مهارت آموزی

مهارت آموزی

مهارت آموزی دوره 5 زمستان 1395 شماره 2 (پیاپی 18) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای با تکیه بر اقتصاد کوچک خانگی بر اشتغال زنان و بهبود کیفیت تولیدات داخلی در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، مطالعه موردی: شهرستان کهنوج(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش های فنی و حرفه ای مهارت توانمندی اشتغال خانگی اقتصاد مقاومتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 718 تعداد دانلود : 409
آموزش های فنی و حرفه ای کلید "اشتغال پایدار" کشور محسوب می شود و نیروی انسانی ماهر بازوان حرکت جامعه به سوی رشد و تعالی به شمار می رود. فراگیری مهارت و بهبود توانمندی ها سرآغاز هرگونه اشتغال است. با توجه به اینکه در مناطق محروم جنوبی کشور اغلب زنان خانه دار هستند، می توان با توانمندسازی آنان به وسیله آموزش های مهارتی و حمایت از آنان برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک خانگی نسبت به اشتغال آنان و همچنین بهبود کیفیت محصولات تولیدی این قشر نسبت به تغییر و اصلاح الگوی مصرف اقدام کرد. این تحقیق در شهرستان محروم کهنوج انجام شد و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه بود که روایی آن توسط کارشناسان و پایایی آن به وسیله فرمول آلفای کرونباخ تأیید گردید. در نهایت نتایج حاصله توسط نرم افزار spss و آزمون t تحلیل شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که آموزش های فنی و حرفه ای توانسته است تا حدود زیادی باعث توانمندی های زنان خانه دار و اشتغال آنان در کسب و کارهای کوچک خانگی و همچنین اصلاح الگوی مصرف آنان و ترغیب به مصرف کالای داخلی به خصوص در بخش کشاورزی و صنایع دستی و تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح منطقه شود.
۲.

بررسی تأثیر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با استفاده از مدل اسپریتزر و میشرا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فن آوری اطلاعات و ارتباطات توانمندسازی کارکنان آموزش فنی و حرفه ای کشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 867 تعداد دانلود : 392
این تحقیق با هدف بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توانمندسازی نیروی انسانی کارکنان ستاد مرکزی آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام شده است . روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی – پیمایشی است . جامعه آماری در این پژوهش کارکنان ستاد مرکزی فنی و حرفه ای شهر تهران است که تعداد آنها 483 نفر می باشد . حجم نمونه 217 نفر که با استفاده از .جدول مورگان و روش نمونه گیری ساده محاسبه شده است .داده ها توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در بخش آمار توصیفی از میانگین,فراوانی ,درصد ,جداول و نمودارها , و در قسمت آمار استنباطی ابتدا آزمون کالموگروف و اسمیرونف جهت تشخیص نرمال بودن داده ها استفاده شد. چون داد ها نرمال تشخیص داده اند . سپس از آزمون فرضیه ها از آزمون خی دو و فریدمن استفاده شد و نتایج بدست آمده بدین شرح است.نتیجه نهایی آزمون فرضیه ها نشان داد فن آوری اطلاعات و ارتباطات به میزان بسیار زیادی بر توانمند سازی منابع انسانی تاثیر دارد
۳.

بررسی تأثیر مشاوره آموزشی بر افزایش رفتار کارآفرینانه کارآموزان مطالعه موردی: مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان پارس آباد(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مشاوره آموزشی رفتار کارآفرینانه کارآموزان مراکزآموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 477 تعداد دانلود : 511
مشاوره آموزشی می تواند کمک هایی از جمله تصویر واضح و واقع بینانه ای از موقعیت، احساسات و توانایی، انتخاب راه های جدید برای درک وحل مسئله، اعتماد به نفس، قبول مسئولیت، تغییر انگیزه، تغییر مهارت های موردنیاز، بهبود بخشیدن به وضعیت واستفاده ار استعداد بالقوه کارآموزان باشد در این راستا، در سال های اخیر مشاوره آموزشی و شغلی در مطالعات کارآفرینی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این تحقیق افزایش رفتار کارآفرینانه کارآموزان از طریق مشاوره آموزشی و شغلی است. بدین منظور از بین مراکز آموزش فنی و حرفه ای مرکز برادران پارس آباد – مرکز خواهران پارس آباد – مرکز دو منظوره اصلاندوز شهرستان پارس آباد انتخاب شد. ابزار سنجش این تحقیق، پرسشنامه است و از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. داده ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته که دارای31 پرسشنامه است، جمع آوری شده و روایی آن از طریق4 نفر خبره کارآفرینی و از نظر پویایی از طریق محاسبه آلفای کرونباخ با ضریب 8056/0 مورد تأیید قرار گرفت. در این تحقیق از طریق فرمول کرجسی و مورگان محاسبه به تعداد 59 نفر به عنوان حجم نمونه از 70 نفر کارشناسان و مربیان که دارای چندین سال تجربه در مراکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان پارس آباد محاسبه و مورد مطالعه قرار گرفتند، بر پایه نتایج به دست آمده از این تحقیق، مشاوره آموزشی بر افزایش رفتار کارآفرینانه کارآموزان تأثیر دارد.
۴.

مقایسه قابلیت کارآفرینی کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای و هنرستان های فنی و حرفه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: قابلیت کارآفرینی مراکز آموزش فنی و حرفه ای هنرستان های فنی و حرفه ای خلاقیت و مهارت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 758 تعداد دانلود : 335
امروزه اهمیت کارآفرینی در توسعه جوامع آشکار و نقش آموزش های فنی و حرفه ای در این بخش ویژه است. استفاده کنندگان از آموزش های فنی و حرفه ای با توجه به مهارتی که ناشی از آموزش است و تجربه عملی کار را در محیط آموزشی انجام می دهند، وضعیت مطلوب تری نسبت به شغل دارند. بر همین اساس، هدف از انجام این پژوهش مقایسه قابلیت های کارآفرینی در بین فراگیران مراکز آموزش فنی و حرفه ای و هنرستان های فنی و حرفه ای است. روش پژوهش توصیفی با رویکرد پیمایشی است که در بین جامعه آماری کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای و هنرستان های فنی و حرفه ای انجام گرفت. با توجه به حجم بالای مخاطبان تعداد 300 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند؛ از مراکز آموزش فنی و حرفه ای 150 نفر و از هنرستان های فنی و حرفه ای نیز 150 نفر انتخاب شدند. برای افزایش همگن سازی نمونه آماری از هر دو بخش در 3 رشته آموزشی اقدام به سنجش قابلیت کارآفرینی شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که در بعد کنترل درونی، استقلال طلبی، توفیق طلبی، ریسک پذیری و خلاقیت قابلیت های کارآفرینی را سنجید. داده ها در پایان با استفاده از نرم افزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که قابلیت کارآفرینی در بین هر دو گروه کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای و هنرستان های فنی و حرفه ای نامطلوب است، ولی قابلیت کارآفرینی کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه ای از هنرآموزان هنرستان های فنی و حرفه ای بیشتر است. ضعف قابلیت کارآفرینی فراگیران آموزش های مهارتی بیانگر برنامه ریزی بهتر و توجه بیشتر به تقویت مؤلفه های کارآفرینی در بین فراگیران این بخش است. با توجه به رسالتی که آموزش های فنی و حرفه ای در ورود به بازار کار برای کارآموزان دارد، تقویت مهارت های مرتبط با کارآفرینی باید در اولویت این آموزش ها قرار گیرد.
۵.

بررسی میزان پویایی و به روزآوری استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای به منظور تدوین استاندارد جدید تلفیقی بین مهارت و کارآفرینی از سوی بخش خصوصی شیراز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پویایی به روزآوری کارآفرینی استاندارد آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 710 تعداد دانلود : 792
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان پویایی و به روز آوری استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به منظور تدوین استاندارد جدید تلفیقی بین مهارت و کارآفرینی از سوی بخش خصوصی شیراز بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها در زمره تحقیقات غیرآزمایشی (توصیفی) از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مؤسسین آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای شیراز در بهار 1393 متشکل از 355 مؤسس آموزشگاه فعال، رؤسای مراکز، مربیان و کارشناسان بخش دولتی شیراز به تعداد 77 نفر و نیز صاحبان صنایع و صنوف در شیراز به تعداد 260 نفر، جمعاً 692 تن بود که به روش تصادفی ساده، 128 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها، پس از بررسی روایی و پایایی از پرسشنامه سنجش میزان پویایی، به روزآوری و کارآفرینی استانداردهای آموزشی فنی و حرفه ای کشور ساخته محقق (1393) استفاده کرد و داده های گردآوری شده توسط نرم افزار SPSS در سطح توصیفی با استفاده از روش های آماری میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی با استفاده از روش های آماری تی تک گروهی و خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از یافته های تحقیق نشان می دهد که استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیاز به پویایی، به روز شدن و کارآفرینی دارد، هزینه لازم برای تربیت کارگران کارآفرین در هر سال، به اندازه یک ماه و نیم حقوق در سال است و زمان اجرای مباحث تئوری و عملی کارآفرینی در ابتدای دوره هر استاندارد آموزشی مد نظر می باشد. همچنین، آزمون این بخش به صورت یک آزمون جداگانه سی سؤالی ولی با اعمال همان میزان درصد تأثیر آزمون مهارت پذیرفته شده است. حداقل و حداکثر میانگین ساعت برای آموزش کارآفرینی 20 و 62 ساعت و درصد از تعداد ساعت هر استاندارد برای آموزش کارآفرینی 20% می باشد.
۶.

بررسی نقش آموزش های فنی و حرفه ای در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در محدوده ی بازآفرینی شهری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آسیب های اجتماعی آموزش های فنی و حرفه ای محدوده های بازآفرینی شهری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 693
هدف این مطالعه بررسی نقش آموزش های فنی و حرفه ای در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در محدود ه ی بازآفرینی شهری می باشد. این تحقیق کاربردی بوده و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. شیوه نمونه گیری این پژوهش، هدفمند بوده که جامعه مورد نظر عبارت است از کلیه مهارت آموختگان سکونتگاههای غیر رسمی شهر مشهد که در بازه زمانی سال 1393 تا سال 1394تحت آموزش مهارت های حرفه ای سازمان قرار گرفته اند. همچنین، خبرگان و صاحب نظرانی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداری مشهد، ستاد مبارزه با مواد مخدر،کارشناسان و مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی، که در این زمینه شناخت و همکاری داشته اند برای تکمیل اطلاعات انتخاب شده اند. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از مقیاس لیکرت و با تجزیه و تحلیل آماری در محیط نرم افزاری SPSS ارائه شده است. نتایج نشان داد که آموزش فنی و حرفه ای نقش مهمّی در کاهش آسیب های اجتماعی و بهبود وضعیت شغلی، روانی، روابط فردی و اجتماعی در بین آسیب دیدگان حاشیه شهری دارد

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵