نوآوری در آموزشکده های فنی و حرفه ای شهرستان بجنورد بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان و اساتید آموزشکده های شهرستان بجنورد در دو مرکز دختران و پسران بوده است که تعداد آنها 250 نفر می باشد. روش نمونه گیری ،روش تصادفی طبقه ای بوده است و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 148 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی و پرسشنامه ابتکار و نوآوری بود. بعد از تأیید روایی، پایایی هر یک از پرسشنامه ها به ترتیب 75/0، 76/0 و 84/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS بود. یافته ها نشان داد بین فناوری اطلاعات و ابتکار و نوآوری رابطه وجود دارد همچنین بین ابتکار و نوآوری با عملکرد شغلی کارکنان رابطه وجود دارد همچنین بین فناوری اطلاعات و عملکرد شغلی کارکنان با نقش واسطه ای ابتکار و نوآوری در آموزشکده های فنی و حرفه ای شهرستان بجنورد رابطه وجود دارد.
۶.

برنامه ریزی استراتژیک دوره های مهارتی ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به روش SWOT در شهرستان سمنان(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش فنی و حرفه ای برنامه ریزی استراتژیک تحلیل SWOT

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 10 تعداد دانلود : 308
هدف از پژوهش حاضر برنامه ریزی استراتژیک دوره های مهارتی ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با مطالعه موردی در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای در شهرستان سمنان بر اساس چهارچوب جامع تدوین استراتژی با استفاده از الگوی تجزیه و تحلیل SWOTو تصمیم گیری بر اساس مدلQSPM می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-تحلیلی می باشد. در این پژوهش اطلاعات از طریق پرسشنامه از 24 نفر به عنوان خبرگان جمع آوری گردید. پس از نشست ها و بهره گیری از کمک و نظر خبرگان، پاسخ های لازم تهیه و در گزاره های استراتژیک سازمان گنجانده شد .بر این اساس و با توجه به فلسفه مدیریتی و ارکان استراتژی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در کلیات فرآیند برنامه ریزی استراتژیک با استفاده از روش تحلیل ماتریس SWOT به ارزیابی نقاط ضعف و قوت (درون سازمانی) و فرصت ها و تهدید ها (برون سازمانی) پرداخته شد سپس از نظر درجه اهمیت و اولویت رتبه بندی صورت گرفت و نهایتاً با روش QSPM استراتژی های برتر معرفی گردید. نتایج نشان داد سه راهبرد سازمانی شامل، استراتژی بازنگری استانداردهای آموزش مهارتی به منظور بهبود آموزش های مهارتی کاربردی و استراتژی مشارکت با دانشگاه ها و نهادهای آموزشی در اجرای دوره های مهارتی به منظور رضایت تأمین کنندگان آموزش حرفه ای و افزایش سطح مهارت در جامعه و تغییر جهت دانشگاه ها به سمت آموزش های مهارت محور با هدف تولید علم و فناوری از طریق انجام پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای دارای اهمیت می باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴