مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 6 پاییز 1396 شماره 1 (پیاپی 21) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی و تدوین مهارت ها و صلاحیت های موردنیاز مربیان درزمینه کاربست ICT در آموزش و یادگیری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ICT آموزش مربی یادگیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 409 تعداد دانلود : 738
هدف از این پژوهش، بررسی و تدوین مهارت ها و صلاحیت های موردنیاز مربیان درزمینه کاربست ICT در آموزش و یادگیری است. این تحقیق یک پژوهش توصیفی - پیمایشی است که جمع آوری داده های آن به روش دلفی انجام شده است. بدین منظور از ۱۰ نفر از کارشناسان و متخصصان برنامه درسی در حوزه فنّاوری های نوین ازجمله ICT و مدرسان IT و دست اندرکاران هوشمند سازی مدارس، همچنین ۲ ۹ مربی منتخب شاغل در مدارس هوشمندی با ویژگی های تجربه تولید محتوای الکترونیکی و سابقه کاربست ICT در کلاس، دعوت به همکاری و مشارکت در طرح شد. اطلاعات موردنظر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن سنجیده شده بود، از نمونه های آماری که ۲۹ نفر بودند، گردآوری و رتبه بندی شد. در این تحقیق از روش های آماری توصیفی، آزمون کولموگروف - اسمیرنوف، آزمون t و فریدمن استفاده شد. نمونه های آماری دربرگیرنده کل افراد جامعه آماری بود. از این تعداد ۲۰ نفر مرد و ۹ نفر زن بودند. نتایج نشان داد مربیان به منظور بهره گیری مؤثر از ICT در فرایند آموزش و تحقیق به آموزش مقدماتی در حد متوسط و آموزش تخصصی در حد بالا نیاز دارند. ازنظر آن ها کاربرد ICT در امر آموزش و پژوهش مفید و مؤثر است و علاقه مند به شرکت در کارگاه های آموزشی بودند که در دوره های تخصصی بیشترین گرایش مربوط به نیاز به شرکت در دوره های آموزشی تجزیه و ارزیابی حرکات انسان به وسیله کامپیوتر و در دوره های مقدماتی بیشترین گرایش مربوط به کارگاه آموزشی مهارت های هفتگانه ( ICDL ) بود. همچنین ازنظر آن ها ICT موجب استفاده بهینه از امکانات موجود می شود و روحیه ابداع و نوآوری را افزایش می دهد و موجب نظم در فعالیت ها می شود و به ارائه خدمات ورزشی توسط مربیان کمک می کند و امکان آموزش و فعالیت در محیط خارج از مدارس آموزش فنی و حرفه ای به صورت مجازی را فراهم می سازد.
۲.

بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیر آموزشگاه بر عملکرد مدیران آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد شهرستان اهواز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دوره های آموزشی مدیر آموزشگاه برنامه ریزی کنترل و نظارت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 211 تعداد دانلود : 883
بی شک هر سازمانی برای ادامه حیات خود و تحقق اهداف اصلی و رسالت خویش نیازمند مدیران آموزش دیده و باتجربه است. که سازمان را در تحقق این اهداف یاری رسانند. با پیچیده شدن مشاغل و پیشرفت فنّاوری بر اهمیت آموزش و مهارت مدیران افزوده شده است. این امر نشان دهنده اهمیت دوره های آموزشی در مدیران است. در این مقاله سعی شده تا تأثیر دوره های آموزشی مدیر آموزشگاه را بر عملکرد مدیران آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد شهرستان اهواز بررسی کند. جامعه آماری این پژوهش مدیران آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد در شهرستان اهواز می باشد. این شهرستان دارای 189 آموزشگاه است. با استفاده از فرمول نمونه موردنظر 126 آموزشگاه به دست آمده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است و روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان و صاحب نظران و پایایی آن از طریق انجام آزمون آلفای کرونباخ تأییدشده است. تجزیه وتحلیل داده ها توسط نرم افزار Spss و آزمون های مربوطه انجام شده است. یافته های این پژوهش نشان داده که دوره های آموزشی مدیر آموزشگاه بر عملکرد مدیران به صورت کلی و همچنین برنامه ریزی و کنترل و نظارت مدیران تأثیر چشم گیری دارد.
۳.

تدوین سیستم کنترل کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کنترل کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای کنترل کیفیت سیستم آموزشی سیستم کنترل کیفیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 470 تعداد دانلود : 949
کنترل کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای مقوله ای متفاوت و جدا از ارزیابی هایی است که در قالب آزمون های عملی و تئوری انجام می شود. آزمون های پایان دوره به منظور ارزیابی مهارت آموزان انجام می گیرد، حال آنکه کنترل کیفیت آموزش باید در حین برگزاری دوره های آموزشی انجام شود. اجرای دقیق یک سیستم کنترل کیفیت مناسب می تواند نتیجه ارزیابی های انجام شده در پایان دوره ها را نیز تحت تأثیر قراردادِ و منجر به بهبود نتیجه آزمون ها شود. در این مقاله یک سیستم کنترل کیفیت آموزشی که به صورت خاص برای آموزش های فنّی و حرفه ای تدوین شده است را معرفی می نماییم. نتایج آزمایشگاهی نشان می دهد به کارگیری سیستم کنترل پیشنهادی می تواند کیفیت آموزش و همچنین نتیجه آزمون های پایان دوره را ارتقاء دهد.
۴.

بررسی موفقیت آموزش های مجازی مراکز فنی و حرفه ای برای مهارت آموزان موردحمایت کمیته امداد امام خمینی با علم داده کاوی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: داده کاوی آموزش مجازی کمیته امداد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 888 تعداد دانلود : 337
در عصر حاضر آموزش های مجازی بخش جدایی ناپذیر از سیستم آموزشی است. هرچند پژوهش های متعددی در ارتباط با تأثیر آموزش های مجازی انجام شده است اما سودمندی برگزاری آموزش های مراکز فنی و حرفه ای به صورت مجازی برای مهارت آموزان موردحمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) کمتر موردتوجه قرارگرفته است. پژوهش حاضر به شناسایی مؤلفه های تأثیرگذار در موفقیت برگزاری این دوره ها می پردازد. جامعه آماری افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان های خرمدره و ابهر به تعداد 220 نفر است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ساخته شده محقق می باشد که روایی آن از طریق نظرات متخصصان و پایایی آن بر اساس توافق ارزشیابان تأیید شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها و کشف الگوهای نهفته و همچنین پیش بینی میزان موفقیت برگزاری آموزش های مجازی از علم داده کاوی ، الگوریتم های میانگین کاو c4.5 و نرم افزار وکا استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای توانایی استفاده از سامانه آموزش مجازی مانند دارا بودن مهارت و یا عدم مهارت در کار کردن با کامپیوتر ، دارا بودن تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین خصوصیت های فردی مثل سن، شغل ، میزان تحصیلات، آشنایی و یا عدم آشنایی با دوره های آموزش مجازی، انگیزه لازم برای شرکت در این دوره ها و سایر مؤلفه ها درروند برگزاری آموزش های مجازی تأثیرگذار بوده، درنهایت پیشنهاد می شود برای برگزاری دوره های آموزشی مجازی برنامه ریزی مدونی صورت گیرد و همچنین بررسی موجود بودن شرایط لازم برای برگزاری این دوره ها برای افراد تحت پوشش کمیته امداد ضروری است.
۵.

شناسایی مزیت های رقابتی پایدار مؤسسات کارآموزی آزاد فنی و حرفه ای مطالعه موردی آموزشگاه های آزاد شهرستان گرگان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مؤسسات کارآموزی فنی و حرفه ای گرگان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 711 تعداد دانلود : 981
این پژوهش درصدد است مزیت های رقابتی پایدار مؤسسات کارآموزی فنی و حرفه ای آزاد شهرستان گرگان را شناسایی کند. این مزیت ها بر اساس ابعاد کیفیت، کارآیی، پاسخ گویی به مشتریان و نیز نوآوری مورد شناسایی قرار گرفت. جامعه هدف، مدیران و مؤسسان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد شهرستان گرگان به تعداد 453 نفر بودند که در 206 آموزشگاه فعالیت می کنند. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای با رعایت انتساب متناسب انجام شد و تعداد افراد نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 210 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها اطلاعات موجود در اسناد و پیشینه تحقیقات انجام شده قبلی و یک پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری نظرات خبرگان برای شناسایی مزیت های رقابتی و نیز پرسشنامه محقق ساخته دیگر برای اخذ نظرات افراد نمونه جهت تعیین سطح اهمیت و اولویت مزیت های رقابتی شناسایی شده مؤسسات کارآموزی فنی و حرفه ای آزاد بود. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 968/0 به دست آمد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط گروهی از متخصصان و خبرگان در رشته های مختلف و استادان راهنما و مشاور موردبررسی قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه اطلاعات اخذشده از افراد نمونه در قالب تحلیل عاملی تأییدی موردبررسی قرار گرفت؛ روایی پرسشنامه طی آزمون های اخذشده توسط نرم افزار نیز تأیید شد. از رسم جداول و نمودار برای توصیف داده ها و انجام آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن نمونه و آزمون KMO برای تعیین و تشخیص مناسب بودن داده ها برای تحلیل آماری و تناسب همبستگی های موجود در بین داده ها استفاده شد. تجزیه وتحلیل استنباطی داده ها نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی انجام گردید. بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش مشخص شد بین شاخص های شناسایی شده و مؤلفه ها و ابعاد چهارگانه کیفیت، کار آیی، پاسخ گویی به مشتریان و نوآوری همبستگی معناداری وجود دارد. بنابراین، این شاخص ها می توانند به عنوان مزیت های رقابتی مؤسسات کارآموزی فنی و حرفه ای آزاد شناخته شوند.
۶.

شناسایی، تعیین و تحلیل عوامل مؤثر بر توانمندسازی تدریس مربیان فنی و حرفه ای: مطالعه موردی مربیان استان کرمانشاه(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: توانمندسازی تدریس مربیان کرمانشاه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 525 تعداد دانلود : 595
در این مقاله شناسایی، تعیین و تحلیل عوامل مؤثر بر توانمندسازی تدریس مربیان فنی و حرفه ای استان کرمانشاه بررسی شده است. مقاله حاضر از حیث روش توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات شامل کتابخانه ای و میدانی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که برای تأیید روایی آن از تحلیل محتوا و برای تأیید پایایی از ضریب الفای کرونباخ به کمک نرم افزار SPSS استفاده می شود. جامعه آماری تحقیق کلیه مربیان فنی و حرفه ای استان کرمانشاه دولتی و آزاد است و روش نمونه گیری تصادفی ساده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده می شود. در تحقیق حاضر هم از آمار توصیفی برای نشان دادن وضعیت جمعیت شناختی جامعه آماری و هم از آمار استنباطی برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده می شود. روش های آماری مورداستفاده در تحقیق آزمون های آماری t تک نمونه و آزمون تحلیل واریانس به کمک نرم افزار SPSS و روش معادلات ساختاری به کمک نرم افزار AMOS می باشد. نتایج نشان می دهند عوامل مؤثر بر توانمندسازی تدریس مربیان استان کرمانشاه عبارت هستند از: شایستگی مربیان، استقلال مربیان، احساس مؤثر بودن در مربیان، احساس معنی دار بودن کار مربیان و اعتماد در مربیان. شایان ذکر است که برخی کارآموزان بر شیوه های یادگیری تجربه عینی و مشاهده تأملی تأکیددارند و نیرومندترین جهت گیری آن ها توانایی تخیل قوی و آگاهی از ارزش ها و معانی است. این افراد در دیدن موقعیت های عینی از چشم اندازهای مختلف عملکرد بهتری دارند و بیشتر روابط را با گشتالت معنی داری سازمان می دهند.
۷.

آینده نگاری نظام آموزش مهارتی در پرتو فنّاوری های همگرا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مهارت آموزی فناوری های همگرا انبیک (شزان) آینده نگاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 86 تعداد دانلود : 190
بادی، ف. و همکاران (1394). بررسی تاثیر آموزش های مهارتی بر وضعیت رفتارهای انحرافی زنان ندامتگاه گرگان. مهارت آموزی ، دوره 4، شماره 14، صص 21-35 . پایا، ع. و همکاران (1390). ارزیابی آینده ﭘﮋوﻫﺎﻧﻪ ﺗﺄﺛیﺮات ﻋﻠﻮم و ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻫﻤﮕﺮا بر حوزه های اخلاق، اجتماع و سیاست در ایران تا 1404، رهیافت ، شماره 49 ، صص 19-27. تقوی، س.ز. و همکاران (1394). نیازسنجی آموزش های مهارتی بر اساس سند آمایش سرزمین در بخش صنعت. مهارت آموزی ، دوره 4، شماره 14، صص 83-101 . جعفری، پ. و دشمن زیاری، ا. (1388). بررسی شیوه های مهارت آموزی در صنایع منتخب جهان به منظور ارائه مدل مناسب برای صنعت خودروسازی ایران. پژوهشهای مدیریت . دوره 20، شماره 80، صص 61-74 . حسن بیگی، ا. و عین القضاتی، ع. (1394). نقش فناوری های همگرا در ارتقاء توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، مطالعات دفاعی استراتژیک ، سال 13، شماره 60 ، صص 27-51. حسن بیگی، ا. و همکاران (1394). نقش فناوری های نوین همگرا بر بهبود زندگی مردم و ارتقای امنیت ج.ا.ا. ؛ پژوهش های حفاظتی- امنیتی ، سال 3، شماره 15، صص 33-68. حسنی، م. (1393). نیازسنجی آموزش های مهارتی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان غربی در حوزه صنعت. مهارت آموزی ، دوره 3، شماره 9، صص 67-92 . حکیم، ا. و علایی، ح. (1392) بررسی کاربردها و تحلیل فرصتها و تهدیدات فناوری های همگرا ( NBIC ) در حوزه دفاعی کشور. سیاست دفاعی ، سال 21، شماره 82 ، صص 61-110. حیدری موسی نارنجی، ح. و حیدری موسی نارنجی، م. (1391). تحلیل تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر عملکرد تخصصی و اثربخشی شغل های مهارتی. مهارت آموزی ، دوره 1، شماره 2، صص 49-73 . خاوری، س.ع. و گرزین، ر. (1393). آسیب شناسی نظام آموزش مهارتی. مهارت آموزی ، دوره 3، شماره 10، صص 77-92 . رحمانی، س.ف. و همکاران (1394). ایجاد کارگاه های آموزشی فناورانه در مهارت آموزی با رویکرد کاهش هزینه های آموزشی. مهارت آموزی ، دوره 3، شماره 12، صص 7-18 . رستم نیا، ا. و غیابی، س. (1394). بررسی تاثیر شرکت در دوره های آموزش مهارتی مساله محور بر خلاقیت کودکان و نوجوانان از دیدگاه مربیان. مهارت آموزی ، دوره 4، شماره 14، صص 69-81 . رنجبر، م. و نیرومند، پ. (1393). ملاحظاتی بر عوامل و شیوه های موثر درتوانمندسازی زنان و اشتغال آنان در ایران با تاکید بر آموزش های مهارتی. مهارت آموزی ، دوره 2، شماره 8، صص 75-91 . شاکری کهنمویی، ع. (1395). چشم اندازها و واقعیتهای فناوری های همگرا ، فناوریهای همگرا ، سال 1، شماره 4، صص 21-29. صالحی عمران، ا. (1393). آسیب شناسی مدیریت آموزش های مهارتی کشور. مهارت آموزی ، دوره 2، شماره 8، صص 25-48 . طبرسا، غ.ع. و نعمتی، م. (1393) بررسی نقش مهارت آموزی بر تمایل به نوآوری، تسهیم دانش و عملکرد شغلی. مهارت آموزی ، دوره 2، شماره 8، صص 123-142 . طوسی، ا.س. (1394). بررسی جایگاه فناوری های آموزشی و ارتقاء کیفیت آن در حیطه مهارت آموزی. مهارت آموزی ، دوره 4، شماره 14، صص 37-55 . عباسی اسفجیر، ع.ا. و رضایی قلعه، ه . (1390). نیازسنجی توسعه آموزش های فنی و مهارتی مجازی در آموزش و پرورش استان مازندران. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی ، دوره 1، شماره 3، صص 113-143 . عطارنیا، ا. و همکاران (1393). بررسی وضعیت تدوین خط مشی در نظام غیررسمی آموزش مهارتی ایران. مدیریت فرهنگ سازمانی ، دوره 12، شماره 2، صص 345-374 . فروزش، ع. و همکاران (1394). بررسی کیفیت آموزش های مهارتی بازار محور در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان بر اساس مدل سروکوال. مهارت آموزی ، دوره 3، شماره 11، صص 99-110 . قاسمیان، ا. (1394). بررسی نقش آموزش های مهارتی بر میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی با کمک تکنیک معادلات ساختاری. مهارت آموزی ، دوره 3، شماره 11، صص 33-47 . مهدی، ر. (1394). جایگاه مهارت آموزی در دانشگاههای نسل سوم. مهارت آموزی ، دوره 4، شماره 14، صص 103-117 . میرزامحمدی، م.ح. و همکاران (1391). بررسی نقش مهارت آموزی در توانمندسازی نیروی انسانی. مهارت آموزی ، دوره 1، شماره 2، صص 103-122 . میرقادری، س.ه . (1394). بررسی مهارت آموزی و اشتغال در خوشه های صنعتی از دیدگاه پویایی شناسی سیستم. مهارت آموزی ، دوره 4، شماره 13، صص 125-133 . نبی پور، ا. و اسدی، م. (1393) فناوری های همگرا: شکل دهنده آینده پزشکی، طبّ جنوب ، سال 17، شماره 6 ، صص 1045-1067. نصری، ر. و همکاران (1392). بررسی تاثیر مهارت مربیان و محتوای دوره های آموزشی بر توانمندی مهارتی کارآموزان مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران ایلام. مهارت آموزی ، دوره 2، شماره 6، صص 43-57 . هداوند، س. (1390). بررسی مهارت های مورد نیاز مهندسان در برنامه های آموزش مهندسی با استفاده از مدل مهارتی کاتز. ف

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵