آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

پژوهش حاضر بر پایه این پرسش شکل گرفته است که آیا تفکر استراتژیک مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر عملکرد آن تأثیرگذار است یا خیر؟ مدل مفهومی این تحقیق بر پایه نظریات جین لیدکا (1998 و 2005) در بیان ابعاد متغیر تفکر استراتژیک و همچنین نظریات کاپلان و نورتون (1992) در معرفی دیدگاه های عملکرد سازمانی، طراحی شده است. این تحقیق بر مبنای نتیجه، از نوع کاربردی-توسعه ای، بر مبنای هدف، از نوع توصیفی و بر مبنای شیوه گردآوری داده ها، از نوع پیمایشی و شاخه میدانی است. مهمترین فنون آماری مورد استفاده در این تحقیق شامل همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان و تحلیل واریانس یک راهه می باشد. جامعه آماری این تحقیق، شامل مدیران ارشد، میانی و پایه ستاد مرکزی سازمان مذکور، به تعداد 104 نفر بوده و حجم نمونه آماری تحقیق نیز بر اساس فرمول کوکران، معادل 83 نفر انتخاب شده است. روش نمونه گیری تحقیق، تصادفی ساده و پرسشنامه مورد استفاده از نوع محقق ساخته و برخوردار از روایی و پایایی لازم، بر پایه ضرایب آلفای کرونباخ 920/0 و 942/0 برای سؤالات تفکر استراتژیک و عملکرد سازمانی و مشتمل بر90 سؤال تخصصی در دو حوزه تفکر استراتژیک (53 سؤال) و عملکرد سازمانی (37 سؤال) و از نوع سؤالات بسته با مقیاس اندازه گیری طیف پنج گزینه ای لیکرت بوده است. مهمترین یافته های حاصل از بررسی و تحلیل آماری داده های گردآوری شده با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS، نشان می دهد: بطور کلی، تفکر استراتژیک مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با عملکرد سازمانی آن ارتباط معناداری دارد و لیکن بر آن تأثیرگذار نیست.

EXPLORING THE EFFECT OF STRATEGIC THINKING OF MANAGERS ON ORGANIZATIONAL PERFORMANCE (Case Study: Technical Vocational Training Organization of the country)

This study is based on the argument of what is the effect of Strategic thinking of managers of Technical and Vocational training organization of the country on their performance?The Conceptual model of this study is designed on the ideas of Jean Lydka(1998 and 2005), in the expression of variable dimensions of strategic thinking as well as the views of Kaplan and Norton(1992), on the introduction of organizational performance perspectives. The study is based on the result, an applied-developmental, based on objective, descriptive and based on the method of data collection, survey and field branch. The most important of statistical techniques used in this study includes Pearson correlation, regression and ANOVA. Statistical population of this research includes senior, middle and base managers of Central Headquarters forenamed Organization, as many as 104 people, and 83 people were selected for the sample size based on Cochran formula. In this study sampling method is simple random and the questionnaire used is researcher made and has the necessary validity and reliability, based on Cronbach's alpha coefficients 0.920 and 0.942 for the questions of strategic thinking and organizational performance, consisting of90 specific questions about strategic thinking(53 questions) and organizational performance(37 questions), and the type of closed questions with a measuring scale the whole five-item Likert. The major findings obtained from the survey and analyzed data collected using the software package SPSS, shows: In general, Strategic thinking ofmanagers oftechnical and Vocational training organization has a meaningful relationship with its organizational performance but it is not effective

تبلیغات